cykl_sprawnosciowy_ekoludek.pdf

(1521 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Cykl sprawnościowy
„Ekoludek”
Opracowała: phm. Adriana Dobrowolska HO
 
851577088.002.png
Spis treści
Cele i zamierzenia:........................................................................................................2
Konspekty:.....................................................................................................................3
Konspekt 1 – Odwiedziny Ekoludka..............................................................................................3
Konspekt 2 – Klub zielonych detektywów. ...................................................................................5
Konspekt 3 – Zaczarowany świat roślin..........................................................................................6
Konspekt 4 – Witamy w Śmieciowie...............................................................................................8
Konspekt 5 – Zabawa w żywioły.....................................................................................................9
Konspekt 6 – Forum zdrowego żywienia......................................................................................11
Konspekt 7 – Pożegnanie Ekoludka..............................................................................................13
Załączniki:...................................................................................................................14
Załącznik 1 – Piosenka „Ziemia wyspa zielona”.........................................................................14
Załącznik 2 – Wypełnianka „Ziemia wyspa zielona”..................................................................14
Załącznik 3 – List Ekoludka........................................................................................................19
Załącznik 4 – Kodeks Klubu Zielonych Detektywów.................................................................20
Załącznik 5 – „Tu stoi wielkie drzewo”......................................................................................21
Załącznik 6 – Prawda czy fałsz?...................................................................................................21
Załącznik 7 – Hans Christian Andersen „Stokrotka”...................................................................22
Załącznik 9 – Nazwy kwiatów......................................................................................................26
Załącznik 10 – Połącz kwiaty z ich nazwą .................................................................................27
Załącznik 11 – Krzyżaki i rebusy.................................................................................................30
Załącznik 12 – Recykling ............................................................................................................31
Załącznik 13 – Rebusy „Skutkami zanieczyszczenia środowiska” ...........................................32
Załącznik 14 – Informacje o zanieczyszczeniu środowiska..........................................................33
Załącznik 15 – Przepis na sałatkę owocową..................................................................................37
Załącznik 16 – List Ekoludka........................................................................................................37
Załącznik 17 – Plansza..................................................................................................................39
Załącznik 18 – Zadania..................................................................................................................43
Literatura:....................................................................................................................45
1
Cele i zamierzenia:
Cele:
• Nauczenie zuchów obserwacji i troski o środowisko oraz zachowań nie przynoszących
szkody przyrodzie
• Zapoznanie dzieci z otaczającym je światem, rozwijanie w nich inwencji twórczej i
pomysłowości.
• Wyrobienie ekologicznych nawyków tj. segregacja śmieci, gaszenie zbędnego oświetlenia,
zbieranie makulatury, oszczędzanie wody.
• Uświadomienie potrzeby bycia ekologiem każdego dnia.
• Uświadomienie jak ważna jest ochrona środowiska.
• Promocja ekologii w najmłodszej grupie wiekowej związku.
• Ukazanie ekologicznych postaw.
• Ukazanie roli środowiska naturalnego.
Zamierzenia:
• Zuchy będą umiały i wiedziały dlaczego należy segregować śmieci
• Integracja gromady przez zadania wykonywane w szóstkach
• Rozwijanie wyobraźni i kształcenie twórczego myślenia
• Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie oraz postaw zdrowego żywienia
• Zuchy będą umiały samodzielnie przyrządzić sałatkę.
2
851577088.003.png 851577088.004.png 851577088.001.png
 
Konspekty:
Konspekt 1 – Odwiedziny Ekoludka
1. Czas: 65 - 90 – min
2. Miejsce: Harcówka/boisko
3. Przebieg:
a) ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie (okrzyk cyklu i meldowanie) – 5 – 10 min
b) Gawęda – wizyta Ekoludka - 5 -10 min
Na zbiórkę przychodzi gość przebrany za Ekoludka wita się ze wszystkimi i pyta o ich imiona
oraz opowiada im o sobie: Przybyłem tu z bardzo daleka bo słyszałem, że Ziemia jest piękną
planetą zieloną z dużą ilością drzew, kwiatów i zwierząt. Gdy już na nią dotarłem myślałem że
się pomyliłem i jeszcze raz dokładnie przyjrzałem się mapie i jednak to była prawda dotarłem na
Ziemię. Nie jest taka jak ją opisywano zamiast tego jest szara i ponura. Chciałbym zobaczyć ją
taką jak słyszałem. Czy zechcecie mi pomóc i dowiedzieć się dlaczego nie jest już zielona?
(Zuchy odpowiadają)
Chciałbym lepiej was poznać i spędzić z wami trochę czasu. Czy mogę się z Wami pobawić?
c) GiĆ – 5 –10 min
▪„Zabawa z chusteczką”
Osoba stojąca pośrodku koła podrzuca chusteczkę wypowiadając jednocześnie imię
wytypowanego członka grupy. Istotne jest nawiązanie kontaktu wzrokowego zwłaszcza gdy
imiona się powtarzają. Gra powinna być wykonywana dynamicznie
▪„Koc”
Dzielimy uczestników na dwie grupy oddzielając je np. kocem, chustą. Po dwóch jej
stronach ustawiają się wytypowane osoby, które mają jak najszybciej odgadnąć imię
„przeciwnika”. Następnie chustę podnosimy do góry na umówiony znak opuszczamy gdy
ktoś nie odgadnie lub się pomyli przechodzi na stronę drużyny przeciwnej.
d) Majsterka – 15-20 min
Zuchy malują dla ekoludka obrazki jak powinna wyglądać Ziemia.
e) GiĆ – 5 – 10 min
▪„Raz, dwa, trzy... Ekolodek!!!”
Wyznaczamy jedną osobę, która jest Ekoludkiem i staje na początku wyznaczonego terenu.
Pozostali uczestnicy stają w szeregu na końcu wyznaczonego terenu. Ekoludek odwraca się
plecami, tym samym daje znać reszcie, że może biec w jej kierunku. Ekoludek jest
odwrócona plecami aż do momentu gdy skończy mówić: "raz dwa trzy – Ekoludek patrzy!".
Gdy Ekoludek odwraca się pozostali uczestnicy zatrzymują się w bezruchu. Kto poruszy się,
3
wraca na linię startową.
f) PiP - 5-10 min
Załącznik 1 – piosenka „Ziemia wyspa zielona”
Załącznik 2 – wypełnianka „Ziemia wyspa zielona”
g) GiĆ – 5 – 10 min
▪„Klepacz”
Uczestnicy siadają w kręgu, pierwsza osoba rozpoczynająca zabawę klepie dłonią w swoje
kolano i przekazuje klepnięcie osobie siedzącej obok. Aby zmienić kierunek klepnięcia
uderzamy dwa razy.
▪„Ekologiczne skojarzenia”
Zuchy w szóstkach otrzymują zadanie: wymyślić jak najwięcej wyrazów kojarzących się z
EKOLOGIĄ. Po czasie na zastanowienie prowadzący wskazuje kolejno grupy, które
wymieniają po jednym wyrazie. Gra przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
h) ZZZOiT - 5-10 min
▪rozmowa Ekoludka z zuchami
Czy podobały się wam zabawy? Czy chcecie bym nauczył was jak dbać o Ziemię? Zuchy
podejmują decyzję, czy chcą pomóc Ekoludkowi. Jeśli tak to od następnego spotkania z
Ekoludkiem, będą się witać okrzykiem: Ekoludek – Posprzątamy cały świat! Zuchy – Z
Ekoludkiem za pan brat!
4. Uwagi:
kartki, kredki, mazaki, wycinanki, klej, nożyczki, koc , chustka
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin