Podrecznik.pdf

(731 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marek Olsza
Posługiwanie się dokumentacją techniczną
713[04].B1.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
892924119.016.png 892924119.017.png 892924119.018.png
Recenzenci:
mgr inż. Robert Wanic
mgr inż. Janusz Rudolf
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Marek Olsza
Konsultacja:
mgr Janusz Górny
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 713[04].B1.04
Posługiwanie się dokumentacją techniczną w modułowym programie nauczania dla zawodu
monter systemów rurociągowych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Normalizacja w rysunku technicznym
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
11
4.1.4. Sprawdzian postępów
12
4.2. Szkicowanie i kreślenie
13
4.2.1. Materiał nauczania
13
4.2.2. Pytania sprawdzające
15
4.2.3. Ćwiczenia
15
4.2.4. Sprawdzian postępów
16
4.3. Podstawowe zasady geometrii wykreślnej
17
4.3.1. Materiał nauczania
17
4.3.2. Pytania sprawdzające
19
4.3.3. Ćwiczenia
20
4.3.4. Sprawdzian postępów
22
4.4. Opisywanie i wymiarowanie rysunków
23
4.4.1. Materiał nauczania
23
4.4.2. Pytania sprawdzające
24
4.4.3. Ćwiczenia
24
4.4.4. Sprawdzian postępów
25
4.5. Uproszczenia rysunkowe połączeń
26
4.5.1. Materiał nauczania
26
4.5.2. Pytania sprawdzające
29
4.5.3. Ćwiczenia
29
4.5.4. Sprawdzian postępów
30
4.6. Oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach budowlanych
31
4.6.1. Materiał nauczania
31
4.6.2. Pytania sprawdzające
35
4.6.3. Ćwiczenia
35
4.6.4. Sprawdzian postępów
36
4.7. Elementy składowe projektu
37
4.7.1. Materiał nauczania
37
4.7.2. Pytania sprawdzające
40
4.7.3. Ćwiczenia
41
4.7.4. Sprawdzian postępów
42
5. Sprawdzian osiągnięć
43
6. Literatura
49
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w nabywaniu umiejętności z zakresu posługiwania się
dokumentacją techniczną.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, wykaz umiejętności i wiedzy, jakie powinieneś mieć już opanowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz w czasie zajęć,
- materiał nauczania – umożliwia przygotowanie się do wykonywania ćwiczeń,
- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś materiał nauczania,
- ćwiczenia pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian postępów,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas zajęć i że nabyłeś wiedzę i umiejętności z zakresu
jednostki modułowej,
- literaturę uzupełniającą.
W materiale nauczania zostały opisane zagadnienia z zakresu posługiwania się dokumentacją
techniczną. Jeżeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela
o wyjaśnienie i ewentualne sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną czynność.
Z rozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się:
- przed przystąpieniem do rozdziału Materiał nauczania – poznając przy tej okazji wymagania
wynikające z zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na pytania
sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania ćwiczeń,
- po zapoznaniu się z rozdziałem Materiał nauczania, by sprawdzić stan swojej wiedzy, która
będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń.
Kolejny etap to wykonywanie ćwiczeń, których celem jest uzupełnienie i utrwalenie wiadomości
i umiejętności z zakresu posługiwania się dokumentacją techniczną.
Wykonując ćwiczenia przedstawione w poradniku lub zaproponowane przez nauczyciela,
poznasz zasady posługiwania się dokumentacją techniczną. Po wykonaniu zaplanowanych
ćwiczeń, sprawdź poziom swoich postępów rozwiązując Sprawdzian postępów.
W tym celu:
- przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
- podaj odpowiedź wstawiając X w podane miejsce Tak lub Nie.
Odpowiedzi NIE wskazują luki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich zagadnień
jeszcze dobrze nie opanowałeś. Oznacza to także powrót do materiału, który nie jest dostatecznie
opanowany.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości będzie stanowiło dla
nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel może posłużyć się zestawem zadań
testowych.
W rozdziale 5 tego poradnika jest zamieszczony przykład takiego testu, zawiera on:
-
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
-
przykładową kartę odpowiedzi, w której, zakreśl poprawne rozwiązana do poszczególnych
zadań,
-
zawiera także zadania testowe.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy, wynikających z rodzaju wykonywanych prac.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
713[04].B1
Techniczne podstawy budowy rurociągów
713[04].B1.01
Posługiwanie się podstawowymi
pojęciami z zakresu budowy rurociągów
713[04].B1.02
Przestrzeganie przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska
713[04].B1.03
Rozpoznawanie podstawowych
materiałów stosowanych do budowy
rurociągów
713[04].B1.05
Magazynowanie, składowanie
i transportowanie materiałów
stosowanych do budowy
rurociągów
713[04].B1.04
Posługiwanie się dokumentacją
techniczną
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
892924119.001.png 892924119.002.png 892924119.003.png 892924119.004.png 892924119.005.png 892924119.006.png 892924119.007.png 892924119.008.png 892924119.009.png 892924119.010.png 892924119.011.png 892924119.012.png 892924119.013.png 892924119.014.png 892924119.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin