sztuka wojny biurowej pełna wersja.pdf

(4521 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Sztuka wojny biurowej
Autor: Simon Drake
T³umaczenie: Anna Kanclerz, Bartosz Sa³but
ISBN: 978-83-246-1930-6
Tytu³ orygina³ u: The Art of Office War
Format: A5, stron: 184
Czy masz sprawdzon¹ metodê na wyœcig biurowych szczurów?
Wierzysz, ¿e wrodzony wdziêk uchroni Ciê przed podstêpn¹ gr¹ wewn¹trz firmy?
Mo¿e stosujesz brutalniejsze metody obrony?
A gdyby tak przejœæ do ataku, wdra¿aj¹c diablo skuteczne regu³y sztuki
wojny... biurowej?
Cyniczny œwiat biurowych wojen
Jakieœ 100 tysiêcy lat temu nasi protoplaœci tañczyli wokó³ œwie¿o upolowanej zwierzyny,
ciesz¹c siê z kolejnego zawodowego sukcesu o prawdziwie mamucich rozmiarach. Od tego
momentu min¹³ szmat czasu, a ludzkoœæ ewoluowa³a. W rezultacie zrezygnowaliœmy
ze zdrowego trybu ¿ycia na ³onie natury, przesiadaj¹c siê do wywo³uj¹cych bóle zatok,
klimatyzowanych pomieszczeñ biurowych. Porzuciliœmy równie¿ dotychczasowy sposób
porozumiewania siê, polegaj¹cy na warczeniu, pomrukiwaniu i waleniu piêœciami,
wybieraj¹c metody bardziej neutralne, takie jak podawanie rêki i wymienianie siê
nieszczerymi uprzejmoœciami.
Jednak nasze ¿ycie od zawsze koncentrowa³o siê i koncentruje na nieustannej walce o byt
— tyle tylko, ¿e dziœ Twoja ma³a wojna toczy siê ka¿dego dnia w przestrzeni biurowej.
Aby przetrwaæ i nie pozwoliæ siê po¿reæ, musisz stale zdobywaæ i rozwijaæ nowe, cenne
umiejêtnoœci. Tych najskuteczniejszych nie ucz¹ w szko³ach, na kursach ani
w poradnikach. Mo¿e dlatego, ¿e s¹ one nieco barbarzyñskie, czasem bezkompromisowe...
Ale skoro dzia³aj¹, czy nie warto ich poznaæ?
Bezb³êdne taktyki sztuki wojny biurowej
Jak stale zachowywaæ czujnoœæ i nie daæ siê nikomu podejœæ?
Jak przestrzegaæ zasad oraz ustanawiaæ w³asne prawa i regu³y?
Jak u¿ywaæ perswazji i skutecznych zas³on dymnych?
Jak rozpracowaæ wrogów, przyjació³, szefów i podw³adnych?
Jak wykorzystaæ do swoich potrzeb nieformaln¹ komunikacjê?
861729580.001.png 861729580.002.png
Spis treci
Wprowadzenie
7
Nagroda
13
Czas si zacign
23
Koleanki i koledzy
29
Rywalizacja i konflikt
51
Terytorium wiedzy w konflikcie biurowym
67
Wadza, czyli jak zmiady morale innych
81
Strategia
91
Taktyka
97
Sztuka biurowej komunikacji
159
Epilog: Dokd zmierzamy?
175
Czas si zacign
861729580.003.png
24
Sztuka wojny biurowej
Odpowiednie miejsce i czas
Czytelnik tej ksiki podj wiadom decyzj o jej przeczytaniu,
a zatem prawdopodobnie wypenia go „pozytywna energia” i ochota,
by zacz do ycia podchodzi powanie. Chciabym tu jednak wy-
jani pewn kwesti — samo zudzenie wielkoci nie wystarczy.
Na wiecie nie brakuje mczyzn, którzy chcieliby wie ywot Na-
poleona, podobnie jak nie brakuje kobiet, którym wydaje si, e s
Kleopatrami. W pewnym momencie swojego ycia dochodzimy do
pewnego szalonego przekonania, e oto nadszed czas, by wreszcie
zacz dziaa. Chcemy znale si na przedzie, wybi si, zrozu-
mie, co si wokó nas dzieje. Jest to bardzo pozytywne podejcie,
które mona zamieni w rzeczywisto, trzeba mie jednak wia-
domo, e wikszo ludzi ma dosy ograniczone moliwoci roz-
woju w swoim rodowisku. To dosy otrzewiajca prawda, która
moe doprowadzi nas do wniosku, e jestemy jedynie drobnym
trybikiem korporacyjnej maszyny. Pod pewnymi wzgldami jest to
suszny wniosek, jednak nie moemy równie zapomina, e nie-
zalenie od tego, jak mao bymy znaczyli, jestemy niesieni olbrzymi
fal czasu, która moe zaprowadzi nad do zupenie innego oceanu.
Przed kadym z nas rozpociera si optymistyczna przyszo, trzeba
jednak pamita, e to tylko przyszo . Nie mona nic konkretnego
na ten temat przeczyta — moemy zapoznawa si z histori i wy-
obraa sobie siebie w okresach lepszych lub gorszych, jednak przy-
szo jest nieznana i przeraajca i to wanie w niej musimy si jako
umiejscowi. Wielu ludzi yje przeszoci, cz yje teraniejszo-
ci, a tylko nieliczni potrafi wybiega mylami w przyszo — oto
wanie prawdziwi mistrzowie wasnego czasu. Oni mog sobie po-
zwoli na to, by myli si nawet w wikszoci przypadków, poniewa
25
Czas si zacign
prdzej czy póniej uda im si w odpowiednim momencie podj
odpowiednie decyzje i wtedy wanie zaczn y.
Przyszo ma taki sam wpyw na teraniejszo,
jak przeszo — Friedrich Nietzsche
Ja i maszyna
Ludzie wybieraj sobie brane, a brane wybieraj sobie ludzi. Do-
konany przez nas wybór by prawdopodobnie uzaleniony od tego,
co w danym okresie byo na tyle potne, aby wywrze najwiksze
wraenie na naszych modych i podatnych na sugestie mózgach. Zda-
jemy sobie spraw, jakiego rodzaju trybikiem jestemy i w któr stron
si obracamy. Gdyby nie fakt, e w trakcie kariery zawodowej naby-
wamy dowiadczenie w konkretnej brany, jako tryby pasowalibymy
do dowolnej maszyny — zreszt najprawdopodobniej tak wanie jest.
Poszczególne role w rodowisku biurowym s do siebie w istocie
bardzo zblione, róni si jedynie takimi drobiazgami jak nazwa
stanowiska czy zakres penionych obowizków. Oznacza to, e moe-
my wyznaczy pewne uniwersalne reguy i wartoci, które bd znaj-
dowa zastosowanie w kadym przypadku.
Jeli kto jeszcze tego nie zrobi, powinien wybra sobie tak bran-
, która z jakich powodów najbardziej go ekscytuje. Jeli kto wy-
bra ju sobie bran, w której jednak nudzi si lub powoli wypala,
powinien podekscytowa si wizj zmiany samego siebie w osob
bardziej wartociow. W ten sposób wchodzi si do gry.
Gra — wiedza i biurowi wojownicy
Celem posiadania wiedzy nie jest rozwizywanie amigówek i wy-
grywanie quizów. Wiedza ma charakter abstrakcyjny i holistyczny
— wiemy, jak co zrobi, wiemy o czym, wiemy, jak co zmieni
Zgłoś jeśli naruszono regulamin