Wykonanie przyrządu do pomiaru ciśnienia oleju w silniku.pdf

(1427 KB) Pobierz
Wykonanie przyrządu do pomiaru ciśnienia
oleju w silniku.
Do wykonania przyrządu pomiarowego potrzebne będą:
manometr o zakresie do 0,6 MPa
stary czujnik ciśnienia oleju lub korek od miski (gwint M16x1,5) z
podkładką
śruba M8
kawałek wężyka i dwie opaski
Z czujnika należy usunąć plastikową część oraz styki a następnie
poszerzyć otwór do średnicy 6,5 mm i nagwintować M8, ale nie do końca.
W otwór ten wkręcony będzie odcinek śruby z nawierconym kanałem dla
przepływu oleju. Na śrubę można wtedy nałożyć wężyk, uszczelnić całość
silikonem i zacisnąc opaską. Na drugim końcu wężyka wystarczy w
podobny sposób zamocować manometr i przyrząd gotowy.
Aby zmierzyć ciśnienie oleju trzeba rozgrzać silnik do ok. 70 st.C,
podstawić jakieś naczynie (wycieknie troszkę oleju) i odkręcić czujnik
ciśnienia oleju. W miejsce czujnika wkręcić przyrząd, zapalić silnik i przy
1500 obr./min. odczytać wskazanie. Po dokonaniu pomiaru i wkręceniu z
powrotem czujnika można dolać ok. 0,05 l oleju.
W moim silniku manometr wskazał 0,38 MPa na oleju Mobil 10W40, co
można uznać za poprawne. Jesli byłoby znacznie mniej mogą być
wyrobione czopy i panewki łożysk albo zębatki pompy lub uszkodzony
zawór nadmiarowy, jeśli byłoby więcej niż 0,6 MPa zatkane są kanaliki lub
zawór nadmiarowy i trzeba to jak najszybciej przetkać. W tym miejscu
975217227.003.png
przypomnę jeszcze, że lampka wskaźnika smarowania gaśnie przy dość
niskim ciśnieniu, które nie zapewni prawidłowego smarowania silnika i nie
można się nią sugerować.
Pomiar stopnia sprężania:
Do wykonania przyrządu pomiarowego potrzebne będą:
dokładny manometr o zakresie do 1,6 MPa (może być od
spawalniczej instalacji tlenowej)
stara świeca zapłonowa
zaworek dętki oraz mosiężna zakrętka
kawałek wężyka ciśnieniowego (może być hydrauliczny) i opaska
Ze świecy należy usunąć porcelanowy wkład z elektrodą przez odpiłowanie
zaciśniętego kołnierza. W miejsce wkładu trzeba wlutować mosiężną
nakrętkę zaworu dętki, po uprzednim przewierceniu w niej otworu. W ten
sposób powstanie swego rodzaju króciec redukcyjny odporny na wysokie
ciśnienie. Zaproponowany przez Cedrycha gumowy stożek nie sprawdził
się (został "wystrzelony" po kilku obrotach rozrusznika). Do wykonanego
króćca wkręcony zostanie zawór powietrza. Można go odzyskać ze starej
dętki i wlutować w końcówkę wężyka hydraulicznego. Do lutowania wężyk
trzeba zdjąć rozpiłowując zaciśniętą tulejkę, usunąć nakrętkę, podszlifować
kołnierz a następnie zamocować z powrotem uszczelniając klejem "Poxipol"
i owijając bardzo mocno drutem (typowa opaska śrubowa nie zmieści się
przy wkręcaniu przyrządu w głowicę silnika)
975217227.004.png 975217227.005.png
Na drugim końcu wężyka można zamocować manometr, uszczelniając
połączenia klejem "Poxipol". Otrzymany w ten sposób przyrząd umożliwi
pomiar ciśnienia sprężania w cylindrze.
Pomiar ciśnienia oleju:
Uzupełnieniem opisanego przyrządu jest przewód (linka o dł. 2 m, przekrój
2,5 mm kw.) zakończony z jednej strony konektorem, a z drugiej
krokodylkiem. Co prawda Cedrych poleca odpalenie rozrusznika "z
kluczyka", ale wtedy komputer wykryje awarię zdjętej i odłączonej listwy
zapłonowej, mogą też pracować wtryskiwacze zalewając silnik paliwem, co
większego sensu nie ma.
975217227.006.png 975217227.001.png
Przed pomiarem należy naładować akumulator, rozgrzać silnik do temp.
roboczej, zdjąć listwę zapłonową i wykręcić świece. Następnie do zacisku
rozrusznika zamiast oryginalnego żółtego kabelka (zacisk 50) podłączyć
przewód z krokodylkiem i wkręcić króciec w gniazdo świecy pierwszego
cylindra. W gniazdo króćca można już wkręcić przyrząd, podłączając
krokodylek do + akumulatora, załączyć rozrusznik na ok. 20 sekund (u mnie
po tym czasie wskazania manometru przestały się zmieniać), odczytać i
zapisać wskazanie. Po wykręceniu przyrządu trzeba go wyzerować
spuszczajac powietrze i można mierzyć kolejne cylindry.
Uwaga: podczas pomiarów przepustnica powinna być otwarta (można
zablokować pedał gazu kawałkiem plastikowej rury)
Jeżeli ciśnienie w którymś cylindrze byłoby niższe o więcej niż 0,2 MPa niż
w pozostałych mogą się nie domykać (sprawdzić luzy !!!) lub być wypalone
zawory. Jeżeli jednak ciśnienie we wszystkich cylindrach jest porównywalne
i dość niskie (0,7 - 0,9 MPa) silnik po prostu ma duży przebieg i pierścienie
już tak dobrze nie uszczelniają, ale jakiś czas jeszcze będzie sprawny.
Manual zaczerpnąłem z forum Skody -
http://republika.pl/autofelicia/pomiary.html
975217227.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin