Skrzynie biegów.doc

(47 KB) Pobierz

Skrzynie biegów

Każdy pojazd wyposażony jest w układ napędowy. Nie każdy posiada silnik ale za to każdy pojazd posiada przekładnię. Najprostsze przekładnie jednobiegowe spotykamy w rowerach.
W samochodach obecnie stosuje się przekładnie wielostopniowe, zwane skrzyniami biegów lub reduktorami, które mają zastosowanie w pojazdach terenowych.
Rodzaje skrzyń biegów:
- mechaniczne- stopniowe (manualne i półautomatyczne) najczęściej stosowane w pojazdach
- automatyczne stopniowe
- bezstopniowe
Skrzynie biegów stosowane w samochodach mają za zadanie:
- umożliwienie optymalnego wykorzystanie mocy silnika. Każdy silnik ma pewien użyteczny zakres obrotów, gdyby nie istniała skrzynia biegów nie było by możliwości zwiększania prędkości pojazdu a w wielu wypadkach stałoby się nie możliwe podjechanie na wzniesienie. Skrzynia biegów dzięki zmianie przełożeń, umożliwia nam utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika w zależności od prędkości jazdy i obciążenia pojazdu.
- umożliwić zmianę kierunku przekazywania napędu. Dzięki zastosowaniu biegu wstecznego staje się możliwa jazda w tył pojazdem z wykorzystaniem napędu pochodzącego z silnika. Umożliwia to dodatkowa jakby przekładnia zęba z trzema kołami, z których jedno jest przesuwne.
- trwałe rozłączenie silnika i mechanizmów napędowych. Dzięki położeniu „luz” możliwe staje się rozłączenie silnika i układu napędowego bez konieczności trzymania wciśniętego pedału sprzęgła. Wówczas silnik może
- zmiana przełożeń dynamicznych (tzw. redukcja). W niektórych pojazdach skrzynie biegów wyposażone są w dodatkową skrzynię jedno-lub dwubiegową która znajduje się przed lub za skrzynią właściwą. W ten sposób możliwe staje się zwiększenie przełożenia całego układu przeniesienia napędu. Po załączeniu skrzyni redukcyjnej uzyskujemy stałe przełożenie, np. 1:2 co oznacza, że prędkość wału zdawczego skrzyni biegów zostaje zredukowana dwa razy jednak moment obrotowy, jaki dociera do kół zostaje dwukrotnie zwiększony.
Skrzynią biegów stawia się następujące wymagania:
- duża trwałość i niezawodność pracy uwarunkowana wytrzymałością kół i trwałością łożysk. Dawniej skrzynie biegów posiadały przesuwne koła o zębach prostych. W celu zwiększenia trwałości i obniżenia hałaśliwości stosuje się skrzynie biegów z kołami stale zazębionymi o zębach skośnych. Takie koła mogą przenieść większe obciążenia.
- cichobieżność – osiąga się również dzięki zastosowaniu kół o zębach skośnych.
- łatwe przełączanie biegów. Aby możliwe stało się przełączenie biegów staje
się konieczne wyrównanie prędkości łączonych elementów. Z pomocą przychodzą nam tutaj synchronizatory, które samoczynnie wyrównują owe prędkości bez udziału kierowcy.
- zwartość budowy. Skrzynia biegów w swej budowie powinna być możliwie najmniejsza i najlżejsza, gdyż wtedy zostaje większa przestrzeń do wykorzystania
dla pasażerów i ładunku lub innych podzespołów pojazdu.
- możliwie duża rozpiętość przełożeń. Duża rozpiętość przełożeń zapewnia lepsze wykorzystanie roboczego zakresu obrotów silnika. Im większa jest ta rozpiętość tym kierowca rzadziej zmuszony jest do zmiany biegu w calu jazdy z zadaną prędkością pojazdu.
- prosta technologia wykonania. Skomplikowana technologia wiąże się z kosztami.

Budowa i działanie skrzyni biegów. W obudowie umieszczone są trzy wałki: sprzęgłowy, pośredni i główny. Na wałku sprzęgłowym znajduje się jedno koło zębate, które przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na wałku pośrednim i głównym umieszczone są pary kół odpowiadające poszczególnym biegom. Dawniej koła tychże biegów były przesuwne i miały zęby proste. Jednak ponieważ sprawiało kierowcom wiele problemu zmiana biegów i niewielka trwałość układu dziś się ich nie stosuje. Obecnie stosuje się przekładnie ze stale zazębionymi kołami zębatymi o zębach skośnych. Koła tu są obrotowo osadzone na wałku głównym. Sprzęgnięcie ich z wałkiem głównym odbywa się za pomocą sprzęgieł cierno zębatych zwanych synchronizatorami. Sprzęgnięcie koła danego biegu z wałkiem głównym powoduje włączenie biegu i jednoczesne odłączenie pozostałych kół.
W celu zapewnienia trałowości skrzyni stosujemy również smarowanie. Cały układ zanurzony jest w oleju przekładniowym.
Pytania jakie można by zadać:
Co to jest przełożenie bezpośrednie? W przełożeniach pośrednich napęd z wału korbowego silnika za pomocą sprzęgła przenoszony jest z wałka sprzęgłowego przez pośredni na wałek główny. Przy przełożeniu bezpośrednim wałek główny jest bezpośrednio połączony z wałkiem sprzęgłowym i ich prędkości są jednakowe i przełożenie biegu bezpośredniego wynosi 1:1.
Co to jest nadbieg? Jest to przełożenie skrzyni biegów, w którym prędkość wałka głównego jest większa od prędkości obrotowej wałka sprzęgłowego. Przełożenie wynosi wówczas poniżej 1 np i=0,97. Zwykle jeśli stosowany jest nadbieg to jest to bieg ostatni, choć zdarzają się konstrukcje gdzie występują dwa nadbiegi np. Ford Escort miał 4 i 5 bieg o przełożeniu i<1
W następnym odcinku naszego cyklu postaram się państwu przedstawić … zaproponujcie mi coś sami chętnie opiszę.

 

 

HAMULEC

Urządzenie do hamowania ruchomych części mechanizmu, maszyny lub całego urządzenia; jego zasada działania jest oparta na zjawisku tarcia między dociskanymi elementami ruchomym i nieruchomym (hamulec cierny), oporu stawianego przez płyn poruszającemu się w nim ciału (np. hamulec aerodynamiczny), oddziaływania pól elektromagnet. (hamulec elektromagnetyczny) itp.; ze względu na rodzaj ruchu zespołu hamowanego rozróżnia się hamulce obrotowe (np. hamulce klockowe, bębnowe, tarczowe, szczękowe) i hamulce postępowe; do hamulców postępowych należą np. płozy hamulcowe (stalowe podkładki nakładane na szyny), hamulce torowe (hamulce wbudowane w tor, hamowanie następuje np. przez nacisk na boczne powierzchnie kół wagonów) oraz hamulce aerodynamiczne. Podczas hamowania energia kinet. hamowanych maszyn zamienia się na ciepło, co powoduje konieczność odprowadzania ciepła z urządzeń hamulcowych, zwł. tych urządzeń i pojazdów, w których częstość hamowania jest b. duża. Sterowanie (włącza nie i wyłączanie) hamulca odbywa się za pomocą urządzeń sterowniczych, tworzących wraz z nimi tzw. układy hamulcowe ; urządzenia te mogą mieć napęd mech. (rozpieracz hamulcowy uruchamiany za pośrednictwem cięgła), hydrauliczny (rozpieracz zastąpiony cylindrem z tłokiem poruszającym się stosownie do zmian ciśnienia płynu hamulcowego, np. silikonowego lub glikolowego) albo pneumatyczny. W 1833 G. Stephenson zastosował w parowozie hamulec cierny sterowany parą; 1867 G. Westinghouse wynalazł hamulec cierny sterowany sprężonym powietrzem, a 1872 hamulec cierny samoczynny sterowany sprężonym powietrzem, stosowany w kolejnictwie (działanie polega na samoczynnym zahamowaniu pojazdu w przypadku utraty szczelności przewodów hamulcowych, np. wskutek rozerwania składu pociągu. W 1879 I.G. Hardy wynalazł hamulec samoczynny próżniowy, a 1900 G. Knorr skonstruował hamulec szybkodziałający. Pierwsze samochody miały hamulce cierne sterowane mechanicznie.

http://www.szymkrzysztof.republika.pl/uklad_hamulcowy.html

 

Uklad kierowniczy samochodu ma umozliwiac sprawne i zgodne z zasadami mechaniki ruchu pojazdow samochodowych zmienianie kierunku jazdy, tzn. takie ustawienie kierowanych kol jezdnych, aby samochod mogl mozliwie i bez bocznego poslizgu poruszac sie po wybranym przez kierowce krzywoliniowym torze . uklad kierowniczy powinien takze zapewniac skrecanie kol kierowanych z zastosowaniem mozliwie malej sily przylozonej do kola kierownicy, samoczynny powrot - po zamknieciu dzialania tej sily - skrecanych kol kierowanych do polozenia jazdy na wprost oraz samoczynne utrzymanie tego kierunku jazdy.

 

Steering a car is to enable a smooth and consistent with the principles of physics to change vehicle direction, ie, set the wheels led to the car to the side as possible and without slip navigate through selected by the driver curved track. steering should also provide for bolting to the guide wheels with as low a force applied to the steering wheel, automatic back - after the closing action of this force - bolted to the position of the steered wheels straight ahead, and automatically maintain this direction.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Silnik spalinowy - inaczej silnik cieplny tłokowy, w którym prace wykonują są gazy spalinowe, które powstają ze spalania paliwa w przestrzeni roboczej cylindra. Silniki spalinowe można podzielić między innymi biorąc pod uwagę zapoczątkowanie spalania. Podział na silniki z zapłonem: iskrowym, samoczynnym i posiadające głowicę żarową.

Działanie silnika spalinowego

Silnik wykorzystuj się do zamiany energii cieplnej, zawartej w paliwie, na pracę mechaniczną. Transformacja energii następuj przez oddanie przez spalanie paliwa w cylindrze silnika. Gazy, które podczas spalania mają duże ciśnienie oraz wysoką temperaturę, rozprężając się przesuwają tłok w cylindrze wykonujący przy tym pracę mechaniczną.Uklad kierowniczy samochodu ma umozliwiac sprawne i zgodne z zasadami mechaniki ruchu pojazdow samochodowych zmienianie kierunku jazdy, tzn. takie ustawienie kierowanych kol jezdnych, aby samochod mogl mozliwie i bez bocznego poslizgu poruszac sie po wybranym przez kierowce krzywoliniowym torze . uklad kierowniczy powinien takze zapewniac skrecanie kol kierowanych z zastosowaniem mozliwie malej sily przylozonej do kola kierownicy, samoczynny powrot - po zamknieciu dzialania tej sily - skrecanych kol kierowanych do polozenia jazdy na wprost oraz samoczynne utrzymanie tego kierunku jazdy.

Silnik wykorzystuj się do zamiany energii cieplnej, zawartej w paliwie, na pracę mechaniczną. Transformacja energii następuj przez oddanie przez spalanie paliwa w cylindrze silnika. Gazy, które podczas spalania mają duże ciśnienie oraz wysoką temperaturę, rozprężając się przesuwają tłok w cylindrze wykonujący przy tym pracę mechaniczną.Uklad kierowniczy samochodu ma umozliwiac sprawne i zgodne z zasadami mechaniki ruchu pojazdow samochodowych zmienianie kierunku jazdy, tzn. takie ustawienie kierowanych kol jezdnych, aby samochod mogl mozliwie i bez bocznego poslizgu poruszac sie po wybranym przez kierowce krzywoliniowym torze . uklad kierowniczy powinien takze zapewniac skrecanie kol kierowanych z zastosowaniem mozliwie malej sily przylozonej do kola kierownicy, samoczynny powrot - po zamknieciu dzialania tej sily - skrecanych kol kierowanych do polozenia jazdy na wprost oraz samoczynne utrzymanie tego kierunku jazdy.

 

The internal combustion engine - in other piston heat engine in which the work is doing the exhaust gases that arise from fuel combustion in the working space of the cylinder. Internal combustion engines can be divided among other things, taking into account the initiation of combustion. Division of ignition: engine, engines, and having the head glow.

Operation of internal combustion engine

The engine is used to convert the heat energy contained in fuel into mechanical work. The transformation is done by putting energy by burning fuel in the engine cylinder. Gases which have high combustion pressure and high temperature, expanding move the piston in the cylinder while performing work mechaniczną.Uklad steering the car is to enable a smooth and consistent with the principles of physics to change vehicle direction, ie, this set of steered wheels, allow the car to the side as possible and without slip navigate through the driver's desired curved track. steering should also provide for bolting to the guide wheels with as low a force applied to the steering wheel, automatic back - after the closing action of this force - bolted to the position of the steered wheels straight ahead, and automatically maintain this direction.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin