Czy_polaczenia_do_sieci_komorkowychmoga_byc_tansze.pdf

(2527 KB) Pobierz
S TUDIUM I NSTYTUTU E LEKTRONICZNEJ G OSPODARKI
C ENTRUM IM . A DAMA S MITHA
C ZY POŁĄCZENIA
DO SIECI KOMÓRKOWYCH
MOGĄ BYĆ TAŃSZE ?
A SPEKTY WYKORZYSTANIA
URZĄDZEŃ FCT
Studium przygotowane przez zespół ekspertów
pod kierownictwem
Andrzeja J. Piotrowskiego
Warszawa, czerwiec 2007
914081379.006.png 914081379.007.png 914081379.008.png 914081379.009.png 914081379.001.png 914081379.002.png 914081379.003.png
Streszczenie
W procesie rozwoju operatorów komórkowych ujawniło się wiele skomplikowanych mechani­
zmów ekonomicznych utrudniających rzetelną ocenę zjawisk związanych z sektorem telekomuni­
kacyjnym. Niespotykane w innych sektorach tempo rozwoju spowodowało, że w porę nie
zlikwidowano instrumentów, które miały zapewnić telefonii GSM potencjał rozwojowy,
a dziś służą do drenażu kieszeni użytkowników telefonii stacjonarnej. Uniknąć tego dre­
nażu można jedynie, korzystając bezpośrednio z usług sieci komórkowych, co oczywiście
stawia w niekorzystnej sytuacji tych, co pozostali w sieci stacjonarnej.
Usługi mobilne i stacjonarne mają różne obszary użyteczności i ich oferta nawzajem się uzupeł­
nia. Ponadto stacjonarna sieć telekomunikacyjna jest i przez dłuższy okres jeszcze pozostanie
podstawowym nośnikiem dla stałego dostępu do szerokopasmowego Internetu. Tolerowany jest
jednak mechanizm, który powoduje, że sektor stacjonarny zaczyna się kurczyć już nawet od 3
do 5 procent rocznie. W krajach zamożnych następuje przesunięcie wydatków na rzecz zakupu
usług mobilnych. Jednak w krajach o niższym potencjale nabywczym społeczeństwa wyraźne
staje się zjawisko rezygnacji z abonamentów sieci stacjonarnej. To bardzo niepokojące zjawisko.
Operatorzy GSM, mając zbliżone udziały w rynku, są zainteresowani utrzymywaniem wysokich
stawek za połączenia między ich sieciami, gdyż wymieniany przez nich ruch w dużym stopniu się
kompensuje. Jednak w przypadku rozliczeń z sieciami stacjonarnymi stawki są silnie asymetrycz­
ne. Przyjęcie połączenia przez sieć stacjonarną kosztuje prawie dziesięć razy taniej niż wprowa­
dzenie połączenia w drugą stronę – z sieci stacjonarnej do komórkowej. Ponieważ w obu przy­
padkach uczestniczą te same elementy obu sieci sumaryczne koszty obu połączeń – stanowiące
podstawę do określenia ceny detalicznej – powinny być bardzo zbliżone.
Operatorzy komórkowi wykorzystują większą marżę na opłatach za przyjmowanie połączeń do
wewnętrznego subsydiowania opłat za połączenia w ramach ich własnej sieci. Metoda taka po­
zwala na przewartościowanie oceny konsumentów i pozyskiwanie nowych klientów odbieranych
sieciom stacjonarnym. Mechanizm ten samoczynnie się nakręca, bowiem przejście do sieci ko­
mórkowej jest tym bardziej opłacalne, im więcej pozyskała ona użytkowników, do których tym
samym połączenia z sieci stacjonarnej stały się znacznie droższe.
Po dwóch latach pasywności regulator w Polsce zaczął wpływać na obniżenie hurtowych stawek
opłat za przyjęcie połączenia do użytkownika danej sieci komórkowej. Proces ten został jednak
rozłożony na etapy w okresie nadchodzących trzech lat. Podobne działania regulacyjne w innych
krajach UE zostały zrealizowane znacznie wcześniej. Jeszcze w połowie ubiegłego roku Polska
była w czołówce krajów o najwyższych stawkach. Obecnie opłaty zbliżone są do średniej euro­
pejskiej. Docelowo, w ciągu trzech lat, opłaty mają zostać zredukowane do poziomu średniej
trzech najtańszych – w zeszłym roku – krajów.
Metoda regulacji rynku przez narzucanie cen maksymalnych ma jedną zasadniczą wadę:
zamiast pobudzać mechanizmy konkurencji rynkowej, próbuje je zastąpić. Wszelkie regu­
lacje, które np. ustalają maksymalny poziom cen opierają się na szacunkach kosztów działania
operatorów, których rynek nie zmusza do efektywności. W przeciwnym przypadku nie byłaby ko­
nieczna interwencja regulatora. Jeśli więc nawet ustalenie ceny maksymalnej doraźnie poprawia
sytuację użytkownika, to jednak zarazem konserwuje istniejące nieefektywności. Zdecydowanie
lepszych efektów można oczekiwać, tworząc warunki dla upowszechnienia alternatywnych roz­
wiązań technicznych.
strona 2 z 49
914081379.004.png
Przełom, w myśl teorii profesora Claytona M. Christensena z Harvard Business School, może na­
tomiast przynieść nowe rozwiązanie techniczne odgrywające rolę innowacyjnej destabilizacji . Innowa­
cja może obniżać barierę dla wejścia na rynek nowych podmiotów lub może zastąpić dotychczas
oferowany towar. W telekomunikacji taką rolę początkowo odgrywała telefonia GSM, przełamu­
jąc hegemonię narodowych telekomów. W innym obszarze destabilizację przyniosła technika
VoIP, doprowadzając do radykalnych obniżek w kosztach połączeń międzynarodowych. Wiele
wskazuje, że w zakresie przywracania równowagi na rynku połączeń kierowanych do sie­
ci komórkowych rolę destabilizującej innowacji mogą odegrać tzw. bramki GSM lub ina­
czej urządzenia FCT (ang. Fixed Cellular Terminal – stacjonarny terminal sieci komór­
kowej). Są one dostępne w różnych wydaniach i mogą służyć zarówno użytkownikom o niewiel­
kich potrzebach z grupy SOHO, jak i dużym firmom do przekierowania ruchu z sieci zakładowej,
w tym z sieci wirtualnej łączącej rozproszone oddziały. Z bramek mogą też korzystać indywidual­
ni użytkownicy poprzez usługi operatorów alternatywnych, uzyskując tańsze połączenia z sieci
stacjonarnej do sieci komórkowej bez konieczności realizowania jakichkolwiek inwestycji.
Korzystanie z urządzeń FCT wiąże się z pewnymi niedogodnościami, choć dla przeważającej czę­
ści użytkowników mają one drugorzędne znaczenie. Sposób realizacji połączenia powoduje, że do
odbiorcy nie zostanie przekazana informacja o numerze strony inicjującej rozmowę. Oznacza to,
że w przypadku stosowania przez operatora połączeń z użyciem FCT powinien on informować
o tej niedogodności klientów, pozwalając im wybrać między ceną a pełną funkcjonalnością połą­
czenia realizowanego tradycyjną drogą i przez tego typu bramkę.
Ponieważ kanał połączeniowy w urządzeniu FCT wykorzystywany jest o wiele intensywniej niż
gdy ruch generowany jest przez aparat używany przez pojedynczą osobę, operatorzy komórkowi
podnoszą, że stosowanie bramek zaburza funkcjonowanie sieci. Istotnie, punktowe zwiększenie
ruchu może powodować konieczność dostosowania sieci do jego przyjęcia. Jednak większe syste­
my FCT budowane są tak, by możliwe było wykorzystywanie szeregu zdalnych terminali umiesz­
czonych w różnych komórkach sieci, co rozkłada obciążenie. Ponadto operator może rozbudo­
wać sieć i tym samym zwiększyć jej obciążalność oraz uzyskiwane wpływy. O tym, że stosowanie
bramek nie musi powodować istotnych zaburzeń w pracy sieci komórkowych, może świadczyć
przykład Grecji, gdzie operatorzy nie mogą odmówić przyjmowania połączeń z urządzeń FCT.
W Unii Europejskiej nie ma jednolitego podejścia do bramek GSM. Są kraje, które poszły tak da­
leko jak np. Grecja, natomiast we Francji bramki uznano za urządzenia pogarszające parametry
sieci i zabroniono ich stosowania. W wielu krajach dopuszczono użycie bramek do obsługi wła­
snych potrzeb użytkownika, jednak nie dopuszczono ich stosowania przez operatorów. Można
jedynie domyślać się dlaczego. Z pewnością nie przemawiają za tym żadne racjonalne przesłanki
związane ze względami bezpieczeństwa, co przeanalizowano w niniejszym studium.
W Polsce z przepisów prawa nie wynikają ograniczenia dla stosowania urządzeń FCT. Jednak
operatorzy wprowadzili w swoich regulaminach klauzule uściślające zakres usługi lub zabraniające
stosowania bramek pod rygorem zablokowania używanej w ten sposób karty SIM i zastosowania
kar umownych. Z tego powodu urządzenia FCT konstruowane są w taki sposób by trudno było
stwierdzić, że połączenie nie jest inicjowane przez zwyczajny aparat. Negatywną konsekwencją tej
swoistej gry jest marginalna rola stworzonego technicznie mechanizmu samoregulacji, a status
formalny tak realizowanej usługi najczęściej przekłada się na brak możliwości wyboru poziomu
jakościowego i funkcjonalnego usługi przez klientów alternatywnego operatora.
Mając na względzie powody, dla których operatorzy starają się nie dopuścić do upo­
wszechnienia urządzeń FCT, warto rozważyć, czy operatorom komórkowym o znaczącej
pozycji rynkowej nie należałoby zabronić takiej praktyki, a operatorom alternatywnym
korzystającym z FCT nakazać udzielania informacji o jej szczególnych cechach .
strona 3 z 49
Spis treści
1. Anomalie w taryfach operatorów komórkowych.................................................. 6
1.1. Przedsiębiorstwa sieciowe: przyrost użyteczności wraz ze wzrostem liczby
użytkowników........................................................................................................................ 6
1.2. Historyczne i ekonomiczne przesłanki różnicowania cen...............................................8
1.3. Rynek połączeń z sieci stacjonarnych do mobilnych....................................................13
1.4. Stawki za przyjmowanie połączeń................................................................................ 14
1.5. Relacja hurt–detal..........................................................................................................15
1.6. Konwergencja usług mobilnych i stacjonarnych...........................................................16
2. Działania regulacyjne............................................................................................ 17
3. Jak technika pomaga zrównoważyć rynek .......................................................... 19
3.1. Istota rozwiązania technicznego urządzenia FCT......................................................... 19
3.2. Oferta rynkowa urządzeń FCT...................................................................................... 20
3.3. Ograniczenia funkcjonalne związane ze stosowaniem urządzeń FCT..........................23
3.4. Możliwość zaburzania funkcjonowania sieci komórkowej...........................................24
3.5. Czy FCT to „destabilizująca innowacja”?.....................................................................25
4. Uwarunkowania prawne działalności z wykorzystaniem urządzeń FCT.......... 26
4.1. Kwalifikacja działalności z wykorzystaniem urządzeń FCT na gruncie Prawa
telekomunikacyjnego............................................................................................................26
4.2. Dopuszczalność stosowania urządzeń FCT.................................................................. 27
4.2.1. Dotychczasowe stanowiska organu regulacyjnego i sądów w zakresie
dopuszczalności stosowania urządzeń FCT.....................................................................27
4.2.2. Dopuszczalność stosowania urządzeń FCT w świetle przepisów Prawa
telekomunikacyjnego.......................................................................................................28
4.2.3. Możliwość umownego wyłączenia stosowania urządzeń FCT............................. 29
4.2.4. Charakter relacji z operatorem sieci ruchomej...................................................... 29
4.2.5. Wymogi co do treści umowy z operatorem sieci ruchomej.................................. 30
4.2.6. Skutki niedotrzymania umowy z operatorem sieci komórkowej.......................... 31
4.2.7. Kierowanie połączeń do sieci komórkowych za pomocą urządzeń typu FCT w
świetle regulaminów świadczenia usług..........................................................................32
A. Regulacje prawne w sieci Plus GSM..................................................................... 33
A.1.Usługa typu post-paid......................................................................................33
A.2.Usługa typu pre-paid....................................................................................... 34
A.3.Usługa łączona................................................................................................ 34
B. Regulacje prawne w sieci Orange.......................................................................... 35
C. Regulacje prawne w sieci Era................................................................................ 36
strona 4 z 49
914081379.005.png
5. Prawne konsekwencje umów z operatorami komórkowymi.............................. 37
5.1. Konsekwencje stosowania urządzeń FCT.....................................................................37
5.1.1. Zaprzestanie świadczenia usług telekomunikacyjnych przez operatora............... 37
5.1.2. Rozwiązanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.........................37
5.1.3. Kary umowne.........................................................................................................37
5.1.4. Odszkodowanie za utracone korzyści....................................................................38
5.2. Podmiot odpowiedzialny w przypadku udostępnienia kart SIM...................................39
6. Obowiązki formalne dotyczące działalności telekomunikacyjnej z
wykorzystaniem urządzeń FCT................................................................................ 40
6.1. Tajemnica telekomunikacyjna.......................................................................................40
6.2. Prezentacja numeru strony inicjującej połączenie.........................................................41
6.3. Identyfikacja użytkownika wywołującego połączenie na numer służby powołanej do
niesienia pomocy..................................................................................................................42
6.4. Udostępnianie danych o połączeniu uprawnionym organom specjalnym.................... 42
6.5. Obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i
porządku publicznego...........................................................................................................43
7. Stosowanie urządzeń FCT w wybranych krajach UE......................................... 47
8. Konkluzja............................................................................................................... 49
strona 5 z 49
Zgłoś jeśli naruszono regulamin