SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE III
Małgorzata Etmańska
Temat ośrodkowy: Nadchodzi Wielkanoc
Temat dnia: Wielkanoc w naszej klasie
Zapis w dzienniku: Słuchanie opowiadania nauczyciela inspirowanego tekstem „Wielkanocne zabawy”. Układanie i pisanie życzeń świątecznych. Wielka litera w pisowni niektórych wyrazów ze względów grzecznościowych. iMnożenie i dzielenie liczb przez 10 i 100. Dokonywanie zamiany jednostek długości i masy, rozwiązywanie zadań tekstowych.
Cel ogólny: Utrwalenie wiadomości dotyczących zwyczajów i tradycji związanych ze świętami wielkanocnymi.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Ø rozwiąże krzyżówkę;
Ø przeczyta tekst ze zrozumieniem;
Ø odpowie na pytania do tekstu;
Ø uzupełni karty pracy;
Ø napisze życzenia wielkanocne;
Ø wykona prace plastyczną;
Ø pomnoży i podzieli przez liczbę 10 i 100;
Ø zamieni jednostki długości i masy;
Ø rozwiąże zadania tekstowe.
Metody:
Ø podajęca: rozmowa,
Ø praktycznea: karty pracy, praca plastyczna
Ø eksponująca: wystawa.
Formy:
Ø indywidualna;
Ø zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
Ø podręczniki i ćwiczenia;
Ø karty pracy przygotowane przez nauczyciela;
Ø tekturowe jajka;
Ø zegar do zabawy „Milczek”;
Ø wycinanki „Już w szkole”;
Ø wełna i cerówka.
Przebieg zajęć:
Przeczytaj poniższy tekst.
Na Ziemi Sanockiej w nocy z Wielkiego Czwartku na Wielki Piątek chłopcy topili Judasza. Wlekli wysoką, nawet na trzy metry, słomianą kukłę ulicami, wokół chałup. Bito ją, szarpano, a wreszcie rzucano do rzeki.
Lany poniedziałek żartobliwie nazywano „Dniem św. Lejka”. Ten dzień nikomu nie mógł ujść na sucho. Dziewczyna, której nie oblano wiadrem wody albo nie wrzucono do rzeki, stawu czy chociażby koryta do pojenia bydła, czuła się obrażona. Pierwotnie dyngusowanie było wymuszaniem datków, przede wszystkim jajek, pod groźbą przymusowej kąpieli. Śmigus oznaczał uderzanie, smaganie rózgą albo palmą. Z czasem te dwa zwyczaje połączono w jeden. Ciekawym zwyczajem było chodzenie po dyngusie z kurkiem. Miało to zapewnić odwiedzanym rodzinom zdrowie i pomyślność. Niegdyś kurkiem był żywy kogut, nakarmiony ziarnem umoczonym w spirytusie, dzięki czemu był spokojny, ale głośno piał. Z czasem zastąpiono go ptakiem wypchanym, ulepionym z gliny, upieczonym z ciasta albo wyciętym z deski i umocowanym na przyozdobionym i pomalowanym na czerwono wózku dyngusowym. Kogut w wielu kulturach jest symbolem Słońca, sił witalnych, łączono go także z bóstwami urodzaju.
Odpowiedz na pytania:
1. Która z zabaw podoba ci się najbardziej i dlaczego?
2. Dlaczego każda dziewczyna chciała być oblana?
Połącz nazwę święta z czynnością, jaką w ten dzień, według tradycji, wykonujemy.
Niedziela Palmowa
Wielki Czwartek
Wielki Piątek
Wielka Sobota
Wielkanoc
Poniedziałek
MALUJEMY JAJKA
ŚWIĘCIMY PALMY
OBLEWAMY SIĘ WODĄ
PIECZEMY BABY I MAZURKI
ŚWIĘCIMY POKARM
DZIELIMY SIĘ JAJKIEM
MATEMATYKA
ZIBI861