15.11.05 teoria organizacji i zarzadzania.doc

(39 KB) Pobierz
TEORIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA 15

TEORIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA     15.11.2005 R.

 

Komunikowanie

Kanały komunikacji- w górę, w dół, poziome

Sieć komunikowania- opisuje sposób przesyłania lub wymieniania informacji wewnątrz małej grupy.

1)     łańcuch

2)     Y

3)     koło od wozu

4)     krąg

5)     pajęczyna (każdy z każdym)

 

Motywacja- wewnętrzny stan umysłu i ciała – marzenia, życzenia, potrzeby, to czym człowiek jest kierowany, co pobudza daną osobę,  skłania ją do podjęcia działania.

 

Teorie treści motywacji

→ Hierarchia potrzeb Maslowa- jeżeli jakaś potrzeba jest zaspokajana, to kolejna, wyższa potrzeba może stać się motywacją

Dwuczynnikowa teoria Herzberga – organizacje zaspokajają trzy najniższe poziomy potrzeb; obszary prestiżu, uznania i samorealizacji mogą służyć motywacji

X,Y

Teoria ERG Alderfera- egzystencja ( existence), związki ( relatedness), rozwój (growth)

 

Teorie treści motywacji kadr kierowniczych

→Teoria motywacyjna osiągnięć McClellanda

● Potrzeba afilacji ( przynależności)

● Potrzeba władzy

● Potrzeba osiągnięć- osiągnięcia sukcesu jest jedną z najważniejszych potrzeb menedżerów

 

osiągnięcia celów i je osiąga spełniając swoje osobiste potrzeby.

 

Teoria oczekiwań Vrooma  

 







    Wysiłek wymagany     rezultat        Określony poziom        rezultat





do wykonania zadań                         wykonywania zadań                                     Wynik





 

 





                     OCZEKIWANIA                                              INSTRUMENTALNOŚĆ

              Wiara pracownika w to, że                                Wiara pracownika w to, że

              wymagany wysiłek pozwoli                              osiągnięcie określonego

              osiągnąć określony poziom                                poziomu wykonania zadań

              wykonywania zadań                                        doprowadzi do pożądanego wyniku       

 

 

 

 

 

Teoria równej wartości

Każda osoba chce uzyskać równowagę pomiędzy tym, co stanowi jej nakład pracy a tym, co z niej wynosi. To co ludzie otrzymują z pracy proporcjonalne jest do wysiłku w nią włożonego.

 

Modyfikowanie zachowań (Skinder)

Wzmocnienie negatywne- na podstawie negatywnego doświadczenia nie popełniamy ponownie tego samego błędu.

Wzmocnienie pozytywne- nagroda za jakieś działanie; po pewnym czasie nawet gdy nagroda się już nie pojawia nadal zachowujemy się tak, jakbyśmy mieli na nią nadzieję

Brak wzmocnienia- nie zwracanie uwagi na to co pracownik robi

 

Przywództwo

Przywództwo kierownicze wyrasta z połączenia wrodzonego talentu i wyuczonej umiejętności wykorzystania przez innych władzy i wpływu w dążeniu do osiągnięć i celów organizacji. Przywództwo pozwala menedżerom przekonać innych, entuzjastycznie dążyli do określonych celów.

 

Władza ekspercka a władza osobista

Władzę ekspercką można zdobyć zaś władza osobista wynika z cech osobowości.

 

Cechy antyprzywódcze: brak wrażliwości w stosunku do innych, chłód, arogancja, powściągliwość, ignorowanie zaufania i tajemnic, nadmierne ambicje, nadmierne kontrolowanie i nadzorowanie, nieumiejętność budowy zespołu, dobór złych ludzi, trudności z myśleniem strategicznym.

 

 

KONTROLA

Kontrola w zarządzaniu jest systematycznym wysiłkiem podjętym w celu ustanowienia norm ( standardów) działania, porównania ich z czynionymi postępami oraz podejmowania działań korekcyjnych, gdy jest to potrzebne, by zbliżyć wyniki do planów i oczekiwań.

Można powiedzieć, że proces kontroli jest wstępem do planowania, gdyż można z niego wyciągnąć wnioski.

 

Proces kontroli

 

Określenie norm odbywa się na etapie planowania. Normy przedstawiają cel w sposób mierzalny.

Norma zrealizowana, gdy nie ma rozbieżności między planem a osiągniętym wynikiem. Rozbieżności mogą być na „+” lub na „-„

Kontrola jest najbardziej skuteczna i ekonomiczna, gdy stosowana jest selektywnie, w punktach decydujących o osiągnięciu sukcesu albo porażki w danym przedsięwzięciu lub działaniu.

Rozbudowana kontrola wiąże się z kosztami, ze spowolnieniem procesu oraz działa demotywująco an pracowników. Kontrola nie może więc być przesadna.

 

Umiejscowienie kontroli

Kontrola wstępna lub prewencyjna- przed rozpoczęciem procesu sprawdzenie zasobów, jej celem jest sprawdzenie czy wszystko jest gotowe do przeprowadzenia procesu konwersji.

Kontrola bieżąca i sterująca

Kontrola 0-1- albo coś jest dobrze albo źle i wtedy wstrzymujemy działania. Kontrola sterująca koryguje pewne działania, umożliwia zatrzymanie procesu lub sterowanie jego przebiegiem.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin