PLAN TYGODNIOWY
Przedszkole Komunalne nr 2 w Szprotawie
Rok – 2010
Miesiąc – październik
Grupa – Kaczeńce (4 lata)
Plan opracowany na postawie programu wychowania przedszkolnego „Razem w przedszkolu”, J. Andrzejewska, J. Wierucka
Obszary edukacyjne ( realizowane treści podstawy programowej):
Obszar I: Poznawanie siebie jako osoby ( I obszar PP)
Obszar II: Doświadczanie samodzielności ( II Obszar PP)
Obszar III: Odkrywanie znaczenia zdrowia, ruchu, higieny ( V Obszar PP)
i bezpiecznego zachowania się ( VI Obszar PP)
Obszar IV: Poznawanie i rozumienie świata przyrody ( XI Obszar i XII Obszar PP)
Obszar VII: Wprowadzanie w kulturę życia. Poznawanie wartości etycznych i estetycznych ( VII Obszar i VIII Obszar PP)
Obszar VIII: Rozbudzanie ciekawości poznawczej. Rozwijanie procesów poznawczych i operacji umysłowych( IV Obszar PP)
Obszar X: Poznawanie znaczenia języka w porozumiewaniu się i uczestnictwie w kulturze ( III Obszar PP)
Obszar XI: Przygotowanie do pisania i czytania ( XIV Obszar PP)
Obszar XII: Poznawanie znaczenia matematyki ( XIII Obszar PP)
Obszar XIII: Poznawanie świata nauki i techniki ( X Obszar PP)
11
Tematyka kompleksowa
Zadania
Propozycje
Środki dydaktyczne
Uwagi
Owoce i warzywa są zdrowe
Poniedziałek
Temat: Drzewa owocowe
Obszar III
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
¨ Postawa ciała, wielka motoryka, mała motoryka
· Uczestniczenie w ćwiczeniach porannych i ćwiczeniach gimnastycznych w zależności od sprawności dzieci i stopnia trudności ćwiczeń.
1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4
Dowolne nagranie spokojnej muzyki.
X Obszar
UMIEJĘTNOŚCI NARRACYJNE
¨ Rozumienie opowiadań i opowiadanie twórcze
· Wypowiadanie się na temat obrazka, sytuacji.
2. Rozmowy na podstawie ilustracji sadu jesienią.
Ilustracja sadu.
IV Obszar
¨ Pojęcia przyrodnicze
· Poznawanie pojęć przyrodniczych: drzewa owocowe
4. Oglądanie i nazwanie drzew owocowych na podstawie książeczki obrazkowej.
Książeczka obrazkowa – „Drzewa owocowe”.
VIII Obszar
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ
· Wyróżnianie części w całości (owoc – drzewo).
4. Przyporządkowanie owoców (jabłka, gruszki, śliwki) do odpowiednich drzew (jabłoni, gruszy, śliwy).
Na szarym papierze namalowane duże drzewa(jabłoni, gruszy, śliwy);
Kartonowe owoce (jabłka, gruszki, śliwki).
I Obszar
ZMYSŁY
¨ Zmysł wzroku
· Rozwijanie pamięci wzrokowej, np. „Memory”.
5. Zabawa dydaktyczna „Gra na cały rok” – karty pracy o jesieni.
Gra dydaktyczna: „Gra na cały rok” – karty pracy jesień.
· Zabawy w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem przyborów.
6. Zabawa ruchowa (zabawy w ogrodzie)
- „W sadzie” – osy, bąki, pszczoły. (Wesołe przedszkole 4 - latka s. 28),
- „Zabawa z piłeczkami” (Wesołe przedszkole 4 - latka s. 28).
Obręcze: żółte, czerwone, fioletowe;
Małe piłeczki i kilka koszyków.
XI Obszar
¨ Gotowość psychomotoryczna
· Wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami.
7. Wyklejanie szablonów śliwek plasteliną.
Szablony śliwek;
Plastelina.
Wtorek
Temat: Znamy różne owoce
· Zabawa z elementami skoku i podskoku;
· Zabawa z elementem czworakowania.
1. Zabawa ruchowa
- „Zrywamy jabłka w sadzie”
- „Zające w kapuście”
III Obszar
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
¨ Niebezpieczeństwa ulicy
· Przestrzeganie zasady ruchu prawą stroną chodnika.
· Opieka osób dorosłych (trzymanie za rękę, dziecko idzie od wewnętrznej strony chodnika). Przechodzenie przez jezdnię w miejscach oznaczonych w towarzystwie dorosłych.
2. Omówienie zasad dotyczących zachowania bezpieczeństwa w czasie wycieczki.
¨ Zawody związane z roślinami
· Poznanie zawodów związanych bezpośrednio z przyrodą (sadownik).
· Poznawanie czynności ludzi uwarunkowanych zmianami pór roku:
- Jesień: w sadzie i ogrodzie – zbiory owoców; ochrona roślin przed zimnem.
3. Spacer do sadu (zapoznanie się z sadownikiem, zbieranie owoców, próba okrywania pni drzew).
Kosze na owoce.
· Zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z ruchem (zabawy indywidualne, samorzutne, zespołowe, zorganizowane).
4. Zabawa ruchowa (zabawy w ogrodzie)
- zabawa w chowanego.
XII Obszar
KLASYFIKACJA
¨ Tworzenie zbiorów
· Oglądanie i porównywanie przedmiotów i dostrzeganie różnic.
5. Oglądanie owoców przyniesionych do przedszkola. Porównywanie i dostrzeganie różnic.
Owoce przyniesione z sadu oraz z domu.
D47