MAŁOPOLSKA WYŻSZA SZKOŁA EKONOMICZNA W TARNOWIE
MAŁOPOLSKA SCHOOL OF ECONOMICS
Centrum Edukacji Menedżerskiej
PLAN PRAKTYKI – KIERUNEK PEDAGOGIKA
(praktyka ogólnopedagogiczna - asystencka)
Rok studiów: I
Semestr: po drugim semestrze
Czas trwania: 4 tygodnie (20 dni roboczych)
Wymiar godzin: 80 godzin (dzienny wymiar zajęć wynosi 4 godziny zegarowe).
Założenia i cele:
· zapoznanie się z dokumentacją pracy szkoły: Wewnątrzszkolne Prawo Oświatowe; Wewnątrzszkolny System Oceniania; statut szkoły; programy profilaktyczne;
· zapoznanie się z obowiązkami nauczycieli – wychowawców;
· obserwowanie czynności nauczyciela w zakresie kierowania procesem uczenia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na komunikację nauczyciel-uczeń, motywowanie uczniów, kontrolę i ocenę, metody stosowane w trakcie lekcji;
· poznanie zasad i form współpracy nauczyciela z rodzicami;
· poznanie różnych form pracy pozalekcyjnej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i uczniami zdolnymi;
· kształtowanie umiejętności pedagogicznych w naturalnych warunkach pracy szkoły;
· poznanie warsztatu pracy nauczyciela;
· zweryfikowanie wiedzy teoretycznej w warunkach praktyki szkolnej;
· rozwijanie zainteresowań i kształtowanie właściwej postawy zawodowej przyszłego nauczyciela;
· poznanie bazy materialnej szkoły.
Miejsce praktyki:
Praktyka może być realizowana w niżej wymienionych typach szkół, po podpisaniu z MWSE w Tarnowie umowy na jej realizację z upoważnionym przedstawicielem wybranej przez studenta szkoły.
Wykaz szkół: przedszkole; szkoła podstawowa; gimnazjum; liceum ogólnokształcące; liceum profilowane; technikum; zasadnicza szkoła zawodowa.
Dziekan lub pełnomocnik dziekana ds. praktyk może zwolnić z odbywania praktyki na podstawie pisemnego zaświadczenia z instytucji, potwierdzającego odbycie przez studenta min.: półrocznego stażu lub zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na odpowiednim stanowisku służbowym.
Zadania studenta podczas praktyki:
· zapoznanie się z dokumentacją pracy szkoły: aktami prawnymi, statutem, regulaminem, planami pracy, programami profilaktycznymi, sposobami prowadzenia dokumentacji;
· czynne uczestnictwo we wszystkich przejawach życia szkoły;
· hospitacja zajęć;
· prowadzenie zajęć – w zależności od typu i założonych celów operacyjnych programu praktyki, mogą to być zajęcia grupowe jak i indywidualne;
· przygotowanie materiałów na potrzeby szkoły;
· współdziałanie w organizowaniu zebrań, szkoleń i konsultacji z rodzicami.
Przebieg praktyki:
· student/praktykant w zakresie dyscypliny pracy i organizacji zadań w trakcie trwania praktyki podlega dyrektorowi szkoły;
· pierwsze 2 dni praktyki należy przeznaczyć na rozplanowanie zajęć na cały okres trwania praktyki (uszczegółowienie wcześniej przygotowanego indywidualnego programu praktyki),
· Dziekan zalicza praktykę na podstawie prowadzonej przez studenta dokumentacji; przy ocenie uwzględnia opinię opiekuna i kierownika szkoły, w której student odbywał praktykę;
· student zobowiązany jest dostarczyć do CEM MWSE kompletną dokumentację w terminie do dwóch tygodni po zakończeniu praktyki.
Dokumentacja praktyki:
Na prowadzoną przez studenta dokumentację składa się:
· „Arkusz uwag i spostrzeżeń” wypełniony przez opiekuna praktyk z ramienia szkoły po zakończeniu praktyki;
· dziennik praktyk, który zawiera m.in.: harmonogram praktyki; dane o szkole; krótkie sprawozdania z przebiegu każdego dnia praktyki; konspekty i spostrzeżenia z prowadzonych oraz hospitowanych lekcji; protokoły z wywiadów, rozmów z uczniami, rodzicami, nauczycielami; notatki z analizy dokumentacji; przykłady wykorzystanych kwestionariuszy wywiadów, ankiet, formularzy rozmów indywidualnych.
· indywidualny program praktyki studenta MWSE w Tarnowie w 2 egzemplarzach (załącznik do umowy o organizację praktyki).
· umowa o organizację praktyki w 2 egzemplarzach i egzemplarz regulaminu praktyk zawodowych - do zapoznania się przez studenta oraz opiekuna praktyki ze strony szkoły.
Miejscowość ………………..……….…………, data ………..……..……20…...r.
INDYWIDUALNY PROGRAM PRAKTYKI STUDENTA MWSE W TARNOWIE – KIERUNEK PEDAGOGIKA (PRAKTYKA PO II SEMESTRZE STUDIÓW)
1. Imię i nazwisko studenta: ……………………….………………………………………………….……………...….………………….......
2. Adres zamieszkania: …………………………………………………………………………………………..……………………………..
3. Nr albumu: …………………………………………………………………………………………………………………………………...
4. Telefon kontaktowy: …………………………………………………..…………………………………………………………………..…
5. Nazwa i siedziba instytucji: ..……...................................................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………….………..
6. Czas trwania praktyki: od ……………………….……………..….…..…20…….r. do ………..…….……..………………..……20….. r.
7. Dzienny wymiar zajęć: 4 godziny zegarowe. Czas trwania praktyki zgodny z regulaminem praktyk oraz standardami kształcenia dla kierunku.
8. Ramowy program praktyki – wykaz zadań i czynności przygotowany w oparciu o plan praktyki otrzymany z MWSE po konsultacji z opiekunem praktyki, z ramienia zakładu pracy (wypełnia student):
· …………………………………………………………………………………………………………………………..…..…
· …………………………………………………………………………………………………………………………………
· ……………………………………………………………………………………………………………………..…………..
9. Oświadczam, że posiadam aktualne ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków na okres trwania praktyki:
Data: ………………….…………………… 20…..r. Czytelny podpis praktykanta……………………………………………….…......
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Data: …….......................................................... 20….….r.
Zatwierdzam:
……………………...………………….. ………………………………………
/Pieczątka imienna i podpis opiekuna praktyki /Pieczątka imienna i podpis Dziekana oraz
oraz pieczątka zakładu pracy/ pieczątka MWSE/
(ogólnopedagogiczna praktyka zawodowa)
Rok studiów: II
Semestr: po czwartym semestrze
· zapoznanie się ze specyfiką działalności diagnostycznej, profilaktycznej i resocjalizacyjnej wybranej placówki;
kassak_g