plg_zaslot_JL.doc

(388 KB) Pobierz
ZASADY LOTU

ZASADY LOTU

1

Czy profile klasyczne są dużo bardziej „wrażliwe” na zabrudzenia od profili laminarnych?

Nie

2

Aby szybowiec znalazł się w fazie lotu nazwanej autorotacją skrzydła, musi powstać zaburzenie, które spowoduje, że oba skrzydła opływane będą

Opływane nierównomiernie

3

Aby zapobiec zjawisku flatteru giętno-lotkowemu należy

Zwiększyć sztywność gietną skrzydła i zastosować wyważenie masowe lotek.

4

Aby zapobiec zjawisku flatteru giętno-skrętnemu należy

Zwiększyć sztywność skrętną skrzydła i przesunąć środek ciężkości
skrzydła jak najbliżej osi skrętnej

5

Aby zapobiec zjawisku odwrotnego działania lotek należy

Zwiększyć sztywność skrętną skrzydła

6

Aby zapobiec zjawisku trzepotania usterzeń należy

Zastosować usterzenia typu T i starannie opracować przejście
skrzydło-kadłub.

7

Aerodynamiczna krawędź natarcia to linia łącząca punkty płata lotniczego, w których

Prędkość strumienia = 0, a ciśnienie = ciśnieniu spiętrzenia

8

Brak wyważenia masowego lotek na dużych prędkościach lotu jest bezpośrednią przyczyną występowania

Flatteru lotkowego

9

Buffeting to inaczej

Trzepotanie usterzeń

10

Ciało porusza się po okręgu z prędkością 'ε'. Jeżeli zwiększymy dwukrotnie prędkość ciała to

prędkość kątowa W wzrośnie dwukrotnie, przyspieszenie dośrodkowe wzrośnie
czterokrotnie

11

Ciało porusza się po okręgu z prędkością ‘υ’. Jeżeli zwiększymy dwukrotnie promień okręgu  to

prędkość kątowa W zmaleje dwukrotnie, droga przebyta przez ciało w czasie
okresu T wzrośnie dwukrotnie i przyspieszenie dośrodkowe zmaleje dwukrotnie

12

Ciało porusza się ze stałą prędkością ‘υ’ po okręgu o promieniu ‘R’. Wypadkowy wektor przyśpieszenia, działającego na to ciało, jest zawsze skierowany

W stronę środka okręgu
 

13

Ciało porusza się ze zmienną prędkością ‘υ’ po okręgu o promieniu ‘R’. Kąt ‘α’ zawarty między promieniem ‘R’, a wektorem przyśpieszenia ‘a’ działającym na ciało jest:

0°< a<90°

14

Ciśnienie statyczne w punkcie przejścia z opływu laminarnego w oplyw turbulentny jest

Minimalne na górnej powierzchni i maksymalne na dolnej

15

Co to jest „równanie stanu powietrza” ?

Związek między ciśnieniem statycznym i gęstością, temperaturą i stałą
gazową powietrza a=ρ*g*R*T

16

Co się rozumie pod pojęciem „sterowności” obiektu latającego (samolotu, śmigłowca, szybowca, lotni itp.)?

Zdolność do "odpowiadania" przez obiekt na zadawane przez pilota impulsy
sterujące

17

Co to jest „ciśnienie spiętrzeniowe”?

różnica ciśnienia dynamicznego i statycznego.

 

Na profilu wyróżnia się tzw. punkt spiętrzenia - jest to punkt leżący w pobliżu noska, w ktorym napływająca

struga rozdziela się na część gorną i dolną. W tym punkcie panuje tzw. ciśnienie spiętrzenia, ktore jest największym ciśnieniem w całym opływie. Prędkość opływu wynosi tam zero, tzn. struga dociera do profilu, zatrzymuje się i rozdziela. Dlatego ciśnienie spętrzenia jest rowne ciśnieniu dynamicznemu strugi, czyli: ρ*v2/2

W miarę zwiększania kąta natarcia punkt spiętrzenia przesuwa się pod spod skrzydła (oczywiście w niewielkim zakresie, cały czas pozostając w pobliżu noska). Jeśli w tym miejscu znajdzie się jakiś otwor lub szczelina, to w pewnym momencie największe ciśnienie w okolicy profilu (ciśnienie spętrzenia) będzie panowało właśnie w tym otworze bądź szczelinie.

18

Co to jest „opływ laminarny”?

Niezaburzony opływ od krawędzi natarcia do punktu przejściowego

19

Co to jest „pułap teoretyczny” statku powietrznego (śmigłowca, samolotu, szybowca itp.)?

Największa wysokość, na którą teoretycznie samolot może się wznieść   

Pułap teoretyczny - wyznaczony jako wysokość lotu, dla ktorej maksymalna prędkość wznoszenia wynosi 0.

20

Co to jest „stateczność statyczna” obiektu (samolotu, śmigłowca, szybowca, lotni itp.)?

Istnienie tendencji (w postaci działania siły lub momentu) do powrotu do równowagi po wytrąceniu z niej

21

Co to jest „środek parcia profilu” ?

Wyobrażalny punkt na cięciwie profilu, w którym działa wypadkowa wszystkich sił aerodynamicznych występujących na profilu.

22

Co to jest „warstwa przyścienna”?

Warstwa powietrza opływającego dowolny element, w której V zmienia się od 0 do V opływu.

23

Co to jest „wydłużenie” skrzydła samolotu lub szybowca, albo łopaty nośnej?

Stosunek rozpiętości do średniej cięciwy geometrycznej.

24

Co to jest elewacja lotniska?

Fizyczne wzniesienie płyty lotniska nad umowny poziom morza wg ISA   

25

Co to jest gęstość powietrza?

Ilość masy powietrza zawartej w m3 objętości

26

Co to jest Międzynarodowa Atmosfera Wzorcowa ISA (International Standard Atmosphere)?

Zbiór uznawanych za wzorcowe wielkości ciśnienia statycznego p, temperatury t oraz gęstości powietrza g na różnych wysokościach

27

Co to jest wysokość ciśnieniowa nad poziomem lotniska?

Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniowym ustawionym na aktualne QFE

28

Co to jest wysokość ciśnieniowa nad poziomem morza?  

Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniowym ustawionym na aktualne QNH.

29

Co to jest wysokość gęstościowa?

Wysokość pozorna, na której gęstość powietrza jest równa wartości standardowej wg atmosfery ISA

Wysokość gęstościowa (Density Altitude) jest teoretyczną gęstością atmosfery wzorcowej na wysokości lotu,

czyli że w atmosferze wzorcowej wysokość gęstościowa jest rowna ciśnieniowej

30

Co to jest wysokość standardowa?  

Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniu ustawionym na standardową wartość na poziomie morza QNE , tj. 1013,25 hPa = 760 mmHg

31

Czy między ciśnieniem statycznym powietrza (p), jego temperaturą bezwzględną (T) i gęstością (&rho;) istnieje jakiś związek?

- tak, wyrażony równaniem stanu P = ρ*g*R*T g = przysp. Ziemskie 9,81m/s2 R = stała gazowa pow. = 29,2746m/K

32

Czy obiekt (samolot, śmigłowiec, szybowiec, lotnia itp.) niestateczny statycznie może być stateczny dynamicznie?

Nie

33

Czy płatowiec może mieć tą samą doskonałość dla dwóch różnych kątów natarcia &alpha; 1 &alpha; optymalne?

- tak

34

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin