Wokół Małego Dziecka - PORADNIK.pdf
(
5107 KB
)
Pobierz
PORADNIK DLA RODZICÓW
fundacja
DZIECKO W CENTRUM
ZNACZENIE PIERWsZyCH LAT żyCIA DZIECKA
Z wielką przyjemnością przekazujemy Państwu publikację ze
zbiorem tekstów dotyczących ważnych zagadnień w rozwoju
małego dziecka. Doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą,
poparte współczesną wiedzą na temat ich rozwoju, przekonuje
nas o potrzebie promowania wzorów pozytywnego rodzicielstwa
oraz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie prawidłowej
opieki nad małymi dziećmi. Chcemy jak najszerzej propagować
wiedzę o znaczeniu pierwszych miesięcy i lat życia małego
człowieka dla jego aktualnego i dalszego rozwoju. To właśnie
te najwcześniejsze doświadczenia, które wynosimy z kontaktu
z rodzicami i najbliższymi osobami, kształtują nasz sposób
odczuwania świata i to, jak radzimy sobie ze wszystkim, co nas
w życiu spotyka. Te pierwsze relacje wpływają na późniejsze
związki, na przyjaźnie i miłości, a także na sposób wychowywania
dzieci. Dlatego zależy nam, by w ramach projektu „Wokół
małego Dziecka” wspierać małe dzieci, ich rodziców i opiekunów
w nawiązywaniu dobrych relacji.
4
Co się dzieje w mózgu małego
dziecka i co z tego wynika?
słAWoMiR JAbłoński
Pierwsze kontakty z dzieckiem jako
podstawa jego dalszego rozwoju
MAgdAlenA Czub
16
EmOCjE mAłEgO DZIECKA
20
Ukojone emocjonalnie dzieci
wyrastają na spokojnych dorosłych
AnnA Roszyk
Trudne emocje – co robić, gdy małe
dziecko się złości?
MAgdAlenA WitkoWskA / AnnA sMogoRzeWskA
25
WyCHOWANIE TO WyZWANIE
mamy nadzieję, że niniejsza publikacja pomoże Państwu lepiej
zrozumieć uczucia i potrzeby maluchów, udzieli odpowiedzi na
niektóre nurtujące wielu rodziców wątpliwości oraz zachęci do
zadawania dalszych pytań i szukania rozwiązań, a wszystko po
to, byście mogli Państwo stwarzać swoim dzieciom optymalne
warunki rozwoju, znajdując w tym równocześnie jak najwięcej
radości i satysfakcji dla siebie.
30
Dzieciństwo rodzica – ważne
doświadczenia
AnnA Roszyk
Stres rodzica
PAulinA gołAskA / AnnA Roszyk
Klapsom mówimy „NIE”!
Czyli o tym, jak wychowywać
świadomie i z szacunkiem
AgAtA kAtRusiAk / AnnA kiC / AnnA Roszyk
32
37
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą projektu „Wokół
małego Dziecka” i do kontaktu z nami. Będziemy
Państwu wdzięczni za wszelkie opinie, sugestie
i propozycje, które pozwolą nam rozwijać działalność
naszej Fundacji tak, by jak najpełniej uwzględniała
aktualne potrzeby rodziców i opiekunów małych dzieci
oraz była na nie adekwatną odpowiedzią.
ZABAWA A EDUKACjA mAłEgO DZIECKA
44
Kilka słów o zabawie
AgnieszkA WoJCieChoWskA
Edukacja małego dziecka w domu
MAłgoRzAtA nAskRęt / JustynA deMCzyszAk
52
W imieniu zespołu projektu „Wokół małego Dziecka”
marzena Afeldt
2
3
ZNACZENIE PIERWsZyCH LAT żyCIA DZIECKA
N
iejednokrotnie można usłyszeć, że lu-
razy więcej neuronów niż zawiera mózg nowo-
narodzonego dziecka (Blakemore, Frith, 2008;
zob. Tab. 1). Proces ten przebiega momentami
bardzo gwałtownie, osiągając tempo nawet do
pół miliona nowych neuronów w ciągu minuty.
jednocześnie od 7 tygodnia ciąży zaczynają one
tworzyć połączenia między sobą. Neurony, które
w tym burzliwym okresie nie wytworzą połączeń
z innymi komórkami nerwowymi, zostają wyeli-
minowane. Oznacza to, że około połowa wytwo-
rzonych neuronów zostaje zniszczona. Czy nie
jest to zbytnia rozrzutność? Chyba nie, skoro
skutecznie porządkuje początkowo niedokład-
ne połączenia w naszych mózgach. Podobnie
rzecz się ma z samymi połączeniami między
neuronami w mózgu, czyli z synapsami. Chociaż
zaczynają one powstawać jeszcze w okresie pre-
natalnym, to największą ich liczbą w korze mó-
zgowej dysponuje dopiero dwuletnie dziecko.
Połączenia utworzone między neuronami nie
są całkowicie dokładne i dlatego nasz organizm
początkowo wytwarza o wiele za dużo synaps.
Następnie, w procesie zwanym przycinaniem
lub przerzedzaniem, eliminuje te połączenia,
które są nieprzydatne.
dzie wykorzystują tylko niewielką część
możliwości mózgu i żeby to zwiększyć,
należy od najwcześniejszych lat inten-
sywnie trenować nasze mózgi poprzez zmu-
szanie ich do wykonywania czasami bardzo
dziwnych ćwiczeń np. żonglowania piłeczkami.
W konsekwencji rodzice zarówno małych dzieci,
jak i dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
coraz częściej zastanawiają się nad tym, jakie
dodatkowe zajęcia powinni zorganizować swoim
pociechom, aby ocalić ich mózgi od zagrożenia
bezczynnością. Zastanówmy się, czy w świetle
badań naukowych rzeczywiście ma uzasadnie-
nie intensywne stymulowanie pracy mózgu we
wczesnych etapach rozwoju człowieka.
Ostatnim, bardzo ważnym etapem budowania
mózgu w pierwszych latach życia jest mielini-
zacja włókien nerwowych. Włókno nerwowe
to wypustka neuronu zakończona połączeniem
(synapsą) z innym neuronem. mielinizacja po-
lega na tworzeniu na powierzchni włókien ner-
wowych osłonek z substancji tłuszczowej zwanej
mieliną. Osłonki sprawiają, że impulsy nerwowe
przesyłane są wzdłuż włókien nerwowych dużo
szybciej. Proces mielinizacji usprawnia zatem
pracę mózgu.
Co się dzieje
w mózgu
małego
dziecka
i co z tego
wynika?
Co STErUjE rozwojEm mózgU
małEgo DzIECKa?
Przyjrzyjmy się teraz, w jakiej kolejności w cza-
sie nasze geny układają główne procesy rozwoju
Sławomir JabłońSki
mechanizmy rozwoju mózgu są zaprogramowa-
ne przez geny. Okazuje się jednak, że dają one
naszym mózgom całkiem dużą swobodę roz-
woju. Program budowy układu nerwowego za-
pisany w genach nie zawiera bowiem informacji
ani o tym, gdzie dokładnie powinna znaleźć się
w naszym mózgu każda komórka nerwowa (czyli
neuron), ani o tym, z jakimi innymi neuronami
musi się w toku rozwoju połączyć. geny okre-
ślają przede wszystkim zasady rozwoju układu
nerwowego i wbrew pozorom nie są „książką ad-
resową” określającą dokładne położenie każde-
go neuronu. W jaki więc sposób organizm czło-
wieka radzi sobie z uporządkowaniem około 100
miliardów komórek nerwowych, z których każda
tworzy od 10 do 15 tysięcy połączeń?
Od co najmniej
kilkunastu już lat
jesteśmy zasypywani
doniesieniami z badań
nad mózgiem człowieka.
W chwili, gdy czytasz
ten tekst, w setkach
laboratoriów na całym
świecie naukowcy
zastanawiają się nad
tym, co wynika ze zdjęć
mózgu, które właśnie
przed chwilą otrzymali.
›
ryS. 1.
koordynacJa w czaSie róznych proceSów rozwoJu mózgu
S. 1.
przycinanie synaps i mielinizacja
(do okresu dojrzewania)
powstawanie neuronów
powstawanie synaps
1 8 d z i e ń
c i ą ż y
7 t y d z i e ń
c i ą ż y
1 8 t y d z i e ń
c i ą ż y
n a r o d z i n y
2 r o k ż y c i a
koniec powstawa-
nia komórek nerwo-
wych (neuronów)
początek gwałtownego
przyrostu liczby
połączeń między
neuronami (synaps)
w korze mózgu
najwyższa liczba
połączeń między
neuronami
(synaps) w korze
mózgu
początek powsta-
wania komórek
nerwowych (neu-
ronów)
początek
powstawania
połączeń mię-
dzy neuronami
(synaps)
sposób wydaje się dosyć prymitywny i mało
oszczędny: w okresie prenatalnym pomiędzy 18
dniem a 18 tygodniem ciąży powstaje około dwa
główne etapy rozwoJu mózgu w okreSie prenatalnym
›
tab. 1.
4
5
ZNACZENIE PIERWsZyCH LAT żyCIA DZIECKA
kora mózgu
– zewnętrzna warstwa
półkul mózgowych
kora wzrokowa zaczyna zyskiwać przewagę nad
pniem mózgu. stopniowo hamuje ona ruchy
ustawiające oczy tak, by oglądany przedmiot
znajdował się nieco z boku i wprowadza charak-
terystyczne już dla dorosłego patrzenie wprost
na interesującą rzecz. gwałtowny wzrost liczby
synaps w korze wzrokowej skutkuje również tzw.
nadostrością widzenia. W okresie największego
nasilenia tego procesu czyli około 8–10 miesiąca
życia dziecko jest w stanie widzieć przedmioty
nawet 10 razy mniejsze niż dorosły (Eliot, 2003).
bilizuje się na poziomie charakterystycznym dla
człowieka dorosłego (Blakemore, Frith, 2008).
›
ryS. 2.
budowa mózgu
pień mózgu
widok z boku od leweJ Strony
Podobne zjawisko obserwujemy w rozwoju zdol-
ności słyszenia. Do około 10–12 miesiąca życia
niemowlęta doskonale odróżniają głoski dowol-
nego języka, ale później tracą tę zdolność i po-
traią różnicować już tylko głoski języka ojczyste-
go (Blakemore, Frith, 2008). Te i inne zjawiska
związane z przycinaniem połączeń nerwowych
nazywane są precyzyjnym dostrajaniem mó-
zgów niemowląt. mimo że w ich wyniku nastę-
puje utrata pewnych zdolności na skutek usu-
nięcia zbędnych połączeń nerwowych, to jednak
umożliwiają one sprawniejsze funkcjonowanie
mózgu w konkretnym środowisku.
mózgu, czyli tworzenie neuronów,
synaps oraz proces mielinizacji włó-
kien nerwowych. W momencie narodzin dziecko
dysponuje nieomal wszystkimi neuronami, jakie
kiedykolwiek w życiu będzie mieć, a połączenia
między nimi dopiero się tworzą lub są przyci-
nane. Oznacza to, że w pierwszych latach życia
rozwój mózgu jest zaprogramowany tak, by do-
pasować liczbę i charakter połączeń nerwowych
do bodźców płynących ze środowiska zewnętrz-
nego. Następnie połączenia, które mózg dziec-
ka wykorzystuje do pracy i które dzięki temu
przetrwały proces przycinania, zostają udosko-
nalone. Otrzymują osłonki i szybciej przewodzą
impulsy nerwowe. Rozwojem mózgu małego
dziecka sterują więc i geny, i bodźce odbierane
ze środowiska.
poruszających się przedmiotów),
kora mózgu zajmuje się złożoną inter-
pretacją informacji wzrokowej (np. rozpoznawa-
niem przedmiotów, twarzy, kierowaniem wzroku
zgodnie z wolą patrzącego). Dziecko przychodzi
na świat wyposażone w podstawowe zdolności
widzenia, ale głównie te, którymi steruje pień
mózgu. Do około 2 miesiąca życia widzi nieostro,
najlepiej w odległości zbliżonej do 20 cm oraz
w peryferyjnej części pola widzenia. Oznacza to,
że aby mogło w miarę wyraźnie zobaczyć jakiś
przedmiot, musi on znajdować się bardzo blisko
niego i nieco z boku. Ponadto noworodek nie
spostrzega głębi, czyli widzi dwuwymiarowo,
oraz nie odróżnia barw. Co ciekawe, takie wła-
ściwości widzenia nie wynikają z niedojrzałości
oczu, lecz są głównie skutkiem niedojrzałości
kory mózgowej.
Prawie jednocześnie z tworzeniem synaps w ko-
rze wzrokowej rozpoczyna się ich przerzedzanie
zgodnie z zasadą: to, co nie jest wykorzystywane
przez mózg, trzeba usunąć. Pierwsze wyraźne
efekty dopasowania układu synaps do bodź-
ców płynących ze środowiska zewnętrznego
obserwujemy około 6 miesiąca życia, kiedy od-
powiednio „przycięte” synapsy pozwalają korze
wzrokowej odróżniać informacje przekazywane
z oka lewego i prawego. Dzięki temu dziecko za-
czyna widzieć przestrzennie, spostrzegać głę-
bię. Poprawia się też ostrość jego wzroku oraz
koordynacja ruchu gałek ocznych. Proces ten
nie jest możliwy bez odbierania bodźców wzro-
kowych, ponieważ wtedy mózg nie ma okazji się
przekonać, które bodźce pochodzą z jednego
oka, a które z drugiego. Prawdopodobnie rów-
nież skutkiem przycinania synaps w korze wzro-
kowej jest wyraźna zmiana w zdolności różnico-
wania twarzy około 6 miesiąca życia. Do tego
czasu niemowlęta bardzo dobrze radzą sobie
z różnicowaniem wszelkich rodzajów twarzy, są
nawet w stanie odróżniać twarze małp, co spra-
wia olbrzymią trudność dorosłym. Po 6 miesią-
cu życia dzieci stopniowo tracą tę zdolność, ale
ciągle pozostają sprawne w różnicowaniu twarzy
ludzkich. Przycinanie synaps w korze wzrokowej
trwa aż do 10 roku życia, kiedy to ich liczba sta-
Niemowlęciu wychowującemu się wśród ludzi
nie jest przecież potrzebna zdolność rozpozna-
wania twarzy małpich, a jedynie twarzy ludz-
kich. Nie jest mu również potrzebna zdolność
wychwytywania różnic w dźwiękach wszystkich
języków, lecz przede wszystkim w dźwiękach
mowy, którą posługują się jego opiekunowie.
jaK DzIała mEChaNIzm
DoPaSowywaNIa PołąCzEń
NErwowyCh Do jaKośCI
śroDowISKa?
Czy w oKrESIE Do 3 roKU
żyCIa TrzEba DoDaTKowo
STymUlować rozwój mózgU?
Od 2 miesiąca życia sytuacja zaczyna się szybko
zmieniać, ponieważ w korze mózgowej odpo-
wiedzialnej za widzenie (tzw. korze wzrokowej)
następuje gwałtowny wzrost liczby synaps i za-
czyna ona stopniowo przejmować kontrolę nad
widzeniem. To „zmaganie się” kory i pnia mózgu
w walce o panowanie nad wzrokiem dziecka
ma swój spektakularny wyraz w zachowaniu.
W bardzo krótkim okresie „równowagi sił” ob-
serwujemy zjawisko patrzenia przymusowe-
go, czyli trwającego u niektórych dzieci nawet
do 1,5 godziny bezruchu gałek ocznych (Eliot,
2003). Osoba obserwująca dziecko może ulec
złudzeniu, że noworodek wpatruje się w nią in-
tensywnie z niewiadomego powodu, a to „tylko”
Najlepiej poznanym mechanizmem rozwoju
mózgu jest ten odpowiedzialny za doskona-
lenie zdolności widzenia małego dziecka. Aby
dobrze widzieć, musimy mieć sprawne nie tylko
oczy, ale również układ nerwowy, który odczy-
tuje informacje z nich przesyłane. U dorosłego
kontrolę nad widzeniem sprawują dwie różne
części mózgu (zob. Rys. 2). Pień mózgu odpo-
wiada głównie za reakcje automatyczne (np.
regulacja ostrości wzroku, zwężanie źrenicy
oka, odruchowe odwracanie wzroku w kierunku
sarah-jayne Blakemore i Uta Frith (2008), zaj-
mujące się psychologią rozwoju oraz badające
rozwój mózgu, podkreślają, że przekonanie o ko-
nieczności dodatkowej stymulacji we wczesnym
okresie życia dzieci powstało na bazie trzech
ważnych odkryć naukowych.
Pierwszego z nich dokonano w latach siedem-
dziesiątych XX wieku, kiedy okazało się, że
w mózgach badanych kotów i małp liczba po-
łączeń nerwowych gwałtownie rośnie tuż po
6
7
Rozwój mózgu
doskonale stymulują
zwyczajne środowiska,
w których ludzie po
prostu zajmują się swoimi
dziećmi
ZNACZENIE PIERWsZyCH LAT żyCIA DZIECKA
urodzeniu, a następnie
w ciągu 2–3 lat szybko
spada, osiągając po-
ziom charakterystyczny
dla osobników dorosłych.
Czy oznacza to, że gdybyśmy
zapewnili ludzkim niemowlętom wię-
cej okazji do uczenia się, spadek liczby połączeń
byłby mniejszy? Niekoniecznie. Kiedy prześledzimy
na przykład rozwój zdolności widzenia, zauważy-
my, że nowe możliwości wzrokowe niemowląt
pojawiają się rzeczywiście w czasie gwałtownego
wzrostu liczby połączeń nerwowych. jednak
kiedy ich liczba spada, zdolność widzenia dalej
się doskonali. Nie możemy więc jednoznacz-
nie stwierdzić, że wzrost liczby połączeń ner-
wowych jest powodem wzrostu sprawności
widzenia. skoro utracie synaps w korze wzro-
kowej niemowląt towarzyszy wzrost możliwo-
ści wzrokowych, nie trzeba się tym specjalnie
przejmować. musimy też pamiętać, że badania
kory wzrokowej, o których była mowa, przepro-
wadzono na zwierzętach, które dużo szybciej niż
człowiek osiągają wiek dojrzały. Oznacza to, że
okres doskonalenia połączeń nerwowych u ludzi
jest dużo dłuższy i trwa prawdopodobnie co naj-
mniej do okresu dorastania.
nie stanie, nigdy nie
uzyska pełnej spraw-
ności? Niekoniecznie.
Z późniejszych badań wy-
nika, że zwierzęta ślepe na
jedno oko z powodu jego za-
słonięcia w pierwszych miesiącach
życia mogą prawie całkowicie odzyskać wzrok,
jeżeli zostaną poddane odpowiedniemu trenin-
gowi. Ponadto badacze zwracają uwagę, że bodź-
ce docierające do mózgu wcale nie muszą być
specjalnie wyszukane, by właściwie stymulowały
jego rozwój, oraz że są one powszechnie obecne
w wystarczającej ilości w typowych środowiskach.
(Blakemore, Frith, 2008).
stymuluje rozwój mózgu bardziej niż środowisko
zubożone (Blakemore, Frith, 2008).
pamiętać o tym i zachować odpowiednią ostroż-
ność, kiedy próbujemy wykorzystać te informa-
cje w praktyce wychowawczej lub edukacyjnej.
Nie ulega jednak wątpliwości, że oddziaływanie
środowiska rozwoju małego dziecka wpływa na
budowę i funkcjonowanie jego mózgu. Nasze
geny tak zaprogramowały rozwój kory mózgo-
wej, że ulega ona precyzyjnemu dostrojeniu do
otoczenia zewnętrznego. Dotychczas nie ma
naukowych podstaw, by sądzić, że wprowadza-
jąc specjalne dodatkowe bodźce do środowiska
dziecka w pierwszych miesiącach i latach życia,
„wyhodujemy” u niego jakiś niezwykły mózg. Nie
ma również dowodów na to, że przekroczenie
pewnego progu nasilenia dodatkowej stymulacji
jest dla mózgu jednoznacznie szkodliwe, choć
jest to prawdopodobne. Wiemy natomiast z całą
pewnością, że rozwój mózgu doskonale stymu-
lują zwyczajne środowiska, w których ludzie po
prostu zajmują się swoimi dziećmi.
Dokładna analiza źródeł przekonania o ko-
nieczności dodatkowej stymulacji rozwoju we
wczesnym okresie życia dzieci wykazuje, że nie
jest ono zgodne z wynikami badań naukowych.
Zgodnie z nimi bowiem to typowe, naturalne
środowiska rozwoju przyczyniają się do rozwoju
mózgu w największym stopniu.
PoDSUmowaNIE
mimo że od wielu już lat na całym świecie pro-
wadzi się mnóstwo badań nad mózgiem, cią-
gle jeszcze więcej nie wiemy, niż wiemy o jego
rozwoju. Większość informacji o zmianach
w układzie nerwowym we wczesnych okresach
życia pochodzi bowiem z badań na zwierzętach,
a w stosunku do rozwoju mózgu ludzkiego dys-
ponujemy głównie przypuszczeniami. musimy
Trzecie odkrycie pochodzi z badań nad szczu-
rami. Porównywano w nich budowę mózgu
u szczurów z dwóch grup. Pierwsza wychowy-
wała się z innymi szczurami w klatkach wypo-
sażonych w kołowrotki i drabinki do wspinania,
a druga samotnie w klatkach bez dodatkowych
„atrakcji”. szczury z pierwszej grupy miały o 25%
więcej połączeń nerwowych w okolicach mózgu
odpowiedzialnych za odbiór bodźców ze środo-
wiska oraz szybciej uczyły się i były bardziej inte-
ligentne niż szczury z drugiej grupy. Na podsta-
wie tych wyników często wysuwany jest wniosek,
że im środowisko jest bogatsze w stymulujące
bodźce, tym lepiej rozwija się mózg. Czy oznacza
to, że powinniśmy dodatkowo wzbogacać śro-
dowiska, w których wychowujemy małe dzieci?
Niekoniecznie. Środowisko, w którym wychowy-
wały się lepiej rozwinięte szczury, było bogate
w bodźce zmysłowe, zapewniało okazje do za-
bawy oraz umożliwiało kontakt z innymi szczu-
rami. Bardziej przypominało więc ich naturalne
środowisko rozwoju niż „jednoszczurowa” klatka.
Wniosek płynący z opisanych badań należałoby
więc sformułować tak: naturalne środowisko
›
tab. 2.
okreSy Szczytowego zagrożenia rozwoJu układu nerwowego (un) w okreSie prenatalnym przez niektóre czynniki*
o k r e S
c z y n n i k i
największa podatność zarodka/płodu na teratogeny, choroby, zbyt niską
lub zbyt wysoką temperaturę
1-3 mc
Drugie ważne odkrycie pojawiło się w latach
sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Ustalono,
że zakrycie na okres trzech miesięcy jednego
oka u nowonarodzonego kota powoduje utratę
znacznej liczby połączeń nerwowych w korze
wzrokowej odbierającej bodźce z tego oka i jego
ślepotę. Zjawisko takie nie występowało u doro-
słych kotów, które poddano identycznemu eks-
perymentowi. Czy oznacza to, że w pierwszych
miesiącach życia dziecko musi zostać poddane
ściśle określonej specjalnej stymulacji, by jego
mózg rozwijał się prawidłowo? Czy jeśli tak się
1-6 mc
największa podatność zarodka/płodu na cytomegalowirus i toksoplazmozę
• szczególna wrażliwość UN na promieniowanie jonizujące
• najwyższa podatność płodu na kortyzol (wywołuje np. rozszczep wargi)
3-4 mc
• najwyższa wrażliwość procesu migracji neuronów na wirusa grypy
• najwyższa wrażliwość rozwoju UN na natężenie światła dziennego
18 tydz.
5-9 mc
największa podatność płodu na wartość odżywczą diety matki
8
9
Plik z chomika:
majaremi
Inne pliki z tego folderu:
SŁOŃ uczy współpracy - plakat z poradami.pdf
(268 KB)
PTAK zachęca do samodzielności - plakat z poradami.pdf
(265 KB)
MIŚ wspiera - plakat z poradami.pdf
(278 KB)
magnes - SŁOŃ uczy współpracy.jpg
(154 KB)
magnes - PTAK zachęca do samodzielności.jpg
(2022 KB)
Inne foldery tego chomika:
Poradniki dla Rodziców
Program Wspierania Rodziny
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców - materiały
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin