teczka 8 ust 2pkt 2.doc

(145 KB) Pobierz
Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 ust

 

 

 

 

 

Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2 pkt 2

 

 

Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej

i komunikacyjnej

 

 

 

 

 

1.     Zastosowanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy dydaktycznej.

2.     Internet jako narzędzie usprawniające pracę.

3.   Współpraca z osobą  zarządzającą stroną www przedszkola.

4.  Prowadzenie zajęć komputerowych dla pracowników obsługi.

     5. Prowadzenie zajęć dydaktycznych z zastosowaniem komputera.

 

 

 

 

 

 

 



                                                        1. Zastosowanie technologii komputerowej

                                         i informacyjnej w pracy  dydaktycznej.

 

              W dzisiejszych czasach wykorzystanie w pracy nauczyciela technologii informacyjnej                  i komunikacyjnej to konieczność. Wkroczenie techniki w sferę edukacji zmobilizowało mnie do doskonalenia własnych umiejętności w tym zakresie. Od wielu lat w celu podwyższenia jakości pracy własnej wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną. Aby wzbogacić zakres swych możliwości we wspomnianej wyżej dziedzinie ukończyłam kursy:

·              „Wykorzystanie komputera w pracy nauczyciela przedszkola”,(2009).

·              „Moja pierwsza strona - podstawy języka HTML”, (2005).

·              „Wykorzystanie tablicy interaktywnej w pracy nauczyciela przedszkola”,(2012).

Znajomość technologii komputerowej jest mi niezbędna do:        

·              prowadzenia dokumentacji przedszkolnej: planów miesięcznych, scenariuszy zajęć, kart pracy, karty obserwacji sprawdzających wiadomości  i umiejętności przedszkolaków, kart pracy dla dzieci zdolnych i z trudnościami w nauce,

·              wykonania zaproszeń, dyplomów, ankiet, referatów, scenariuszy uroczystości klasowych i przedszkolnych, materiałów na gazetkę dla rodziców,                                                                              

·              przygotowania pomocy dydaktycznych,

·              obróbki zdjęć, pisania tekstów do kroniki przedszkolnej.

 

W swojej pracy posługuję się programami:

·              Microsoft Office Word”,

·              „Microsoft Office PowerPoint”

·              „CorellDRAW 9”,

·              Microsoft Office Excel”,

 

              Programy te służą mi w pisaniu programów, tworzeniu prezentacji, dyplomów, scenariuszy, opracowywanie wyników diagnostycznych w postaci graficznej, tabelarycznej           i opisowej. Technologia komputerowa pozwoliła mi na szybkie, poprawne i estetyczne opracowanie wszelkiego rodzaju planów i programów wykorzystywanych w pracy nauczyciela.

              W związku z odbywanym stażem na stopień nauczyciela dyplomowanego opracowałam zgromadzoną dokumentację przy zastosowaniu techniki komputerowej. Na bieżąco doskonalę swoje umiejętności związane z obsługą komputera, poznaję nowe programy i aplikacje, które wykorzystuję do opracowywania scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych, prezentacji.

              W pracy z dziećmi dzięki zorganizowanemu w klasie kącikowi komputerowemu wykorzystywałam multimedialne programy edukacyjne:

;          „Klik uczy liczyć”,

;          „Klik uczy zasad ruchu drogowego”,

;          „Pluszaki rozrabiaki”,

;          „Akademia przedszkolaka”

uatrakcyjniając w ten sposób proces dydaktyczny.

              Posiadam w swoich zbiorach programy edukacyjne oraz prezentacje multimedialne samodzielnie opracowane w programie PowerPoint („Zagadki”, „Niemcy - nasi sąsiedzi”, „Zwierzęta z wiejskiego podwórka”, „Origami płaskie z koła”, „Figury geometryczne”).

Animowane, gotowe obrazy zawsze bardziej przykuwają uwagę dzieci niż praca z obrazkiem.               Nauczanie przy użyciu prezentacji pozwala oddziaływać na dziecko całą gamą różnych bodźców, co stawia ją na uprzywilejowanej pozycji wśród innych środków dydaktycznych. Jest w stanie ułatwić spostrzeganie, rozumienie i zapamiętywanie przekazywanych treści.

              W swojej pracy dydaktyczno- wychowawczej korzystałam  również z tradycyjnych metod informatycznych jak praca  z książką, z albumem, z różnego rodzaju słownikami dla dzieci, tworzenie tablic informacyjnych i gazetek ściennych. Aby uatrakcyjnić zajęcia                     z dziećmi, korzystałam z nagrań bajek, wierszy i piosenek w profesjonalnym wykonaniu polskich aktorów i artystów. Stosując magnetowid i odtwarzacz DVD zaprezentowałam dzieciom filmy edukacyjne np.:Jaki to kolor”, „Wiem, co jem”, „Kształty”. Dzieci mogły oglądać również znane bajki klasyczne jak: „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”, „Śpiąca Królewna” czy „Kot w butach”.

              Prowadziłam również dokumentację fotograficzną z ważnych wydarzeń grupy                    i przedszkola. Wykonane zdjęcia umieszczałam na stronie internetowej oraz w kronice przedszkolnej.

              Na pewno w dalszym ciągu w swojej pracy będę wykorzystywała technologię informacyjną i komunikacyjną, gdyż praca nauczyciela bez tych elementów jest dla mnie bardzo uboga, a wręcz niemożliwa. Uważam bowiem, że w dzisiejszych czasach młode pokolenie, które wychowujemy, ma pewne wymagania, którym nauczyciel musi sprostać.

 

.

 

Efekty podjętych działań skierowane na:

Dziecko:

  1. Usprawniłam pracę dydaktyczną, dzieci mogły utrwalać wcześniej zdobyte wiadomości w atrakcyjnej formie.
  2. Zajęcia z komputerem, a także pogadanki dla dzieci i rodziców, uświadomiły im, że komputer nie służy tylko do gier, ale dzięki niemu można się wiele nauczyć poprzez zabawę.

 

Przedszkole:

1.            Podniesienie jakości realizowanego w przedszkolu procesu dydaktyczno-wychowawczego.

 

Nauczyciela:

  1. Sprawnie opracowuję obowiązującą dokumentację, dzięki technologii komputerowej dokumentacja prowadzona jest przejrzyście, estetycznie i czytelnie. Własny warsztat pracy jest uporządkowany i na bieżąco udoskonalany.
  2. Miałam okazję doskonalić umiejętności związane z technologią komputerową.
  3. Uatrakcyjniam swoje zajęcia poprzez wykorzystanie dostępnych programów edukacyjnych, prezentacji multimedialnych oraz innych samodzielnie przygotowanych pomocy dydaktycznych.
  4. Dzięki technologii komputerowej mogę wzorowo prowadzić obowiązującą mnie dokumentację.


 

 

 

 

 

 



                                              2. Internet jako narzędzie usprawniające pracę.

 

                                          Wielkie znaczenie w stosowaniu technologii informacyjnej ma Internet.                                           Dzięki sieci internetowej mam szybki dostęp do informacji zarówno merytorycznych, jak i dydaktycznych. Poszukując informacji potrzebnych w pracy własnej wykorzystuję edukacyjne strony internetowe. Dzięki nim studiuję przepisy prawa oświatowego:

          kuratorium.lodz.pl,

          literka.pl,

          eduinfo.pl,

          menis.pl,

          men.gov.pl,

          oswiata.org.pl,

          profesor.pl.

 

              Zasoby portali edukacyjnych:

          eduseek.pl,

          bajecznik.pl,

          bajki.com.pl,

          przedszkolak.pl,

          madredzieci.net   i innych wykorzystuję na zajęciach dydaktycznych.

              Jako nauczyciel współczesny często wychodzę poza standardy nauczania. Nieustannie wzbogacam i urozmaicam treści kształcenia, metody i formy pracy. Wykorzystuję do tego celu edukacyjne walory Internetu korzystając z multimedialnych pomocy dydaktycznych. Wyżej wymienione serwisy edukacyjne, z których korzystam dostarczają mi materiały metodyczne, propozycje scenariuszy, które przy właściwym wykorzystaniu przyczyniają się do tego, że zajęcia, które prowadzę są ciekawe i dynamiczne.

              Wykorzystuję pocztę elektroniczną w życiu codziennym. Nawiązałam kontakty koleżeńskie z wieloma nauczycielami edukacji przedszkolnej. Poczta elektroniczna to bardzo przydatna forma komunikowania się, która głównie służy mi do wymiany informacji, wiedzy, ciekawych artykułów, scenariuszy zajęć i uroczystości przedszkolnych. Dzięki ciągłej korespondencji elektronicznej z nauczycielami wymieniałam doświadczenia, materiały metodyczne oraz otrzymywałam cenne rady w sprawie awansu zawodowego.

              Jestem zarejestrowana na wielu portalach i forach dla nauczycieli przedszkola. Jest to ciekawe źródło nowatorskich pomysłów do pracy z dzieckiem.

              Prawdziwą skarbnicą wiedzy, pomysłów dla nauczycieli, materiałów dydaktycznych, jest Portal Chomikuj (www.chomikuj.pl), gdzie „wyhodowałam” własnego chomika o nazwie Zuter i w nim udostępniam różne materiały związane z tą dziedziną wiedzy i pracy zawodowej. Sama także korzystam z materiałów zamieszczonych przez inne „Chomiki”, z którymi się „zaprzyjaźniam”.

              Jako uzupełnienie wykorzystuję w swojej pracy również takie urządzenia jak: skaner, drukarka, cyfrowy aparat fotograficzny oraz programy obsługujące te urządzenia.

Narzędzia te eksploatuję do przygotowania materiałów edukacyjnych, pomocy dydaktycznych i do tworzenia dokumentacji przedszkolnej. Wierzę, że już w niedalekiej przyszłości będę mogła korzystać na zajęciach z rzutnika multimedialnego.

 

Efekty podjętych działań skierowane na:

Dziecko:

1.      Uczy się traktować komputer jako narzędzie pracy, a nie tylko rozrywki.

2.      Chętniej uczestniczy w zajęciach, podczas których wykorzystywane
są programy edukacyjne i pokazy multimedialne.

  1. Wykorzystanie środków audiowizualnych miało wpływ na uatrakcyjnienie zajęć, trwalsze zapamiętanie przekazywanych treści.

Przedszkole:

  1. Promowanie przedszkola.

Nauczyciela:

1.      Pogłębiłam własne zainteresowania związane ze światem techniki.

2.      Systematycznie doskonalę swoje umiejętności w zakresie posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną.

3.      Miałam możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców.

4....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin