TEORIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA 15.11.2005 R.
Komunikowanie
Kanały komunikacji- w górę, w dół, poziome
Sieć komunikowania- opisuje sposób przesyłania lub wymieniania informacji wewnątrz małej grupy.
1) łańcuch
2) Y
3) koło od wozu
4) krąg
5) pajęczyna (każdy z każdym)
Motywacja- wewnętrzny stan umysłu i ciała – marzenia, życzenia, potrzeby, to czym człowiek jest kierowany, co pobudza daną osobę, skłania ją do podjęcia działania.
Teorie treści motywacji
→ Hierarchia potrzeb Maslowa- jeżeli jakaś potrzeba jest zaspokajana, to kolejna, wyższa potrzeba może stać się motywacją
→ Dwuczynnikowa teoria Herzberga – organizacje zaspokajają trzy najniższe poziomy potrzeb; obszary prestiżu, uznania i samorealizacji mogą służyć motywacji
→ X,Y
→ Teoria ERG Alderfera- egzystencja ( existence), związki ( relatedness), rozwój (growth)
Teorie treści motywacji kadr kierowniczych
→Teoria motywacyjna osiągnięć McClellanda
● Potrzeba afilacji ( przynależności)
● Potrzeba władzy
● Potrzeba osiągnięć- osiągnięcia sukcesu jest jedną z najważniejszych potrzeb menedżerów
osiągnięcia celów i je osiąga spełniając swoje osobiste potrzeby.
►Teoria oczekiwań Vrooma
Wysiłek wymagany rezultat Określony poziom rezultat
do wykonania zadań wykonywania zadań Wynik
OCZEKIWANIA INSTRUMENTALNOŚĆ
Wiara pracownika w to, że Wiara pracownika w to, że
wymagany wysiłek pozwoli osiągnięcie określonego
osiągnąć określony poziom poziomu wykonania zadań
wykonywania zadań doprowadzi do pożądanego wyniku
►Teoria równej wartości
Każda osoba chce uzyskać równowagę pomiędzy tym, co stanowi jej nakład pracy a tym, co z niej wynosi. To co ludzie otrzymują z pracy proporcjonalne jest do wysiłku w nią włożonego.
►Modyfikowanie zachowań (Skinder)
○ Wzmocnienie negatywne- na podstawie negatywnego doświadczenia nie popełniamy ponownie tego samego błędu.
○ Wzmocnienie pozytywne- nagroda za jakieś działanie; po pewnym czasie nawet gdy nagroda się już nie pojawia nadal zachowujemy się tak, jakbyśmy mieli na nią nadzieję
○ Brak wzmocnienia- nie zwracanie uwagi na to co pracownik robi
Przywództwo
Przywództwo kierownicze wyrasta z połączenia wrodzonego talentu i wyuczonej umiejętności wykorzystania przez innych władzy i wpływu w dążeniu do osiągnięć i celów organizacji. Przywództwo pozwala menedżerom przekonać innych, entuzjastycznie dążyli do określonych celów.
Władza ekspercka a władza osobista
Władzę ekspercką można zdobyć zaś władza osobista wynika z cech osobowości.
Cechy antyprzywódcze: brak wrażliwości w stosunku do innych, chłód, arogancja, powściągliwość, ignorowanie zaufania i tajemnic, nadmierne ambicje, nadmierne kontrolowanie i nadzorowanie, nieumiejętność budowy zespołu, dobór złych ludzi, trudności z myśleniem strategicznym.
KONTROLA
Kontrola w zarządzaniu jest systematycznym wysiłkiem podjętym w celu ustanowienia norm ( standardów) działania, porównania ich z czynionymi postępami oraz podejmowania działań korekcyjnych, gdy jest to potrzebne, by zbliżyć wyniki do planów i oczekiwań.
Można powiedzieć, że proces kontroli jest wstępem do planowania, gdyż można z niego wyciągnąć wnioski.
Proces kontroli
Określenie norm odbywa się na etapie planowania. Normy przedstawiają cel w sposób mierzalny.
Norma zrealizowana, gdy nie ma rozbieżności między planem a osiągniętym wynikiem. Rozbieżności mogą być na „+” lub na „-„
Kontrola jest najbardziej skuteczna i ekonomiczna, gdy stosowana jest selektywnie, w punktach decydujących o osiągnięciu sukcesu albo porażki w danym przedsięwzięciu lub działaniu.
Rozbudowana kontrola wiąże się z kosztami, ze spowolnieniem procesu oraz działa demotywująco an pracowników. Kontrola nie może więc być przesadna.
Umiejscowienie kontroli
→ Kontrola wstępna lub prewencyjna- przed rozpoczęciem procesu sprawdzenie zasobów, jej celem jest sprawdzenie czy wszystko jest gotowe do przeprowadzenia procesu konwersji.
→ Kontrola bieżąca i sterująca
Kontrola 0-1- albo coś jest dobrze albo źle i wtedy wstrzymujemy działania. Kontrola sterująca koryguje pewne działania, umożliwia zatrzymanie procesu lub sterowanie jego przebiegiem.
barasobczynska