WYKŁAD 5 CZ3.docx

(15 KB) Pobierz

Role kierownicze (Henry Minztzberg)



                                                        INTERPERSONALNE                            a) reprezentujący



a)rzecznik                                          INFORMACYJNE                            b)przywódca



b)monitorujący                                          DECYZYJNE                                          c)łącznik

c)rozpowszechniający                                                                 a)przedsiębiorca

   informacje                                                                              b)negocjator             

                                                                                            c)usuwający zakłócenia

                                                                                            d)przydzielający zasoby

 

Skuteczność kierowników (ogólne umiejętności)

·         Umiejętności koncepcyjneà zdolność analizowania i diagnozowania, podejmowanie trafnych decyzji

·         Umiejętności interpersonalneà zdolność współpracy z ludźmi

·         Umiejętności techniczneà praktyczne stosowanie wyspecjalizowanej wiedzy

·         Umiejętności polityczneà budowanie własnej pozycji władzy, nawiązywanie odpowiednich stosunków

Konkretne umiejętności

·         Sprawność kontroli nad otoczeniem firmy i jej zasobami

·         Organizowanie i koordynowanie

·         Posługiwanie się informacją

·         Troska o osobisty rozwój i doskonalenie

·         Motywowanie pracowników i zajmowanie się konfliktami

·         Strategiczne rozwiązywanie problemów

 

Przywództwoà skuteczność zależy od umiejętności zachęcania członków zespołu do aktywnego angażowania się w osiąganie wspólnych celów

 

Władza:

·         TRADYCYJNAà oparta na tradycyjnym przekonaniu, że przełożony ma uprawnienia do sprawowania władzy

·         FORMALNAàwynikająca z formalnych reguł i przepisów danej organizacji

·         CHARYZMATYCZNAà wynikająca z cech osobistych kierującego



Autorytet:  FORMALNY                                          KIEROWNIK



                     FUNKCJONALNY                            MENADŻER



                     OSOBISTY                                          PRZYWÓDCA

 

Style kierowania

Względnie trwały sposób oddziaływania kierownika  na podwładnych utrwalony w technikach i metodach jego pracy, który jest stosowany dla pobudzenia i koordynacji działań pracowników zmierzających do realizacji celów organizacji.

 

LUDZIE                                                         SPOSOBY TECHNIKI I METODY

 

DZIAŁANIE ŚWIADOME I CELOWE

Klasyczna teoria stylów kierowania wg. Lipitta i White’a

·         STYL AUTOKRATYCZNYà kierownik sam podejmuje decyzje, ustala cele, sposób wykonywania, podział zadań, oddziałuje głównie przez polecenia i kary, utrzymuje dystans w stosunkach do członków grupy, nie uczestniczy w jej pracach

·         STYL DEMOKRATYCZNYà kierownik zasięga opinii pracowników przed podjęciem decyzji, zachęca zespół do podejmowania decyzji w zakresie celów, zadań, ich rozdziału, często kontaktuje się z pracownikami i uczestniczy w pracach zespołu

·         STYL NIEINGERUJĄCY (BIERNY)à kierownik pozostawia członkom grupy dużą swobodę w planowaniu i organizowaniu działań, sam nie podejmuje żadnych decyzji, nie uczestniczy w pracach zespołu

 

Skutki stosowania różnych stylów:

·         W zespołach kierowanych przez przełożonych autokratów obserwowane jest nastawienie „na ilość” kosztem jakości i oryginalności produkowanych wyrobów

·         Skutkiem kierowania demokratycznego jest przeważnie mniejsza ilość wyprodukowanych wyrobów, ale o wyższej jakości i o wyższym stopniu oryginalności

·         Efektem stylu biernego jest niewielka ilość i zła jakoś wykonanej pracy

 

Kryteria wyodrębniania stylów

·         Sposób motywowania pracowników

·         Udział pracowników w podejmowaniu decyzji

·         Nasilenie kontroli

·         Stopień zainteresowania sprawami pracowniczymi

·         Sposób stawiania zadań

·         Stwarzanie warunków realizacji zadań

Zgłoś jeśli naruszono regulamin