Pałosz_OWI.pdf
(
179 KB
)
Pobierz
Szanowni Państwo, zgodnie z umową przesyłam pytania do egzaminu z Ochrony Własności
Intelektualnej. Mam nadzieję, że nie sprawią Państwu kłopotów a egzamin przebiegać będzie w
miłej i bezstresowej (dla obu stron) atmosferze. Przy okazji – najlepsze życzenia noworoczne
Jerzy Pałosz
1. Jakiego rodzaju utwory są chronione przez prawo autorskie (czyli jakie są utworami)?
Do utworów zaliczamy:
Wszelkie utwory wyrażone słowem, znakami graficznymi, publicystyczne,
programy komputerowe, wszelkie utwory plastyczne, fotograficzne,
projekty architektoniczne, muzyczne, sceniczne, audiowizualne.
Ponadto warunkiem uznania czegoś za utwór (w rozumieniu prawnym) jest spełnienie 3 punktów:
a) powinny być rezultatem pracy człowieka
b) w którym przejawia się działalność twórcza o indywidualnym charakterze
c) i który został ustalony (nie musi być na materialnym nośniku)
2. Czy wyroby lutnicze są utworami? A programy komputerowe?
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994r. "o prawie autorskim i prawach pokrewnych" zarówno wyroby
lutnicze jak i programy komputerowe są zaliczane do utworów i są przedmiotem prawa autorskiego.
3. Co łączy, a co dzieli utwory i rozwiązania? Co łączy i co dzieli rozwiązania i oznaczenia?
Utwory
(np. prace magisterskie, programy komp., książki )
i rozwiązania
(np. wynalazki)
należą do dóbr
konceptualnych
(inaczej aktów kreacji twórczej).
W obu przypadkach istnieje dozwolony użytek własny
(pod warunkiem, że nie czerpiemy z tego żadnych korzyści). Zarówno za złamanie praw chroniących
utwory jak i rozwiązania istnieje możliwość zapłacenia kary. Utwory podlegają domenie praw
autorskich, a rozwiązania - prawu ochrony własności przemysłowej. W przypadku rozwiązań istnieje
możliwość ochrony patentem. Jeśli chodzi o utwory - osobiste prawa autorskie nie wygasają,
natomiast majątkowe prawa autorskie jak również ochrona patentowa rozwiązań wygasa po upływie
czasu, ale w przypadku ochrony patentowej ten czas można wydłużać.
Rozwiązania
(np. wynalazki, wzory użytkowe)
i oznaczenia
(loga, znaki towarowe, oznaczenia
geograficzne)
są chronione przez prawo ochrony własności przemysłowej i należą do dóbr
konceptualnych. Zarówno rozwiązania jak i oznaczenia można zarejestrować, pod warunkiem, że
spełniają one swoją rolę. Istnieją podobne elementy, które przeszkadzają w rejestracji np.
występowanie godła, flagi, herbu, nazwy „Polska” itd. w danym rozwiązaniu czy oznaczeniu.
4. Kiedy powstaje ochrona utworu, kiedy ochrona rozwiązania?
W moim rozumieniu nie chroni się ani utworu, ani rozwiązania, tylko interesów ich twórców.
Oczywiście utwór musi być utworem w pojęciu prawnym - patrz pytania do 20, z w szczególności 1
Ochrona utworu powstaje od chwili ustalenia (patrz pyt. 7), chociażby miał postać nie ukończoną.
Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności. Opracowanie
cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa
autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.
Przepisy ustawy stosuje się do utworów:
1) których twórca lub współtwórca jest obywatelem polskim lub
2) które zostały opublikowane po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
równocześnie na tym terytorium i za granicą, lub
3) które zostały opublikowane po raz pierwszy w języku polskim, lub
4) których ochrona wynika z umów międzynarodowych.
Rozwiązanie jest chronione od chwili uzyskania patentu.
Przez uzyskanie patentu lub prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego korzystania z
wynalazku lub wzoru użytkowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej.
Warunkiem trwania patentu lub prawa ochronnego jest uiszczenie opłat okresowych za ochronę
wynalazków i wzorów użytkowych.
5. Podaj trzy podstawowe cechy pozwalające uznać jakieś dzieło za utwór w rozumieniu prawa
autorskiego .
Aby dzieło zostało uznane utworem muszą być spełnione następujące warunki:
- musi być rezultatem pracy człowieka. Znaczy to że twórca nie może być osobą prawną. Ustawa
mówi o przejawie działalności, którą rozumie się jako działanie twórcy skierowane na powstanie
określonego rezultatu, niezależnie od zgodności pierwotnych intencji z ostatecznym wynikiem.
- musi to być działalność twórcza o indywidualnym charakterze, tzn. zawierające elementy nowości.
Jednocześnie nie istnieją obiektywne kryteria, przy spełnieniu których możemy mówić o twórczym i
indywidualnym charakterze określonego przejawu działalności ludzkiej. Najczęściej przyjmuje się, że
działalność twórcza o indywidualnym charakterze jest przeciwstawna do działań czysto technicznych,
z góry wyznaczonych przez czynniki zewnętrzne lub osoby inne niż wykonawca, co powoduje brak
pewnego marginesu swobody, mogącego mieć charakter twórczy i indywidualny.
- utwór musi zostać utrwalony bądź ujawniony. Nie chodzi tu o utrwalenie w materialnej postaci, a
raczej o uzewnętrznienie, wykonanie w jakikolwiek sposób.
Nie ważny jest sposób wykonania utworu, jego przeznaczenie ani wartość (estetyczna, materialna,
funkcjonalna).
6. Czy twór przyrody może być utworem?
Sam twór przyrody powstały bez ingerencji człowieka nie jest utworem. Ale może zostać utworem,
jeżeli będzie jakoś zmodyfikowany. Utworem zawsze jest zdjęcie, obraz, nagranie lub inny sposób
utrwalenia tworu natury.
7. Co to oznaczy: ustalenie utworu? czy konieczna jest forma pisemna lub inna materialna
forma utrwalenia?
Utwór powstaje w momencie jego
ustalenia
. Ustalenie utworu powinno być identyfikowane z jego
uzewnętrznieniem, ujawnieniem twórczego dzieła w taki sposób, aby zainteresowane osoby miały
potencjalną możliwość zapoznania się z danym utworem. Ustaleniu utworu nie musie jednak
towarzyszyć jednoczesne zakomunikowanie go innym niż twórca osobom, które może nastąpić nawet
po długim okresie od momentu ustalenia, w zależności od decyzji w tym zakresie samego twórcy,
który rozpowszechnianiem swojego dzieła może nie być zainteresowany.
Ustalenie utworu może najogólniej rzecz biorąc nastąpić w dwóch podstawowych odmianach:
a)w postaci utrwalenia utworu
b)bez jego utrwalenia
Utrwalenie utworu stanowi dominującą z praktycznego punktu widzenia postać ustalenia przedmiotu
praw autorskich i ma miejsce wówczas, gdy utwór zapisany zostanie na określonym
nośniku
materialnym
8. Czy ochronie prawno – autorskiej podlega sam pomysł dzieła, czy dopiero realizacja?
nie jest chroniony sam pomysł, Jedynie realizacja pomysłu, która przybierze twórczą postać będzie
mogła uzyskać ochronę prawa autorskiego, wtedy bowiem będziemy już mieli do czynienia z utworem
powstałym na kanwie pomysłu.
9. Czy artysta musi kontrolować przebieg procesu twórczego?
Nie musi. Artysta może stworzyć utwór nieświadomie.
10. Co to znaczy: utwory z zapożyczeniami?
Utwór z zapożyczeniami zalicza się do utworów
niesamoistnych, w którym zakres korzystania z utworu pierwotnego przekracza dopuszczalne, w
ramach utworu inspirowanego, ramy cytatu.
11. Co to znaczy: utwór zależny, utwór samoistny?
utwór zależny
- jest to opracowanie cudzych utworów( tłumaczenia, przeróbki, adaptacje,
streszczenia), muszą one wymieniać twórcę i tytuł utworu pierwotnego, a korzystanie z takiego utworu
jest zależne od zgody autora utworu pierwotnego, z tym że zgoda nie jest potrzebna na sam fakt
tłumaczenia dzieła, a tylko na wykorzystanie tego tłumaczenia np. wydanie go drukiem; jeżeli w ciągu
5 lat od wyrażenia zgody przez twórcę oryginału tłumaczenie, opracowanie, adaptacja, streszczenie
nie zostaną rozpowszechnione, twórca utworu pierwotnego może swoje zezwolenie cofnąć;
Utwór samoistny
to taki, w którym nie wykorzystano twórczych elementów pochodzących z dzieł
innego autora. Do tej kategorii należą też dzieła inspirowane cudzą twórczością.
12. Wymień choćby dwa tzw prawa sąsiednie (pokrewne).
- Prawa do artystycznych wykonań.
- Prawa do fonogramów i wideogramów.
- Prawa do nadań programów.
- Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych.
13. Dwojaki charakter prawa autorskiego. Kiedy zachodzi „rozejście się” obu aspektów?
Prawo autorskie ma dwojaki charakter chyba dlatego, że dzielimy je na
autorskie prawo osobiste i autorskie prawo majątkowe.
Prawo autorskie osobiste dotyczy głównie prawa autora do opisania swego utworu własnym
nazwiskiem lub pseudonimem, nienaruszalności jego utworu, decydowniu o pierwszym udostępnieniu
i prawo do nadzoru korzystania z utworu.
Prawa te są
niezbywalne
Prawo autorskie majątkowe dotyczą przede wszystkim ekonomicznej strony całego zamieszania.
Czyli, że twórca utworu (masło maślane mi chyba wychodzi) ma prawo do czerpania korzyści z jego
eksploatacji. (a typów eksploatacji jest wiele, bo może to być wystawianie na scenie, publiczne
odtwarzanie, puszczanie w obieg sieciowy.. czyli chyba praktycznie cokolwiek
)
a tu czas trwania majątkowych:
trwają w zasadzie przez cały czas życia twórcy i 70 lat po jego śmierci,
jeżeli twórca nie jest znany - 70 lat od daty pierwszego rozpowszechnienia utworu.
jeżeli z mocy ustawy autorskie prawa majątkowe przysługują innej osobie niż twórca:
70 lat liczy się od daty rozpowszechnienia utworu,
gdy utwór nie został rozpowszechniony - 70 lat od daty ustalenia utworu;
50 lat w odniesieniu do nadań programów RTV (licząc od roku pierwszego nadania);
50 lat w odniesieniu do sporządzania i korzystania z fonogramów i wideogramów (licząc od roku
sporządzenia)
oprócz czasu trwania starałem się raczej własnymi słowami i sam nie wiem czy to ma jeszcze nadal
taki sam sens, ale jakby co, to poprawiajcie mnie
Cytat:
Prawo autorskie dzieli się na prawo osobiste i prawo majątkowe. W przypadku prawa
majątkowego może dojść do tzw. „rozejścia się” dwóch podmiotów: twórcy utworu oraz
autorsko uprawnionego do tego dzieła. Dotyczy to „pracowniczych programów
komputerowych” i dzieł zbiorowych. Innym przypadkiem „rozchodzenia się praw” jest
sytuacja, w której nośnik utworu należy do innej osoby niż podmiot praw autorskich.
14. Czy dzieło zaliczane do folkloru może być przedmiotem prawa autorskiego?
z tego samego źródła: "(...) zaś sama wiedza folklorystyczna, jej propagowanie, pod ustawę o
prawie autorskim nie kwalifikuje się. "
- czyli z tego, co rozumiem, posiadanie i używanie w
praktyce wiedzy na temat ( np.: ) konkretnych wzorów, zestawień interwałów ( haha! ) czy tym
podobnych rzeczy, które są charakterystyczne dla danego regionu, jest niczym złym. Innymi słowy -
Krakowiak jako taniec lub muzyka nie jest objęty prawem autorskim. Gdyby Floydzi grali folk, nie mogli
by zastrzec krakowiaka, obrazując to w sposób jakże 'Pałoszowy'
Jednak, z drugiej strony, zależy co klasyfikujemy pod folklor - czy tylko to "stare znane" (np. muzyka,
czy wzory na sukienkach), czy też "nowe". Bo to nowe, jeżeli ma konkretnego autora, jest już
(z tego
co mi się wydaje)
utworem inspirowanym (przez folklor), więc jest objęte prawem autorskim. Bo ma
konkretnego autora...
15. Na czym polega tzw. pracownicze prawo własności ? Czy i kiedy obejmuje także utwory
powstałe w wyniku umowy o dzieło lub umowy zlecenia?
16. Szczególne regulacje dotyczące utworów pracowników instytucji naukowych . Czy
obejmują także studentów?
Wyjątkiem w regulacjach dotyczących "utworów pracowniczych" są bardziej korzystne reguły mówiące
o utworach naukowych tworzonych przez pracowników instytucji naukowych. W przypadku tych
utworów uprawnienia pracodawcy to tylko:
-> pierwszeństwo publikacji
-> prawo do korzystania z materiału naukowego zawartego w utworze
-> udostępnianie dzieła osobom w trzecim w granicach wynikających z okoliczności tworzenia dzieła
Autorskie prawo majątkowe do prac licencjackich, magisterskich, doktorskich i habilitacyjnych należy
do ich twórców, a uczelnia może korzystać jedynie z wąskich uprawnień eksploatacyjnych i to tylko:
-> w odniesieniu do dzieł swoich pracowników
-> stworzonych w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku do pracy
Przepis ten
nie dotyczy
studentów.
Eksploatacja prac magisterskich etc przez jednostkę przyznającą tytuły naukowe (uczelnię) wymaga
zawarcia z twórcą odpowiedniej umowy (licencyjnej lub przenoszącej autorskie prawa majątkowe).
17. Co to znaczy, że prawo osobiste ulega erozji?
Oznacza zjawisko przekształcania się prawa
osobistego z chwilą śmierci autora w prawo kultu pamięci zmarłych (prawo osobiste traci jakby na
wartości czy aktualności ale nadal obowiązuje).
18. Wymień przynajmniej trzy aspekty osobistego prawa autorskiego
Autorskie prawa osobiste
Art. 16. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i
nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:
1) autorstwa utworu,
2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo,
3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,
4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,
5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.
W przypadku programów komputerowych prawa te ograniczają się tylko do pierwszych dwóch
punktów.
19. Jakie działa nie podlegają ochronie z punktu widzenia zachowania ich integralności?
np. programy komputerowe.
źródło - notatki (wiem, że uboga odpowiedź, ale zawsze to coś i może ktoś rozszerzy...)
Caudi napisał/a:
Do 19. można dodać (oprócz programów komputerowych) jescze dzieła które weszły do
domeny publicznej oraz takie, których autor nie żyje, a wprowadzane zmiany są konieczne i
istnieje domniemanie że twórca nie miałby słusznych podstaw żeby się temu sprzeciwić
programy komputerowe i utwory architektoniczne. Przykład Pałosza (już z egzaminu): jeśli ktoś
zbuduje dom, gdy ma jedno dziecko, a potem urodzi mu się drugie i chce dom rozbudować, to
architekt, który go projektował nie może zaprotestować (więc nie ma prawa do zachowania
integralności utworu).
20. Rodzaje plagiatu
Plagiat - przywłaszczenie sobie autorstwa cudzego dzieła poprzez rozpowszechnianie go pod
własnym nazwiskiem (bez zmian lub nie). Należy stwierdzać go przy istnieniu winy umyślnej lub
nieumyślnej oraz także przy jej braku po stronie naruszającego.
Plagiat może mieć charakter:
-jawny (przypisywanie sobie autorstwa całego cudzego dzieła lub jego części bez wnoszenia
własnego wkładu),
-ukryty (przypisywanie sobie autorstwa wykorzystanych we własnym dziele elementów twórczych z
cudzego utworu). - trudny do wykrycia
21. Prawo do cytatu. Ograniczenia i wymogi prawne.
prawo do cytatu - zgodnie z którym wolno bez zgody autora przytaczać w utworach stanowiących
samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie
uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości, a także
w celach dydaktycznych i naukowych wolno zamieszczać rozpowszechnione drobne utwory lub
fragmenty większych utworów w podręcznikach i wypisach, przy czym wówczas cytowanemu twórcy
przysługuje prawo do wynagrodzenia (art.29).
- przy zastosowaniu cytatu ZAWSZE trzeba podać twórcę oraz źródło konkretnego fragmentu,z
którego on pochodzi. Powinno być to wskazanie dokładne, która część z którego źródła została
zapożyczona. Zaniedbanie tego obowiązku powoduje naruszenie autorskich praw osobistych twórcy.
- w cytacie nie należy wprowadzać ŻADNYCH zmian. Można pewne rzeczy, np. dopisać, ale nie
powinno to sprawiać wrażenia, że autor dopisku i autor cytatu to ta sama osoba, dlatego wszelkie tego
typu zmiany trzeba wyraźnie oddzielić od cytowanego fragmentu. Stosuje się w takich sytuacjach np.
formy dopowiedzeń w nawiasach
22. Czy w utworach muzycznych dopuszczalny jest cytat?
- cytat nie musi występować tylko w formie tekstowej. Wyróżnia się m.in. cytat plastyczny, cytat
filmowy,
cytat muzyczny
, cytat graficzny. Wszystko przy zastosowaniu zasad wymienionych wyżej
23. Jak należy rozumieć przysługujące autorowi prawo do zachowania integralności utworu?
Prawo to oznacza ze tworca moze przeciwstawic sie dzialaniom naruszajacym tresc lub forme dziela,
ktorego jest autorem(tj zmiana czesci utworu, pominiecie czesci utworu, wprowadzenie uzupelnien a
nawet obrazkow niezgodnych z wizja autora do jego dziela). Prawo to nie dotyczy tworzenia dziel
zaleznych czyli np tworzenia jakiejs adaptacji filmowej(na co jest wiele nieistotnych waruknow). Co
dosc istotne prawo to jest niezbywalne czyli autor moze nie chciec z niego korzystac ale jak sie mu
odwidzi to zawsze moze to zrobic.
24. Co oznacza pojęcie „droit de suite”?
Droit de suite:
Regulacja wprowadzona w art. 19 ustawy nawiązuje do znanej już polskiemu ustawodawstwu
przedwojennemu instytucji droit de suite. Prawo to umożliwia twórcy i jego spadkobiercom
partycypowanie w korzyściach związanych z odsprzedawaniem oryginału utworu plastycznego lub
rękopisów utworów literackich i muzycznych, pod warunkiem, że przejście własności nastąpiło w
wyniku ,,zawodowej odsprzedaży". Z tego rodzaju odsprzedażą mamy do czynienia w przypadku
pośrednictwa profesjonalnego kupca (np. marszanda, organizatora aukcji). Należy uświadomić sobie,
że praktyczną konsekwencją droit de suite może być podwyższenie cen dzieł sztuki objętych
działaniem tego prawa. Zbywca kalkulując cenę uwzględniać bowiem będzie konieczność wypłaty 5%
ceny dla twórców lub jego spadkobierców.
25. Na czym polega tzw. dozwolony użytek osobisty?
1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie
własnego użytku osobistego. Przepis ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu
architektonicznego i architektonicznourbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz
danych spełniających cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku naukowego niezwiązanego
z celem zarobkowym
2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów
przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa
lub stosunku towarzyskiego.
26. Czy w przypadku programów komputerowych dopuszczalny jest dozwolony użytek
osobisty lub publiczny?
Plik z chomika:
Becks8
Inne pliki z tego folderu:
OWI.pdf
(167 KB)
Pałosz_OWI.pdf
(179 KB)
ochronawasnosci.zip
(337 KB)
OWI-wykłady.zip
(9385 KB)
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ - WYKŁADY.doc
(202 KB)
Inne foldery tego chomika:
Angielski
BHP II
Fizyka
Geochemia
Geologia czwartorzędu i geomorfologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin