Dlaczego Jezus Nicky Gumbel.pdf

(5600 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
i f
" t l _ ~
Alpha
DLACZEGO
JEZUS?
~
' \
A lpll l l
© Sto wa r z y sze ni e A l f a Po l s k a 2 009
Ema il : biuro @ a l f a po l s k a. or g
834772562.002.png
T y tulor y ginal u :
W h y J es u s ?
A ut o r:
N i cky Gumb e l
WiC ilz i mi C i ldzy l u d z ki e Sq czy m s fascy n ujq c ym !
W iC ilZ
z rodzicami,
re l ac j a
z c hl opak i em
c zy dz i ewczy n q ,
m C ilz e m
I/u st r ac j e:
C h a r l ie Mac k esy
cz y zonq, dz i ec m i, wn u kami,
p rzyjaci6lmi
i tak d ale j - to
najwa zn iejs z y
as pe kt
naszego
zycia .
Pr ze kl ad :
R ys z a r d i R e n a t a Pru sz ko wscy
Fi r s t p u b l i s h e d by K i n gsway P u b li c a t i o n s Ltd in 1 9 9 1
Th i s e d i t i o n p ub li s h e d by A l p h a I nt e rnat i o n a l
1 997
Cop y ri g h t fo r t h e Po l i s h tr a n s l a ti on
© 2009 b y Stowar z y sz e n i e A l f a P o l s ka
u l . K a rdyn a l a S W y s z y l i s k i eg o
7/9,87 - 1 00
T o ru l i
t e l . / fa x 0 56648 765 7
/
( ' - .
Wsze lk i e pr aw a zast r ze zon e.
K s i qz ka a ni za dn a j e j CZf ;SC n i e m a ze b yc p r ze d ru ko wyw ana ,
a n i w j a kiko l w i e k
in ny s po s6b r e pr od uk owa n a
cz y pow i e l a n a m ec h a ni c zni e ,
fo to o p tycz n i e ,
zap i s ywa n a e l e ktr o ni cz n i e
lu b m a g n e t yc z ni e ,
a ni o dczytywana
w s ro dk ac h
pub l i cz n ego
pr zeka z u be z p i se mn e j zg od y wy da wc y .
Cytaty bib li jn e za cze rp n if ; to :
Pi s m o $w i E ; te Now eg o T es ta m e ntu i Psa l m y - Pr ze k lad Ekume n i cz n y
n a T r ze c i e
T y s i qc l ec i e, T o w a r zy s t wo B i b li jn e w Po l s ce, Wa r szaw a 200 1
P i s mo $ w i E ; t e S t a r eg o i No weg o T es ta m e n t u - B i b l i a T y s i qcl e ci a
W y daw ni c t w o P a l l o ttinum , Po z n a l i-W a r szaw a 1 982
Si ow o l yc i a - par a fr a za N oweg o T es t a m e ntu we ws p6lc zes n y m
j E;zy ku p o l sk im ,
Ch rz escijanstwo to t a kze przed e ws z ystkim wiC il zi ,
ni e r e g uly . Odnos i sil il bowiem do Osoby, n i e fi l ozofi i .
Dotyc z y n a jwazn i ejsz e j
I n sty t u t W y daw ni czy
A G A PE , War szawa 1 99 1
wiC il zi : z y c i a w bl i skim
kontakci e
z Bogiem - na s z y m
Stw6rcq. Jezu s po w i e d z ial ,
ze p ie rw s z y m
i najwaznie j szy m
prz y kaz a n i em
jest kochac B oga .
D y s try bu cja:
St owa r z y sze nie A l f a Po l s k a
ul . Ka rd y n al a s. Wy sz y l i s k i eg o
D r ugim
- okazywac
milosc blizni e mu .
Zatem
c hrz e scij a n-
st w o dotyczy t a kze nas z ych
rel a cj i z innymi
ludzmi.
7 /9,87 - 1 00
T or uli
t e l . / f ax 0 56 6 48 76 57
834772562.003.png
DLACZEGiJ POTRZE B U J EMY B OGA?
~
Inni si ~ gajq po narkotyki , alkohol , up r awiajq wolnq milo s e .
P ew n a dz i ew cz y n a p ow i e dz ia la m i : T o d obr e n a chwi l (( ,
al e nadal j e st w e mnie p u s tk a. J e s zc ze i nni r zuc a j q si ~
w w i r ci~zkiej pr a c y , zajmuj q s i ~ muz y kq , s port e m , d q zq do
s ukc es u . T e s p r a wy
s ame w sob i e nie
m u sz q b ye zl e ,
j ed na k n ie
z as poko j q gl o du
l u d zk i e j dusz y.
'\f
VJ a
I\\ ~t: r
Zos t alismy stwor z en i po to, b y z ye
w bliskosc i z Bogiem . Dopoki tego
nie os i q gn i emy, zawsze b~dzie nam
czegos w z yc i u brakowa e . Stqd tez
cz~sto mamy swiadomose p u st k i .
Je d en z w okalist o w r ockowych
przyznal: Ma m w srodhu dziur ( ( .
U~
I
Pewna kobieta napisala do mnie
w lisc i e 0 nie z miernie gl~bokiej
prozni, jakq odczuwa. Inna mloda dziewczyna nazwa l a to
braku j qcym
N awet n a j b li z s z e
zwiqzki mi ~ dz y
lud z mi , t a kZ e te
n a jwspani a l sz e,
kawalkiem
duszy .
ni e po traf iq z a p e ln i e
te j wew n ~ t r zne j
pustk i . Mo ze to
s p r a w ie j e d y n i e
bl is k os e B og a ,
d o k t or ej zos ta li s my s t wor z e n i .
Niektorzy pien i ~dzmi.
Niestety , nie daje im to
zadowo l enia .
Arystoteles Onassis,
j e den z najbogatsz y ch ludzi
na swie c ie,
pod koniec zycia wyznal:
N i e zawsze milion y z ap e wniq
to, czego c z lowi e k potr ze b uj e
do zycia .
No w y T es tam e n t m ow i , z e odczuw a m y t~ pu s tk ~, ponie w az
o dwroc i l i S m y s i ~ od B o ga .
J e z u s p ow i edz i a l 0 so b ie: J a jeste m c h l e b e m Zyc ia ( J an 6 , 3 5 ) .
J e d y ni e O n pot ra fi z a sp o k oi e gl o d nas z e g o s er c a
u m o z li wi a j qc n a m powr o t do B oga.
834772562.004.png
Wil?kszose ludzi nie ehee umierae . P r agni e my nada l
is t ni e e , leez tylko w J e zusi e mozemy odnal e ze zyeie
wieezne . Nawil1z a n a bowi e m dzil ? ki N i emu wil ?Z z Bogi e m ,
ni e konezy s il? wraz z e smiereil1, ale trwa w wieeznosei .
W kt 6 r y m s mome n e ie zy e i a kazd y z adaje sobie pyt a ni e : C o
rob i l ? n a zi em i? J a ki j e s t s ens m o j eg o z ye i a ? C z y zyeie ma
j akis e e l ? Alb e r t Ca mu s s t wierdz i l :
Cz l o w i e k n i e m oZ e Zyc bez
poc z u c ia sen s u Zyc ia .
Je s li je s tesmy uezeiwi , bl ? dzi e my musieli przyznae,
z e wszysey robimy rz e ez y, 0 kt6ryeh wiemy , ze Sl1zle.
Czasami bard z o s il ? ieh wstydzim y . C o wil?eej,jestesmy
samolubni , a to nas niszezy. J e zu s powi e dzial: Co w y chod z i
z c z lowieka, to czy ni g o skalan y m . W e wn £ ~ tr z ubowi e m ,
w lud z kim s e rcu , rod z q si ? z l e m) 8 li , ro z wiq z lo §c, krad zi eZ e,
z abojstwa , cud z ol os twa , chciwo § c , ni e god z iwo§ c, pod s t ? p,
w y u z dani e, z a z dro § c , blu i ni e rstwa , p y cha i g l upota . C al e to z lo
pochod z i z wn ? tr z a c z lowi e ka i czy ni go skalan y m
(Marek
7 , 20-23) .
N a jwil ? k s zl 1 potrzebl1 czlowiek a j est otrzymanie
przebaezenia. Chory na raka - czy 0 tym wie czy nie -
potrzebuje lekarza. Podobnie jest z nam i . Potrzebujemy
p r z e b a cz e nia, cz y s obie to
u sw iadamiam y czy nie . I tak jak
w prz y padku raka , e zlowiek
swiadomy s w o j e j pot r z e by je s t
w l e psz e j sytuaeji , niz kto s uspion y
f a lszywym po c zuei e m bezpi e ezen s tw a.
D o p 6 k i nie z a czni e my zy e w bliski e j wil ? zi z B ogi e m , nigdy
n ie z na jdzi e my p rawdziweg o sens u i ce lu swe g o z y c i a.
I n n e rz e cz y m o gl1 na s z a d o wol i e , a l e n i e b l? dzi e t o t r w a l e .
P r aw dzi wy
s e n s i ce l , d l a k t 6 rego war t o zye, o dna j du j e my
j e d y ni e
d z i l ? k i w i l ? z i z n a s z y m S tw6 r cl1.
Dzil ? ki smi e rci na krzyzu J e zu s
umozliwil nam uz y skani e
prz e b a cz e ni a i ponowne zbliz e ni e sil ?
do B oga , za s pokaj a j l1 c t y m samym
nas z l1 n a jgll?bsz l 1 potrzebl ?
egzy stencj a ln l 1.
Za n i m s il ? nawr 6 ci l e m , nie lubile m m ys le e 0 smi erci.
W l a s n a s m ier e w y d awala mi s il ? t a k odlegl a . N i e
w i e d zi al em, j a k to s il ? s t an i e i ni e c hci a l e m 0 ty m my s l e e .
U n i k a l e m zmi er z en i a si l? z tl 1 rzeczyw i s to s c il1. F a kt e m j est,
ze wszys c y um rze m y. A l e B 6 g . .. w i ecz n o§c w l oZ yl w i c h
se r c a (Ko h e l e t 3,11) .
834772562.005.png
Je zu s t wierdz il , z e j est j edy n y m Sy n em B o zym , r6wnym
Bog u. Uwa z al, z e posiada prawo przebacz a nia grze ch 6w.
Powiedzial t ez, ze pewnego dn i a os~dz i sw i at ; wte d y l ic z yc
s i E 2 b E 2d z ieto , ja k po t ra k towa li Smy
Po c o p~zejm o wac siE2c h rzesc i janstwem? Dl a tego , ze jes t
prawdzlwe. Gdyby bylo klamstwem , tra c i l ib y sm y t y l ko
czas . A l e skoro jest pr a wd~, to j est to cos najistotniejszego
d la kazdego czlowieka.
Go w swo i m z y ciu.
C . S . Lewis tak to u j~l : Gdy b y jaki S czlowiek m6w i l a sobie t o,
co J ezus, n ie tylko nie bylb y wi e lkim nau czy c ie l e m moraln y m, ale
bylby ra cz ej j aki in S wariate m , t wie r d zq cy m , Ze j e st jaj k ie m n a
t war d o c z y diablem z p i ekla. Mus i sz d oko n ae w y boru. Albo t e n
c z lowi e k byl i j e st s y nem bO Zy m,alba t e i szal e n c em l u b k i i nS
zlym . . . n ie wyskak u j z p r ot e kcj onal nym no n s e nsem, Ze t o wielk i
n a u czy ci e l . On ni e po z ostaw i l nam co do t e go cienia w qt pliw o f£i .
I n ie z a m ie r z al .
i:e jest
S k ijd w i emy,
praw d ziwe?
To , ~o s t : :~owi podstawE2 chrzesc i janstwa mozemy z b adac,
pomewaz J est faktem historycznym . To zyci e, s mierc
i z martw y c h wsta ni e Jez u sa Chrystusa . Nasza w iara
oparta j est wiE2 na so li dnych dowodach h istorycznych.
Nawet wi e l u ludzi nie u wazaj~cyc h
siE2za c h rze s c ij a n
widz i .
w Jez u s i e najwspa ni alszy przy k l a d be zint e r esow n e g o
z y cia . Dos t o j ewski, sam bE2d~cchrze s cija n inem, p o wie d z i al :
Uwaiam, Z e ni e ma n i kogo mil s z e go, g l ~ bs z ego, bard z i e j
s y mpatyc z nego i doslw n a l eg o niZ J e z u s . M6wi( j ! s o b ie, z z a z d ro s n q
mi lof£iq , Z e n i e t y lko n i e ma nikogo taki e go jak On , ale te i
nikogo t akie g o b y e n i e maZe.
Jes li chodzi 0 Jego na u k E 2, i st ni e je p owszec h na
zgoda ,
ze j est o n a na j czystsza
i na jl epsza
ze wszystkic h ,
J~ z u s j e st . najwybitn i e j s z ym czlowiekiem , j aki
k I edyko l W l e k zyl na ziemi . Jest osi~ naszej cywi l izacji .
C z a s p r z e d J e go n a ~odzeni e m
j ak i e glos il czlowie k .
okres l amy pr z ed C h r y stu se m ,
D l a C . S . L e wisa byl o oczywiste, ze Jez u s n i e byl ani
sza l ony, ani z ly , d l ateg o tak kon kl ud uj e: Jakkolwiek d z iwne ,
pr z e raiaj q c e c zy ni e p rawdopodob n e m a Z e si ( j! to wyda w ae, m u sz( j!
z god z i e s i f i! z p ogl q dem, i Z On byl i j e s t Bogi e m .
a po J e go narodz e mu
- po C l uyst u s i e .
~e z us. byl i jest Synem Bozym . Ni e kt6rzy
uwaz a j~ , ze by l
J e dym e dobr y m nauc z yci e l e m
r e ligi j n y m . Jednak
t a k a
op i nia s to i w spr z e c znosci z f a ktami .
834772562.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin