2. Polska – moja ojczyzna – tydzień II
Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowań własną miejscowością,
- określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś),
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej,
- poznawanie wybranych wiadomości o Warszawie,
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
Nasza miejscowość, nasz region
- Poznanie swojej miejscowości:
· określanie miejsca zamieszkania
(miasto, wieś)
Jesteśmy Polakami
- Rozwijanie poczucia przynależności narodowej:
· podawanie nazwy naszego kraju,
· poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy.
- poznawcza,
- językowa,
- społeczna
Zabawa dydaktyczna „Spacer po naszej miejscowości”. Rozbudzanie zainteresowań własna miejscowością. Zapoznanie z najciekawszymi miejscami podczas spacerów.
Dziecko:
- zna nazwę swojej miejscowości,
- wypowiada się na jej temat.
· Zabawa orientacyjno – porządkowa: Dzieci do domu, dzieci na spacer.
· Zabawa bieżna: Trzy pociągi.
Treść wiersza, zdjęcia przedstawiające ciekawe miejsca w danej miejscowości,
Bębenek, karty pracy.
- plastyczna,
„Kolorowe domy” – wykonanie pracy plastycznej inspirowanej wierszem „Dom”. Kolorowanie sylwet domów, naklejanie brakujących elementów. Porównywanie wyglądu domów.
- koloruje ograniczoną płaszczyznę,
- nakleja brakujące elementy,
· Zabawa orientacyjno – porządkowa: Duże i małe domy.
· Zabawa ruchowa, twórcza: Tańczące kolory.
Tekst wiersza, obrazki przedstawiające różne domy, kontury domów, klej, kredki, okna, drzwi, wycięte z kolorowych gazet.
- społeczna,
Rozmowa na temat naszego kraju na podstawi wiersza M. M. Skrobacz „Polska”. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej. Zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą i godłem.
- wie jak nazywa się kraj w którym mieszkamy,
- wie jak wygląda flaga polski,
- wie jak wygląda godło,
· Zabawa orientacyjno – porządkowa: Odszukaj swoją parę.
· Zabawa ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
Tekst wiersza,
obrazki do wiersza, flaga, godło, widokówki pocięte na części, karty pracy.
Słuchanie legendy W. Chotomskiej „Wars i Sawa”. Poznawanie wybranych wiadomości o stolicy kraju – Warszawie. Wyjaśnienie pojęcia stolica.
- słucha uważnie legendy,
- dzieli na sylaby słowo Warszawa,
· Zabawa bieżna: Płynie Wisła.
· Spacer w pobliży przedszkola.
Tekst legendy, ilustracje, widokówki przedstawiające Warszawę.
- muzyczna
- ruchowa,
Zabawy przy piosence „W naszej Warszawie”. Rozwijanie umiejętności rytmicznych i wokalnych.
- rytmicznie klaszcze,
- próbuje śpiewać refren piosenki,
· Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcje na sygnał: Idź, stój!
Nagranie piosenki, tamburyn, wycięte elementy warszawskiej syrenki.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Witajcie ręce – gry i zabawy ruchowe dla dzieci” – K.W. Vopel,
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
2
JulaT