Kolosan 2,16.pdf

(475 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Bogusław Dąbrowski
„Niechaj więc nikt o was nie wydaje sądu co do jedzenia i picia,
bądź w sprawie święta, czy nowiu, czy sabatu” (Kol.2,16 BT).
Tradycyjny komentarz adwentystyczny dotyczący tej kwestii brzmi: „Rodzaj sabatu
rozważany w tym tekście wynika z następnego wiersza: 'wszystko to są tylko cienie
rzeczy przyszłych' (Kol 2,17 NP). Sabat tygodniowy jest pamiątką wydarzenia
z początku historii ziemi (l Mojż 2,2; 2 Mojż 20,8-11, Patriarchowie i prorocy, s. 29,
wyd. II polskie). Dlatego sabat, o którym Paweł mówi, że jest cieniem wskazującym
na Chrystusa nie może odnosić się do sabatu tygodniowego z czwartego
przykazania, lecz do ceremonialnych dni odpoczynku, które swe wypełnienie znalazły
w Chrystusie i Jego królestwie (zob. 3 Mojż 23,6-8.15.16.21.24.25.27.28.37.38)”.1/
Od pewnego już czasu ta interpretacja wzbudzała poważne wątpliwości u wielu
adwentystycznych autorów.2/ Główna słabość powyższej interpretacji polega na nie
zastosowaniu się do zasad hermeneutyki biblijnej. Tradycyjne tłumaczenie tego
tekstu opiera się na konfesyjnych przesłankach teologicznych z pominięciem
szerszego kontekstu biblijnego, świadectw lingwistycznych i gramatyczno-
historycznych.3/
Sabat „cieniem”?
Widzenie w sabacie tygodniowym jedynie tzw. pamiątki rzeczy przeszłych, w tym
przypadku stworzenia, a w świętach izraelskich (równie w sabatach ceremonialnych)
wyłącznie cienia rzeczy przyszłych, który przestaje mieć ważność z nadejściem
rzeczywistości, wydaje się być zwykłym uproszczeniem. Na przykład:
- Pascha i Przaśniki są zarówno pamiątką rzeczy przeszłych - wyjście i z Egiptu, jak
i cieniem przyszłych – Chrystusa. E.G. White tak wyraża się o tym święcie:
„Wzniosłe i uroczyste ceremonie upamiętniały wyzwolenie Żydów z niewoli egipskiej
i wskazywały na przyszłą ofiarę, która uwolni ludzi z niewoli grzechu”; 4/
- „Podobnie jak święto Paschy, tak samo święto namiotów było świętem pamiątki.
Na pamiątkę wędrówek przez pustynię lud miał opuszczać swe domy... .Święto
namiotów było również symbolem. (...) Było ono symbolem wielkiego przyszłego dnia
ostatecznego opuszczenia ziemi, kiedy Pan pośle swych żniwiarzy . ...”; 5/
- comiesięczny nów będąc według Kol ,16.17 „cieniem rzeczy przyszłych” jest, jak
wiemy, okresem spotykania się zbawionych w Nowej Jerozolimie na Nowej Ziemi (Iz
66,23). Nie tylko więc, że nie został zniesiony, ale jest nawet częścią planu Bożego
dla Nowej Ziemi.
1
855552330.059.png 855552330.070.png 855552330.081.png 855552330.092.png 855552330.001.png 855552330.010.png 855552330.011.png 855552330.012.png 855552330.013.png 855552330.014.png 855552330.015.png 855552330.016.png 855552330.017.png 855552330.018.png 855552330.019.png 855552330.020.png 855552330.021.png 855552330.022.png 855552330.023.png 855552330.024.png 855552330.025.png 855552330.026.png 855552330.027.png 855552330.028.png 855552330.029.png 855552330.030.png 855552330.031.png 855552330.032.png 855552330.033.png 855552330.034.png 855552330.035.png 855552330.036.png 855552330.037.png 855552330.038.png 855552330.039.png
Z powyższego nasuwają się dwie obserwacje:
l) w świętach znajdujemy' zarówno aspekt pamiątki przeszłości jak i symbolu
przyszłości;
2) pojęcie „cień” nie ma wyłącznie charakteru bezwartościowych praktyk. Jego
znaczenie jest teologicznie o wiele szersze i ma charakter bardziej „pozytywny”.6/
Wracając do sabatu, traktowanie siódmego dnia tygodnia jako jedynie pamiątki
stworzenia, odbiera temu dniowi głębię teologiczną. Sabat wskazywał na
wyzwoleńczą misję Chrystusa, jest symbolem-przedsmakiem wiecznego
odpoczynku, którego nikt nigdy jeszcze, nie doświadczył, jak wynika to m.in. z Listu
do Hebrajczyków 4. 7/ Tak jak wypełnienie prawa nie oznacza jego zniesienia (por.
Mat.5,17.18), tak też wypełnienie symboliki mesjańskiej, jaką niósł ze sobą sabat, nie
oznacza przekreślenia tego dnia jako dnia świętego.
Święta, nowie, sabaty
Dotychczasowa interpretacja ignorowała także wyraźną sekwencję czasową
występującą w Kol 2,16: święta - cykl roczny, nów - cykl miesięczny, sabat - cykl
tygodniowy. Tego typu określenie, w tej samej kolejności lub odwrotnej, występuje
8 razy w Biblii Starego Testamentu: 4 Mojż 28-29; l Krn 23,31; 2 Krn 2,3; 8,13; 31,3;
Neh 1033, Ez 45,17; 46,4-11. Źródłem dla tego zwrotu był zapewne opis ofiar, które
miały być składane w czasie wszystkich świąt, zamieszczony w 4 Mojż 28-29: 8/
4 Mojż 28,3-8 opisuje c o d z i e n n e ofiary ustawiczne
28,9.10 ofiary w sabat (t y g o d n i o w e);
28,11-15 ofiary w pierwszy dzień miesiąca (m i e s i ę c z n a)
28,16; 29,38 ofiary świąt r o c z n y c h.
Wśród świąt rocznych znajdują się także tzw. sabaty ceremonialne:
pierwszy i siódmy dzień święta Przaśników (28,17.l8.25), dzień Zielonych Świątek
(28,26-31), Nowy Rok (29,1-6), Dzień Pojednania (29,7) oraz pierwszy i ósmy dzień
święta Namiotów (29,12.35-38). Z tego wypływa wniosek, że widzenie w sabatach
z Kol 2,16, czyli w cyklu tygodniowym, sabatów ceremonialnych, jest niewłaściwe,
gdyż owe sabaty ceremonialne są albo samoistnymi świętami (Zielone Świątki, Nowy
Rok, Dzień Pojednania), albo częścią świąt Przaśników i Namiotów, należą więc do
cyklu rocznego. Pozostałe wymienione teksty Starego Testamentu potwierdzają tę
zasadę.
Co zatem ma na myśli ap. Paweł mówiąc o siódmym dniu tygodnia w Kol 2,16?
Z powyższych tekstów starotestamentowych wynika, że określenie „święta, nowie,
sabaty” występują zawsze w kontekście składanych w tych dniach ofiar. Nie zajmują
się one kwestią zachowywania tych dni, lecz kultem sprawowanym w tych dniach.
Widać to wyraźnie w Neh 10,32-34, gdzie występuje oczywiste rozróżnienie między
zachowywaniem soboty (problem kupna i sprzedaży w tym dniu), a ofiarami
składanymi w sabat w kontekście „święta, nowiu, sabatu”.
2
855552330.040.png 855552330.041.png 855552330.042.png 855552330.043.png 855552330.044.png 855552330.045.png 855552330.046.png 855552330.047.png 855552330.048.png 855552330.049.png 855552330.050.png 855552330.051.png 855552330.052.png 855552330.053.png 855552330.054.png 855552330.055.png 855552330.056.png 855552330.057.png 855552330.058.png 855552330.060.png 855552330.061.png 855552330.062.png 855552330.063.png 855552330.064.png 855552330.065.png 855552330.066.png 855552330.067.png 855552330.068.png 855552330.069.png 855552330.071.png 855552330.072.png 855552330.073.png
Konkluzja
Podobnie w Kol 2,16 apostoł Paweł nie zajmuje się problemem zachowania sabatu
czy też innych świąt. Udowadnianie na podstawie tego tekstu, że sabat został
zniesiony nie ma poparcia biblijnego. Paweł dyskutuje tu kwestię kultu ofiarniczego
(ceremonialnego), który odbywał się w poszczególne dni świąteczne, w tym i w dniu
sobotnim. Sabat Żydów Starego Testamentu i czasów Jezusa był wypełniony
różnymi ceremoniami pochodzenia biblijnego i pozabiblijnego, które w erze Nowego
Przymierza nie mają znaczenia. „Cieniowości”, o której mówi Kol 2,17 należałoby się
dopatrywać właśnie w ofiarach i ceremoniach sprawowanych m.in. w siódmy dzień
tygodnia. „Niech was nikt nie sądzi z powodu... sabatu” można by w tym świetle
zinterpretować następująco: nie jesteście winni złamania prawa, jeśli w sabat nie
spełniacie ceremonii i kultów zachowując rytualne przepisy tyczące się tego dnia, nie
jesteście winni, jeśli nie święcicie soboty w sposób, który narzuca wam wielu Żydów.
Przypisy:
1. Francis D. Nichol, red., Seventh-day Adventist Bibie Cotmmentary, Washington D.C. 1957, s. 205.206;
zob. także Donald F. Neufeld, Sabbath Day or Sabbath Days, Review and Herald 148 (l5 Apr. l971), s.13;
D.E. Mansell, The Ministry 12 (1971), s. 27-29; Kenneth H. ??, The "Sabbath Days" of Colossians
2:16,17; Kenneth A. Strand, red. The Sabbath In Scripture and History, Washington D.C. 1982;
2. Zob. Hichard W.Coffen, Colossians 2,14-17, The MInłstry 8 (1972), s.13-15; Samuelle Bacchiocchi, Od
soboty do niedzieli (tłum. z ang. A. Górski), Wyd. Znaki Czasu, Warszawa 1983, ss. 373-379; Paul Giem,
Sabbaton in Col. 2,l6, Andrews Seminary Studies 19/1981, ss. l95-210, w przypisie na s. 196 wymienieni
są jeszcze inni autorzy;
3. Bacchiocchi, op. cit., s. 374; Coffen, op. cit., s. l3;
4. E.G. White, Patriarchowie i Prorocy, wyd. II, Znaki Czasu, Warszawa 1987, s. 413;
5. op. cit., s. 414,415;
6. Bacchiocchi, loc. cit.;
7. Odsyłam tutaj do opracowania tego tematu przez Bacchiocchi'ego op.cit. s. ???? i dalsze, Odpoczynek
człowieka (tłum. z ang. R. Chalupka), wyd. Znaki Czasu, Warszawa 1985, s. 170 - ???
8.
Giem, op. cit., s. 199
9.
op. cit., s. 202.
Artykuł ukazał się w: „Wiadomości – biuletyn dla duchownych Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego”, 5/1989.
3
855552330.074.png 855552330.075.png 855552330.076.png 855552330.077.png 855552330.078.png 855552330.079.png 855552330.080.png 855552330.082.png 855552330.083.png 855552330.084.png 855552330.085.png 855552330.086.png 855552330.087.png 855552330.088.png 855552330.089.png 855552330.090.png 855552330.091.png 855552330.093.png 855552330.094.png 855552330.095.png 855552330.096.png 855552330.097.png 855552330.098.png 855552330.099.png 855552330.100.png 855552330.101.png 855552330.102.png 855552330.002.png 855552330.003.png 855552330.004.png 855552330.005.png 855552330.006.png 855552330.007.png 855552330.008.png 855552330.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin