Wokół Małego Dziecka - PORADNIK.pdf

(5107 KB) Pobierz
PORADNIK DLA RODZICÓW
fundacja DZIECKO W CENTRUM
971744349.050.png 971744349.060.png 971744349.071.png 971744349.074.png 971744349.001.png 971744349.002.png 971744349.003.png 971744349.004.png 971744349.005.png 971744349.006.png 971744349.007.png 971744349.008.png 971744349.009.png 971744349.010.png 971744349.011.png 971744349.012.png 971744349.013.png 971744349.014.png 971744349.015.png 971744349.016.png 971744349.017.png 971744349.018.png 971744349.019.png 971744349.020.png 971744349.021.png 971744349.022.png 971744349.023.png 971744349.024.png 971744349.025.png
ZNACZENIE PIERWsZyCH LAT żyCIA DZIECKA
Z wielką przyjemnością przekazujemy Państwu publikację ze
zbiorem tekstów dotyczących ważnych zagadnień w rozwoju
małego dziecka. Doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą,
poparte współczesną wiedzą na temat ich rozwoju, przekonuje
nas o potrzebie promowania wzorów pozytywnego rodzicielstwa
oraz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie prawidłowej
opieki nad małymi dziećmi. Chcemy jak najszerzej propagować
wiedzę o znaczeniu pierwszych miesięcy i lat życia małego
człowieka dla jego aktualnego i dalszego rozwoju. To właśnie
te najwcześniejsze doświadczenia, które wynosimy z kontaktu
z rodzicami i najbliższymi osobami, kształtują nasz sposób
odczuwania świata i to, jak radzimy sobie ze wszystkim, co nas
w życiu spotyka. Te pierwsze relacje wpływają na późniejsze
związki, na przyjaźnie i miłości, a także na sposób wychowywania
dzieci. Dlatego zależy nam, by w ramach projektu „Wokół
małego Dziecka” wspierać małe dzieci, ich rodziców i opiekunów
w nawiązywaniu dobrych relacji.
4
Co się dzieje w mózgu małego
dziecka i co z tego wynika?
słAWoMiR JAbłoński
Pierwsze kontakty z dzieckiem jako
podstawa jego dalszego rozwoju
MAgdAlenA Czub
16
EmOCjE mAłEgO DZIECKA
20
Ukojone emocjonalnie dzieci
wyrastają na spokojnych dorosłych
AnnA Roszyk
Trudne emocje – co robić, gdy małe
dziecko się złości?
MAgdAlenA WitkoWskA / AnnA sMogoRzeWskA
25
WyCHOWANIE TO WyZWANIE
mamy nadzieję, że niniejsza publikacja pomoże Państwu lepiej
zrozumieć uczucia i potrzeby maluchów, udzieli odpowiedzi na
niektóre nurtujące wielu rodziców wątpliwości oraz zachęci do
zadawania dalszych pytań i szukania rozwiązań, a wszystko po
to, byście mogli Państwo stwarzać swoim dzieciom optymalne
warunki rozwoju, znajdując w tym równocześnie jak najwięcej
radości i satysfakcji dla siebie.
30
Dzieciństwo rodzica – ważne
doświadczenia
AnnA Roszyk
Stres rodzica
PAulinA gołAskA / AnnA Roszyk
Klapsom mówimy „NIE”!
Czyli o tym, jak wychowywać
świadomie i z szacunkiem
AgAtA kAtRusiAk / AnnA kiC / AnnA Roszyk
32
37
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą projektu „Wokół
małego Dziecka” i do kontaktu z nami. Będziemy
Państwu wdzięczni za wszelkie opinie, sugestie
i propozycje, które pozwolą nam rozwijać działalność
naszej Fundacji tak, by jak najpełniej uwzględniała
aktualne potrzeby rodziców i opiekunów małych dzieci
oraz była na nie adekwatną odpowiedzią.
ZABAWA A EDUKACjA mAłEgO DZIECKA
44
Kilka słów o zabawie
AgnieszkA WoJCieChoWskA
Edukacja małego dziecka w domu
MAłgoRzAtA nAskRęt / JustynA deMCzyszAk
52
W imieniu zespołu projektu „Wokół małego Dziecka”
marzena Afeldt
2
3
971744349.026.png
ZNACZENIE PIERWsZyCH LAT żyCIA DZIECKA
N iejednokrotnie można usłyszeć, że lu-
razy więcej neuronów niż zawiera mózg nowo-
narodzonego dziecka (Blakemore, Frith, 2008;
zob. Tab. 1). Proces ten przebiega momentami
bardzo gwałtownie, osiągając tempo nawet do
pół miliona nowych neuronów w ciągu minuty.
jednocześnie od 7 tygodnia ciąży zaczynają one
tworzyć połączenia między sobą. Neurony, które
w tym burzliwym okresie nie wytworzą połączeń
z innymi komórkami nerwowymi, zostają wyeli-
minowane. Oznacza to, że około połowa wytwo-
rzonych neuronów zostaje zniszczona. Czy nie
jest to zbytnia rozrzutność? Chyba nie, skoro
skutecznie porządkuje początkowo niedokład-
ne połączenia w naszych mózgach. Podobnie
rzecz się ma z  samymi połączeniami między
neuronami w mózgu, czyli z synapsami. Chociaż
zaczynają one powstawać jeszcze w okresie pre-
natalnym, to największą ich liczbą w korze mó-
zgowej dysponuje dopiero dwuletnie dziecko.
Połączenia utworzone między neuronami nie
są całkowicie dokładne i dlatego nasz organizm
początkowo wytwarza o wiele za dużo synaps.
Następnie, w procesie zwanym przycinaniem
lub przerzedzaniem, eliminuje te połączenia,
które są nieprzydatne.
dzie wykorzystują tylko niewielką część
możliwości mózgu i żeby to zwiększyć,
należy od najwcześniejszych lat inten-
sywnie trenować nasze mózgi poprzez zmu-
szanie ich do wykonywania czasami bardzo
dziwnych ćwiczeń np. żonglowania piłeczkami.
W konsekwencji rodzice zarówno małych dzieci,
jak i dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
coraz częściej zastanawiają się nad tym, jakie
dodatkowe zajęcia powinni zorganizować swoim
pociechom, aby ocalić ich mózgi od zagrożenia
bezczynnością. Zastanówmy się, czy w świetle
badań naukowych rzeczywiście ma uzasadnie-
nie intensywne stymulowanie pracy mózgu we
wczesnych etapach rozwoju człowieka.
Ostatnim, bardzo ważnym etapem budowania
mózgu w pierwszych latach życia jest mielini-
zacja włókien nerwowych. Włókno nerwowe
to wypustka neuronu zakończona połączeniem
(synapsą) z innym neuronem. mielinizacja po-
lega na tworzeniu na powierzchni włókien ner-
wowych osłonek z substancji tłuszczowej zwanej
mieliną. Osłonki sprawiają, że impulsy nerwowe
przesyłane są wzdłuż włókien nerwowych dużo
szybciej. Proces mielinizacji usprawnia zatem
pracę mózgu.
Co się dzieje
w mózgu
małego
dziecka
i co z tego
wynika?
Co STErUjE rozwojEm mózgU
małEgo DzIECKa?
Przyjrzyjmy się teraz, w jakiej kolejności w cza-
sie nasze geny układają główne procesy rozwoju
Sławomir JabłońSki
mechanizmy rozwoju mózgu są zaprogramowa-
ne przez geny. Okazuje się jednak, że dają one
naszym mózgom całkiem dużą swobodę roz-
woju. Program budowy układu nerwowego za-
pisany w genach nie zawiera bowiem informacji
ani o tym, gdzie dokładnie powinna znaleźć się
w naszym mózgu każda komórka nerwowa (czyli
neuron), ani o tym, z jakimi innymi neuronami
musi się w toku rozwoju połączyć. geny okre-
ślają przede wszystkim zasady rozwoju układu
nerwowego i wbrew pozorom nie są „książką ad-
resową” określającą dokładne położenie każde-
go neuronu. W jaki więc sposób organizm czło-
wieka radzi sobie z uporządkowaniem około 100
miliardów komórek nerwowych, z których każda
tworzy od 10 do 15 tysięcy połączeń?
Od co najmniej
kilkunastu już lat
jesteśmy zasypywani
doniesieniami z badań
nad mózgiem człowieka.
W chwili, gdy czytasz
ten tekst, w setkach
laboratoriów na całym
świecie naukowcy
zastanawiają się nad
tym, co wynika ze zdjęć
mózgu, które właśnie
przed chwilą otrzymali.
ryS. 1.
koordynacJa w czaSie róznych proceSów rozwoJu mózgu S. 1.
przycinanie synaps i mielinizacja
(do okresu dojrzewania)
powstawanie neuronów
powstawanie synaps
1 8 d z i e ń
c i ą ż y
7 t y d z i e ń
c i ą ż y
1 8 t y d z i e ń
c i ą ż y
n a r o d z i n y
2 r o k ż y c i a
koniec powstawa-
nia komórek nerwo-
wych (neuronów)
początek gwałtownego
przyrostu liczby
połączeń między
neuronami (synaps)
w korze mózgu
najwyższa liczba
połączeń między
neuronami
(synaps) w korze
mózgu
początek powsta-
wania komórek
nerwowych (neu-
ronów)
początek
powstawania
połączeń mię-
dzy neuronami
(synaps)
sposób wydaje się dosyć prymitywny i mało
oszczędny: w okresie prenatalnym pomiędzy 18
dniem a 18 tygodniem ciąży powstaje około dwa
główne etapy rozwoJu mózgu w okreSie prenatalnym
tab. 1.
4
5
971744349.027.png 971744349.028.png 971744349.029.png 971744349.030.png 971744349.031.png 971744349.032.png 971744349.033.png 971744349.034.png 971744349.035.png 971744349.036.png 971744349.037.png 971744349.038.png 971744349.039.png 971744349.040.png 971744349.041.png 971744349.042.png 971744349.043.png 971744349.044.png 971744349.045.png 971744349.046.png 971744349.047.png
 
ZNACZENIE PIERWsZyCH LAT żyCIA DZIECKA
kora mózgu
– zewnętrzna warstwa
półkul mózgowych
kora wzrokowa zaczyna zyskiwać przewagę nad
pniem mózgu. stopniowo hamuje ona ruchy
ustawiające oczy tak, by oglądany przedmiot
znajdował się nieco z boku i wprowadza charak-
terystyczne już dla dorosłego patrzenie wprost
na interesującą rzecz. gwałtowny wzrost liczby
synaps w korze wzrokowej skutkuje również tzw.
nadostrością widzenia. W okresie największego
nasilenia tego procesu czyli około 8–10 miesiąca
życia dziecko jest w stanie widzieć przedmioty
nawet 10 razy mniejsze niż dorosły (Eliot, 2003).
bilizuje się na poziomie charakterystycznym dla
człowieka dorosłego (Blakemore, Frith, 2008).
ryS. 2.
budowa mózgu
pień mózgu
widok z boku od leweJ Strony
Podobne zjawisko obserwujemy w rozwoju zdol-
ności słyszenia. Do około 10–12 miesiąca życia
niemowlęta doskonale odróżniają głoski dowol-
nego języka, ale później tracą tę zdolność i po-
traią różnicować już tylko głoski języka ojczyste-
go (Blakemore, Frith, 2008). Te i inne zjawiska
związane z przycinaniem połączeń nerwowych
nazywane są precyzyjnym dostrajaniem mó-
zgów niemowląt. mimo że w ich wyniku nastę-
puje utrata pewnych zdolności na skutek usu-
nięcia zbędnych połączeń nerwowych, to jednak
umożliwiają one sprawniejsze funkcjonowanie
mózgu w konkretnym środowisku.
mózgu, czyli tworzenie neuronów,
synaps oraz proces mielinizacji włó-
kien nerwowych. W momencie narodzin dziecko
dysponuje nieomal wszystkimi neuronami, jakie
kiedykolwiek w życiu będzie mieć, a połączenia
między nimi dopiero się tworzą lub są przyci-
nane. Oznacza to, że w pierwszych latach życia
rozwój mózgu jest zaprogramowany tak, by do-
pasować liczbę i charakter połączeń nerwowych
do bodźców płynących ze środowiska zewnętrz-
nego. Następnie połączenia, które mózg dziec-
ka wykorzystuje do pracy i  które dzięki temu
przetrwały proces przycinania, zostają udosko-
nalone. Otrzymują osłonki i szybciej przewodzą
impulsy nerwowe. Rozwojem mózgu małego
dziecka sterują więc i geny, i bodźce odbierane
ze środowiska.
poruszających się przedmiotów),
kora mózgu zajmuje się złożoną inter-
pretacją informacji wzrokowej (np. rozpoznawa-
niem przedmiotów, twarzy, kierowaniem wzroku
zgodnie z wolą patrzącego). Dziecko przychodzi
na świat wyposażone w podstawowe zdolności
widzenia, ale głównie te, którymi steruje pień
mózgu. Do około 2 miesiąca życia widzi nieostro,
najlepiej w odległości zbliżonej do 20 cm oraz
w peryferyjnej części pola widzenia. Oznacza to,
że aby mogło w miarę wyraźnie zobaczyć jakiś
przedmiot, musi on znajdować się bardzo blisko
niego i nieco z boku. Ponadto noworodek nie
spostrzega głębi, czyli widzi dwuwymiarowo,
oraz nie odróżnia barw. Co ciekawe, takie wła-
ściwości widzenia nie wynikają z niedojrzałości
oczu, lecz są głównie skutkiem niedojrzałości
kory mózgowej.
Prawie jednocześnie z tworzeniem synaps w ko-
rze wzrokowej rozpoczyna się ich przerzedzanie
zgodnie z zasadą: to, co nie jest wykorzystywane
przez mózg, trzeba usunąć. Pierwsze wyraźne
efekty dopasowania układu synaps do bodź-
ców płynących ze środowiska zewnętrznego
obserwujemy około 6 miesiąca życia, kiedy od-
powiednio „przycięte” synapsy pozwalają korze
wzrokowej odróżniać informacje przekazywane
z oka lewego i prawego. Dzięki temu dziecko za-
czyna widzieć przestrzennie, spostrzegać głę-
bię. Poprawia się też ostrość jego wzroku oraz
koordynacja ruchu gałek ocznych. Proces ten
nie jest możliwy bez odbierania bodźców wzro-
kowych, ponieważ wtedy mózg nie ma okazji się
przekonać, które bodźce pochodzą z  jednego
oka, a które z drugiego. Prawdopodobnie rów-
nież skutkiem przycinania synaps w korze wzro-
kowej jest wyraźna zmiana w zdolności różnico-
wania twarzy około 6 miesiąca życia. Do tego
czasu niemowlęta bardzo dobrze radzą sobie
z różnicowaniem wszelkich rodzajów twarzy, są
nawet w stanie odróżniać twarze małp, co spra-
wia olbrzymią trudność dorosłym. Po 6 miesią-
cu życia dzieci stopniowo tracą tę zdolność, ale
ciągle pozostają sprawne w różnicowaniu twarzy
ludzkich. Przycinanie synaps w korze wzrokowej
trwa aż do 10 roku życia, kiedy to ich liczba sta-
Niemowlęciu wychowującemu się wśród ludzi
nie jest przecież potrzebna zdolność rozpozna-
wania twarzy małpich, a  jedynie twarzy ludz-
kich. Nie jest mu również potrzebna zdolność
wychwytywania różnic w dźwiękach wszystkich
języków, lecz przede wszystkim w dźwiękach
mowy, którą posługują się jego opiekunowie.
jaK DzIała mEChaNIzm
DoPaSowywaNIa PołąCzEń
NErwowyCh Do jaKośCI
śroDowISKa?
Czy w oKrESIE Do 3 roKU
żyCIa TrzEba DoDaTKowo
STymUlować rozwój mózgU?
Od 2 miesiąca życia sytuacja zaczyna się szybko
zmieniać, ponieważ w korze mózgowej odpo-
wiedzialnej za widzenie (tzw. korze wzrokowej)
następuje gwałtowny wzrost liczby synaps i za-
czyna ona stopniowo przejmować kontrolę nad
widzeniem. To „zmaganie się” kory i pnia mózgu
w  walce o  panowanie nad wzrokiem dziecka
ma swój spektakularny wyraz w  zachowaniu.
W bardzo krótkim okresie „równowagi sił” ob-
serwujemy zjawisko patrzenia przymusowe-
go, czyli trwającego u niektórych dzieci nawet
do 1,5 godziny bezruchu gałek ocznych (Eliot,
2003). Osoba obserwująca dziecko może ulec
złudzeniu, że noworodek wpatruje się w nią in-
tensywnie z niewiadomego powodu, a to „tylko”
Najlepiej poznanym mechanizmem rozwoju
mózgu jest ten odpowiedzialny za doskona-
lenie zdolności widzenia małego dziecka. Aby
dobrze widzieć, musimy mieć sprawne nie tylko
oczy, ale również układ nerwowy, który odczy-
tuje informacje z nich przesyłane. U dorosłego
kontrolę nad widzeniem sprawują dwie różne
części mózgu (zob. Rys. 2). Pień mózgu odpo-
wiada głównie za reakcje automatyczne (np.
regulacja ostrości wzroku, zwężanie źrenicy
oka, odruchowe odwracanie wzroku w kierunku
sarah-jayne Blakemore i Uta Frith (2008), zaj-
mujące się psychologią rozwoju oraz badające
rozwój mózgu, podkreślają, że przekonanie o ko-
nieczności dodatkowej stymulacji we wczesnym
okresie życia dzieci powstało na bazie trzech
ważnych odkryć naukowych.
Pierwszego z nich dokonano w latach siedem-
dziesiątych XX wieku, kiedy okazało się, że
w mózgach badanych kotów i małp liczba po-
łączeń nerwowych gwałtownie rośnie tuż po
6
7
971744349.048.png 971744349.049.png 971744349.051.png 971744349.052.png 971744349.053.png 971744349.054.png 971744349.055.png 971744349.056.png
 
Rozwój mózgu
doskonale stymulują
zwyczajne środowiska,
w których ludzie po
prostu zajmują się swoimi
dziećmi
ZNACZENIE PIERWsZyCH LAT żyCIA DZIECKA
urodzeniu, a następnie
w ciągu 2–3 lat szybko
spada, osiągając po-
ziom charakterystyczny
dla osobników dorosłych.
Czy oznacza to, że gdybyśmy
zapewnili ludzkim niemowlętom wię-
cej okazji do uczenia się, spadek liczby połączeń
byłby mniejszy? Niekoniecznie. Kiedy prześledzimy
na przykład rozwój zdolności widzenia, zauważy-
my, że nowe możliwości wzrokowe niemowląt
pojawiają się rzeczywiście w czasie gwałtownego
wzrostu liczby połączeń nerwowych. jednak
kiedy ich liczba spada, zdolność widzenia dalej
się doskonali. Nie możemy więc jednoznacz-
nie stwierdzić, że wzrost liczby połączeń ner-
wowych jest powodem wzrostu sprawności
widzenia. skoro utracie synaps w korze wzro-
kowej niemowląt towarzyszy wzrost możliwo-
ści wzrokowych, nie trzeba się tym specjalnie
przejmować. musimy też pamiętać, że badania
kory wzrokowej, o których była mowa, przepro-
wadzono na zwierzętach, które dużo szybciej niż
człowiek osiągają wiek dojrzały. Oznacza to, że
okres doskonalenia połączeń nerwowych u ludzi
jest dużo dłuższy i trwa prawdopodobnie co naj-
mniej do okresu dorastania.
nie stanie, nigdy nie
uzyska pełnej spraw-
ności? Niekoniecznie.
Z późniejszych badań wy-
nika, że zwierzęta ślepe na
jedno oko z  powodu jego za-
słonięcia w pierwszych miesiącach
życia mogą prawie całkowicie odzyskać wzrok,
jeżeli zostaną poddane odpowiedniemu trenin-
gowi. Ponadto badacze zwracają uwagę, że bodź-
ce docierające do mózgu wcale nie muszą być
specjalnie wyszukane, by właściwie stymulowały
jego rozwój, oraz że są one powszechnie obecne
w wystarczającej ilości w typowych środowiskach.
(Blakemore, Frith, 2008).
stymuluje rozwój mózgu bardziej niż środowisko
zubożone (Blakemore, Frith, 2008).
pamiętać o tym i zachować odpowiednią ostroż-
ność, kiedy próbujemy wykorzystać te informa-
cje w praktyce wychowawczej lub edukacyjnej.
Nie ulega jednak wątpliwości, że oddziaływanie
środowiska rozwoju małego dziecka wpływa na
budowę i  funkcjonowanie jego mózgu. Nasze
geny tak zaprogramowały rozwój kory mózgo-
wej, że ulega ona precyzyjnemu dostrojeniu do
otoczenia zewnętrznego. Dotychczas nie ma
naukowych podstaw, by sądzić, że wprowadza-
jąc specjalne dodatkowe bodźce do środowiska
dziecka w pierwszych miesiącach i latach życia,
„wyhodujemy” u niego jakiś niezwykły mózg. Nie
ma również dowodów na to, że przekroczenie
pewnego progu nasilenia dodatkowej stymulacji
jest dla mózgu jednoznacznie szkodliwe, choć
jest to prawdopodobne. Wiemy natomiast z całą
pewnością, że rozwój mózgu doskonale stymu-
lują zwyczajne środowiska, w których ludzie po
prostu zajmują się swoimi dziećmi.
Dokładna analiza źródeł przekonania o  ko-
nieczności dodatkowej stymulacji rozwoju we
wczesnym okresie życia dzieci wykazuje, że nie
jest ono zgodne z wynikami badań naukowych.
Zgodnie z nimi bowiem to typowe, naturalne
środowiska rozwoju przyczyniają się do rozwoju
mózgu w największym stopniu.
PoDSUmowaNIE
mimo że od wielu już lat na całym świecie pro-
wadzi się mnóstwo badań nad mózgiem, cią-
gle jeszcze więcej nie wiemy, niż wiemy o jego
rozwoju. Większość informacji o  zmianach
w układzie nerwowym we wczesnych okresach
życia pochodzi bowiem z badań na zwierzętach,
a w stosunku do rozwoju mózgu ludzkiego dys-
ponujemy głównie przypuszczeniami. musimy
Trzecie odkrycie pochodzi z badań nad szczu-
rami. Porównywano w  nich budowę mózgu
u szczurów z dwóch grup. Pierwsza wychowy-
wała się z innymi szczurami w klatkach wypo-
sażonych w kołowrotki i drabinki do wspinania,
a druga samotnie w klatkach bez dodatkowych
„atrakcji”. szczury z pierwszej grupy miały o 25%
więcej połączeń nerwowych w okolicach mózgu
odpowiedzialnych za odbiór bodźców ze środo-
wiska oraz szybciej uczyły się i były bardziej inte-
ligentne niż szczury z drugiej grupy. Na podsta-
wie tych wyników często wysuwany jest wniosek,
że im środowisko jest bogatsze w stymulujące
bodźce, tym lepiej rozwija się mózg. Czy oznacza
to, że powinniśmy dodatkowo wzbogacać śro-
dowiska, w których wychowujemy małe dzieci?
Niekoniecznie. Środowisko, w którym wychowy-
wały się lepiej rozwinięte szczury, było bogate
w bodźce zmysłowe, zapewniało okazje do za-
bawy oraz umożliwiało kontakt z innymi szczu-
rami. Bardziej przypominało więc ich naturalne
środowisko rozwoju niż „jednoszczurowa” klatka.
Wniosek płynący z opisanych badań należałoby
więc sformułować tak: naturalne środowisko
tab. 2.
okreSy Szczytowego zagrożenia rozwoJu układu nerwowego (un) w okreSie prenatalnym przez niektóre czynniki*
o k r e S
c z y n n i k i
największa podatność zarodka/płodu na teratogeny, choroby, zbyt niską
lub zbyt wysoką temperaturę
1-3 mc
Drugie ważne odkrycie pojawiło się w  latach
sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Ustalono,
że zakrycie na okres trzech miesięcy jednego
oka u nowonarodzonego kota powoduje utratę
znacznej liczby połączeń nerwowych w korze
wzrokowej odbierającej bodźce z tego oka i jego
ślepotę. Zjawisko takie nie występowało u doro-
słych kotów, które poddano identycznemu eks-
perymentowi. Czy oznacza to, że w pierwszych
miesiącach życia dziecko musi zostać poddane
ściśle określonej specjalnej stymulacji, by jego
mózg rozwijał się prawidłowo? Czy jeśli tak się
1-6 mc
największa podatność zarodka/płodu na cytomegalowirus i toksoplazmozę
• szczególna wrażliwość UN na promieniowanie jonizujące
• najwyższa podatność płodu na kortyzol (wywołuje np. rozszczep wargi)
3-4 mc
• najwyższa wrażliwość procesu migracji neuronów na wirusa grypy
• najwyższa wrażliwość rozwoju UN na natężenie światła dziennego
18 tydz.
5-9 mc
największa podatność płodu na wartość odżywczą diety matki
8
9
971744349.057.png 971744349.058.png 971744349.059.png 971744349.061.png 971744349.062.png 971744349.063.png 971744349.064.png 971744349.065.png 971744349.066.png 971744349.067.png 971744349.068.png 971744349.069.png 971744349.070.png 971744349.072.png 971744349.073.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin