Opis techniczny
1. Przedmiot i cel opracowania
Przedmiotem jest zaprojektowanie tymczasowego mostu drogowego w ciągu drogi na rzece. Celem opracowania jest wykonanie projektu mostu drogowego z pomostem drewnianym pod obciążeniem klasy „D” zgodnie z PN-S10030 1985 „Obiekty mostowe. Obciążenia”
Most jednoprzęsłowy o rozpiętości przęsła lt=15,45m szerokości bw=10,6m usytuowany w planie prostopadłym do przeszkody wodnej.
2. Podstawa opracowania
Podstawą opracowania jest umowa zawarta pomiędzy projektantem, a inwestorem.
3. Opracowanie obejmuje
Część obliczeniową
- pokładu jezdni
- poprzecznic
- dźwigarów
- poręczy
Część rysunkową
- widok z boku i przekrój podłużny (skala 1:50)
- widok z góry i rzut rusztu (skala 1:50)
- przekrój poprzeczny (skala 1:25)
4. Opis konstrukcji
Dane ogólne
- rozpiętość teoretyczna lt=15,45m
- rozpiętość w świetle przyczółków l0=14,95m
- długość całkowita lc=24,493m
- szerokość użytkowa mostu bw=10,6m
Ustrój nośny przęsła
Przęsło składa się z 8 dźwigarów HEB 550 rozstawionych co 1,4m (rozstaw osiowy) o długości całkowitej dźwigarów 15,95m wykonanych ze stali 18G2A. Stężenia dźwigarów wykonano z kształtowników C300, połączonych z dźwigarami za pomocą blachy przyspawanej do dźwigara i śrub M20. Każdy z dźwigarów oparty jest na stalowych walcowych łożyskach przesuwnych z lewej strony i stalowych nieprzesuwnych ze strony prawej, łożyska przytwierdzone są do granitowych ciosów przyłożyskowych.
4.3 Podpory
Podpory stanowią dwa przyczółki monolityczne z betonu B 25 zbrojonego stalą 18G2A.
4.4 Pomost
Wykonany z dyli sosnowych o wymiarach 8x10cm i 8x14cm ułożonych w romb na poprzecznicach sosnowych na dźwigarach rozstawionych co 1,4m. Nawierzchnię stanowi warstwa asfaltobetonowa o najmniejszej grubości 5cm i największej w środku rozpiętości mostu wynoszącej 12. Na styku elementów drewnianych zastosowane są przykładki z papy izolacyjnej.
4.5 Chodnik
Pokład wykonany z drewna sosnowego o grubości 4cm. Bal podłużny sosnowy wykonany z drewna sosnowego o wymiarach 14x15cm. Poręcze wykonane z krawędziaków o wymiarach 14x14cm, słupki rozstawione co 1,05m. Wypełnienie poręczy zrealizowano w postaci 2 przeciągów o wymiarach 5x12cm.
4.6 Nawierzchnia na dojazdach wykonanych z asfaltobetonu ułożonego na warstwie mieszanki mineralno-bitumicznej i podsypce piaskowej. Bezpośrednio na dojeździe ułożona jest nawierzchnia z asfaltobetonu (warstwa ścieralna – 5cm i warstwa wiążąca 5cm), płyta przejściowa o grubości 30cm oparta na ławie betonowej o wymiarach 35x50cm.
Powierzchnię betonu na styku z gruntem należy zabezpieczyć przed wilgocią w postaci warstwy hydroizolacyjnej (papa zgrzewalna 1cm). Odwodnienie mostu realizowane jest poprzez zadanie mostowi spadku daszkowego. Chodnik za spadkiem do jezdni 2%. Odprowadzenie wody z jezdni realizowane jest poprzez wypusty i rury spustowe. Elementy stalowe konstrukcji (uprzednio wyczyszczone i odtłuszczone) należy pokryć powłokami antykorozyjnymi.
4.6 Normy i literatura
[1] PN-S10030 1985 Obiekty mostowe. Obciążenia
[2] PN-S10050 1989 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Wymagania i badania
[3] PN-S10050 1982 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Projektowanie
[4] PN-S10080 1993 Obiekty mostowe. Konstrukcje drewniane. Wymagania i badania
[5] PN-S10080 1992 Obiekty mostowe. Konstrukcje drewniane. Projektowanie
[6] A. Madar, W. Głowacki „Podstawy projektowania budowli mostowych”
[7] B. Stołocki „Mosty drewniane” BU 1959r
Obliczenia statyczno – wytrzymałościowe
1. Założenia ogólne
– Obiekt projektuje się dla klasy obciążeń „D”
– Rozpiętość użytkowa przęsła lt = 14,70m
– Użytkowa szerokość pomostu
2. Projektowanie pokładu jezdni
· Nawierzchnia asfaltobetonowa o grubości 4 cm (pokład nośny podłużny) na dylach i cm, kładzione w romb na poprzecznicach.
rys pomocniczy
2.1 Obciążenie stałe na jeden dyl o szer. 8 cm i dł. 1,0m
Wyszczególnienie
Wymiar
Ciężar
objętościowy
Obciążenie
charakter.
Wsp.
obc.
γf
obliczeniowe
[ m ]
[ kN/m3]
[ kN/m]
Asfaltobeton
0,0
0,10
23,0
0,221
1,5
0,331
Dyl sosnowy
0,08
6,0
0,048
1,2
0,058
Suma obc. stałych
0,269
0,389
g0 = 0,389 kN/m
2.2 Obciążenia zmienne
2.2.1. Rozkład obciążenia kołem
– Równolegle do osi mostu – Prostopadle do osi mostu
C1 = 20 cm, C2 = 60 cm, h1 = 10 cm, h2 = 14 cm, h = 22 cm
cm
2.2.2. Obciążenie taborem samochodowym typu „K+q”
wg. PN -85/S-10030 „Obiekty mostowe. Obciążenia”, dla klasy obciążenia „D”
„K”= 320 kN , nacisk na oś – 80 kN
2.2.3. Obciążenie pojazdami samochodowymi typu „S”
„S”= 200kN , nacisk na osie: P1 =80 kN P2 = 120 kN P3 = 0 kN a = 1,5 m
Obciążenie równomiernie rozłożone jezdni wynosi:
qj = 1,6 kN / m2
Obciążenie tłumem chodników
qt = 2,5 kN / m2
Nacisk koła taboru samochodowego „K”
Pk = kN Pk =40 kN
Nacisk koła pojazdu samochodowego „S”
PS1 = kN
PS2 = kN
PS3 = ...
alvin888