Sochocki Marcin Rodzice i profilaktyka.pdf
(
160 KB
)
Pobierz
PROGRAMY PROFILAKTYCZNE
D
om rodzinny jest miejscem, w którym
dokonuje siê pierwotna socjalizacja dzie-
ci. Pocz¹tkowo to rodzice maj¹ decyduj¹cy
wp³yw na kszta³towanie osobowoci m³odego
cz³owieka. Póniej, mimo i¿ wp³yw ten s³ab-
nie, wci¹¿ nie jest bez znaczenia.
Wspó³czesne programy profilaktyczne (i inne
dzia³ania z tego zakresu) czêsto skonstruowa-
ne s¹ w ten sposób, aby pomóc rodzicom do-
brze wykorzystaæ ten wp³yw. Czy takie pro-
gramy s¹ jednak potrzebne? Czy rodzice nie
dadz¹ sobie rady sami?
miu kroków (programu profilaktyki proble-
mów wi¹¿¹cych siê ze stosowaniem substancji
psychoaktywnych adresowanego do m³odzie-
¿y szkolnej). Scenariusz spotkañ z rodzicami,
oprócz takich elementów jak mini-wyk³ady, czy
przekazywanie uczestnikom materia³ów, zawie-
ra równie¿ elementy wymagaj¹ce stosowania
warsztatowych form pracy z grup¹. Profilakty-
kê domow¹ nale¿y realizowaæ równolegle z
zajêciami z m³odzie¿¹ prowadzonymi w ramach
Drugiego Elementarza (oba programy prze-
znaczone s¹ do realizacji przez te same osoby).
kszta³cenie, pracuj¹ce w szkole (nauczyciel-
ki). Wiêkszoæ badanych to osoby posiada-
j¹ce dzieci, okrelaj¹ce sytuacjê materialn¹
swych rodzin jako przeciêtn¹ lub dobr¹.
rednia wieku to 40 lat (rozpiêtoæ od 25
do 60 lat).
Frekwencja
Badania ujawni³y znaczn¹ ró¿norodnoæ
sposobów realizacji Profilaktyki domowej.
Zarejestrowane ró¿nice dotyczy³y zarówno ilo-
Rodzice i profilaktyka
Marcin J. Sochocki
Dla wielu osób prowadzenie zajêæ profilaktycznych z rodzicami to wci¹¿ jeszcze egzotyka. Trudno siê temu dziwiæ,
skoro obowi¹zuj¹cy schemat profilaktyczny rzadko wykracza poza pracê z dzieæmi i m³odzie¿¹. Projektom zak³ada-
j¹cym w³¹czenie do wspó³pracy rodziców ciê¿ko jest siê przebiæ. Nauczyciele, wbrew pozorom, zwykle niechêtnie
siêgaj¹ do takich rozwi¹zañ. Czasem po prostu nie s¹ przygotowani do otwartego kontaktowania siê z rodzicami
dzieci, którymi zajmuj¹ siê w ramach swych szkolnych obowi¹zków.
W wielu przypadkach rodzice potrafi¹ wiet-
nie wychowywaæ swoje dzieci, jednak jest pew-
na grupa doros³ych, którzy mogliby wiele sko-
rzystaæ na uczestniczeniu w takich programach.
Nie znaczy to, ¿e nale¿y traktowaæ ich jak nie-
udaczników nie potrafi¹cych zadbaæ o swoje
dzieci. Po prostu zdarza siê, ¿e w rutynie co-
dziennoci przestajemy zwracaæ dostateczn¹
uwagê na rzeczy wa¿ne. Ponadto, niekiedy do-
brze jest wspólnie porozmawiaæ, podyskutowaæ,
podzieliæ siê w³asnymi dowiadczeniami z oso-
bami, które maj¹ dzieci w podobnym wieku i
stoj¹ przed podobnymi problemami.
Jedn¹ z ciekawszych propozycji pracy pro-
filaktycznej realizowanej z rodzicami jest pro-
gram autorstwa Agnieszki Arendarskiej i
Krzysztofa Wojcieszka
1
Przygotowanie do
profilaktyki domowej (w skrócie Profi-
laktyka domowa). Niniejszy artyku³ chcia³-
bym powiêciæ analizie wybranych aspektów
praktycznego wdra¿ania tego projektu.
Na pocz¹tku 2001 roku zrealizowano badania
ewaluacyjne, których przedmiotem by³o wdra¿a-
nie Profilaktyki domowej. W lutym 2001 r. prze-
prowadzono 27 wywiadów pog³êbionych z reali-
zatorami Drugiego Elementarza z terenu woje-
wództwa mazowieckiego. Do udzia³u w badaniach
zapraszano osoby wylosowane (w oparciu o wy-
kazy przygotowane przez ogólnopolskiego orga-
nizatora kolejnych edycji obu programów Fun-
dacjê ETOH). Grupê respondentów stanowili wy-
³¹cznie realizatorzy, którzy podjêli siê prowadze-
nia programu w gimnazjach. Zasadnicze badania
zosta³y poprzedzone pilota¿em (styczeñ 2001), na
który z³o¿y³y siê trzy wywiady z wykonawcami
Drugiego Elementarza prowadz¹cymi zajêcia w
szko³ach zlokalizowanych na terenie Warszawy.
Badania zrealizowa³ zespó³: dr hab. Barba-
ra Fatyga (kierownik projektu), dr Gra¿yna
Fluderska oraz autor niniejszego artyku³u
2
.
Interesowa³o nas m.in. jak respondenci or-
ganizowali i przeprowadzali spotkania z ro-
dzicami. Czy pojawi³y siê trudnoci? Jakie
by³y reakcje odbiorców? Chcielimy równie¿
poznaæ stopieñ osobistego zadowolenia
(wzglêdnie niezadowolenia) z realizacji
Profilaktyki domowej.
Wród respondentów najliczniejsz¹ grupê
stanowi³y kobiety, posiadaj¹ce wy¿sze wy-
ciowego, jak i jakociowego wymiaru wdra-
¿ania projektu.
Respondenci przeprowadzili od jednego do
trzech spotkañ. Wykorzystywali w tym celu wy-
wiadówki (wówczas rodzice niekiedy nie byli
uprzedzani o realizacji Programu) lub organi-
zowali odrêbne spotkania, specjalnie zapraszaj¹c
rodziców do uczestnictwa w zajêciach. Czêæ
wypowiadaj¹cych siê osób narzeka³a na nisk¹ fre-
kwencjê. W opinii realizatorów niektórzy rodzi-
ce uwa¿ali, i¿ zawarta w Profilaktyce domowej
problematyka ich nie dotyczy, zatem nie ma po-
trzeby, aby zawracali sobie g³owê przychodze-
niem na spotkania profilaktyczne. Z kolei inna
grupa respondentów podkrela³a wysok¹ (równie¿
rosn¹c¹) frekwencjê podczas kolejnych zajêæ.
Sukcesy i obawy
Niektórzy respondenci wprost przyznawali,
i¿ nie umiej¹ prowadziæ zajêæ z doros³ymi
(szczególnie jeli wymagaj¹ one stosowania
warsztatowych form pracy). Dlatego realizacjê
Profilaktyki domowej ograniczyli do rozda-
nia materia³ów i ogólnej informacji o progra-
mie prowadzonym z m³odzie¿¹. Zdarza³o siê, i¿
zajêæ dla rodziców nie prowadzi³ realizator Dru-
giego Elementarza. Czêæ respondentów
Profilaktyka domowa
Profilaktyka domowa jest scenariuszem
trzech spotkañ adresowanych do rodziców.
Scenariusz ten opracowano dostosowuj¹c go do
Drugiego Elementarza, czyli programu sied-
18
Remedium STYCZEÑ 2002
PROGRAMY PROFILAKTYCZNE
uczestniczy³a w takich spotkaniach podgl¹da-
j¹c sposób realizacji. Odnotowano równie¿
uwagi, ¿e obecnoæ respondenta podczas zajêæ
z rodzicami prowadzonymi przez kogo inne-
go, mog³aby le wp³yn¹æ na przebieg zajêæ.
Nie podjê³am siê prowadzenia »Profilaktyki
domowej« z rodzicami. Wychowawcy niezrêcznie
jest rozmawiaæ z nimi na ten temat i uwiadamiaæ
ich. Ja mam inne sprawy wychowawcze do za³a-
twienia i wydaje mi siê, ¿e moja obecnoæ krêpo-
wa³aby rodziców. Gdybym ja by³a na tym zebra-
niu prawdopodobnie nie pad³o by wiele pytañ.
Rodzice do nas [wychowawców] przychodz¹ z
wieloma problemami, ale nie [ze] wszystkimi. To
w koñcu jest takie niezrêczne [kobieta, 45 l.].
Koniecznoæ podjêcia siê realizacji zajêæ z
doros³ymi u pewnej grupy respondentów wy-
wo³ywa³a silny stres, lêk, stan napiêcia. Re-
spondenci obawiali siê reakcji rodziców, szcze-
gólnie, gdy by³ to ich debiut w roli prowa-
dz¹cych tego rodzaju spotkania.
Strasznie siê ba³am spotkania z rodzicami,
mia³am pewne obawy. Czy przyjd¹? Jaka bêdzie
frekwencja? To by³a zagadka [kobieta, 40 l.].
Wród opisów przebiegu zajêæ Profilaktyki
domowej pojawi³y siê wypowiedzi wiadcz¹ce o
tym, i¿ wiele k³opotów przysparza³y responden-
tom warsztatowe elementy zajêæ. Rodzice niechêt-
nie brali udzia³ w tego rodzaju formach pracy. Re-
alizatorom trudno by³o nak³oniæ ich, by prze³amali
wstyd i zechcieli wspólnie zaanga¿owaæ siê w
æwiczenia. Zajêcia niekiedy sprowadza³y siê do
wywiadówkowego schematu, tzn. rodzicie
siedzieli i s³uchali tego, co mia³a im do po-
wiedzenia osoba prowadz¹ca.
Nie realizowa³am spotkania dok³ad-
nie tak jak jest [w scenariuszu]. Wiedzia-
³am, ¿e absolutnie scenki z rodzicami nie
wyjd¹. Proponowa³am, ale nie by³o chêt-
nych. Uwa¿am, ¿e takie rzeczy mo¿na
przeprowadzaæ z dzieæmi, a nie z rodzi-
cami. [W klasie] mam rodziców, którzy za-
wsze wys³uchaj¹ tego, co mam do powie-
dzenia, ale w³aciwie nie ma z ich strony
¿adnej reakcji [kobieta, 48 l.].
Mia³am spotkanie z rodzicami. Zacho-
wywali siê gorzej ni¿ dzieci. Byli zawsty-
dzeni, oniemieleni. Musia³am prze³amaæ
jako tê barierê. Kiedy przeczyta³am tekst
z podrêcznika [do zajêæ], ludzie mieli siê
zrelaksowaæ i zamkn¹æ oczy. Bo¿e, nikt nie
chcia³ zamkn¹æ oczu! Widaæ by³o, ¿e siê
strasznie wstydz¹. Piêæ minut straci³am na
to, ¿eby siê wy³¹czyli, usiedli wygodnie,
poddali siê nastrojowi [kobieta, 46 l.].
Czêæ respondentów spotkania w ramach
Profilaktyki domowej uzna³a za udane. Ro-
dzice brali w nich aktywny udzia³, ¿ywo wy-
powiadali siê, toczyli dyskusje, anga¿owali siê
w proponowane æwiczenia. Respondenci pod-
krelali, i¿ uda³o im siê nawi¹zaæ dobry kon-
takt z grup¹, zdobyæ zaufanie rodziców, co
przek³ada³o siê na szczere wypowiedzi.
Zrobi³am zgodnie ze scenariuszem scenki i
gry z rodzicami. Rodzice odgrywali role. Ponie-
wa¿ wywar³o to na nich du¿e wra¿enie, zaczêli
dyskutowaæ, a póniej jedna z mam powiedzia-
³a, ¿e takie zajêcia powinna mieæ przed urodze-
niem dziecka, co mnie bardzo zaskoczy³o. Pytali
siê mnie o bardzo oczywiste rzeczy; to znaczy ja
odebra³am to jako oczywiste. Wydawa³o mi siê,
¿e oni to wiedz¹. Uwa¿am, ¿e spotkania mia³y
sens. Rodzice odebrali je dobrze [kobieta, 34 l.].
[Rodzice] siê zaanga¿owali, du¿o mówili,
du¿o rozmawialimy na temat wolnego czasu
m³odzie¿y, szczególnie na wsi (bo akurat ta kla-
sa by³a wiejska). Dziêki temu atmosfera siê
rozlunia³a. Ogólnie jestem zadowolony z pra-
cy z rodzicami [mê¿czyzna, 31 l.].
Rodzice zbli¿yli siê do siebie i [teraz] mam
z nimi wiêkszy kontakt [kobieta, 42 l.].
* * *
rodowisko, w którym umiejêtnoæ prowadze-
nia zajêæ warsztatowych z doros³ymi nie jest
zbyt powszechna. Dlatego dla pewnego grona
potencjalnych wykonawców Profilaktyka do-
mowa jest programem zbyt wymagaj¹cym.
Zaobserwowano dwie zasadniczo odmienne
postawy respondentów. Pierwsz¹ by³o podjêcie
siê realizacji zajêæ zgodnie z zaleceniami scena-
riusza, tzn. równie¿ z uwzglêdnieniem warszta-
towych form pracy. Takie spotkania zwykle prze-
biega³y w sposób dynamiczny, rodzice aktywnie
anga¿owali siê w ich przebieg. Zupe³nie odmien-
n¹ postaw¹ by³o wycofanie, rezygnacja, scedo-
wanie prowadzenia zajêæ na kogo innego lub
ograniczenie siê do rozdawnictwa materia³ów (pu-
blikacji). Pomiêdzy opisanymi grupami, sytuowali
siê ci uczestnicy badañ, którzy Profilaktykê do-
mow¹ przeformu³owali zgodnie z bliskim im
schematem wywiadówki. Wydaje mi siê, i¿ trud-
no dziwiæ siê respondentom, i¿ unikali prowadze-
nia Programu. Zapewne zaanga¿owali siê w re-
alizacjê projektu na tyle, na ile czuli siê na si³ach.
Jednak z drugiej strony, porednio wiadczy to o
sposobie kontaktowania siê z rodzicami, jaki pre-
feruj¹ (badani) nauczyciele.
Dobrze poprowadzone spotkania z rodzicami
mog¹ staæ siê okazj¹ nie tylko do skutecznej in-
terwencji profilaktycznej, lecz równie¿ zmieniæ
sposób postrzegania szko³y. Profilaktyka domo-
wa mo¿e staæ siê impulsem do nadania kontak-
tom nauczyciele rodzice nowej jakoci. Spo-
tkania s¹ szans¹ odejcia od nudnego schematu
tradycyjnych relacji. Nauczyciel prowadz¹-
cy Profilaktykê domow¹ ma okazjê do au-
tentycznego zaanga¿owania rodziców w ¿y-
cie szko³y, zajêcia staæ siê mog¹ pretekstem
do kolejnych spotkañ, wspólnych przedsiê-
wziêæ. Jednak aby tak siê sta³o, byæ mo¿e
trzeba byæ nie tylko nauczycielem lecz rów-
nie¿ PROFILAKTYKIEM. q
Realizatorami Profilaktyki domowej s¹
najczêciej nauczyciele (gdy¿ to oni zwykle
podejmuj¹ siê prowadzenia Drugiego Elemen-
tarza). Z oczywistych wzglêdów stanowi¹ oni
A. Arendarska, K. Wojcieszek, Przygoto-
wanie do profilaktyki domowej. Zajêcia opra-
cowane jako projekt uniwersalnego programu
profilaktyki dla rodziców dostosowane do »Pro-
gramu Siedmiu Kroków«, Warszawa 1998.
2
1
Oprócz wymienionych osób, w projekt
badawczy zaanga¿owani byli ponadto: tere-
nowy koordynator badañ P. Mo¿d¿yñski (któ-
ry jednoczenie prowadzi³ pilota¿); osoby
przeprowadzaj¹ce wywiady A. B³oñska, M.
Gumkowska, J. Tomaszewska; transkrypcja
wiêkszoci materia³u A. Górecka. Badania
sfinansowano ze rodków Fundacji ETOH.
Autor jest socjologiem, zajmuje siê
badaniami problematyki m³odzie¿owej.
19
STYCZEÑ 2002 Remedium
Plik z chomika:
bopotrzebuje1
Inne pliki z tego folderu:
Gaś profilkaktyka uzależnień rozdział I NOTATKI.pdf
(9917 KB)
Notatki Ryłkę Tuszewski powrót do źródeł rodział II.pdf
(5798 KB)
Wojnarowska B - Kształtowanie umiejętności - NOTATKI.pdf
(2259 KB)
NOtatki - Grzelak Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży.pdf
(3170 KB)
NOTATKI Wojcieszek Alkohol a polska młodzież.pdf
(1983 KB)
Inne foldery tego chomika:
Konwersatorium - dr Jana Chojecka
Wykład - dr Katarzyna Pawełek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin