Marcin Lis c#. Ćwiczenia. wydanie ii full version.pdf

(9101 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
C#. Æwiczenia.
SPIS TREŒCI
Wydanie II
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Marcin Lis
ISBN: 83-246-0595-9
Format: A5, stron: 216
Przyk³ady na ftp: 65 kB
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
C# to jeden z najm³odszych jêzyków programowania. Opracowany w firmie Microsoft
jêzyk jest po³¹czeniem najlepszych cech C++ i Javy. Stanowi œwietne narzêdzie do
tworzenia aplikacji dla systemu Windows i urz¹dzeñ mobilnych. C# jest stosunkowo
³atwy do opanowania, ma prost¹ i czyteln¹ sk³adniê. œcis³a integracja z platform¹ .NET
pozwala programistom korzystaæ z oferowanych przez ni¹ klas i komponentów. Bardzo
du¿ym atutem najnowszej wersji jêzyka C# jest to, i¿ wszyscy, którzy chc¹ poznaæ jego
mo¿liwoœci, mog¹ skorzystaæ z dostêpnego nieodp³atnie œrodowiska programistycznego
Microsoft Visual Studio Express Edition.
Dziêki ksi¹¿ce „C#. Æwiczenia. Wydanie II” poznasz podstawy jêzyka C# i nauczysz
siê korzystaæ ze œrodowiska Visual Studio Express. Dowiesz siê, z jakich elementów
sk³adaj¹ siê programy napisane w C# i na czym polega programowanie obiektowe.
Przeczytasz o obs³udze wyj¹tków, projektowaniu okien dialogowych, przetwarzaniu
danych i programowaniu sterowanym zdarzeniami. Wykonuj¹c kolejne æwiczenia,
poznasz zasady tworzenia aplikacji dla systemu Windows z wykorzystaniem
komponentów platformy .NET.
Obs³uga œrodowiska Visual Studio Express
Typy danych
Operatory
Instrukcje warunkowe i pêtle
Programowanie obiektowe
Obs³uga b³êdów
Wyœwietlanie okien w systemie Windows
Korzystanie z komponentów platformy .NET
Rozpocznij przygodê z programowaniem
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
865408185.033.png 865408185.034.png 865408185.035.png 865408185.036.png 865408185.001.png 865408185.002.png 865408185.003.png 865408185.004.png 865408185.005.png 865408185.006.png 865408185.007.png 865408185.008.png 865408185.009.png 865408185.010.png 865408185.011.png 865408185.012.png 865408185.013.png 865408185.014.png 865408185.015.png
 
Spis treści
Wstęp
5
Rozdział 1.
Pierwsza aplikacja
7
Język C#
7
Jak właściwie nazywa się ten język?
8
Środowisko uruchomieniowe
8
Narzędzia
10
Najprostszy program
10
Kompilacja i uruchamianie
12
Visual C# Express
13
Dyrektywa using
17
Rozdział 2.
Zmienne i typy danych
19
Typy danych
19
Operatory
28
Komentarze
41
Rozdział 3.
Instrukcje
43
Instrukcje warunkowe
43
Instrukcja goto
50
Pętle
54
Wprowadzanie danych
64
Rozdział 4.
Programowanie obiektowe
77
Klasy
77
Metody
79
Konstruktory
87
Specyfikatory dostępu
90
Dziedziczenie
96
4
C#. Ćwiczenia
Rozdział 5.
Tablice
99
Deklarowanie tablic
99
Inicjalizacja
103
Pętla foreach
105
Tablice wielowymiarowe
107
Rozdział 6.
Wyjątki i obsługa błędów
113
Obsługa błędów
113
Blok try...catch
118
Hierarchia wyjątków
124
Własne wyjątki
126
Rozdział 7.
Interfejsy
131
Prosty interfejs
131
Interfejsy w klasach potomnych
135
Czy to interfejs?
142
Rozdział 8.
Pierwsze okno
153
Utworzenie okna
153
Wyświetlanie komunikatu
157
Zdarzenie ApplicationExit
159
Rozdział 9.
Delegacje i zdarzenia
161
Delegacje
161
Zdarzenia
165
Rozdział 10. Komponenty
171
Etykiety (Label)
171
Przyciski (klasa Button)
177
Pola tekstowe (TextBox)
180
Pola wyboru (CheckBox, RadioButton)
185
Listy rozwijalne (ComboBox)
189
Listy zwykłe (ListBox)
192
Menu
195
5
Tablice
Tablice to jedne z podstawowych struktur danych i znane są
z pewnością nawet początkującym programistom. Przypo-
mnijmy jednak na wstępie podstawowe wiadomości i pojęcia
z nimi związane. Tablica to stosunkowo prosta struktura danych po-
zwalająca na przechowanie uporządkowanego zbioru elementów da-
nego typu. Składa się z ponumerowanych kolejno komórek, a każda
taka komórka może przechowywać pewną porcję danych.
Jakiego rodzaju będą to dane, określa typ tablicy. Jeśli zatem zadekla-
rujemy tablicę typu całkowitoliczbowego ( int ), będzie mogła ona za-
wierać liczby całkowite, a jeśli będzie to typ znakowy ( char ), poszcze-
gólne komórki będą mogły zawierać różne znaki.
Deklarowanie tablic
Przed skorzystaniem z tablicy należy zadeklarować zmienną tablico-
wą, a ponieważ w C# tablice są obiektami, należy również utworzyć
odpowiedni obiekt. Schematycznie robimy to w sposób następujący:
typ_tablicy[] nazwa_tablicy = new typ_tablicy[liczba_elementów];
865408185.016.png 865408185.017.png 865408185.018.png 865408185.019.png 865408185.020.png 865408185.021.png 865408185.022.png 865408185.023.png 865408185.024.png 865408185.025.png 865408185.026.png 865408185.027.png
100
C#. Ćwiczenia
Oczywiście deklaracji zmiennej tablicowej oraz przypisania jej nowo
utworzonego elementu można dokonać w osobnych instrukcjach, np.
pisząc:
typ_tablicy[] nazwa_tablicy;
nazwa_tablicy = new typ_tablicy[liczba_elementów];
Pisząc zatem:
int tablica[];
zadeklarujemy odniesienie do tablicy, która będzie zawierała elementy
typu int , czyli 32-bitowe liczby całkowite. Samej tablicy jednak jesz-
cze wcale nie ma. Przekonamy się o tym, wykonując kolejne ćwiczenie.
Ć WICZENIE
5.1
Deklaracja zmiennej tablicowej
Zadeklaruj tablicę elementów typu całkowitego. Przypisz zerowemu
elementowi tablicy dowolną wartość. Spróbuj wyświetlić zawartość
tego elementu na ekranie.
using System;
public
class main
{
public static void Main()
{
int[] tablica;
tablica[0] = 11;
Console.WriteLine("Zerowy element tablicy to: " + tablica[0]);
}
}
Już przy próbie kompilacji kompilator uprzejmie poinformuje nas, że
chcemy odwołać się do zmiennej, która prawdopodobnie nie została
zainicjalizowana, tak jak jest to widoczne na rysunku 5.1.
Rysunek 5.1. Próba użycia niezainicjowanej zmiennej tablicowej
865408185.028.png 865408185.029.png 865408185.030.png 865408185.031.png 865408185.032.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin