raport_medialny_-_polska_pilka__pazdziernik_2011.pdf

(2041 KB) Pobierz
Raport medialny
POLSKA PIŁKA
październik 2011
915985192.016.png
POLSKA PIŁKA
październik 2011
Spis treści
Spis treści ...................................................................................................................................................2
Wstęp.........................................................................................................................................................3
Komentarz ..................................................................................................................................................4
Dane historyczne .........................................................................................................................................6
Medialność w regionach..............................................................................................................................10
Rozdział I – Dane miesięczne......................................................................................................................11
Prasa + internet ........................................................................................................................................11
Rozdział II – Ekstraklasa.............................................................................................................................15
Prasa........................................................................................................................................................15
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................18
Internet ....................................................................................................................................................19
Rozdział III – I liga ....................................................................................................................................20
Prasa........................................................................................................................................................20
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................23
Internet ....................................................................................................................................................24
Rozdział IV – Gwiazdy i bramkarze ..............................................................................................................25
Prasa........................................................................................................................................................25
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................27
Internet ....................................................................................................................................................29
Rozdział V – Podsumowanie........................................................................................................................31
Prasa + internet ........................................................................................................................................31
Strona 2
media intelligence
915985192.017.png 915985192.018.png 915985192.019.png
POLSKA PIŁKA
październik 2011
Wstęp
Na podstawie materiałów medialnych zebranych w październiku 2011 roku, opracowano raport podsumowujący
i systematyzujący pozyskane informacje. Analizie poddano kluby piłkarskie występujące w Ekstraklasie oraz I lidze. Ponadto
w raporcie przedstawiono dane na temat jednego czołowego zawodnika z kaŜdej z druŜyn Ekstraklasy (piłkarze wybierani przez
rzeczników prasowych kaŜdego z zespołów). Zestawienia pokazują równieŜ medialne zainteresowanie polskimi bramkarzami,
występującymi w zachodnioeuropejskich druŜynach. Analizie poddano dziesięciu golkiperów: Artura Boruca, Łukasza
Fabiańskiego, Tomasza Kuszczaka, Wojciecha Szczęsnego, Przemysława Tytonia, Grzegorza Sandomierskiego, Łukasza Załuskę,
Marcina Cabaja, Wojciecha Kowalewskiego i Pawła Kieszka.
Artykuły poddane analizie pochodzą z monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej, regionalnej, branŜowej i specjalistycznej
oraz z 20 wybranych portali internetowych: www.sport.onet.pl, www.sport.wp.pl, www.sport.interia.pl, www.sportfan.pl,
www.se.com.pl, www.efakt.pl, www.dziennik.pl, www.rp.pl, www.sport.pl, www.sports.pl, www.sport.tvp.pl,
www.ekstraklasa.net, www.tvn24.pl, www.eurosport.pl, www.90minut.pl, www.pilkanozna.pl, www.sportowefakty.pl,
www.futbol.pl, www.tylkopilka.pl oraz www.sport24.pl.
Raport składa się z następujących części:
Dane historyczne: podsumowanie trzech najbardziej medialnych klubów piłkarskich
z Ekstraklasy, I ligi oraz gwiazd Ekstraklasy oraz polskich bramkarzy występujących w ligach
zagranicznych.
Medialność w regionach: Mapa przedstawiająca sumę informacji prasowych na temat
wszystkich klubów Ekstraklasy oraz I ligi w podziale na zasięg tytułów regionalnych.
Rozdział I – Dane miesięczne: podsumowanie polskich klubów Ekstraklasy i I ligi oraz
zestawienia prezentujące polskie gwiazdy i bramkarzy z lig europejskich. Publikacje zawarte w tym
rozdziale pochodzą z analizy prasy i internetu. Przedstawiają statystyki z analizowanego miesiąca.
Rozdział II – Ekstraklasa: rozdział ukazujący zestawienia ilościowe publikacji na temat
zespołów występujących w Ekstraklasie. Analizie poddane zostały tytuły prasowe oraz wybrane
portale internetowe. Wykresy prezentują najbardziej medialne kluby piłkarskie, najaktywniejsze
województwa oraz najczęściej piszące o poszczególnych zespołach gazety i portale. W rozdziale
tym moŜna znaleźć równieŜ wycenę publikacji prasowych dla poszczególnych zespołów
Ekstraklasy.
Rozdział III – I liga: rozdział ukazujący zestawienia ilościowe publikacji na temat zespołów
występujących w I lidze. Analizie poddane zostały tytuły prasowe oraz wybrane portale
internetowe. Wykresy prezentują najbardziej medialne kluby piłkarskie i najaktywniejsze
województwa. W rozdziale tym moŜna znaleźć równieŜ wycenę publikacji prasowych dla
poszczególnych zespołów I ligi.
Rozdział IV – Bramkarze : rozdział ukazujący zestawienia ilościowe publikacji, w których
występują nazwiska polskich bramkarzy grających w zachodnioeuropejskich klubach. Analizie
poddane zostały tytuły prasowe oraz wybrane portale internetowe. Wykresy prezentują ilości
publikacji na temat zawodników oraz wycenę materiałów prasowych.
Rozdział V – Podsumowanie: graficzne zestawienie wybranych informacji prasowych
i internetowych. Prezentacja bieŜących wyników i danych z poprzednich miesięcy. KaŜdy kolejny
raport będzie uzupełniany o aktualne wiadomości.
Strona 3
media intelligence
915985192.001.png 915985192.002.png 915985192.003.png 915985192.004.png 915985192.005.png 915985192.006.png 915985192.007.png 915985192.008.png 915985192.009.png
POLSKA PIŁKA
październik 2011
Komentarz
Wisła po raz czwarty
Ranking najbardziej medialnych klubów w Polsce po raz czwarty z rzędu zdominowała
Wisła Kraków. W minionym miesiącu jej przewaga nad resztą stawki była jednak
skromna. Miejsce tuŜ za nią zajęła tym razem Legia Warszawa – drugi z klubów
reprezentujących Polskę w Lidze Europy. Na trzecie miejsce awansował Lech Poznań,
który po trzech miesiącach przerwy powrócił na podium. Wypadła z niego Cracovia,
plasując się na miejscu czwartym. Wszystkie dotychczas wymienione kluby zanotowały
spadek liczby informacji względem września.
Wzrost zanotował natomiast Śląsk Wrocław, który znalazł się na piątym miejscu. Lider
tabeli ma wyraźną stratę pod względem liczby publikacji do czołowej czwórki. Za nim
znalazła się Lechia Gdańsk i Polonia Warszawa. Wszystkie siedem pierwszych miejsc
zajmują druŜyny z sześciu największych miast Polski. Wśród reprezentantów
największych miast brakuje jedynie Łodzi. O klubach z tego miasta dziennikarze piszą
znacznie mniej. W dodatku ŁKS po raz kolejny znalazł się na ostatnim miejscu w
klasyfikacji.
Paradoks Niecieczy
Wśród zespołów pierwszoligowych największym zainteresowaniem dziennikarzy cieszy
się Arka Gdynia, która kilka miesięcy temu spadła z Ekstraklasy. O klubie tym pisze się
ciągle relatywnie duŜo, pomimo Ŝe druŜyna spisuje się niezbyt dobrze, zajmując miejsce
w środku tabeli. Druga jest znajdująca się w strefie spadkowej Polonia Bytom, a trzeci
Zawisza. Klub z Bydgoszczy jeszcze dwa miesiące temu przewodził w zestawieniu
medialności i od tamtego czasu co ranking tracił jedną pozycję. Lider rozgrywek na
zapleczu Ekstraklasy Pogoń Szczecin – znalazł się na czwartej lokacie w rankingu
z badania POLSKA PIŁKA. Co ciekawe, najmniej medialna okazała się Termalika BrukBet
Nieciecza, znajdująca się w czołówce tabeli.
32,45 proc. publikacji prasowych na temat klubów Ekstraklasy ukazało się w prasie
ogólnopolskiej. Dla porównania w I lidze współczynnik ten wyniósł 19,43 proc.
Największy odsetek publikacji ogólnopolskich zanotowały Legia Warszawa, Ruch
Chorzów i Zagłębie Lubin. Na poziomie I ligi były to Wisła Płock, Polonia Bytom i GKS
Katowice.
Strona 4
media intelligence
915985192.010.png 915985192.011.png 915985192.012.png
POLSKA PIŁKA
październik 2011
Sukces Ljuboji i Szczęsnego
Wśród najbardziej medialnych gwiazd TMobile Ekstraklasy przewodzi napastnik Legii
Warszawa Danijel Ljuboja, który zdecydowanie wyprzedził Tomasza Frankowskiego
(Jagiellonia Białystok) i Artjoma Rudneva (Lech Poznań). Ekwiwalent reklamowy
publikacji prasowych dotyczących Ljuboji oscylował w okolicach 8,1 mln zł. To wartość
powierzchni reklamowej, jaką naleŜałoby wykupić, by zamieścić publikacje o objętości
równej tych na temat Ljuboji w ostatnim miesiącu. Wartość artykułów o Tomaszu
Frankowskim wyniosła 5,6 mln zł.
Najbardziej medialnym klubem w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, główne ze względu na
liczbę informacji pod koniec 2010 i na początku 2011 roku, pozostaje Lech Poznań.
Sukcesywnie zbliŜają się do niego Wisła Kraków i Legia Warszawa. W I lidze na pozycji
lidera pozostaje Polonia Bytom.
Wśród polskich bramkarzy występujących w klubach zagranicznych najwięcej pisze się
o Wojciechu Szczęsnym. Golkiper Arsenalu nieprzerwanie od sześciu miesięcy prowadzi
w tej klasyfikacji. W październiku zdystansował klubowego kolegę – Łukasza
Fabiańskiego oraz Artura Boruca. Poza podium znaleźli się Grzegorz Sandomierski
i Przemysław Tytoń.
W porównaniu do poprzedniego roku Szczęsny zanotował ogromny wzrost, jeŜeli chodzi
o zainteresowanie mediów. W październiku 2010 roku znajdował się na piątym miejscu
za Fabiańskim, Kuszczakiem, Borucem i Dudkiem. Teraz jest pierwszy z wyraźną
przewagą, a w porównaniu do tamtego okresu, dziennikarze pisali o nim prawie pięć razy
więcej.
Odwrotna sytuacja dotyczy Tomasza Kuszczaka, który stracił swoją silną pozycję
w Manchesterze United. Odsunięty na boczny tor bramkarz przestał przyciągać uwagę
Ŝurnalistów. W ubiegłym miesiącu w polskiej prasie i wybranych portalach internetowych
ukazało się o nim zaledwie 75 publikacji. Jeszcze mniejsze przebicie do mediów mają
Paweł Kieszek, Łukasz Załuska, Marcin Cabaj i Wojciech Kowalewski.
Strona 5
media intelligence
915985192.013.png 915985192.014.png 915985192.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin