PSYCHOLOGIA POTOCZNA
1. FRENOLOGIA-pierwsi psycholodzy potoczni, radzili co zrobić, aby przezwyciężyć zbyt dobrze i ze zbyt słabo rozwiniętymi cechami -->rozwijać cechy przeciwne.
1. Franz Josef Gall (1758-1828)-wierzył,że kształt (wypustki i wklęśnięcia) czaszki pokazuje, gdzie znajdują się najbardziej rozwinięte obszary mózgu.
np. nad lewym uchem-skłonności destrukcyjne, nad prawym-stopień egoizmu
2. FIZJONOMIŚCI
1. Johann Javater (1741-1801) – stworzył system wskazujący na oczy,nos,podbródek,czoło jako na podstawowe wskaźniki inteligencji,poczucia humoru i moralności
*włoski fizjonom podał też typy przestępcy
3. MESMERYZM
1. Franz Anton Mesmer (1734-1815)-uważał,że płyny org.(żółć i krew) to kluczowe wskaźniki zdrowia. Magnetyzowane w ciele są przyczyną wielu chorób psychicznych
4. SPIRYTUALIZM
1. Hipolit Rivail (Allan Kardec) - ,,człwiek myślący” po śmierci oddziela się od ciała i dzięki reinkarnacji wciela się w inne istoty. Zmarli (jeszcze nie reinkarnowani) mogli się porozumieć z żywymi za pomocą uzdolnionych do tego osób.
5. LECZENIE MENTALNE
1. Phineas Parkhurst Quimby (1802-1866)- uważał,że choroba to wynik błędnego rozumowania pod wpływem złych myśli i obrazów mentalnych. Trzeba poznać powód choroby(błąd), aby wyleczyć chorego.
lekarstwo=wyjaśnienie.
zdrowie=wiedza o prawdzie
choroba=fałszywe rozumowanie
6. TRADYCYJNA PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA
• John Locke (1632-1704) 'Everything happens for a reason'
EMPIRYZM-szukanie źródeł idei w doświadczeniu + TABULA RASA
➔ ważny jest autorytet rodziców (,,Myśli o wychowaniu”)
➔ należy zachować umiar w stosunku środków dyscyplinujących
➔ wraz z wiekiem dziecko staje się coraz bardziej rozumne
• Jean Jacques Rousseau (1712-1778)
NATURALIZM
➔ ,,Dzieciństwo jest snem rozumu”
➔ dziecko nie jest miniaturą dorosłego
➔ dz. do 12 r.ż. Nie potrafi jeszcze rozumować
➔ dz. kieruje się impulsami i użuciami
➔ dz, należy wychowywać w sposób naturalny,bez przymusu-->właściwy rozwój i osiągnięcie kompromisu między skłonnościami indywidualnymi a wymaganiami społeczeństwa
• Johann Nicolaus Tefens (1736-1807)
➔ relacje między rozwojem duchowym a cielesnym
➔ pierwszy zwrócił uwagę na rolę aktywności dorosłego jako twórcy własnego rozwoju i na procesy adaptacyjne w starości
➔ zmiany progresywne i regresywne-geneza i zakres różnic
• Jędrzej Śniadecki (1768-1838)
➔ etapy życia wg kryteriów zewnętrznych
• Stanley Hall (1844-1924)
➔ ojciec amerykańskiej psychologii rozwojowej
➔ pierwszy rozpoczął w Bostonie wykłady o rozwoju dziecka
➔ czasopismo ,,Journal of Genetic Psychology''
• James Baldwin (1861-1934)
➔ epistemologia genetyczna i teoria rozwoju poznawczego
➔ zmiany osobnicze mogą wyprzedzać zmiany gatunkowe
➔ dziedziczność vs. Środowisko -nie ma sprzeczności
➔ rozwój świadomości (8 mies. płodowy,faza REN-marzenia senne)
➔ ewolucja procesów adaptacji wraz z procesami akomodacji to podstawa przystosowania się do wymagań środowiska
• Alfred Binet (1857-1911)
➔ nowa metodologia badań nad rozwojem poznawczym
➔ badania nad pamięcią i percepcją
➔ wyższe funkcje psychologiczne – prawidłowości i różnice indywidualne
➔ skala do badania inteligencji (diagnoza+prognoza)
• Kazimierz Twardowski (1866-1938) -Lwów
• Władysław Heinrich (1865-1957)-Kraków
• Edward Abramowski (1869-1918)-Warszawa
• Władysław Dawid (1859-1914)-psychologia wychowawcza i pedagogika eksperymentalna
• Aniela Szycówna (1869-1921)-badania nad zasobami pojęć dzieci wg ,,kwestionariusza spostrzeżeń”
• Józefa Joteyko-dzieci niepełnosprawne intelektualnie,wykł.na Sorbonie,262 prace naukowe,College de France-pierwsza kobieta
• Stefan Szuman (1889-1972)-relacje między działaniem,mową a myśleniem;Katedra Psychologii Wychowawczej na UJ
KONCEPCJE
OKRESY ROZWOJOWE WG CAIRNSA (1983)
• FORMATYWNY (1882-1912)
• ŚRODKOWY (1913-1946)
• NOWOCZESNY (1947-1982)
1876 – W. Wundt zakłada pierwsze laboratorium psychologii eksperymentalnej w Lipsku
1882 – Wilhelm Preyer (,,Dusza dziecka. Spostrzeżenia nad umysłowym rozwojem człowieka w pierwszych latach życia.”)
➔
sysq