rozwojówka w1.odt

(29 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA POTOCZNA

 

1.                  FRENOLOGIA-pierwsi psycholodzy potoczni, radzili co zrobić, aby przezwyciężyć zbyt dobrze i ze zbyt słabo rozwiniętymi cechami -->rozwijać cechy przeciwne.

1.                  Franz Josef Gall (1758-1828)-wierzył,że kształt (wypustki i wklęśnięcia) czaszki pokazuje, gdzie znajdują się najbardziej rozwinięte obszary mózgu.

np. nad lewym uchem-skłonności destrukcyjne, nad prawym-stopień egoizmu

 

2.                  FIZJONOMIŚCI

1.                  Johann Javater (1741-1801) – stworzył system wskazujący na oczy,nos,podbródek,czoło jako na podstawowe wskaźniki inteligencji,poczucia humoru i moralności

*włoski fizjonom podał też typy przestępcy

 

3.                  MESMERYZM

1.                  Franz Anton Mesmer (1734-1815)-uważał,że płyny org.(żółć i krew) to kluczowe wskaźniki zdrowia. Magnetyzowane w ciele są przyczyną wielu chorób psychicznych

 

4.                  SPIRYTUALIZM

1.                  Hipolit Rivail (Allan Kardec) - ,,człwiek myślący” po śmierci oddziela się od ciała i dzięki reinkarnacji wciela się w inne istoty. Zmarli (jeszcze nie reinkarnowani)  mogli się porozumieć z żywymi za pomocą uzdolnionych do tego osób.

 

5.                  LECZENIE MENTALNE

1.                  Phineas Parkhurst Quimby (1802-1866)- uważał,że choroba to wynik błędnego rozumowania pod wpływem złych myśli  i obrazów mentalnych. Trzeba poznać powód choroby(błąd), aby wyleczyć chorego.

lekarstwo=wyjaśnienie.

zdrowie=wiedza o prawdzie

choroba=fałszywe rozumowanie

 

6.                  TRADYCYJNA PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA

                     John Locke (1632-1704)   'Everything happens for a reason'

EMPIRYZM-szukanie źródeł idei w doświadczeniu  +   TABULA RASA

               ważny jest autorytet rodziców (,,Myśli o wychowaniu”)

               należy zachować umiar w stosunku środków dyscyplinujących

               wraz z wiekiem dziecko staje się coraz bardziej rozumne

 

                     Jean Jacques Rousseau (1712-1778)

NATURALIZM

               ,,Dzieciństwo jest snem rozumu”

               dziecko nie jest miniaturą dorosłego

               dz. do 12 r.ż. Nie potrafi jeszcze rozumować

               dz. kieruje się impulsami i użuciami

               dz, należy wychowywać w sposób naturalny,bez przymusu-->właściwy rozwój i osiągnięcie kompromisu między skłonnościami indywidualnymi a wymaganiami społeczeństwa

 

                     Johann Nicolaus Tefens (1736-1807)

               relacje między rozwojem duchowym a cielesnym

               pierwszy zwrócił uwagę na rolę aktywności dorosłego jako twórcy własnego rozwoju i na procesy adaptacyjne w starości

               zmiany progresywne i regresywne-geneza i zakres różnic

 

 

 

                     Jędrzej Śniadecki (1768-1838)

               etapy życia wg kryteriów zewnętrznych

 

                     Stanley Hall (1844-1924)             

               ojciec amerykańskiej psychologii rozwojowej

               pierwszy rozpoczął w Bostonie wykłady o rozwoju dziecka

               czasopismo ,,Journal of Genetic Psychology''

 

                     James Baldwin (1861-1934)

               epistemologia genetyczna i teoria rozwoju poznawczego

               zmiany osobnicze mogą wyprzedzać zmiany gatunkowe

               dziedziczność  vs. Środowisko -nie ma sprzeczności

               rozwój świadomości (8 mies. płodowy,faza REN-marzenia senne)

               ewolucja procesów adaptacji wraz z procesami akomodacji to podstawa przystosowania się do wymagań środowiska             

                     Alfred Binet (1857-1911)

               nowa metodologia badań nad rozwojem poznawczym

               badania nad pamięcią i percepcją

               wyższe funkcje psychologiczne – prawidłowości i różnice indywidualne

               skala do badania inteligencji (diagnoza+prognoza)

                     Kazimierz Twardowski (1866-1938) -Lwów

                     Władysław Heinrich (1865-1957)-Kraków

                     Edward Abramowski (1869-1918)-Warszawa

                     Władysław Dawid (1859-1914)-psychologia wychowawcza i pedagogika eksperymentalna

                     Aniela Szycówna (1869-1921)-badania nad zasobami pojęć dzieci wg ,,kwestionariusza spostrzeżeń”

                     Józefa Joteyko-dzieci niepełnosprawne intelektualnie,wykł.na Sorbonie,262 prace naukowe,College de France-pierwsza kobieta

                     Stefan Szuman (1889-1972)-relacje między działaniem,mową a myśleniem;Katedra Psychologii Wychowawczej na UJ

 

KONCEPCJE

  1. NATYWISTYCZNA (BIOLOGITYCZNA) -dziecko dziedziczy cechy
  2. EMPIRYCZNA (SOCJOLOGISTYCZNA) – wpływ środowiska
  3. INTERAKCJONISTYCZNA-współdziałanie obu czynników

 

OKRESY ROZWOJOWE WG CAIRNSA (1983)

                     FORMATYWNY (1882-1912)

                     ŚRODKOWY (1913-1946)

                     NOWOCZESNY (1947-1982)

 

1876 – W. Wundt zakłada pierwsze laboratorium psychologii eksperymentalnej w Lipsku

1882 – Wilhelm Preyer (,,Dusza dziecka. Spostrzeżenia nad umysłowym rozwojem człowieka w pierwszych latach życia.”)

                

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin