hotele- ściąga.docx

(24 KB) Pobierz

OBIEKT NOCLEGOWYObiekt, który oferuje podróżnemu nocleg w pokoju lub innym pomieszczeniu, przy czym liczba oferowanych miejsc musi być większa niż pewne określone minimum, a ponadto nie chodzi o zakwaterowanie pojedynczej rodziny; wszystkie miejsca w obiekcie muszą podlegać jednolitemu zarządowi na zasadach komercyjnych, nawet jeśli nie ma on charakteru dochodowego.

BAZA HOTELARSKAWszystkie obiekty i miejsca noclegowe oferujące podróżnemu nocleg w pokoju lub innym pomieszczeniu wraz ze wszelkimi niezbędnymi świadczeniami warunkującymi realizację potrzeb bytowych

OBIEKT HOTELARSKITo budynek lub zespól budynków bądź urządzeń terenowych, których główną funkcją jest zaspokajanie podstawowych potrzeb bytowych osób przebywających czasowo poza stałym miejscem zamieszkania oraz spełniającym minimalne wymagania przewidziane dla danego rodzaju obiektu ujęte przepisami prawnymi

ZAKŁAD HOTELARSKI – Jest obiektem, w którym są świadczone usługi hotelarskie, przez które rozumie się czasowe wynajmowanie podróżnym pokoi lub miejsc w tych pokojach oraz świadczenie usług z tym związanych

PRZEMYSŁ HOTELARSKIWszelka działalność usługowa, która jest świadczona przez przedsiębiorstwa i obiekty oferujące urządzenia i usługi hotelarskie dla turystów.

USŁUGI HOTELARSKIEKrótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi i miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu usług z tym związanych.

TURYSTA - Osobę, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu na okres nieprzekraczający 12 miesięcy, dla której celem podróży nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości i która korzysta z noclegu przynajmniej przez jedną noc;

ODWIEDZAJĄCY - osobę, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu, dla której celem podróży nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości oraz niekorzystającą z noclegu;

[BRANDY HOTELARSKIE(MARKI) Jeśli właściciel hotelu chce reprezentować sieć hotelarską, to musi przyjąć logo sieci, motywy wyposażenia i płacić właścicielowi.

GOŚĆ HOTELOWY – Każda osoba zatrzymująca się w hotelu, która bądź już zawarła umowę hotelową, bądź wnosiła rzeczy, co pozwala domniemywać, że zamierza zawrzeć umowę z hotelem. Gościem hotelowym jest także osoba, która została zakwaterowana na podstawie obowiązku publicznego.

GOŚCINNOŚĆzespół zachowań, charakterystycznych dla określonego kręgu geograficznego –kulturowego i społecznego - nakierowany na zaspokojenie podstawowych potrzeb: snu, głodu, pragnienia – innych osób (tu: podróżnych, gości, klientów) – zgodnie z wyuczonymi i stale kształtowanymi wzorcami.

Rodzaje obiektów hotelarskich:

HOTEL- obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów;

MOTEL - obiekty położone przy drogach, dysponujące parkingiem, posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych;

PENSJONAT - obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich klientów

całodzienne wyżywienie;

KEMPING (campingi) - obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach, samochodach

mieszkalnych (campobusach) i przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych;

DOMY WYCIECZKOWE - obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów;

SCHRONISKA MŁODZIEŻOWE- obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki

młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów;

SCHRONISKA - obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach

turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów;

POLA BIWAKOWE - obiekty niestrzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.

[Art. 37. Ustala się dla:

1) hoteli, moteli i pensjonatów - pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami;

2) kempingów (campingów) - cztery kategorie oznaczone gwiazdkami;

3) domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych - trzy kategorie oznaczone cyframi

rzymskimi.]

 

STANDARDY to modele, wzorce i typy, które w hotelarstwie są ustalone przede wszystkim w

zakresie usług i wyposażenia.

Standardy hotelowe są opracowane przez dwa zespoły handlowe, działające w ramach grup kapitałowych systemów.

CELE STANDARDÓW TO:

Określenie poziomu jakości usług

Określenie norm wyposażeniowych i obsługowych w hotelu

Bieżąca kontrola i ocena hotelu

Dokonywanie porównań między hotelami

Zdobywanie przewagi konkurencyjnej

ŁAŃCUCH HOTELOWY – ZESPÓŁ OBIEKTÓW HOTELOWYCH

Kierowany przez centralny zarząd

Utrzymujący jednolity standard i zakres usług

Prowadząc określoną politykę ekonomiczną

Mający własny system rezerwacji miejsc

Takie samo logo ( znak towarowy)

KORZYŚCI Z PRZYNALEŻNOŚCI DO SYSTEMU

Obniżenie kosztów

Większa siła przetargowa wobec dostawców i pośredników

Większy kapitał

Zmniejszenie ryzyka działalności

Większa możliwość zdobywania stałych klientów

Przewaga konkurencyjna

GRUPY HOTELOWE ŚWIATA:

1. Marriott ; 2. Hilton ; 3. IHG ; 4. Wyndhow Worlduide ; 5. Accor ; 6. Choice International ; 7. Best Western ; 8. Starwod Hotel&Resorts ; 9. Carlson Hospitality ; 10. Global Hyatt

GRUPY HOTELOWE W EUROPIE

1. Accor; 2. IHG ; 3. Best Western ; 4. Groupe Du Louvre ; 5. Sol Melia ; 6. Tui ; 7. Hilton

ORGANIZACJA RECEPCJI

Parametry oceny pracy: Frekwencja (occ) ; Średnia cena ; Yield ; Payroll ( koszty obrotowe przy dochodach operacyjnych) ; Wyniki kontroli [Myster Shoper ( anonimowa kontrola) Qualivision ( kontrola

jakościowa )Resavision ( kontrola rezerwacji) Basicvision ( kontrola zgodności ze standardami) ] ; Poziom kosztów operacyjnych ; Wynika operacyjny brutto (GOP) dla działalności noclegowej

Funkcje recepcjonistów:

Audytor nocny/rozliczeniowy ; Concierge ; Dysponent ; Kasjer ; Klucznik

Zadania Recepcjonistów:

Check in/ Check out

Gwarancje płatności [ kash - gotówka, preautoryzacja karty kredytowej-

, voucher - czek podróżny, przelew]

obsługa systemów recepcyjnych ( generowanie raportów) [fidelio, opera]

świadczenie usług dla gości hotelowych zgodnie ze standardami marek i systemów

pojemność (ilość pokoi)

zdolność eksploatacyjna (pojemność * czynnik czasu [ilość dni])

p/d – miara zdolności eksploatacyjej

occ – wskaźnik wykorzystania zdolności usługowej;

occ = liczba sprzedanych pokojo/dni do zdolności usługowej * 100%

SŁUŻBA PIĘTER

Parametry oceny:

Frekwencja ; Payroll ; Wyniki kontroli ; Koszty operacyjne dla działalności noclegowej ; Wyniki operacji brutto (GOP – Gross Operating Profit)

Zadania:

Przygotowanie pokoi zgodnie z obowiązującymi standardami

Obsługa systemu recepcyjnego w zakresie zarządzania pokojami

Gospodarka środkami czystości

Nadzorowanie zgodności sprzedaży pokoi ( raportowanie)

GASTRONOMIA

Kluczowe parametry:

Przychody operacyjne F&B ; Koszty operacyjne ; Wyniki operacyjne (GOP) ; Payroll ; Beverage Cost ( BC) ; Wyniki kontroli

Funkcje:

Organizacja procesu sprzedaży usług gastronomicznych

Kalkulacja imprez – nadzorowanie poziomu FC

Raportowanie – obsługa gastronomicznych systemów

ORGANIZACJA PRACY KUCHNI

Kluczowe parametry:

Food Cost ; Wyniki kontroli ; Payroll ; Koszty operacyjne gastronomi ; Przychody operacyjne gastronomi

Zadania działu produkcji kuchni:

Produkcja gastronomiczna zgodna z recepturami

Ekspedycja potraw zgodna ze standardami

Obsługa systemów operacyjnych

Gospodarka magazynowa ( dostawy bezpośrednie)

Nadzorowanie FC i HACCP

 

POZOSTAŁE KOMÓRKI ORGANIZACYJNE:

Marketing ; Kadry i Płace ; Księgowość ; Dział Techniczny ; Informatycy ; Ochrona ( detektyw hotelowy) ; Ochrona p. poż i bhp

Cechy usług hotelarskich:

1. Mają nie materialny charakter (Niematerialność)

2. Nietrwałość usługi- konsument ma jedynie dostęp do czynności a nie staje się właścicielem

3. Jakość miejsca produkcji i konsumpcji usługi

4. Niemożność jej magazynowanie

5. Przedmiotem transakcji jest gotowość doświadczenia usługi

6. Sezonowość

7. Indywidualizacja usług

8. Subiektywny charakter usług- każdy z nas postrzega zupełnie inaczej, np. jakość usług,

profesjonalizm obsługi, wyposażenie obiektu itp.

9. Komplementarność usług – uzupełnianie się usług

10. Jakość wyrażona w cenie i image.

Jakość

1. Ze względu na punkt widzenia:

punkt widzenia klienta – wybiórczy, charakteryzuje się osobistym punktem...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin