METODYKA PRACY OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZEJ ( wykłady)
LITERATURA:
WYKŁAD 1
CO TO JEST METODYKA?
Metodyka z greckiego „ metodos” . W najbardziej ogólnym ujęciu oznacza zespół twierdzeń wskazujących podstawę uogólnionego postępowania zmierzającego do określonego celu. Postepowanie takie w obrębie nauk pedagogicznych może dotyczyć proces wychowania lub procesu nauczania przemiotu nauczania w szkole wyższej oraz praktycznych wskazań dla wychowawców ( nauczyciela) Tutaj można zatem wyodrębnić 3 znaczenia terminu „ metodyka”
METODYKA PRACY OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZEJ jest szczegółową dyscypliną w naukach pedagogicznych zajmującą się analizą i organizacją procesu opiekuńczo- wychowawczego oraz dobrem metod i technik wykonania zadań. Punktem odniesienia metodyki jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie : Jak działać w opiece nad dzieckiem, aby osiągnąć w tym działaniu cele
ZADANIA PLACÓWKI TYPU SOCJALIZACYJNEGO NP>
DOM DZIECKA:
RODZINNY DOM DZIECKA: to placówka prowadzona przez małżonków lub przez osobę samotną zapewniającą opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego dla czworga , ośmiorga dzieci do czasu powrotu dziecka do rodziny umieszczenie go w rodzinie adopcyjnej lub jego usamodzielnienie
PLACÓWKA TYPU INTERWENCYJNEGO np.L
POGOTOWIE RODZINNE- forma rodziny zastępczej o charakterze interwencyjnym . Rodzina otrzymuje specjalne wynagrodzenie i jest gotowa na przyjęcie o każdej porze do 3 dzieci. Dzieci mogą ty przebywać nie dłużej niż i 3 miesiące
WYKŁAD 2
RODZINA ZASTĘPCZA- to taka rodzina , która tymczasowo lub stale opiekuje się i wychowuje dzieci , które zostały osierocone, odrzucone lub których rodzice nie są w stanie zapewnić im bezpieczeństwa i opieki . Przyjęcie dziecka do rodziny przez małżeństwo lub os. samotną następuje najczęściej bez zrywania więzi z rodziną biologiczną dziecka. Rodzina zastępcza otrzymuje od państwa pomoc pieniężną na częściowe utrzymanie tego dziecka .
Ustawa dzieli rodzinę zastępczą na 3grupy:
DEFINICJA ADOPCJI:
ADOPCJA- jest to przyjęcie dziecka do rodziny przez małżeństwo lub osobę samotną w wyniku adopcji dziecko nabiera takie samo prawo jak ich dziecko naturalne. W przypadku adpocji rodzice naturalni dziecka są całkowicie pozbiawieni władzy rodzicielskiej a dziecku często zmienia się akt urodzenia i nazwisko
Zadania placówki wsparcia dziennego
FUNKCJE OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZE SZKOŁY :
Zadania:
-udzielenie pomocy materialnej uczniom z rodzin znajdujących się w trudnych warunkach życiowych organizacji żywienia i dożywiania uczniów , opieka nad dziećmi w godzinach pracy ich rodziców , opieka nad dziećmi z rodzin wychowawczo niewydolnych , zapobieganie niepowodzenim szkolnym i ich skutkom
WYKŁAD 3
Zadania pedagoga szkolnego:
DIAGNOZA ŚRODOWISKA UCZNIOWSKIEGO:
Działanie rozpoznawczo- diagnotyczne:
Kevin Rayan twierdzi, że na drodze do profesjonalizmu nauczyciele przechodzą 4 luźne aczkolwiek rozpoznawalne etapy:
Obszary procesu rozpoznawczo- diagnostycznego:
kształtowania się ze środowiskiem społecznym jego zainteresowaniach czasie wolnym udziale w pracach róznych organizacji jak również o jego środowisku rodzinnym.
METODY DIAGNOZY ŚRODOWISKA:
WYKŁAD 4
POSTAWY OPIEKUŃCZE Z. Dąbrowski
- Postawy opiekuńcze pozytywne:
→ akceptacja każdego podopiecznego takiego jakim on jest
→ życzliwość wobec niego i jego spraw
→ respektowanie osobowości i indywidualności podopiecznego
→ aktywne nastawienie do zaspokojenia potrzeb podopiecznego
→ zachowywanie pryncypalności i rozsądku w sprawowaniu opieki
Negatywne postawy opiekuńcze :
→ unikanie sytuacji i czynności opiekuńczych
nadmierna opiekuńczość ( nadopiekuńczość)
ograniczenie zakresu i stopnia zapokojenia potrzeb
utrzymywanie dystansu psychicznego wobec podopiecznego
jednostronność i skrajność wychowawcza
nadmierna surowość wobec podopiecznego
przenoszenie winy za wszelkie niepowodzenia w spełnieniu roli opiekuna na wychowanków
Ze względu na spełniony zakres funkcji opiekuńczych możemy wyodrębnić:
- opiekunów pełnych ( całą dobę internat)
- opiekunów niepełnych ( w określonych godzinach świetlica terapeutyczna)
- opiekunów specjalistów
CECHY OPIEKUNA WYCHOWAWCY wg J. Korczaka
Cechy „ opiekuna społecznego” wg T.. Kotarbińskiego
Cechy opiekuna wg Z. Dąbrowskiego:
Metody, techniki i narzędzia psychologiczne pomocne w pracy z dzieckiem z rodziny dysfunkcyjnej
Do istotnych potrzeb dziecka jakie powinna zaspokajać rodzina według H. Spionek należą:
METODY:
- metoda przykładu własnego
-metoda doradzania wychowawczego
-metoda przekonywania
- metoda organizowania doświadczeń uczących wychowanka
-metoda nagradzania i karania wychowawczego
- metoda uświadamiania skutków zachowań
-metoda treningu
ODMIANY TRENINGU:
Można wyróżnić cztery odmiany treningu:
-trening autogenny
trening interpersonalny
socjodrama
psychodrama
- metoda samorządu i zarządzania
- metoda kształtowania celów , norm i struktury grupy
-metoda podnoszenia spoistości i prestiżu grupy
-metoda problemowa
-metody aktywizujące pracę uczniów
- metoda indywidualnych przypadków
- metoda organizowania sportu i rekreacji
- metoda muzykoterapii
METODY UODPARNIAJĄCE wykorzystywane w pracy z dziećmi z rodzin dysfynkcyjnych:
-metoda mediacyjna
-metoda utrwalająca więzi rodzinnegometoda uodporniająca na złe wpływy rodzicielskie
Metoda wychowania opiekuńczego wg Dąbrowskiego to każdy wyodrębniony sposób postępowania wychowawcy , zmierzający do zaspokojenia istniejących i kształtowania coraz to nowych potrzeb wychowanków, przy aktualnym ich uczestnictwie w tym procesie
Z. Dąbrowski wyróżnia 4 podstawowe uniwersalne metody sprawowania opieki w odniesieniu do dzieci i młodzieży:
-moralne , werbalne, mimiczne i odruchowo- emocjonalne
- stworzenie warunków materialno- organizacyjnych, psychologicznych społecznych i kulturalnych służących zaspokojeniu potrzeb podopiecznego
Działania pośrednie przez rozbudzenie kształtowanie stosunków opiekuńczych między podopiecznymi
Stymulowanie i organizowanie różnych form samoobsługi podopiecznych
Wśród metod chroniących leczących i kształtujących sferę emocjonalną dziecka M. Łopatkowa wyróżnia:
- metody oparcia na miłości
- metody chroniące uczucia przyjaźni i koleżeństwa
- metody nawiązywania i utrwalania więzi między wychowawcami a dziećmi
- metoda małej własności
- metody kształtujące zainteresowania wzbudzające ambicje, rozwijajace poczucie godności
WYKŁAD 5
T. Szkoła jako miejsce realizacja działań profilaktycznych
ZIBI861