Sochocki Marcin Rodzice i profilaktyka.pdf

(160 KB) Pobierz
PROGRAMY PROFILAKTYCZNE
D
om rodzinny jest miejscem, w którym
dokonuje siê pierwotna socjalizacja dzie-
ci. Pocz¹tkowo to rodzice maj¹ decyduj¹cy
wp³yw na kszta³towanie osobowoci m³odego
cz³owieka. Póniej, mimo i¿ wp³yw ten s³ab-
nie, wci¹¿ nie jest bez znaczenia.
Wspó³czesne programy profilaktyczne (i inne
dzia³ania z tego zakresu) czêsto skonstruowa-
ne s¹ w ten sposób, aby pomóc rodzicom do-
brze wykorzystaæ ten wp³yw. Czy takie pro-
gramy s¹ jednak potrzebne? Czy rodzice nie
dadz¹ sobie rady sami?
miu kroków (programu profilaktyki proble-
mów wi¹¿¹cych siê ze stosowaniem substancji
psychoaktywnych adresowanego do m³odzie-
¿y szkolnej). Scenariusz spotkañ z rodzicami,
oprócz takich elementów jak mini-wyk³ady, czy
przekazywanie uczestnikom materia³ów, zawie-
ra równie¿ elementy wymagaj¹ce stosowania
warsztatowych form pracy z grup¹. Profilakty-
kê domow¹ nale¿y realizowaæ równolegle z
zajêciami z m³odzie¿¹ prowadzonymi w ramach
Drugiego Elementarza (oba programy prze-
znaczone s¹ do realizacji przez te same osoby).
kszta³cenie, pracuj¹ce w szkole (nauczyciel-
ki). Wiêkszoæ badanych to osoby posiada-
j¹ce dzieci, okrelaj¹ce sytuacjê materialn¹
swych rodzin jako przeciêtn¹ lub dobr¹.
rednia wieku to 40 lat (rozpiêtoæ od 25
do 60 lat).
Frekwencja
Badania ujawni³y znaczn¹ ró¿norodnoæ
sposobów realizacji Profilaktyki domowej.
Zarejestrowane ró¿nice dotyczy³y zarówno ilo-
Rodzice i profilaktyka
Marcin J. Sochocki
Dla wielu osób prowadzenie zajêæ profilaktycznych z rodzicami to wci¹¿ jeszcze egzotyka. Trudno siê temu dziwiæ,
skoro obowi¹zuj¹cy schemat profilaktyczny rzadko wykracza poza pracê z dzieæmi i m³odzie¿¹. Projektom zak³ada-
j¹cym w³¹czenie do wspó³pracy rodziców ciê¿ko jest siê przebiæ. Nauczyciele, wbrew pozorom, zwykle niechêtnie
siêgaj¹ do takich rozwi¹zañ. Czasem po prostu nie s¹ przygotowani do otwartego kontaktowania siê z rodzicami
dzieci, którymi zajmuj¹ siê w ramach swych szkolnych obowi¹zków.
W wielu przypadkach rodzice potrafi¹ wiet-
nie wychowywaæ swoje dzieci, jednak jest pew-
na grupa doros³ych, którzy mogliby wiele sko-
rzystaæ na uczestniczeniu w takich programach.
Nie znaczy to, ¿e nale¿y traktowaæ ich jak nie-
udaczników nie potrafi¹cych zadbaæ o swoje
dzieci. Po prostu zdarza siê, ¿e w rutynie co-
dziennoci przestajemy zwracaæ dostateczn¹
uwagê na rzeczy wa¿ne. Ponadto, niekiedy do-
brze jest wspólnie porozmawiaæ, podyskutowaæ,
podzieliæ siê w³asnymi dowiadczeniami z oso-
bami, które maj¹ dzieci w podobnym wieku i
stoj¹ przed podobnymi problemami.
Jedn¹ z ciekawszych propozycji pracy pro-
filaktycznej realizowanej z rodzicami jest pro-
gram autorstwa Agnieszki Arendarskiej i
Krzysztofa Wojcieszka 1 Przygotowanie do
profilaktyki domowej (w skrócie Profi-
laktyka domowa). Niniejszy artyku³ chcia³-
bym powiêciæ analizie wybranych aspektów
praktycznego wdra¿ania tego projektu.
Na pocz¹tku 2001 roku zrealizowano badania
ewaluacyjne, których przedmiotem by³o wdra¿a-
nie Profilaktyki domowej. W lutym 2001 r. prze-
prowadzono 27 wywiadów pog³êbionych z reali-
zatorami Drugiego Elementarza z terenu woje-
wództwa mazowieckiego. Do udzia³u w badaniach
zapraszano osoby wylosowane (w oparciu o wy-
kazy przygotowane przez ogólnopolskiego orga-
nizatora kolejnych edycji obu programów Fun-
dacjê ETOH). Grupê respondentów stanowili wy-
³¹cznie realizatorzy, którzy podjêli siê prowadze-
nia programu w gimnazjach. Zasadnicze badania
zosta³y poprzedzone pilota¿em (styczeñ 2001), na
który z³o¿y³y siê trzy wywiady z wykonawcami
Drugiego Elementarza prowadz¹cymi zajêcia w
szko³ach zlokalizowanych na terenie Warszawy.
Badania zrealizowa³ zespó³: dr hab. Barba-
ra Fatyga (kierownik projektu), dr Gra¿yna
Fluderska oraz autor niniejszego artyku³u 2 .
Interesowa³o nas m.in. jak respondenci or-
ganizowali i przeprowadzali spotkania z ro-
dzicami. Czy pojawi³y siê trudnoci? Jakie
by³y reakcje odbiorców? Chcielimy równie¿
poznaæ stopieñ osobistego zadowolenia
(wzglêdnie niezadowolenia) z realizacji
Profilaktyki domowej.
Wród respondentów najliczniejsz¹ grupê
stanowi³y kobiety, posiadaj¹ce wy¿sze wy-
ciowego, jak i jakociowego wymiaru wdra-
¿ania projektu.
Respondenci przeprowadzili od jednego do
trzech spotkañ. Wykorzystywali w tym celu wy-
wiadówki (wówczas rodzice niekiedy nie byli
uprzedzani o realizacji Programu) lub organi-
zowali odrêbne spotkania, specjalnie zapraszaj¹c
rodziców do uczestnictwa w zajêciach. Czêæ
wypowiadaj¹cych siê osób narzeka³a na nisk¹ fre-
kwencjê. W opinii realizatorów niektórzy rodzi-
ce uwa¿ali, i¿ zawarta w Profilaktyce domowej
problematyka ich nie dotyczy, zatem nie ma po-
trzeby, aby zawracali sobie g³owê przychodze-
niem na spotkania profilaktyczne. Z kolei inna
grupa respondentów podkrela³a wysok¹ (równie¿
rosn¹c¹) frekwencjê podczas kolejnych zajêæ.
Sukcesy i obawy
Niektórzy respondenci wprost przyznawali,
i¿ nie umiej¹ prowadziæ zajêæ z doros³ymi
(szczególnie jeli wymagaj¹ one stosowania
warsztatowych form pracy). Dlatego realizacjê
Profilaktyki domowej ograniczyli do rozda-
nia materia³ów i ogólnej informacji o progra-
mie prowadzonym z m³odzie¿¹. Zdarza³o siê, i¿
zajêæ dla rodziców nie prowadzi³ realizator Dru-
giego Elementarza. Czêæ respondentów
Profilaktyka domowa
Profilaktyka domowa jest scenariuszem
trzech spotkañ adresowanych do rodziców.
Scenariusz ten opracowano dostosowuj¹c go do
Drugiego Elementarza, czyli programu sied-
18
Remedium STYCZEÑ 2002
970420761.028.png
 
PROGRAMY PROFILAKTYCZNE
uczestniczy³a w takich spotkaniach podgl¹da-
j¹c sposób realizacji. Odnotowano równie¿
uwagi, ¿e obecnoæ respondenta podczas zajêæ
z rodzicami prowadzonymi przez kogo inne-
go, mog³aby le wp³yn¹æ na przebieg zajêæ.
Nie podjê³am siê prowadzenia »Profilaktyki
domowej« z rodzicami. Wychowawcy niezrêcznie
jest rozmawiaæ z nimi na ten temat i uwiadamiaæ
ich. Ja mam inne sprawy wychowawcze do za³a-
twienia i wydaje mi siê, ¿e moja obecnoæ krêpo-
wa³aby rodziców. Gdybym ja by³a na tym zebra-
niu prawdopodobnie nie pad³o by wiele pytañ.
Rodzice do nas [wychowawców] przychodz¹ z
wieloma problemami, ale nie [ze] wszystkimi. To
w koñcu jest takie niezrêczne [kobieta, 45 l.].
Koniecznoæ podjêcia siê realizacji zajêæ z
doros³ymi u pewnej grupy respondentów wy-
wo³ywa³a silny stres, lêk, stan napiêcia. Re-
spondenci obawiali siê reakcji rodziców, szcze-
gólnie, gdy by³ to ich debiut w roli prowa-
dz¹cych tego rodzaju spotkania.
Strasznie siê ba³am spotkania z rodzicami,
mia³am pewne obawy. Czy przyjd¹? Jaka bêdzie
frekwencja? To by³a zagadka [kobieta, 40 l.].
Wród opisów przebiegu zajêæ Profilaktyki
domowej pojawi³y siê wypowiedzi wiadcz¹ce o
tym, i¿ wiele k³opotów przysparza³y responden-
tom warsztatowe elementy zajêæ. Rodzice niechêt-
nie brali udzia³ w tego rodzaju formach pracy. Re-
alizatorom trudno by³o nak³oniæ ich, by prze³amali
wstyd i zechcieli wspólnie zaanga¿owaæ siê w
æwiczenia. Zajêcia niekiedy sprowadza³y siê do
wywiadówkowego schematu, tzn. rodzicie
siedzieli i s³uchali tego, co mia³a im do po-
wiedzenia osoba prowadz¹ca.
Nie realizowa³am spotkania dok³ad-
nie tak jak jest [w scenariuszu]. Wiedzia-
³am, ¿e absolutnie scenki z rodzicami nie
wyjd¹. Proponowa³am, ale nie by³o chêt-
nych. Uwa¿am, ¿e takie rzeczy mo¿na
przeprowadzaæ z dzieæmi, a nie z rodzi-
cami. [W klasie] mam rodziców, którzy za-
wsze wys³uchaj¹ tego, co mam do powie-
dzenia, ale w³aciwie nie ma z ich strony
¿adnej reakcji [kobieta, 48 l.].
Mia³am spotkanie z rodzicami. Zacho-
wywali siê gorzej ni¿ dzieci. Byli zawsty-
dzeni, oniemieleni. Musia³am prze³amaæ
jako tê barierê. Kiedy przeczyta³am tekst
z podrêcznika [do zajêæ], ludzie mieli siê
zrelaksowaæ i zamkn¹æ oczy. Bo¿e, nikt nie
chcia³ zamkn¹æ oczu! Widaæ by³o, ¿e siê
strasznie wstydz¹. Piêæ minut straci³am na
to, ¿eby siê wy³¹czyli, usiedli wygodnie,
poddali siê nastrojowi [kobieta, 46 l.].
Czêæ respondentów spotkania w ramach
Profilaktyki domowej uzna³a za udane. Ro-
dzice brali w nich aktywny udzia³, ¿ywo wy-
powiadali siê, toczyli dyskusje, anga¿owali siê
w proponowane æwiczenia. Respondenci pod-
krelali, i¿ uda³o im siê nawi¹zaæ dobry kon-
takt z grup¹, zdobyæ zaufanie rodziców, co
przek³ada³o siê na szczere wypowiedzi.
Zrobi³am zgodnie ze scenariuszem scenki i
gry z rodzicami. Rodzice odgrywali role. Ponie-
wa¿ wywar³o to na nich du¿e wra¿enie, zaczêli
dyskutowaæ, a póniej jedna z mam powiedzia-
³a, ¿e takie zajêcia powinna mieæ przed urodze-
niem dziecka, co mnie bardzo zaskoczy³o. Pytali
siê mnie o bardzo oczywiste rzeczy; to znaczy ja
odebra³am to jako oczywiste. Wydawa³o mi siê,
¿e oni to wiedz¹. Uwa¿am, ¿e spotkania mia³y
sens. Rodzice odebrali je dobrze [kobieta, 34 l.].
[Rodzice] siê zaanga¿owali, du¿o mówili,
du¿o rozmawialimy na temat wolnego czasu
m³odzie¿y, szczególnie na wsi (bo akurat ta kla-
sa by³a wiejska). Dziêki temu atmosfera siê
rozlunia³a. Ogólnie jestem zadowolony z pra-
cy z rodzicami [mê¿czyzna, 31 l.].
Rodzice zbli¿yli siê do siebie i [teraz] mam
z nimi wiêkszy kontakt [kobieta, 42 l.].
* * *
rodowisko, w którym umiejêtnoæ prowadze-
nia zajêæ warsztatowych z doros³ymi nie jest
zbyt powszechna. Dlatego dla pewnego grona
potencjalnych wykonawców Profilaktyka do-
mowa jest programem zbyt wymagaj¹cym.
Zaobserwowano dwie zasadniczo odmienne
postawy respondentów. Pierwsz¹ by³o podjêcie
siê realizacji zajêæ zgodnie z zaleceniami scena-
riusza, tzn. równie¿ z uwzglêdnieniem warszta-
towych form pracy. Takie spotkania zwykle prze-
biega³y w sposób dynamiczny, rodzice aktywnie
anga¿owali siê w ich przebieg. Zupe³nie odmien-
n¹ postaw¹ by³o wycofanie, rezygnacja, scedo-
wanie prowadzenia zajêæ na kogo innego lub
ograniczenie siê do rozdawnictwa materia³ów (pu-
blikacji). Pomiêdzy opisanymi grupami, sytuowali
siê ci uczestnicy badañ, którzy Profilaktykê do-
mow¹ przeformu³owali zgodnie z bliskim im
schematem wywiadówki. Wydaje mi siê, i¿ trud-
no dziwiæ siê respondentom, i¿ unikali prowadze-
nia Programu. Zapewne zaanga¿owali siê w re-
alizacjê projektu na tyle, na ile czuli siê na si³ach.
Jednak z drugiej strony, porednio wiadczy to o
sposobie kontaktowania siê z rodzicami, jaki pre-
feruj¹ (badani) nauczyciele.
Dobrze poprowadzone spotkania z rodzicami
mog¹ staæ siê okazj¹ nie tylko do skutecznej in-
terwencji profilaktycznej, lecz równie¿ zmieniæ
sposób postrzegania szko³y. Profilaktyka domo-
wa mo¿e staæ siê impulsem do nadania kontak-
tom nauczyciele rodzice nowej jakoci. Spo-
tkania s¹ szans¹ odejcia od nudnego schematu
tradycyjnych relacji. Nauczyciel prowadz¹-
cy Profilaktykê domow¹ ma okazjê do au-
tentycznego zaanga¿owania rodziców w ¿y-
cie szko³y, zajêcia staæ siê mog¹ pretekstem
do kolejnych spotkañ, wspólnych przedsiê-
wziêæ. Jednak aby tak siê sta³o, byæ mo¿e
trzeba byæ nie tylko nauczycielem lecz rów-
nie¿ PROFILAKTYKIEM. q
Realizatorami Profilaktyki domowej s¹
najczêciej nauczyciele (gdy¿ to oni zwykle
podejmuj¹ siê prowadzenia Drugiego Elemen-
tarza). Z oczywistych wzglêdów stanowi¹ oni
A. Arendarska, K. Wojcieszek, Przygoto-
wanie do profilaktyki domowej. Zajêcia opra-
cowane jako projekt uniwersalnego programu
profilaktyki dla rodziców dostosowane do »Pro-
gramu Siedmiu Kroków«, Warszawa 1998.
2
1
Oprócz wymienionych osób, w projekt
badawczy zaanga¿owani byli ponadto: tere-
nowy koordynator badañ P. Mo¿d¿yñski (któ-
ry jednoczenie prowadzi³ pilota¿); osoby
przeprowadzaj¹ce wywiady A. B³oñska, M.
Gumkowska, J. Tomaszewska; transkrypcja
wiêkszoci materia³u A. Górecka. Badania
sfinansowano ze rodków Fundacji ETOH.
Autor jest socjologiem, zajmuje siê
badaniami problematyki m³odzie¿owej.
19
STYCZEÑ 2002 Remedium
970420761.029.png 970420761.030.png 970420761.001.png 970420761.002.png 970420761.003.png 970420761.004.png 970420761.005.png 970420761.006.png 970420761.007.png 970420761.008.png 970420761.009.png 970420761.010.png 970420761.011.png 970420761.012.png 970420761.013.png 970420761.014.png 970420761.015.png 970420761.016.png 970420761.017.png 970420761.018.png 970420761.019.png 970420761.020.png 970420761.021.png 970420761.022.png 970420761.023.png 970420761.024.png 970420761.025.png 970420761.026.png 970420761.027.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin