Ocena.pdf

(89 KB) Pobierz
ARTYKU£ POGL¥DOWY/REVIEW PAPER
Ocena neuropsychologiczna w diagnostyce
i ró¿nicowaniu otêpienia czo³owo-skroniowego
Neuropsychological assessment in the diagnosis
and differential diagnosis of fronto-temporal dementia
Alina Borkowska 1, 2 , Tomasz Sobów 3
1 Zak³ad Neuropsychologii Klinicznej, Akademia Medyczna w Bydgoszczy
2 Zak³ad Psychologii Lekarskiej, Katedra Psychiatrii, Uniwersytet Medyczny w £odzi
3 Klinika Psychiatrii Wieku Podesz³ego i Zaburzeñ Psychotycznych, Uniwersytet Medyczny w £odzi
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 6: 466–475
A b s t r a c t
S t r e s z c z e n i e
Kliniczne rozpoznanie otêpienia czo³owo-skroniowego
(ang. frontotemporal dementia , FTD) i jego rzadkich wa-
riantów z dominuj¹cym deficytem jêzykowym (otêpienia
semantycznego i pierwotnej postêpuj¹cej afazji) ma istot-
ne znaczenie ze wzglêdu na odrêbne, zw³aszcza w porów-
naniu z otêpieniem w chorobie Alzheimera, postêpowanie
terapeutyczne (inhibitory cholinesterazy s¹ w FTD nie-
skuteczne, a memantyna nie by³a badana). W ró¿nicowa-
niu FTD, poza badaniem neurologicznym i psychiatrycz-
nym oraz neuroobrazowaniem, istotn¹ rolê pe³ni ocena
neuropsychologiczna. W pracy przedstawiono charakte-
rystykê obserwowanych w FTD deficytów funkcji po-
znawczych, takich jak uwaga, pamiêæ, funkcje jêzykowe
i wzrokowo-przestrzenne oraz opisano najczêœciej stoso-
wane narzêdzia (testy) do ich oceny. Zwrócono uwagê na
mo¿liwoœci wykorzystania diagnostyki neuropsycholo-
gicznej w ró¿nicowaniu FTD z chorob¹ Alzheimera, otê-
pieniem naczyniopochodnym oraz innymi otêpieniami.
Clinical diagnosis of fronto-temporal dementia (FTD)
and its rare variants (semantic dementia and primary
progressive aphasia) represents a special challenge
bearing in mind its difficulties and is important due to
therapeutic differences with the most common
Alzheimer’s dementia. Of note, cholinesterase inhibitors
commonly prescribed in Alzheimer’s disease are not
effective in FTD and a novel drug, memantine, has not
been evaluated as yet. Neuropsychological evaluation is
an important add-on to neurological, psychiatric and
neuroimaging assessments in the clinical diagnosis of
FTD. In this paper, we have described characteristics of
neuropsychological deficits observed in FTD (such as
attention, language, visuospatial and memory
impairments) as well as tools used (tests) in clinical
practice. Special attention is paid to the utility of
neuropsychological examination in the differential
diagnosis of FTD versus Alzheimer’s disease, vascular
dementia and other, less common forms of dementia.
Key words: fronto-temporal dementia, diagnosis,
differential diagnosis, neuropsychological tests.
S³owa kluczowe: otêpienie czo³owo-skroniowe, diagnosty-
ka, ró¿nicowanie, testy neuropsychologiczne.
Adres do korespondencji: dr n. med. Tomasz Sobów, Klinika Psychiatrii Wieku Podesz³ego i Zaburzeñ Psychotycznych, Uniwersytet Medyczny,
ul. Czechos³owacka 8/10, 92-216 £ódŸ, e-mail: tmsobow@csk.am.lodz.pl
Pracê otrzymano: 5.04.2004; przyjêto do druku: 10.08.2005
466
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 6
976076874.006.png
 
Diagnostyka neuropsychologiczna otêpienia czo³owo-skroniowego
Za³¹czniki 1–4 s¹ dostêpne na stronie internetowej czasopisma: www.neurologia.termedia.pl
chowaniu i funkcjonowaniu chorych [1,2]. Uwa¿ana
za typow¹ dla choroby Alzheimera ró¿nica w wynikach
WAIS IQ w podskali s³ownej i bezs³ownej (wykona-
niowej), u chorych z FTD nie jest obserwowana [3].
Wed³ug niektórych badaczy optymalnym globalnym
narzêdziem dla oceny chorych z FTD jest skala oceny
nasilenia otêpienia Mattisa ( Mattis Dementia Rating Sca-
le , MDRS), która uwzglêdnia zaburzenia poznawcze
zwi¹zane w uszkodzeniem struktur podkorowych [2].
We wczesnych fazach FTD nie stwierdza siê zabu-
rzeñ dotycz¹cych orientacji w czasie i miejscu, nieza-
burzona pozostaje tak¿e pamiêæ autobiograficzna. Na
wynik testów badaj¹cych pamiêæ wp³ywa korzystnie
stosowanie podpowiedzi i testów opartych na zasadzie
alternatywnych odpowiedzi wielokrotnego wyboru
oraz pytañ skonkretyzowanych [2]; obserwuje siê za-
burzenia wydobywania informacji z magazynów pa-
miêci oraz jej organizacji, planowania i strategii roz-
wi¹zywania zadañ, a nie odtwarzania informacji, jak
w AD. Ponadto wykonanie zadañ jest w znacznym
stopniu zwi¹zane z zaburzeniami uwagi, które decy-
duj¹ o zmiennoœci wyników w testach do oceny pamiê-
ci u tego samego pacjenta [2,4].
Typowe dla FTD zaburzenia jêzykowe mo¿na
stwierdziæ ju¿ we wczesnych stadiach choroby; obser-
wuje siê redukcjê mowy spontanicznej, subtelne prze-
jawy afazji (zwykle semantycznej), stereotypowe wtr¹-
canie zbêdnych i nienios¹cych informacji s³ów, zabu-
rzenia rozumienia mowy dotycz¹ce skomplikowanych
syntaktycznie zdañ oraz zaburzenia fluencji s³ownej.
Inne funkcje jêzykowe, takie jak nazywanie czy czyta-
nie pozostaj¹ zwykle niezaburzone [3,5].
W pocz¹tkowych etapach rozwoju FTD nie obser-
wuje siê istotnych klinicznie zaburzeñ rozpoznawania
wzrokowego i podstawowych procesów wzrokowo-
-przestrzennych. Typowe s¹ natomiast trudnoœci przy
zadaniach polegaj¹cych na kopiowaniu figur geome-
trycznych (np. test z³o¿onej figury z³o¿onej Osterrietha-
-Reya ) czy uk³adaniu wzorów z klocków. Prawdopo-
dobnie trudnoœci te s¹ spowodowane deficytami w za-
kresie funkcji wykonawczych odpowiedzialnych za
zdolnoœci organizacji i planowania, a nie uszkodze-
niem procesów wzrokowo-przestrzennych. Niektórzy
autorzy zwracaj¹ uwagê na mo¿liwoœæ jednoczesnego
wystêpowania zaburzeñ werbalnych oraz upoœledzenia
myœlenia wzrokowo-przestrzennego i pamiêci wzroko-
Wstêp
Badanie neuropsychologiczne pe³ni istotn¹ rolê
w diagnostyce otêpieñ, gdy¿ poprzez w³aœciw¹ ocenê
wybiórczych deficytów poznawczych mo¿e przyczyniaæ
siê do wykrycia choroby w bardzo wczesnej fazie, a po-
przez ocenê wzorca zaburzeñ poznawczych pozwala
równie¿ wnioskowaæ o mo¿liwej przyczynie otêpienia.
W ocenie chorych z podejrzeniem otêpienia czo³o-
wo-skroniowego (FTD) istotn¹ rolê pe³ni¹ testy do
szczegó³owego badania funkcji p³ata czo³owego, pozwa-
laj¹ce na ocenê zdolnoœci do myœlenia abstrakcyjnego,
planowania oraz rozwi¹zywania problemów, sprawnoœci
pamiêci operacyjnej i funkcji wykonawczych, które s¹
z kolei podstaw¹ procesów zwi¹zanych z plastycznoœci¹
psychiczn¹. Procesy te pozwalaj¹ na sprawn¹ analizê sy-
tuacji i oceny znaczenia bie¿¹cych informacji, zmianê
kryteriów reakcji, gdy zachodzi taka potrzeba, s¹ tak¿e
najwa¿niejszymi funkcjami umo¿liwiaj¹cymi adaptacjê
do zmieniaj¹cych siê warunków otoczenia. U chorych
z podejrzeniem FTD konieczna jest równie¿ dok³adna
ocena uwagi, zw³aszcza takich jej cech jak przerzutnoœæ,
podzielnoϾ i selektywnoϾ.
Chorych z FTLD (ang. frontotemporal lobar degene-
ration ) mo¿na zakwalifikowaæ do jednego z trzech pod-
stawowych podtypów klinicznych, w których dominuj¹
odrêbne deficyty poznawcze: 1) FTD, 2) postêpuj¹ca
afazja z utrat¹ p³ynnoœci mowy (ang. progressive nonfluent
aphasia ) oraz 3) otêpienie semantyczne.
Otêpienie czo³owo-skroniowe
Rozpoznanie jest czêsto mo¿liwe ju¿ na podstawie
wywiadu: u chorych tych za charakterystyczne uwa¿a
siê wczeœniejsze wystêpowanie zmian charakterolo-
gicznych i emocjonalnych oraz obserwowanych zabu-
rzeñ zachowania ni¿ deficytów poznawczych (zw³asz-
cza w zakresie pamiêci), obecnoœci typowych zmian
w badaniach neuroobrazowych i specyficznych wyni-
ków testów neuropsychologicznych.
Wyniki w testach do globalnej oceny funkcji poznaw-
czych, takich jak skala inteligencji Wechslera (WAIS-R)
czy skala przesiewowa otêpienia ( Mini Mental State Exa-
mination , MMSE) s¹ zwykle we wczesnych fazach
FTD prawid³owe, pomimo widocznych zmian w za-
467
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 6
976076874.007.png 976076874.008.png
Alina Borkowska, Tomasz Sobów
wej, które to dysfunkcje s¹ wynikiem niemo¿noœci ko-
ordynacji z³o¿onych procesów poznawczych [6]. Za-
burzenia funkcji wykonawczych i uwagi znajduj¹ od-
zwierciedlenie w s³abszym wykonywaniu klasycznych
testów czo³owych ( test Stroopa czy Test £¹czenia Punk-
tów ), choæ mog¹ one wypaœæ zaskakuj¹co dobrze we
wczesnych stadiach FTD. W tej fazie choroby testem
w którym zauwa¿a siê znaczne odchylenia od normy
jest Test Sortowania Kart Wisconsin (ang. Wisconsin Card
Sorting Test , WCST), którego wykonanie przekracza
mo¿liwoœci chorych z bardziej zaawansowana chorob¹.
skupianie siê chorego na trudnoœciach z mówieniem.
Mo¿e to ponadto wp³ywaæ niekorzystnie na wyniki ba-
dañ testowych oraz jest czêsto przyczyn¹ pogorszenia
codziennego funkcjonowania.
Ocena neuropsychologiczna chorych
z dysfunkcj¹ p³ata czo³owego
W pocz¹tkowej fazie FTD wa¿na jest ocena stop-
nia upoœledzenia pamiêci operacyjnej (ang. working
memory ) i funkcji wykonawczych, sprawnoœci te bo-
wiem ulegaj¹ os³abieniu najwczeœniej i w znacznym
stopniu pogarszaj¹ mo¿liwoœci wykonania innych te-
stów neuropsychologicznych; s¹ one równie¿ bezpo-
œrednio zwi¹zane z wyst¹pieniem niektórych zaburzeñ
behawioralnych, takich jak sztywnoœæ zachowañ, per-
seweracje i brak mo¿liwoœci dostosowania zachowania
do sytuacji. Ponadto pamiêæ operacyjna stanowi istot-
ny element ca³ego systemu pamiêci, co sprawia, ¿e za-
burzenia pamiêci operacyjnej maj¹ daleko id¹ce konse-
kwencje dla ca³ego systemu pamiêci. Goldman-Rakic
(2003) przedstawi³a model organizacyjny pamiêci,
w którym zasadnicz¹ rolê odgrywa pamiêæ operacyjna,
koordynuj¹ca dzia³anie ca³ego systemu [9]. Pamiêæ
operacyjna, dziêki jej funkcjonalnemu komponentowi,
jakim s¹ procesy online, umo¿liwia w³¹czanie istotnych
w danej chwili informacji, co jest niezbêdne dla wydo-
bywania informacji z pamiêci d³ugotrwa³ej, rozwi¹zy-
wania problemów, czy planowania. Jest równie¿ po-
przez to œciœle zwi¹zana z pamiêci¹ epizodyczn¹ (auto-
biograficzn¹). Mechanizm neuronalny pamiêci epizo-
dycznej wymaga wspó³dzia³ania oœrodków korowych
(g³ównie kory przedczo³owej) oraz hipokampa [9,10].
Korzystne jest wiêc przeprowadzenie u chorych
z podejrzeniem FTD badania testem WCST, którego
wykonanie polega na sortowaniu kart wzglêdem kart
wzorcowych, zgodnie z przyjêtym przez komputer
kryterium. Osobie badanej prezentuje siê cztery karty
wzorcowe, na których znajduje siê jeden czerwony
trójk¹t, dwie zielone gwiazdki, trzy ¿ó³te krzy¿e oraz
cztery niebieskie ko³a. Nastêpnie u do³u ekranu poja-
wiaj¹ siê karty (maksymalnie 128 kart), które badany
musi roz³o¿yæ wg trzech mo¿liwych kryteriów: koloru,
kszta³tu lub liczby elementów. Rozk³adania kart osoba
badana dokonuje poprzez dotkniêcie na monitorze
komputera w³aœciwej karty wzorcowej za pomoc¹ pió-
ra œwietlnego. Komputer informuje badanego czy do-
brze, czy te¿ Ÿle u³o¿y³ dan¹ kartê. Zadanie to wymaga
utrzymania w pamiêci bezpoœredniej informacji na te-
Otêpienie semantyczne
W otêpieniu semantycznym najwczeœniej wystê-
puj¹cym deficytem s¹ semantyczne zaburzenia jêzy-
ka, prowadz¹ce do afazji z zachowan¹ p³ynnoœci¹ mo-
wy (tzw. pustej mowy ). Chorzy maj¹ trudnoœci nie tyl-
ko z rozumieniem znaczenia s³ów i ich prawid³owym
u¿ywaniem, ale tak¿e b³êdnie przypisuj¹ nazwy real-
nym obiektom lub ich obrazom. Jest to spowodowa-
ne rozdzieleniem znaczeñ s³ów od obiektów i zjawisk
opisywanych przez s³owa. Zachowana poprawna
p³ynnoœæ mowy powoduje, ¿e wypowiedzi chorych,
w których w³¹czane s¹ przypadkowe s³owa, sprawiaj¹
wra¿enie wypowiedzi bezsensownych okreœlanych
mianem mowy pustej . We wczesnych etapach choroby
typowy jest natomiast brak istotnych zaburzeñ pa-
miêci, praksji czy procesów wzrokowo-przestrzen-
nych. Inne zaburzenia jêzyka takie jak parafazje,
a tak¿e zaburzenia percepcji wzrokowej bez innych
zaburzeñ wzrokowo-przestrzennych (wyra¿aj¹ce siê
np. w nierozpoznawaniu znanych twarzy) wystêpuj¹
w póŸniejszych stadiach choroby [7,8]. Krytycyzm
jest zwykle zachowany.
Pierwotna postêpuj¹ca afazja
(postêpuj¹ca afazja
z utrat¹ p³ynnoœci mowy)
Zaburzenia p³ynnoœci mowy i parafazje fonemicz-
ne s¹ wczesnymi objawami tego podtypu FTLD. Inne
ni¿ jêzykowe zaburzenia poznawcze (dotycz¹ce licze-
nia lub praksji) spotyka siê rzadko i mog¹ byæ one
przejœciowe. Prawdopodobieñstwo prawid³owego roz-
poznania przy¿yciowego tego zespo³u jest wiêksze, gdy
izolowany deficyt w zakresie funkcji jêzykowych
utrzymuje siê d³u¿ej ni¿ 2 lata. Krytycyzm jest zwykle
zachowany, co mo¿e powodowaæ nawet nadmierne
468
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 6
976076874.001.png 976076874.002.png
Diagnostyka neuropsychologiczna otêpienia czo³owo-skroniowego
mat aktualnie przyjêtego kryterium, potencjalnie mo¿-
liwych wyborów oraz wykonania planu rozwi¹zania za-
dania. W przypadku poprawnego rozpoznania kryte-
rium reakcji osobie badanej pozwala siê na poprawne
u³o¿enie kilku kart, po czym nastêpuje zmiana zasady
rozk³adania kart, bez uprzedniej informacji. Po u³o¿e-
niu wszystkich 6 kategorii lub wykorzystaniu wszyst-
kich 128 kart nastêpuje zakoñczenie badania. Zadanie
nie mo¿e byæ poprawnie wykonane, jeœli badany nie
potrafi oceniæ znaczenia nowych informacji, czy wyci¹-
gaæ wniosków z reakcji b³êdnych. Podobnie tendencja
do perseweracji uniemo¿liwia zmianê zasady reagowa-
nia, nawet, gdy osoba badana widzi tak¹ potrzebê.
Brak mo¿liwoœci oceny informacji bie¿¹cych oraz ich
usystematyzowania wp³ywa z kolei na zdolnoœæ do za-
planowania kolejnych reakcji w tym teœcie.
Osoby z wczesnym etapem FTD prezentuj¹ ju¿
powa¿ne zaburzenia funkcji wykonawczych.
W WCST najczêœciej obserwuje siê u nich znaczne
podwy¿szenie liczby b³êdów perseweracyjnych, a tak¿e
nieperseweracyjnych (wynikaj¹cych z zaburzeñ uwagi
i podatnoœci chorego na dystrakcjê), zmniejszenie licz-
by poprawnie u³o¿onych kategorii (rzadko chorzy
uk³adaj¹ wiêcej ni¿ 2–3 kategorie). Stwierdza siê rów-
nie¿ znacznie obni¿ony wskaŸnik odpowiedzi zgod-
nych z koncepcj¹ logiczn¹ (w granicach 20% przy nor-
mie powy¿ej 75%), natomiast wskaŸnik uczenia jest
z regu³y niemo¿liwy do oznaczenia. Wskazuje to na
uszkodzenie funkcji grzbietowo-bocznych czêœci p³ata
czo³owego powoduj¹ce ciê¿kie zaburzenia funkcji wy-
konawczych. W bardziej zaawansowanych stadiach
choroby wykonanie WCST nie jest ju¿ mo¿liwe.
We wczesnej fazie choroby mo¿na równie¿ prze-
prowadziæ badanie wzrokowej pamiêci operacyjnej te-
stem N-back . Test polega na szybkiej prezentacji bodŸ-
ców wzrokowych (liter, cyfr), po czym osoba badana
musi rozpoznaæ, czy widzia³a dany sygna³ w poprzedniej
kolejce (2-back) lub trzy kolejki przedtem (3-back).
Chorzy z wczesnym otêpieniem maj¹ powa¿ne trudno-
œci w rozpoznaniu bodŸców w wersji 2-back, natomiast
wersja 3-back jest niewykonalna. Chorzy z bardziej
nasilonymi zmianami w zakresie struktur podkoro-
wych nie s¹ zdolni do wykonania testu z uwagi na sil-
ne spowolnienie reakcji, a tak¿e zaburzenia uwagi.
Czêsto podczas prezentacji bodŸców okazuje siê, ¿e
chory ¿adnych bodŸców nie zauwa¿y³.
Kolejnym testem wymagaj¹cym sprawnej pamiêci
operacyjnej i funkcji wykonawczych jest Test £¹czenia
Punktów . S³u¿y on do oceny szybkoœci psychomoto-
rycznej (czêœæ A: jak najszybsze po³¹czenie lini¹ ci¹g³¹
punktów oznaczonych cyframi od 1 do 25, w kolejno-
œci numerycznej) i do oceny wzrokowo-przestrzennej
pamiêci operacyjnej (czêœæ B jak najszybsze po³¹czenie
lini¹ ci¹g³¹ naprzemiennie cyfry z kolejnymi literami al-
fabetu, w porz¹dku 1-A-2-B-3-C-4-D itd.). Rozwi¹za-
niem testu jest czas mierzony w sekundach, uzyskany
przez osobê badan¹ w fazie A, czas uzyskany w fazie B
oraz ró¿nica czasów B-A. Chorzy z FTD nie s¹ w sta-
nie poprawnie wykonaæ czêœci B testu, ze wzglêdu na
niemo¿noœæ przemiennego wprowadzania i stosowania
kryterium. Chorzy z wiêkszym stopniem uszkodzenia
oœrodków podkorowych maj¹ wyraŸne trudnoœci ju¿
w pierwszej czêœci testu, w której uzyskuj¹ czasy znacz-
nie przekraczaj¹ce normy (powy¿ej 3 min przy nor-
mach wykonania dla osób starszych 45–60 sekund).
Test Stroopa ( Stroop Color Word Interference Test ) s³u¿y
badaniu werbalnej pamiêci operacyjnej. Sk³ada siê on
z dwóch czêœci: RCNb ( reading color names in black )
i NCWd ( naming color of word-different ). W fazie pierw-
szej zadaniem osoby badanej jest jak najszybsze przeczy-
tanie 10 rzêdów po 5 s³ów oznaczaj¹cych nazwy kolorów
napisanych czarnym drukiem na bia³ej kartce. W dru-
giej czêœci osoba badana musi, najszybciej jak potrafi, na-
zwaæ kolory druku poszczególnych s³ów, przy czym ko-
lor druku s³owa nie pokrywa siê z kolorem, którego jest
desygnatem. Wytwarza siê tu specyficzn¹ sytuacjê prowo-
kacji perseweracji , jak¹ jest wyuczenie jednego kryterium
dzia³ania i koniecznoœæ przestawienia siê na inne, pod-
czas gdy poprzednie kryterium nadal jest przypominane.
Rozwi¹zaniem testu jest czas uzyskany w fazie pierwszej
i fazie drugiej oraz liczba b³êdów perseweracyjnych w fa-
zie drugiej testu. Chorzy z FTD z regu³y nie maj¹ pro-
blemów z przeczytaniem nazw kolorów w pierwszej czê-
œci testu. W zale¿noœci jednak od profilu zmian, wyko-
nuj¹ to zadanie w ró¿nym czasie. Chorzy z zaburzenia-
mi zachowania o typie odhamowania wykonuj¹ test szyb-
ko i mniej dok³adnie (np. skracaj¹ s³owa, czytaj¹ jednym
ci¹giem nie robi¹c przerw, czasami w jednej intonacji).
Druga czêœæ testu jest najczêœciej wykonana szybko i nie-
poprawnie, najczêœciej jest to czytanie nazw, a nie nazy-
wanie kolorów, a próby korekty przez badaj¹cego nie
przynosz¹ efektów. Osoby ze znacznymi zmianami pod-
korowymi wykonuj¹ zadanie RCNb poprawnie, choæ
wolno, natomiast maj¹ trudnoœci z wykonaniem drugiej
czêœci testu, gdzie nie mog¹ przestawiæ siê na now¹ zasa-
dê reakcji. Widoczne s¹ u nich próby kontroli wykona-
nia zadania, a korekta osoby badaj¹cej (przypomnienie,
i¿ chory ma nazywaæ kolory druku s³ów) poprawia wyni-
ki. Natomiast chorzy z postêpuj¹c¹ afazj¹ z utrat¹ p³yn-
noœci mowy obie czêœci testu wykonuj¹ niepoprawnie,
469
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 6
976076874.003.png 976076874.004.png
Alina Borkowska, Tomasz Sobów
przy czym lepiej sobie radz¹ z czêœci¹ pierwsz¹. W wy-
konaniu drugiej czêœci testu, obok typowych dla wszyst-
kich chorych b³êdów polegaj¹cych na czytaniu nazw,
a nie nazywaniu koloru druku s³ów, chorzy ci maj¹ k³o-
pot z w³aœciwym nazwaniem koloru, staraj¹ siê go opisaæ,
pojawiaj¹ siê intruzje s³owne.
Inne metody stosowane do oceny funkcji czo³owych
to Test Wie¿e Londyñskie (ang. Towers of London ), czy
prosty test powtarzania cyfr wspak (lub literowania s³o-
wa wspak), wymagaj¹cy utrzymania w pamiêci opera-
cyjnej ci¹gu cyfr oraz dokonania na nich operacji umy-
s³owych anga¿uj¹cych funkcje wykonawcze. Do bada-
nia funkcji czo³owych mo¿na te¿ u¿yæ testów naœlado-
wania ci¹gów ruchów. Wymaga to od osoby badanej za-
pamiêtania kolejnych ruchów, nastêpnie skonstruowa-
nie tzw. wyobra¿eniowego planu wykonania zadania
i w kolejnej fazie zastosowania planu wyobra¿eniowego
w realnej sytuacji. Takie zadania mo¿liwe s¹ do wyko-
nania dziêki sprawnym funkcjom wykonawczym.
W badaniu funkcji czo³owych u¿ywa siê równie¿ te-
stów badaj¹cych rozumienie norm spo³ecznych. Przy
uszkodzeniach grzbietowo-bocznych czêœci p³ata czo³o-
wego typowe jest nierozumienie norm, natomiast przy
uszkodzeniach brzuszno-przyœrodkowych czêœci p³ata
czo³owego obserwuje siê poprawne rozumienie norm
spo³ecznych, pozostaj¹ce jednak¿e w sprzecznoœci z ob-
serwowanymi asocjalnymi zachowaniami chorych.
jedynczy, z czasem reakcji w zadaniu z dwoma bodŸca-
mi oraz analizuj¹c liczbê reakcji nieprawid³owych mo¿-
na oceniæ zarówno selektywnoœæ uwagi, jak te¿ wra¿li-
woœæ na dystraktory. Podatnoœæ na dystrakcjê mo¿na te¿
sprawdziæ porównuj¹c wykonanie jakiejkolwiek prostej
czynnoœci (np. czytania, liczenia) w sytuacji bez
i z wprowadzeniem bodŸców zak³ócaj¹cych.
Wiêkszoœæ chorych z FTD wykonuje testy uwagi
nieprawid³owo, w szczególnoœci stwierdza siê os³abienie
reakcji na bodŸce eksperymentalne i trudnoœci w ró¿ni-
cowaniu bodŸców. Zaburzeniu ulegaj¹ równie¿ czasy re-
akcji, które w przypadkach zespo³u z apati¹ s¹ kilka-
krotnie wyd³u¿one, a czasami chorzy ci nie s¹ w stanie
zauwa¿yæ prezentowanego bodŸca, dlatego obserwuje
siê u nich znaczny procent nierozpoznanych bodŸców.
Zaburzenia pamiêci
Uszkodzenie œrodkowej czêœci p³ata skroniowego
wi¹¿e siê z wyst¹pieniem zaburzeñ pamiêci deklara-
tywnej. W afazji semantycznej zaburzenia funkcji wer-
balnych oraz zaburzenia pamiêci semantycznej s¹ pod-
stawowym objawem chorobowym, natomiast w FTD
s¹ one s³abiej wyra¿one. Wraz z rozwojem choroby po-
jawiaj¹ siê najpierw zaburzenia pamiêci operacyjnej
(zwi¹zane z uszkodzeniem czo³owym), nastêpnie za-
burzenia pamiêci deklaratywnej, zarówno semantycz-
nej, jak te¿ epizodycznej. U czêœci chorych ze znacz-
nie upoœledzon¹ pamiêci¹ operacyjn¹, zaburzenia pa-
miêci epizodycznej mog¹ byæ silniej wyra¿one.
Do badania procesów pamiêci stosuje siê ró¿ne te-
sty oceniaj¹ce pamiêæ deklaratywn¹ (epizodyczn¹ i se-
mantyczn¹), testy oceniaj¹ce pamiêæ niedeklaratywn¹
(proceduraln¹, konceptualn¹ i percepcyjn¹), stosuj¹c
zarówno próby werbalne (pamiêæ s³ów, cyfr), jak i nie-
werbalne (pamiêæ wzrokowa figur, przestrzeni, topo-
grafii, czy pamiêæ s³uchowa dŸwiêków, rytmów, muzy-
ki). Bada siê procesy zapamiêtywania, zakres (pojem-
noœæ) pamiêci, odtwarzanie bezpoœrednie i odroczone.
Istotne jest równie¿ badanie wp³ywu bodŸców zak³óca-
j¹cych uwagê (dystraktorów) na sprawnoœæ poszcze-
gólnych rodzajów pamiêci.
Testem czêsto stosowanym do oceny dysfunkcji pa-
miêci deklaratywnej (werbalnej) jest Test 15 S³ów Reya
(ang. Auditory Verbal Learning Test ). Osobie badanej pre-
zentuje siê listê 15 s³ów (lista A), których uczy siê ona
w trakcie piêciu oddzielnych prób. Badaj¹cy czyta s³owa
z listy, po czym osoba badana jest proszona o powtórze-
nie wszystkich s³ów, które zapamiêta³a w ka¿dej próbie
Zaburzenia uwagi
Rekomendowanym testem do badania procesów
uwagi jest Test Ci¹g³ego Wykonywania (ang. Continuous
Performance Test , CPT), szczególnie jego wersja kompu-
terowa A-X. S³u¿y on do badania ci¹g³oœci i selektywno-
œci uwagi oraz czujnoœci. Ocenia siê tu zdolnoœci osoby
badanej do reakcji na istotne bodŸce eksperymentalne
lub na sekwencjê takich bodŸców i jednoczesn¹ umiejêt-
noœæ ignorowania bodŸców uprzednio okreœlonych jako
nieistotne. BodŸcami mog¹ byæ pojedyncze okreœlone
bodŸce (np. litera A), sekwencja bodŸców (np. cyfry od
3 do 7) lub ten sam bodziec pojawiaj¹cy siê dwukrotnie
po sobie w bie¿¹cej sekwencji [11]. Procesy uwagi mo¿-
na równie¿ oceniaæ w prostych próbach, np. prezentuj¹c
pojedyncze bodŸce wzrokowe (lub s³uchowe) z pomia-
rem czasu reakcji chorego. Zdolnoœæ ró¿nicowania
bodŸców istotnych od nieistotnych, czyli selektywnoœæ
uwagi mo¿na mierzyæ wprowadzaj¹c dwa bodŸce, z któ-
rych jeden musi byæ ignorowany przez osobê badan¹.
Na podstawie porównania czasu reakcji na bodziec po-
470
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 6
976076874.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin