Projekty i fundusze UE - Wyklady A.Dz.docx

(44 KB) Pobierz

-PROJEKTY I FUNDUSZE UE-               W              NR 1                                           11.10.2011r.

BLOKI TEMATYCZNE:

  1. Projekty UE – wprowadzenie
  2. Ewolucja polityki spójności
  3. Założenia polityki spójności  na lata 2007 – 2013
  4. Instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce
  5. Informacja i promocja projektów finansowanych ze źródeł UE

è    Europejski Fundusz Rozwoju  Regionalnego

è    Europejski Fundusz Społeczny

 

  1. Ewolucja polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze źródeł UE

ZALECANE LEKTURY:

·         Z. M. Doliwa – Klepacki „Integracja europejska” Białystok 2009

·         J. Barcz, E. Kawecka – Wyrzykowska „Integracja europejska” Warszawa 2007

·         „Narodowa strategia spójności 2007 – 2013”

·         „Narodowy plan rozwoju na lata 2007 – 2013”

·         „Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010 – 2020”

·         Teksty programów operacyjnych

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA:

·         M. Kola – Bezka „Dotacje dla małych przedsiębiorstw z funduszy unijnych”

·         M. Kola – Bezka „ Fundusze pomocowe UE jako czynnik prawny konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”

·         A. Szymańska „Fundusze unijne i europejskie 2007 – 2013 dla mieszkańców obszarów wiejskich” Warszawa 2008

·         J. Sojak (red.) „Założyć firmę i nie zbankrutować – aspekty prawne” Diffin 2009

 

PROJEKT UE jest przedsięwzięciem finansowanym przy udziale środków unijnych (lub też przygotowywanie dokumentacji itp.)

 

 

 

System funduszy europejskich w latach 2007 – 2013

FUNDUSZE EUROPEJSKIE





FUNDUSZE UE

è    Norweski Mechanizm Finansowy

è    Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego

è    Szwajcarski Mechanizm Finansowy

è    Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji







FUNDUSZE SPÓJNOŚCI

FUNDUSZE STRUKTURALNE

 

è    Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju  Obszarów Wiejskich

è    Europejski Fundusz Rybacki

è    Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISTOTA POLITYKI SPÓJNOŚCI (do momentu wejścia w życie traktatu lizbońskiego):

„W celu wspierania harmonijnego rozwoju całej wspólnoty, rozwija ona i prowadzi działania służące wzmocnieniu jej spójności gospodarczej i społecznej. W szczególności Wspólnota zmierza do zmieszania dysproporcji w poziomach rozwoju różnych regionów lub wysp uprzywilejowanych, w tym obszarów wiejskich.”

(Tytuł XVII Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Artykuł 158)

 

Obecnie polityka spójności ma:

Wymiar regionalny – ma na celu zmieszenie dysproporcji w rozwoju gospodarczym i społecznym regionów oraz wzmacniania jej konkurencyjności.

Wymiar horyzontalny – ma przyczyniać się do rozwiązywania określonych problemów widocznych w skali całych gospodarek narodowych i całej UE (m.in. bezrobocie, ochrona środowiska, równość szans kobiet i mężczyzn).

Zbliżonym pojęciem jest polityka strukturalna – jej celem jest łagodzenie dysproporcji zagrażających harmonijnemu rozwojowi danego obszaru gospodarczego i ułatwienie dostosowań do zmieniających się warunków działania. Na poziomie UE jest ona stopniowo integrowana wokół rozwiązywania problemów powstających w regionach słabo rozwiniętych.

 

Region ekonomiczny jako jednostka terytorialno – administracyjna

„PRZECIW”

Podziały polityczno – administracyjne często:

·      Nie respektują granic naturalnych jednostek fizyczno – geograficznych

·      Przecinają wspólnoty etniczne i socjologiczne

·      Mają krótkie tradycje

·      Maja charakter ahistoryczny i dzielą w sposób arbitralny ukształtowane  w ciągu stuleci wspólnoty terytorialne

„ZA”

·         Dokonywanie precyzyjnej delimitacji przestrzennej

·         Gromadzenie i przetwarzanie danych statystycznych

·         Wykorzystywanie wyników badań prowadzonych w przekroju terytorialno – administracyjnym dla celów polityki społeczno – gospodarczej i zarządzania publicznego i administracji

Nomenklatura Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS)

NUTS – jednolita kategoryzacja jednostek regionalnych państw członkowskich UE, opracowana przez Eurostat we współpracy z odpowiednimi departamentami KE oraz urzędami statystycznymi państw członkowskich w celu ujednolicenia systemu zbierania, hierarchizacji i udostępniania danych statystycznych o sytuacji społeczno – gospodarczej WE w przekroju regionalnym. Wprowadzono rozp. PE i Rady w 2003r.

NUTS 1                            państwa członkowskie w całości lub grupy regionów niższego szczebla

NUTS 2                            maja ułatwić rozwiązywanie problemów społeczno – gospodarczych

NUTS 3                             w układzie region – kraj – UE

 

NUTS 4                             w odróżnieniu od pierwszych trzech poziomów (regionalnych) określono je jako lokalne od 2007 roku przemianowane na lokalne jednostki

NUTS 5                            administracyjne (LAU 1 – dawny poziom NUTS 4 ; LAU 2 – dawny poziom NUTS 5)

Od 01.01.2008 roku liczba jednostek NUTS i LAU wynosi:

NUTS 1 – 97 (w Polsce 6 makroregionów)

NUTS 2  - 271 (w Polsce 16 województw)

NUTS 3  - 1303 (w Polsce 66 zgrupowań powiatów)

LAU 1 – 8398 (w Polsce 314 powiatów i 65 miast na prawach powiatów)

LAU 2 – 121601 (w Polsce 2478 gmin)

-PROJEKTY I FUNDUSZE UE-               W              NR 2                                          18.10.2011r.

Istota rozwoju regionu

Rozwój regionu jest procesem wszelkich zmian ilościowych i jakościowo - strukturalnych zachodzących na danym obszarze (w systemie przestrzenno - gospodarczym).

 

Rozwój progresywny - polega na zmianach pozytywnych względem przyjętych (zawsze) dyskusyjnych założeń.

Rozwój regresywny - polega na zmianach negatywnych względem przyjętych (zawsze) dyskusyjnych założeń.

 

Aspekty rozwoju regionu

  1. Ekonomiczny
  2. Społeczny
  3. Postęp techniczny i technologiczny
  4. Ekologiczny

 

WADY PKB jako miernika rozwoju regionów

·         pomijanie produkcji nierejestrowanych (nielegalnej) oraz niebędącej przedmiotem transakcji rynkowych (produkcja gospodarstw domowych oraz podmiotów dobrowolnych na własne potrzeby)

·         ignorowanie tzw. efektów zewnętrznych a zwłaszcza degradacji środowiska przyrodniczego

·         pomijanie czasu wolnego, który jest istotnym elementem poziomu życia ludzi

·         nieuwzględnienie zróżnicowania dochodów w społeczeństwie

·         uwzględnianie podatków pośrednich co powoduje zniekształcenia porównań obejmujących kraje o różnych stawkach tych podatków

·         obejmowanie produkcji tzw. dóbr wątpliwych, niepożądanych ze względów społecznych

 

popyt konsumpcyjny gospodarstw domowych (C)

+

inwestycje sektora prywatnego (I)

+

wydatki państwa (G)

+

eksport netto (NX)

=

PKB w cenach rynkowych

+

saldo dochodów z tytułu własności za granicą

=

PNB w cenach rynkowych

-

Amortyzacja (A)

=

PNN w cenach rynkowych

+

podatki pośrednie

+

dotacje

=

PNN w cenach czynników produkcji = Dochód Narodowy

 

 

Model polityki regionalnej realizowanej do połowy lat 70. XX w.:

·         role wyłącznego podmiotu polityki regionalnej pełniło państwo,

·         działania państwa były zorientowane na:

o        finansowanie inwestycji infrastrukturalnych,

o        budowa wielkich kompleksów przemysłowych na obszarach zacofanych,

o        finansowanie deglomeracji czynnej dużych  ośrodków przemysłowych

·         najważniejsze narzędzia realizacji polityki regionalnej:

o        dotacje i subwencje przyznawane inwestorom z budżetu państwa,

o        ulgi finansowe

o        wydatki państwa na tzw. infrastrukturę ciężką

o        podejmowane przez państwo inwestycje produkcyjne w regionach zacofanych

 

Przyczyny reorientacji polityki regionalnej w połowie lat 70 XX w.:

·         ograniczone rezultaty polityki regionalnej prowadzonej przez państwo

·         drastyczne zmieszenie się możliwości finansowych państwa,

·         istnienie dużego zróżnicowania stopnia rozwoju społecznego i gospodarczego między poszczególnych państwami członkowskimi oraz istnienie jeszcze większych dysproporcji rozwojowych między regionami;

PRZYCZYNY

o        pogłębienie procesów integracyjnych

o        poszerzanie procesów integracyjnych

·         istnienie i dalsze pogłębienie tych dysproporcji mogło doprowadzić do

o        osłabienia konkurencyjności ugrupowania,

o        trudności prowadzenia jednolitej polityki gospodarczej w grupowaniu,

o        konfliktów wewnątrz Wspólnoty,

o        harmonia procesów integracji.

 

Lata 1958 - 1974:

·         polityka regionalna realizowana wyłącznie na szczeblu krajowym i finansowana głównie przez państwa z ich budżetów narodowych,

·         powołano EFS (1960) i EFOiGR (1962) ale wymiar regionalny przyznano tym funduszom dopiero w 1972 roku,

·         utworzono EBI (Europejski Bank Inwestycyjny)

·         utworzono Generalną Dyrekcję Polityki Regionalnej - DG XVI (1968)

EFS - Europejski Fundusz Społeczny

EFOiGR - Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji dla Rolnictwa

 

Lata 1975 - 1987 - okres w którym ukształtowano wspólna politykę regionalną:

·         utworzenie EFRR  - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (1975) - przede wszystkim skierowany na rozwój rolnictwa Wielkiej Brytanii

·         zwiększenie skali finansowania polityki regionalnej

·         środki EFRR były rozdzielone w formie tzw. kwot krajowych, każde państwo - beneficjent miało swobodę rozdysponowania uzyskanych środków

·         wprowadzenie tzw. części poza kwotowej (1980) - pozostawienie do samodzielnej dyspozycji KE (Komisja Europejska) 5% EFRR i umożliwieniu jej interweniowania w regionach nie objętych pomocą państw członkowskich,

·        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin