rozwoj_teatru_i_dramatu_antycznego.pdf

(81 KB) Pobierz
1)
Rozwój teatru i dramatu antycznego:
Teatr grecki wyrósł z uroczystości ku czci Dionizosa. Dwa razy w roku obchodzono je, świętowano,
bawiono się i oglądano przygotowane widowiska. Pierwsza uroczystość organizowana w II połowie
marca nosiła nazwę Dionizjów Wielkich, drugą zaś odbywaną jesienią w okresie winobrania
nazywano Dionizjami Małymi (miejskimi).
Pierwotnie widowiska uświetniające te uroczystości obejmowały występy chóru oraz tańce. Ich
uczestnicy występowali w maskach oraz koźlich skórach.
W VI w. p.n.e. Tespis wprowadził na scenę pierwszego aktora, który prowadził rozmowy z chórem.
Ten dialog dał początek prawdziwemu teatrowi. Na przełomie VI i V w. p.n.e. Ajschylos wprowadził
drugiego aktora, a w V w. p.n.e. Sofokles włączył trzeciego. Od tej pory dialogi mogli ze sobą
prowadzić aktorzy w towarzystwie chóru. Starożytni nie wykraczali poza trzech aktorów
równocześnie. Istotą tragedii jest tzw. Sytuacja tragiczna lub tragizm, co oznacza, że z
przedstawionego konfliktu nie ma jednoznacznego wyjścia.
Tragedia antyczna czerpała tematykę z mitologii , stosując zasadę trzech jedności: miejsca, czasu,
akcji, zawsze wprowadzała chór, który komentował wydarzenia, podpowiadał właściwe rozwiązania,
przestrzegał lub pouczał.
Jedną z głównych kategorii tragedii antycznej jest katharsis - oczyszczenie . W trakcie oglądania widz
wzbudzał w sobie litość i trwogę i przeżywał proces oczyszczenia, co zapewniało mu spokój
wewnętrzny.
W czasie Dionizjów odbywały się konkursy dramatyczne. Autorzy mogli zgłaszać po cztery sztuki, w
tym trzy tragedie i jeden dramat satyrowy. Ich wartość oceniała publiczność. Sofokles w tych
konkursach zwyciężył osiemnaście razy.
Dramat nie był podzielony na akty i sceny jak dziś. Jego częściami składowymi były: - parodos -
wejście chóru na scenę i śpiewanie przezeń pieśni, - dialog aktora z chórem, - epeisodion - scena przy
ponownym wejściu aktora, - stasimon - stojąca pieśń chóru, - kommos - scena lamentu, - exodos -
końcowa pieśń chóru.
Epeisodiony i stasimony powtarzały się kilkakrotnie.
Dzisiejsza nazwa tragedia wywodzi się od słów "tragos ode". Największymi dramaturgami starożytnej
Grecji byli: - Ajschylos (525-456) - 90 sztuk, zachowało się 9 dzieł, - Eurypides (480-406) - ok. 90 sztuk,
z których znamy 17, - Sofokles (496-406) - napisał ok. 120 sztuk, z których znamy osiem ("Ajas",
"Antygona", "Król Edyp", "Edyp w Kolonie", "Elektra", "Trachinki", "Filoklet", "Tropiciele"- dramat
satyrowy).
2)
Przestrzeń teatralna, organizacja przedstawień:
Pierwsze greckie teatry znajdowały się pod gołym niebem, przeznaczone były dla dużej widowni.
Budowano je wykorzystując warunki naturalne, na zboczach gór. Teatry były budowane z kamienia.
Widownię dzielono na sektory, co ułatwiało przemieszczanie się publiczności. Miejsce dla widowni
nosiło nazwę theatronu . Skene (drewniany barak wzniesiony z inicjatywy Ajschylosa, ok. 465 p.n.e.
na stycznej orchestry, po stronie przeciwległej do theatronu, jako przebieralnia dla aktorów; jego
frontową ścianę -wykorzystano jako tło dla akcji dramatu (pałac, świątynia) i zaopatrzono w troje
drzwi, którymi aktorzy wchodzili na proskenion, odpowiednik dzisiejszej sceny) znajdowała się na
podwyższeniu, by wszyscy oglądający przedstawienie mogli widzieć rozgrywającą się akcję. Poniżej
sceny znajdowała się orchestra , na której przebywał chór. Po bokach znajdowały się wyjścia i wejścia
na orchestrę – parodos . Pod sceną znajdowało się proskenium – miejsce na garderobę i kulisy.
Pierwsze greckie teatry znajdowały się pod gołym niebem, przeznaczone były dla dużej
widowni. Budowano je wykorzystując warunki naturalne, na zboczach gór. Teatry były
budowane z kamienia. Widownię dzielono na sektory, co ułatwiało przemieszczanie się
publiczności. Miejsce dla widowni nosiło nazwę theatronu . Skene (drewniany barak
wzniesiony z inicjatywy Ajschylosa, ok. 465 p.n.e. na stycznej orchestry, po stronie
przeciwległej do theatronu, jako przebieralnia dla aktorów; jego frontową ścianę -
wykorzystano jako tło dla akcji dramatu (pałac, świątynia) i zaopatrzono w troje drzwi,
którymi aktorzy wchodzili na proskenion, odpowiednik dzisiejszej sceny) znajdowała się na
podwyższeniu, by wszyscy oglądający przedstawienie mogli widzieć rozgrywającą się akcję.
Poniżej sceny znajdowała się orchestra , na której przebywał chór. Po bokach znajdowały się
wyjścia i wejścia na orchestrę – parodos . Pod sceną znajdowało się proskenium – miejsce na
garderobę i kulisy.
W teatrze panowała wspaniała akustyka – ludzie w ostatnich rzędach słyszeli wszystko, co
działo się na scenie. Aby mogli także wszystko widzieć, aktorzy ubierali się w
charakterystyczny sposób – przywdziewali jaskrawe szaty i buty na koturnach, by byli
bardziej widoczni. Kostiumy były długie, do ziemi, by zakrywały buty. Każda postać miała
swoją maskę i perukę. Maska tragiczna lub komiczna określała charakter bohatera, pełniła
też funkcję rezonatora. Peruki też miały swoje znaczenie: jasna to postać pozytywna, ciemna
– negatywna, ruda – zdrajca, siwa – starzec. Tekst tragedii bądź komedii był śpiewany lub
śpiewnie recytowany, chóry śpiewały i tańczyły. Chór był złożony z dwunastu, piętnastu
osób. Aktorami mogli być tylko mężczyźni, role kobiece odgrywali młodzi chłopcy przed
mutacją. Badacze do dziś spierają się, czy kobiety mogły w ogóle oglądać przedstawienia
teatralne.
Organizacją spektakli zajmowało się 3 choregów, czyli obywateli mających pokryć wszystkie koszty
związane z przedstawieniem, których wybierali archonci (eponymos dla Dionizjów
i król dla Lenajów). Choregowie dokonywali rekrutacji choreutów- członków chóru. Było ich 12, 15.
Funkcja choreuty była obowiązkowa. Jeżeli obywatel nie zgodził się pełnić tej roli musiał zapłacić
grzywnę. Członkowie chóru byli amatorami, więc niejednokrotnie pojono ich winem, żeby
występowali z większą werwą. Zadaniem chorega było także wytypować głównego aktora
(protagonistę). Ten natomiast wybierał deuteragoniste i tritagonistę, którzy grali kolejno drugą i
trzecią rolę. Dramat do wystawienia przygotowywał sam autor, a oceniało go 5 sędziów.
Wszystkie widowiska odbywały się według tego samego planu:
- pierwszego dnia wieczorem procesja przenosiła posąg Dionizosa z gaju Akademii do teatru.
939231341.001.png 939231341.002.png
Następnie kapłan składał bogu ofiarę. Ciągnięto także losy dla ustalenia kolejności wystawiania dzieł.
- drugi dzień przeznaczano na utwory liryczne i dytyramby.
- trzeciego dnia wystawiano komedie.
- przez trzy następne dni publiczność mogła oglądać tragedie trzech autorów wybranych wcześniej
przez archonta. Przedstawienia trwały od świtu do zmierzchu. Za wstęp płacono
2 obole. Koszty wejściówek dla biednych obywateli pokrywało państwo ze specjalnego funduszu
widowiskowego- theorikónu.
3)
Aktorzy, chór maski:
O chórze informacje znajdują się wyżej.
Aktor
Aktorami w greckim teatrze dramatycznym byli wyłącznie mężczyźni. Jeśli w sztukach występowały
postacie kobiece, grali je również panowie. Było ich maksymalnie trzech. Zdarzało się też, że jeden
aktor grał kilka ról w jednym przedstawieniu. Stroje występujących były charakterystyczne. Aktorzy
nosili podczas spektakli luźne, powiewne szaty, które dokładnie pokrywały całe ich ciała. Na nogach
mieli koturny, czyli obuwie o wysokiej podeszwie. Natomiast na głowach upinali wysokie fryzury.
Zarówno szaty, buty, jak i uczesanie miały na celu nadanie występującym znacznego wzrostu. Każdy
aktor nosił maskę, która mówiła, jaką gra on postać. Maski owe dzieliły się na tragiczne lub
komediowe. Mówiły one o płci postaci, jej wieku, pozycji społecznej, charakterze i innych cechach.
Dodatkowo – dzięki swojej budowie (między innymi szeroko otwartym ustom) pełniły funkcje
akustyczne. Wzmacniały głos aktora na tyle, że był on słyszany przez najdalej znajdujących się
widzów. W teatrze antycznym były cztery typy masek: maska gniewu, płaczu, śmiechu strachu.
Rekwizyty
W teatrze greckim stosowano rekwizyty. Często służyły one identyfikacji postaci (na przykład: kiedy
pojawiała się postać z trójzębem od razu wiadomo było, że jest to bóg Posejdon). Podczas
przedstawień używano również skomplikowanych maszyn. Jedną z nich był dźwig służący do
pokazywania boskiej postaci w powietrzu (łac. deus ex machina ). Istniały też urządzenia służące do
wywoływaniu odgłosu i efektu wizualnego piorunu (gr. bronteion oraz keraunoskopeion ) oraz wiele
innych konstrukcji. Co ciekawe, w czasach współczesnych nieodłącznym atrybutem teatru jest
kurtyna. Grecy natomiast kurtyny nie znali.
939231341.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin