ĆWICZENIA FONACYJNE.doc

(56 KB) Pobierz
ĆWICZENIA FONACYJNE

ĆWICZENIA FONACYJNE

 

Zadaniem ćwiczeń fonacyjnych jest zmniejszenie napięcia mięśni krtani, ustawienie prawidłowej emisji głosu, nauczenie dziecka właściwego posługiwania się głosem, nauka mówienia na wydechu oraz stosowanie w trakcie mówienia przerw na nabranie powietrza w odpowiednich miejscach. Prowadzenie ćwiczeń fonacyjnych pozwala na zlikwidowanie u dzieci głosów zbyt piskliwych, krzykliwych, takich, które utrudniają odbiór mowy.

 

Przykłady ćwiczeń fonacyjnych:

 

·        ćwiczenie długiej wymowy samogłosek – każdej oddzielnie („a”, „e”, „o”, „u”, „i”, „y”),

·        „Echo”- dzieci wołają poszczególne samogłoski, powtarzają je za rodzicem ciszej, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho),

·        dzieci mruczą przez nos – przedłużają wymowę głosek: „m”, „n”, czemu zawsze towarzyszy drganie skrzydełek nosa i warg (sprawdzenie przez dotyk palcem),

·        łączenie wymowy samogłosek ze spółgłoskami „m”, „n”: „ma”, „mo”, „mu”, „mi”, „my”, „na”, „ne”, „no”, „ni”, „ny”,

·        do przedłużonej głoski „mmmmmmm” dodajemy na końcu samogłoski:
mmma, mmme, mmmo, mmmu, mmmi, mmmy, albo też zaczynamy od samogłoski:
ammm..., emmm..., ommm..., ummm..., immm..., ymmm...,

·        „Psss...”- naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza na jednym wydechu, jak najdłużej,

·        wypowiedzi szeptem, naśladowanie głosów z otoczenia, naśladowanie instrumentów muzycznych,

·        na jednym wydechu z taką samą siłą wymawianie trzech samogłosek: [aou], a następnie [eyi],

·        wymawianie krótkiego zdania szeptem, półgłosem, głosem pełnym i krzycząc,

·        zabawa „Wiosna i misie” - dziecko – miś siedzi skulone na podłodze i mocno śpi. Logopeda – wiosna podchodzi do misia i dotyka pałeczką do jego ramienia. Wówczas miś budzi się ze snu, przeciąga się i cicho mruczy (przedłużona wymowa głoski m), przeciągając jednocześnie palcami po wargach i skrzydełkach nosa, wyczuwając ich drgania. Po chwili wiosna odchodzi, miś znów zapada w głęboki sen. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie,

·        zabawa „Śpij laleczko” – dziecko kołysze laleczkę, śpiewając jej: aaa. Prowadząca mówi, że laleczka nie chce spać. Wówczas dziecko naśladuje płacz lalki: uuu. Nauczyciel podpowiada, że trzeba dalej usypiać laleczkę, co dziecko wyraża głosem: aaa.

N. – Lale dalej płaczą                                                                                     Dz. – aaa

      - Przyszedł pajacyk, który dziwi się, że lalki płaczą                             - zdziwione: ooo

      - Lalki na chwilę milkną, potem znów płaczą                                          - uuuu

      - Dziecko je kołysze                                                                                    - aaa

      - Płacz lalek usłyszał koziołek, który przyszedł i śpiewa im      - eee

         swoją kołysankę                                                                                                 

      - Ale lale płaczą dalej                                                                                    - uuu

      - Zaś dziecko śpiewa im                                                                                    - aaa

      - W odwiedziny do lalek przyszła myszka, która stara się je uciszyć              - iii

      - Lalki płaczą w dalszym ciągu                                                                    - uuu

      - Dziecko śpiewa kołysankę                                                                      - aaa

      - Ostatnim gościem laleczek jest małpka, która martwi się, dlaczego     - yyy

         lale płaczą                                                                                                               

      - Lalki płaczą jeszcze chwilę                                                                      - uuu

      - Dziecko kołysze je                                                                                    - aaa

      - I w końcu lalki zasypiają.

·        dziecko mruczy cicho i lekko mmmm... tak, by wyczuć drgania na wargach, skrzydełkach nos i czubku głowy. Powtarza 3- 5 razy,

·        dziecko wykonuje wdech, zatrzymuje na sekundę wciągnięte powietrze, po czym rozpoczyna wydech z jednoczesnym wymawianiem (lekko i długo) samogłoski aaaa....(eee…, iii…, ooo…, uuu…, yyy…), nie zmieniając natężenia i wysokości głosu,

·        dziecko wykonuje wdech, zatrzymuje na sekundę wciągnięte powietrze, po czym rozpoczyna wydech z jednoczesnym wymawianiem (lekko i długo) samogłoski aaaa...(eee…,iii…, ooo…, uuu…, yyy…), przerywając ją 3 -5 razy (aaaaaa.....aaaaaa......aaaaaa....aaaaa......),

 

 

 

 

 

 

·        dziecko płynnie i lekko na długim wydechu wypowiada połączenia samogłosek:

·             aou: aaaaaooooouuuu

·             eiu: eeeeeiiiiiiiuuuuuu

·             iou: iiiiiioooouuuuu

·             iea: iiiiiieeeeeaaaa

·             oui: ooooouuuuiiiiii

·             uia: uuuuuuuiiiiiiiiaaaaa

·             uoa: uuuuuuuooooooaaaaa

·             ueo: uuuuuueeeeeooooo

·             uiy: uuuuuuuiiiiiiiiyyyyyyy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Opracowanie Agnieszka Sowa na podstawie źródeł z Internetu:

·        http://www.edukacja.edux.pl/p-3647-cwiczenia-fonacyjne.php

·        http://chomikuj.pl/Bozenasta/Dokumenty/LOGOPEDIA/TERAPIA/I.+*c4*87wiczenia+wst*c4*99pne/II+*c4*87wiczenia+fonacyjne

·        http://www.easyvoice.pl/fonacja/cwiczenia-fonacyjne-cz-1/strona-2.html

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin