KONSPEKT.pdf

(69 KB) Pobierz
„WITAJCIE W KRAINIE KSIĄŻEK”
SCENARIUSZ
PASOWANIE UCZNIÓW KLASY I
NA CZYTELNIKA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Opracowała: Jadwiga Tomczyk
W S TĘP
Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie najmłodszych uczniów do
grona czytelników biblioteki szkolnej. Impreza ta, w naszej książnicy, przebiega
zawsze bardzo uroczyście.
Atmosfera w jakiej dziecko styka się po raz pierwszy z biblioteką może
zaważyć na jego przyszłych losach nie tylko jako czytelnika, ale też jako ucznia
w procesie wychowania i samokształcenia. Maluch przychodzi do biblioteki
najpierw po to, aby wypożyczyć ciekawą książkę lub poczytać ulubione
czasopismo. Później zaczyna korzystać z księgozbioru podręcznego, programów
komputerowych oraz Internetu.
Rolą bibliotekarza jak i wychowawcy klas młodszych jest w jak
największym stopniu zachęcić dziecko do traktowania biblioteki jako miejsca mu
przyjaznego i interesującego, będącego jednocześnie centrum zdobywania
wszelkich informacji.
Nazwisko i imię nauczyciela: Jadwiga Tomczyk
Data: 10.02.2010 r.
Klasa: 1
TEMAT : „WITAJCIE W KRAINIE KSIĄŻEK” – pasowanie uczniów klasy 1
na czytelników biblioteki szkolnej.
CEL GŁÓWNY :
Û poznanie pracy biblioteki szkolnej, pasowanie uczniów na "czytelników".
CELE POŚREDNIE:
Û zapoznanie
dzieci
z
lokalem
biblioteki
szkolnej
oraz
jej
zbiorami
przeznaczonymi dla uczniów klas młodszych,
Û zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki,
Û przygotowanie do samodzielnego wyboru książki,
Û wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek.
CELE OPERACYJNE :
Po zajęciach
·
na poziomie wiadomości uczeń powinien:
z a p a m i ę t a ć:
Û rozkład biblioteki
Û położenie książek dla najmłodszych czytelników
Û godziny pracy biblioteki
Û termin zwrotu wypożyczonych książek
Û zasady ich poszanowania
r o z u m i e ć:
Û pojęcia biblioteka, wypożyczalnia, czytelnia, karta książki, karta
czytelnika,
Û różnicę między biblioteką a księgarnią,
·
na poziomie umiejętności uczeń powinien umieć:
Û stosować na co dzień obowiązki czytelnika,
Û dokonać wyboru książek do czytania,
Û wymienić znane tytuły książek,
Û rozwiązywać zagadki, uczestniczyć we wspólnej zabawie,
Û rozróżnić książkę z biblioteki szkolnej od innych książek, zwracając
uwagę na oznakowanie,
Û samodzielnie zredagować życzenia i prośby książki,
ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE
Û
regulamin biblioteki;
Û
wiersz: J. Huszcz „Skarga książki”;
Û
książka: J. Krzyżanek – „Dobre maniery czyli savoir-vivre dla dzieci”
fragm.;
Û
wystawka książek dla dzieci, kilka egzemplarzy książek zniszczonych
przez czytelników;
Û
czasopisma dla dzieci;
Û
zbiory
audiowizualne,
komputer,
dyskietka
CD-ROM,
programy
komputerowe;
Û prezentacja multimedialna – „Egzamin na czytelnika”;
Û komplet kart czytelniczych, karty książek;
Û kolorowe zakładki do książek dla każdego ucznia;
Û gazetka „Wieści Biblioteczne” - dla każdego ucznia;
Û plansze z „przyrzeczeniem i z prośbami książek”;
Û dyplom „Pasowania na czytelnika” dla każdej klasy;
Û kolorowe plakaty (dotyczące książek i biblioteki) ozdabiające czytelnię;
CZAS : 60 min
METODY:
pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne z elementami zabawy,
FORMA PRACY:
indywidualna, zespołowa.
PRZEBIEG LEKCJI:
POWITANIE
Wychowawca przyprowadza uczniów do czytelni. Dzieci siadają w kręgu. Dla
ułatwienia komunikacji każdy przypina sobie do ubrania karteczkę z imieniem.
Serdecznie witam wszystkie dzieci w szkolnej krainie książek. Zaprosiłam Was
tutaj, gdyż dowiedziałam się, że poznaliście już cały alfabet i umiecie czytać.
Możecie zostać pasowani na czytelników naszej szkolnej biblioteki.
WPROWADZENIE DO TEMATU
Dzisiejsze spotkanie zaczniemy od zagadki. Proszę posłuchać.
Dziesięć liter ma to słowo.
A na końcu jest w nim TEKA
Książka tam na ciebie czeka.
Jest to (co?).........................
B i b l i o t e k a
WPROWADZANIE POJĘĆ - Zapoznanie uczniów z pomieszczeniem
biblioteki (nauczyciel pokazuje uczniom wypożyczalnię, czytelnię i dział
opracowań biblioteki szkolnej - omawia zakres księgozbioru znajdującego się w
wypożyczalni i czytelni).
Biblioteka – to instytucja, która gromadzi, przechowuje i udostępnia
czytelnikom książki, czasopisma i inne zbiory (czyli dokumenty gromadzone
przez bibliotekę). Wyjaśnienie różnicy biblioteka-księgarnia.
Biblioteka posiada wypożyczalnię i czytelnię. Mogą z niej korzystać
wszyscy uczniowie i pracownicy naszej szkoły.
Wypożyczalnia – jest to pomieszczenie biblioteki, w którym wypożycza
się książki (wyjaśnienie znaczenia karta książki, karta czytelnika, zbiory, regał
biblioteczny, katalog.)
Czytelnia – to pomieszczenie biblioteki, w którym można czytać
książki i czasopisma oraz korzystać ze zbiorów biblioteki, ale tylko na miejscu.
Księgozbiór podręczny czytelni składa się między innymi z encyklopedii
ogólnych i specjalnych, słowników, leksykonów itp.
REGULAMIN BIBLIOTEKI
Prowadzący zapoznaje uczestników z regulaminem biblioteki.
Û Omówienie zasad zachowania się w bibliotece – załącznik nr 1
(spontaniczne wypowiedzi dzieci), czytanie fragm. książki J. Krzyżanek –
„Dobre maniery czyli savoir-vivre dla dzieci”;
Û Podanie terminu przetrzymywania wypożyczonych książek;
886122159.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin