Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2 pkt 2
i komunikacyjnej
1. Zastosowanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy dydaktycznej.
2. Internet jako narzędzie usprawniające pracę.
3. Współpraca z osobą zarządzającą stroną www przedszkola.
4. Prowadzenie zajęć komputerowych dla pracowników obsługi.
5. Prowadzenie zajęć dydaktycznych z zastosowaniem komputera.
1. Zastosowanie technologii komputerowej
i informacyjnej w pracy dydaktycznej.
W dzisiejszych czasach wykorzystanie w pracy nauczyciela technologii informacyjnej i komunikacyjnej to konieczność. Wkroczenie techniki w sferę edukacji zmobilizowało mnie do doskonalenia własnych umiejętności w tym zakresie. Od wielu lat w celu podwyższenia jakości pracy własnej wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną. Aby wzbogacić zakres swych możliwości we wspomnianej wyżej dziedzinie ukończyłam kursy:
· „Wykorzystanie komputera w pracy nauczyciela przedszkola”,(2009).
· „Moja pierwsza strona - podstawy języka HTML”, (2005).
· „Wykorzystanie tablicy interaktywnej w pracy nauczyciela przedszkola”,(2012).
Znajomość technologii komputerowej jest mi niezbędna do:
· prowadzenia dokumentacji przedszkolnej: planów miesięcznych, scenariuszy zajęć, kart pracy, karty obserwacji sprawdzających wiadomości i umiejętności przedszkolaków, kart pracy dla dzieci zdolnych i z trudnościami w nauce,
· wykonania zaproszeń, dyplomów, ankiet, referatów, scenariuszy uroczystości klasowych i przedszkolnych, materiałów na gazetkę dla rodziców,
· przygotowania pomocy dydaktycznych,
· obróbki zdjęć, pisania tekstów do kroniki przedszkolnej.
W swojej pracy posługuję się programami:
· „Microsoft Office Word”,
· „Microsoft Office PowerPoint”
· „CorellDRAW 9”,
· „Microsoft Office Excel”,
Programy te służą mi w pisaniu programów, tworzeniu prezentacji, dyplomów, scenariuszy, opracowywanie wyników diagnostycznych w postaci graficznej, tabelarycznej i opisowej. Technologia komputerowa pozwoliła mi na szybkie, poprawne i estetyczne opracowanie wszelkiego rodzaju planów i programów wykorzystywanych w pracy nauczyciela.
W związku z odbywanym stażem na stopień nauczyciela dyplomowanego opracowałam zgromadzoną dokumentację przy zastosowaniu techniki komputerowej. Na bieżąco doskonalę swoje umiejętności związane z obsługą komputera, poznaję nowe programy i aplikacje, które wykorzystuję do opracowywania scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych, prezentacji.
W pracy z dziećmi dzięki zorganizowanemu w klasie kącikowi komputerowemu wykorzystywałam multimedialne programy edukacyjne:
; „Klik uczy liczyć”,
; „Klik uczy zasad ruchu drogowego”,
; „Pluszaki rozrabiaki”,
; „Akademia przedszkolaka”
uatrakcyjniając w ten sposób proces dydaktyczny.
Posiadam w swoich zbiorach programy edukacyjne oraz prezentacje multimedialne samodzielnie opracowane w programie PowerPoint („Zagadki”, „Niemcy - nasi sąsiedzi”, „Zwierzęta z wiejskiego podwórka”, „Origami płaskie z koła”, „Figury geometryczne”).
Animowane, gotowe obrazy zawsze bardziej przykuwają uwagę dzieci niż praca z obrazkiem. Nauczanie przy użyciu prezentacji pozwala oddziaływać na dziecko całą gamą różnych bodźców, co stawia ją na uprzywilejowanej pozycji wśród innych środków dydaktycznych. Jest w stanie ułatwić spostrzeganie, rozumienie i zapamiętywanie przekazywanych treści.
W swojej pracy dydaktyczno- wychowawczej korzystałam również z tradycyjnych metod informatycznych jak praca z książką, z albumem, z różnego rodzaju słownikami dla dzieci, tworzenie tablic informacyjnych i gazetek ściennych. Aby uatrakcyjnić zajęcia z dziećmi, korzystałam z nagrań bajek, wierszy i piosenek w profesjonalnym wykonaniu polskich aktorów i artystów. Stosując magnetowid i odtwarzacz DVD zaprezentowałam dzieciom filmy edukacyjne np.: „Jaki to kolor”, „Wiem, co jem”, „Kształty”. Dzieci mogły oglądać również znane bajki klasyczne jak: „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”, „Śpiąca Królewna” czy „Kot w butach”.
Prowadziłam również dokumentację fotograficzną z ważnych wydarzeń grupy i przedszkola. Wykonane zdjęcia umieszczałam na stronie internetowej oraz w kronice przedszkolnej.
Na pewno w dalszym ciągu w swojej pracy będę wykorzystywała technologię informacyjną i komunikacyjną, gdyż praca nauczyciela bez tych elementów jest dla mnie bardzo uboga, a wręcz niemożliwa. Uważam bowiem, że w dzisiejszych czasach młode pokolenie, które wychowujemy, ma pewne wymagania, którym nauczyciel musi sprostać.
.
Efekty podjętych działań skierowane na:
Dziecko:
Przedszkole:
1. Podniesienie jakości realizowanego w przedszkolu procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Nauczyciela:
Wielkie znaczenie w stosowaniu technologii informacyjnej ma Internet. Dzięki sieci internetowej mam szybki dostęp do informacji zarówno merytorycznych, jak i dydaktycznych. Poszukując informacji potrzebnych w pracy własnej wykorzystuję edukacyjne strony internetowe. Dzięki nim studiuję przepisy prawa oświatowego:
kuratorium.lodz.pl,
literka.pl,
eduinfo.pl,
menis.pl,
men.gov.pl,
oswiata.org.pl,
profesor.pl.
Zasoby portali edukacyjnych:
eduseek.pl,
bajecznik.pl,
bajki.com.pl,
przedszkolak.pl,
madredzieci.net i innych wykorzystuję na zajęciach dydaktycznych.
Jako nauczyciel współczesny często wychodzę poza standardy nauczania. Nieustannie wzbogacam i urozmaicam treści kształcenia, metody i formy pracy. Wykorzystuję do tego celu edukacyjne walory Internetu korzystając z multimedialnych pomocy dydaktycznych. Wyżej wymienione serwisy edukacyjne, z których korzystam dostarczają mi materiały metodyczne, propozycje scenariuszy, które przy właściwym wykorzystaniu przyczyniają się do tego, że zajęcia, które prowadzę są ciekawe i dynamiczne.
Wykorzystuję pocztę elektroniczną w życiu codziennym. Nawiązałam kontakty koleżeńskie z wieloma nauczycielami edukacji przedszkolnej. Poczta elektroniczna to bardzo przydatna forma komunikowania się, która głównie służy mi do wymiany informacji, wiedzy, ciekawych artykułów, scenariuszy zajęć i uroczystości przedszkolnych. Dzięki ciągłej korespondencji elektronicznej z nauczycielami wymieniałam doświadczenia, materiały metodyczne oraz otrzymywałam cenne rady w sprawie awansu zawodowego.
Jestem zarejestrowana na wielu portalach i forach dla nauczycieli przedszkola. Jest to ciekawe źródło nowatorskich pomysłów do pracy z dzieckiem.
Prawdziwą skarbnicą wiedzy, pomysłów dla nauczycieli, materiałów dydaktycznych, jest Portal Chomikuj (www.chomikuj.pl), gdzie „wyhodowałam” własnego chomika o nazwie Zuter i w nim udostępniam różne materiały związane z tą dziedziną wiedzy i pracy zawodowej. Sama także korzystam z materiałów zamieszczonych przez inne „Chomiki”, z którymi się „zaprzyjaźniam”.
Jako uzupełnienie wykorzystuję w swojej pracy również takie urządzenia jak: skaner, drukarka, cyfrowy aparat fotograficzny oraz programy obsługujące te urządzenia.
Narzędzia te eksploatuję do przygotowania materiałów edukacyjnych, pomocy dydaktycznych i do tworzenia dokumentacji przedszkolnej. Wierzę, że już w niedalekiej przyszłości będę mogła korzystać na zajęciach z rzutnika multimedialnego.
1. Uczy się traktować komputer jako narzędzie pracy, a nie tylko rozrywki.
2. Chętniej uczestniczy w zajęciach, podczas których wykorzystywane są programy edukacyjne i pokazy multimedialne.
1. Pogłębiłam własne zainteresowania związane ze światem techniki.
2. Systematycznie doskonalę swoje umiejętności w zakresie posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną.
3. Miałam możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców.
4....
zuter