dzwigar kyro.doc

(749 KB) Pobierz
4

Opis techniczny

 

 

1.      Przedmiot i cel opracowania

 

Przedmiotem jest zaprojektowanie tymczasowego mostu drogowego w  ciągu drogi na rzece. Celem opracowania jest wykonanie projektu mostu drogowego z pomostem drewnianym pod obciążeniem klasy „D” zgodnie z PN-S10030 1985 „Obiekty mostowe. Obciążenia”

Most jednoprzęsłowy o rozpiętości przęsła lt=15,45m szerokości bw=10,6m usytuowany w planie prostopadłym do przeszkody wodnej.

 

2.      Podstawa opracowania

 

Podstawą opracowania jest umowa zawarta pomiędzy projektantem, a inwestorem.

 

3.      Opracowanie obejmuje

 

            Część obliczeniową

-          pokładu jezdni

-          poprzecznic

-          dźwigarów

-          poręczy

 

            Część rysunkową

-          widok z boku i przekrój podłużny (skala 1:50)

-          widok z góry i rzut rusztu (skala 1:50)

-          przekrój poprzeczny (skala 1:25)

 

4.      Opis konstrukcji

 

            Dane ogólne

-          rozpiętość teoretyczna lt=15,45m

-          rozpiętość w świetle przyczółków l0=14,95m

-          długość całkowita lc=24,493m

-          szerokość użytkowa mostu bw=10,6m

 

            Ustrój nośny przęsła

 

Przęsło składa się z 8 dźwigarów HEB 550 rozstawionych co 1,4m (rozstaw osiowy) o długości całkowitej dźwigarów 15,95m wykonanych ze stali 18G2A. Stężenia dźwigarów wykonano z kształtowników C300, połączonych z dźwigarami za pomocą blachy przyspawanej do dźwigara i śrub M20. Każdy z dźwigarów oparty jest na stalowych walcowych łożyskach przesuwnych z lewej strony i stalowych nieprzesuwnych ze strony prawej, łożyska przytwierdzone są do granitowych ciosów przyłożyskowych.

 

4.3 Podpory

Podpory stanowią dwa przyczółki monolityczne z betonu B 25 zbrojonego stalą 18G2A.

 

4.4 Pomost

Wykonany z dyli sosnowych o wymiarach 8x10cm i 8x14cm ułożonych w romb na poprzecznicach sosnowych na dźwigarach rozstawionych co 1,4m. Nawierzchnię stanowi warstwa asfaltobetonowa o najmniejszej grubości 5cm i największej w środku rozpiętości mostu wynoszącej 12. Na styku elementów drewnianych zastosowane są przykładki z papy izolacyjnej.

 

4.5  Chodnik

Pokład wykonany z drewna sosnowego o grubości 4cm. Bal podłużny sosnowy wykonany z drewna sosnowego o wymiarach 14x15cm. Poręcze wykonane z krawędziaków o wymiarach 14x14cm, słupki rozstawione co 1,05m. Wypełnienie poręczy zrealizowano w postaci 2 przeciągów o wymiarach 5x12cm.

 

4.6 Nawierzchnia na dojazdach wykonanych z asfaltobetonu ułożonego na warstwie mieszanki mineralno-bitumicznej i podsypce piaskowej. Bezpośrednio na dojeździe ułożona jest nawierzchnia z asfaltobetonu (warstwa ścieralna – 5cm i warstwa wiążąca 5cm), płyta przejściowa o grubości 30cm oparta na ławie betonowej o wymiarach 35x50cm.

 

Uwagi ogólne

Powierzchnię betonu na styku z gruntem należy zabezpieczyć przed wilgocią w postaci warstwy hydroizolacyjnej (papa zgrzewalna 1cm). Odwodnienie mostu realizowane jest poprzez zadanie mostowi spadku daszkowego. Chodnik za spadkiem do jezdni 2%. Odprowadzenie wody z jezdni realizowane jest poprzez wypusty i rury spustowe. Elementy stalowe konstrukcji (uprzednio wyczyszczone i odtłuszczone) należy pokryć powłokami antykorozyjnymi.

 

4.6  Normy i literatura

[1]              PN-S10030 1985 Obiekty mostowe. Obciążenia

[2]              PN-S10050 1989 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Wymagania i badania

[3]              PN-S10050 1982 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Projektowanie

[4]              PN-S10080 1993 Obiekty mostowe. Konstrukcje drewniane. Wymagania i badania

[5]              PN-S10080 1992 Obiekty mostowe. Konstrukcje drewniane. Projektowanie

[6]              A. Madar, W. Głowacki „Podstawy projektowania budowli mostowych”

[7]              B. Stołocki „Mosty drewniane” BU 1959r

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obliczenia statyczno – wytrzymałościowe

 

1. Założenia ogólne

 

    – Obiekt projektuje się dla klasy obciążeń „D”

    – Rozpiętość użytkowa przęsła lt = 14,70m

    – Użytkowa szerokość pomostu

 

2. Projektowanie pokładu jezdni

 

·         Nawierzchnia asfaltobetonowa o grubości 4 cm (pokład nośny podłużny) na dylach i cm, kładzione w romb na poprzecznicach.

 

rys pomocniczy

 

 

 

2.1 Obciążenie stałe na jeden dyl o szer. 8 cm i dł. 1,0m

 

Wyszczególnienie

Wymiar

Wymiar

Ciężar

objętościowy

Obciążenie

charakter.

Wsp.

obc.

γf

Obciążenie

obliczeniowe

[ m ]

[ m ]

[ kN/m3]

[ kN/m]

[ kN/m]

Asfaltobeton

0,0

0,10

23,0

0,221

1,5

0,331

Dyl sosnowy

0,08

0,10

6,0

0,048

1,2

0,058

Suma obc. stałych

 

 

 

0,269

 

0,389

 

g0 = 0,389 kN/m

 

 

2.2 Obciążenia zmienne

 

2.2.1. Rozkład obciążenia kołem

 

– Równolegle do osi mostu                                                        – Prostopadle do osi mostu

 

C1 = 20 cm, C2 = 60 cm, h1 = 10 cm, h2 = 14 cm, h = 22 cm

              cm

 

              cm

 

              cm

 

 

2.2.2. Obciążenie taborem samochodowym typu „K+q”

 

wg. PN -85/S-10030 „Obiekty mostowe. Obciążenia”, dla klasy obciążenia „D”

„K”= 320 kN , nacisk na oś – 80 kN

 

 

2.2.3. Obciążenie pojazdami samochodowymi typu „S”

 

wg. PN -85/S-10030 „Obiekty mostowe. Obciążenia”, dla klasy obciążenia „D”

„S”= 200kN , nacisk na osie: P1 =80 kN   P2 = 120 kN   P3 = 0 kN   a = 1,5 m

 

 

 

Obciążenie równomiernie rozłożone jezdni wynosi:

 

qj = 1,6 kN / m2

 

Obciążenie tłumem chodników

 

qt = 2,5 kN / m2

 

 

Nacisk koła taboru samochodowego „K”

 

Pk = kN                    Pk =40 kN   

Nacisk koła pojazdu samochodowego „S”

 

PS1 = kN

 

PS2 = kN

 

PS3 = ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin