Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
Zadanie 1
Wyszukiwanie różnicy między obrazkami z dużą ilością szczegółów.
Dziecko otrzymuje dwa obrazki różniące się kilkoma szczegółami. Ma odnaleźć te różnice i prawidłowo nazwać.
Dziecko otrzymuje kilka obrazków, spośród których dwa są jednakowe. Musi je odszukać, np. kwiatki.
Dziecko otrzymuje dwa zestawy obrazków, dobiera z nich identyczne i tworzy pary.
Rozwiązanie zagadki graficznej: Krasnoludki mają butki. Jeden włożył nie do pary. Czy odgadniesz który ?
Zadanie 2
Dobieranka obrazkowa.
Dobieranie par jednakowych motyli, kolorowanie ich.
Dobieranie par jednakowych figur geometrycznych.
Łączenie elementów zawiązanych ze sobą, np.: kwiatek – doniczka, pędzel – farby, but – noga.
Zadanie 3
Dobieranka tematyczna.
Obrazki czterech pór roku – adekwatne symbole, np.: sanki, owoce, bazie, kąpielówki.
Obrazki przedstawiające pory roku i adekwatne czynność, np.: rano – budzik, południe – talerz i sztućce, popołudnie – piłka, wieczór – piżama.
Obrazki z sytuacjami tematycznie związanymi, np. wazon z kwiatami na stole – kałuża na dywanie, miś bez ucha – płaczące dziecko, drabina pod drzewem – kosz z jabłkami, prezent – tort. Dzieci po dopasowaniu obrazku mogą opowiedzieć całe zdarzenie.
Zadanie 4
Składanie całości z części.
Dziecko otrzymuje dwa obrazki: jeden cały, a drugi pocięty, składa go według wzoru.
Dziecko otrzymuje dwa obrazki , których części są pomieszane, wykonuje jak wyżej.
Porozcinane figury geometryczne układa odpowiednio na wcześniej narysowanym wzorze.
Zadanie 5
Układanka z różnych figur geometrycznych.
Koła, kwadraty, trójkąty różnego koloru rozcięte są na dwie części. Należy złożyć z nich całe figury i nazwać je poprawnie.
Zadanie 6
Układanie mozaik i wzorów z prostych figur geometrycznych:
- według podanego wzoru;
- zabawa w parach: jeden komponuje wzór – drugi go odwzorowuje.
Zadania 7
Rozpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych.
Dziecko otrzymuje tablicę z dużą ilością wyrazów. Na małych kartonikach wpisane jest kilka wyrazów. Zadaniem dziecka jest odszukanie tych wyrazów na dużej tablicy.
Zadanie 8
Układanie wyrazów z liter i sylab.
Dziecko otrzymuje obrazek z podpisem, a następnie z literek układa podpis.
Dziecko otrzymuje obrazek z podlepionym podpisem. Kartonik przecięty jest według sylab.
Dziecko składając napis, odczytuje wyraz. Zaczynamy od wyrazów dwusylabowych, a następnie stosujemy trzysylabowe.
Zadanie 9
Układanie parami
Dziecko otrzymuje kartoniki z prostymi wyrazami oraz kartoniki z graficznym obrazem tych wyrazów. Zadaniem dziecka jest dopasowanie układu graficznego do wyrazu.
Zadanie 10
Wykonywanie liter ( najczęściej mylonych przez dzieci )
Dziecko klei z plasteliny litery lub cały alfabet i układa na deseczce.
Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
Segregowanie obrazków według głoski pierwszej, ostatniej, trzeciej, drugiej itp.
Reagowanie sygnałem na określoną głoskę.
Nauczyciel wolno wymawia wyrazy zawierające określoną głoskę, dziecko reaguje na jej dźwięk, np. klaśnięciem, podskokiem, zrobieniem kreski na tablicy; można na końcu przeliczyć, ile razy dana głoska wystąpiła.
Podział wyrazów na sylaby i wyodrębnienie głosek w sylabie, np.: o – ko, o – sa, E –wa, nos, wan – na.
Nauczyciel wystukuje na bębenku, dziecko skacze w rytmie ( obunóż, na jednej nodze ).
Wystukiwanie rytmu według wzoru ( I II III I ):
- nauczyciel wystukuje na klockach dowolny rytm, po chwili dziecko powtarza;
- nauczyciel wystukuje rytm znanej piosenki, dziecko zgaduje, o którą piosenkę chodzi, samodzielnie wystukuje jej rytm ( zmiana ról );
- nauczyciel stuka dowolny rytm nieco szybciej, z ręką ukrytą za zasłoną.
Podział zadań na wyrazy, przeliczanie słów.
Podział wyrazów na sylaby ( wyrazy z wzrastającą liczbą sylab ), np.: ul, oko, woda, trawa, szczotka,…, kaloryfer.
Podział wyrazów na głoski.
Segregowanie obrazków według wzrastającej liczby sylab ( malejącej, jednakowej ).
Zadanie 7
Wyszukiwanie obrazka o najdłuższej nazwie ( najkrótszej ).
Różnicowanie sylab podobnych.
Nauczyciel wypowiada grupę sylab, dziecko daje znak, gdy usłyszy umówioną sylabę, np.:
ma – sa, da, wa, ma, ga,
la – sa, ma, wo, du, la, re.
Ćwiczenie słuchu fonetycznego na podstawnie obrazków.
Rozkładamy obrazki z dwu grupy /s-s, /sz-cz/, /t-d/, /p-b/, /k-g/.
Dziecko układa je w dwóch rzędach, np.
s – sad, samolot, sowa, smok;
sz – szyny, szkoła, szalik, szafa.
Kończenie wyrazów dwusylabowych w oparciu o obrazki, np. bu…ty, san…ki, mo…tyl.
elme