Rozdział 1. Zadania i uprawnienia partnerów programów prewencyjnych 1 63
TOMASZ SERAFIN SERGIUSZ PARSZOWSKI
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych
Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa
ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM
Difira
szkół i placówek. Do jego kompetencji należy również wspomaganie oraz współdziałanie z organami, organizacjami i innymi podmiotami w sprawach dotyczących warunków rozwoju dzieci i młodzieży, w tym w przeciwdziałaniu zjawiskom patologii społecznej, a także koordynowanie, wspomaganie i nadzorowanie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży na obszarze województwa w okresie ferii letnich i zimowych.
Przedstawiciele kuratorium oświaty wchodzą w skład zespołu interdyscyplinarnego, odpowiadającego za realizację gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie72. W uzasadnionych przypadkach (np. zachowania niezgodnego z prawem lub statutem szkoły) kurator, na wniosek dyrektora szkoły, może przenieść ucznia objętego obowiązkiem szkolnym do innej placówki oświatowej.
W opinii autorów niniejszej publikacji, kuratoria oświaty mogą być wartościowymi partnerami programów prewencyjnych szczebla lokalnego, w szczególności zaś w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ochrony nieletnich przed przestępczością i demoralizacją, przeciwdziałania patologiom w szkołach, bezpieczeństwa wypoczynku letniego i zimowego, przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii, bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeciwdziałania handlowi ludźmi, przestępstwom na tle seksualnym itp. Wśród przykładowych przedsięwzięć współrealizowanych przez kuratoria oświaty warto wymienić następujące programy: „Bezpieczne wakacje”, „Bezpieczne ferie”, „Zakończenie roku szkolnego”, „Bezpieczna szkoła”, „Bezpieczny wypoczynek”, „Bezpieczna droga do szkoły”, „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni” czy „Stop przemocy w szkołach”.
1.3. Instytucje lokalne
1.3.1. Straże gminne (miejskie)
Instytucją realizującą zadania gminy z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego są straże gminne, jako samorządowe, umundurowane formacje ochrony porządku publicznego spełniające służebną rolę wobec społeczności lokalnej. Zgodnie z postanowieniami ustawy o strażach gminnych, ich utworzenie ma charakter fakultatywny. W gminach, dla których organem wykonawczym jest burmistrz lub prezydent miasta mowa wówczas o straży miejskiej.
Straż gminną tworzy rada gminy po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego (stołecznego) Policji i zawiadomieniu o jej utworzeniu wojewody. Gminy, sąsiadujące ze sobą na obszarze jednego województwa, mogą zawrzeć porozumienie o utworzeniu wspólnej straży.
Do ustawowych zadań straży gminnych należą:
1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych;
2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym;
3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;
4) zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia;
5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych;
7) doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób;
8) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
9) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy73.
W celu zapewnienia właściwej współpracy pomiędzy strażą gminną a Policją wójt może zawrzeć z właściwym terytorialnie komendantem Policji porozumienie
o współpracy. Straż gminna wykonując swe ustawowe zadania współpracuje z Policją poprzez:
1) stałą wymianę informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego;
2) zorganizowanie systemu łączności Policji i straży, uwzględniającego lokalne potrzeby i możliwości oraz zapewniającego utrzymanie stałej łączności między jednostkami Policji i straży;
3) koordynowanie rozmieszczenia służb policyjnych i straży, z uwzględnieniem zagrożeń występujących na danym terenie;
73 Art. 11 ustawy o strażach gminnych.
Rozdział 1. Zadania i uprawnienia partnerów programów prewencyjnych 1 67
4) wspólne prowadzenie działań porządkowych w celu zapewnienia spokoju i porządku w miejscach zgromadzeń, imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych, a także w innych miejscach publicznych;
5) organizowanie wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i strażników gminnych;
6) wymianę informacji w zakresie obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych[74].
Szczegółowe formy współpracy straży z Policją oraz sposób informowania wojewody o tej współpracy określa rozporządzenie w sprawie form współpracy straży gminnej (miejskiej) z Policją oraz sposobu informowania wojewody o tej współpracy[75]^.
Współpraca straży gminnych obejmuje również udzielenie pomocy, przez właściwego terytorialnie komendanta Policji, w wykonywaniu czynności, dla których siły straży są niewystarczające, a także zapewnienia kadr, niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia podstawowego lub szkoleń specjalistycznych strażników[76].
Szczególnego znaczenia nabiera współpraca obu formacji w przypadku powszechnego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, katastrofy lub klęski żywiołowej. Wówczas wójt na wniosek właściwego miejscowo wojewody lub właściwego terytorialnie komendanta Policji, może zarządzić użycie straży gminnej do wspólnych działań z Policją. W tejże sytuacji właściwy terytorialnie komendant Policji dowodzi strażami gminnymi.
Zadania z zakresu ochrony porządku publicznego, określone w aktach prawa miejscowego oraz powszechnie obowiązującego, wykonywane są przez pracowników straży gminnych. W ramach wykonywania służbowych obowiązków przysługuje im prawo do:
1) udzielania pouczeń, zwracania uwagi, ostrzegania lub stosowania innych środków oddziaływania wychowawczego;
2) legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości;
3) ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji;
4) dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości podręcznych bagaży osoby:
a) w przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary,
77 Art. 12, ust. 1 ustawy o strażach gminnych.
b) w związku z ujęciem osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia,
c) w związku z doprowadzaniem osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania jeśli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że osoba, wobec której czynności te są podejmowane, posiada przy sobie niebezpieczne przedmioty dla życia lub zdrowia ludzkiego;
5) nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia;
6) dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu, oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych - w trybie i zakresie określonymi w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia;
7) usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonymi w przepisach o ruchu drogowym;
8) wydawania poleceń;
9) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych;
10) zwracania się, w nagłych przypadkach, o pomoc do jednostek gospodarczych,
prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych jak również do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie o Policji77.
Komendant straży gminnej lub upoważniony przez niego strażnik uprawnieni są do występowania o udzielenie pomocy do osób pełniących funkcje organów albo kierowników instytucji państwowych i samorządowych, a także kierowników oraz członków zarządów organizacji społecznych lub jednostek gospodarczych prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej.
W celu utrwalania dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania przypadkom naruszania spokoju i porządku w miejscach publicznych oraz ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej bądź gdy jest to niezbędne do realizacji ustawowych lub wynikających z aktów prawa miejscowego zadań, straże gminne uprawnione są do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych. Straż miejska zobowiązana jest by obserwacja odbywała się z zachowaniem godności ludzkiej oraz przestrzeganiem i ochroną praw człowieka.
Zgodnie z treścią rozporządzenia w sprawie sposobu obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych przez straż gminną (miejską) wyróżnia się dwa sposobu prowadzenia nadzoru wizyjnego miejsc publicznych: zdalny - przy użyciu urządzeń umożliwiających przekazywanie
obrazu zdarzeń na odległość oraz bezpośredni - w przypadku prowadzenia przez strażnika gminnego obserwacji i rejestracji obrazu w miejscu zdarzenia[77].
Koszty funkcjonowania straży gminnej, jako jednostki organizacyjnej gminy, są pokrywane z jej budżetu. Dopuszczalnym jest umiejscowienie straży w strukturze urzędu gminy. Szczegółową organizację straży określa jej regulamin, nadawany przez radę gminy, zaś w przypadku umiejscowienia jej w strukturze urzędu miasta statut nadaje wójt. Strażą kieruje komendant zatrudniony przez wójta, po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego (stołecznego) Policji[78]. Nadzór nad działalnością straży sprawuje wójt, zaś w zakresie fachowym (dotyczącym wykonywania uprawnień strażników, użycia broni palnej bojowej, a także środków przymusu bezpośredniego oraz ewidencji etatów, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego, broni palnej bojowej, urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego, środków technicznych służących do obserwowania i rejestrowania obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, pojazdów oraz wyników działań straży) - wojewoda przy pomocy, działającego w jego imieniu, komendanta wojewódzkiego (stołecznego) Policji.
1.3.2. Gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych
Gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych powołuje wójt na podstawie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[79]. Przedmiotem jej działalności jest inicjowanie przedsięwzięć będących w zakresie zadań własnych gminy, a dotyczących szeroko rozumianej działalności profilaktycznej, rozwiązywania problemów alkoholowych oraz związanych z integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu.
Członkami komisji są osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Podejmowane przez nich działania obejmują w szczególności:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
Rozdział 1. Zadania i uprawnienia partnerów programów prewencyjnych 1 71
w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;
4) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
5) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów dotyczących reklamy i promocji napojów alkoholowych oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;
6) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej[80].
GKRPA przygotowuje projekt, koordynuje oraz czuwa nad wykonaniem Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W zakresie jej kompetencji znajduje się ponadto opiniowanie lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych pod względem zgodności z uchwałami rady gminy, kierowanie osób nadużywających alkoholu na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego, a także wnioskowanie do właściwego sądu rejonowego o zastosowaniu wobec tych osób obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Na podstawie stosownego upoważnienia wójta, członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych mogą dokonywać kontroli przestrzegania zasad i warun...
LIMAKVB