Jak skutecznie przeprowadzić upadłość konsumencką - ebook.pdf

(321 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
E e- oradnik
PRAWO PRAWO PRAWO PRAWO PRAWO
Jak skutecznie
przeprowadzić
upadłość konsumencką
• Kiedy osoba fizyczna może ogłosić upadłość
• Kiedy dłużnik staje się niewypłacalny
• o powinien zawierać wniosek o ogłoszenie upadłości
• zy sąd może oddalić wniosek
• o co sąd tworzy plan spłaty wierzycieli
• Jaka jest rola syndyka w postępowaniu o upadłość
• Kiedy sąd może umorzyć postępowanie
• Jaka jest procedura oddłużenia
• Jakie są obowiązki upadłego konsumenta
• zy przedsiębiorca może się bronić
przed upadającym konsumentem
• padłość konsumencka w krajac nii uropejskiej
849559463.023.png 849559463.024.png 849559463.025.png 849559463.026.png 849559463.001.png 849559463.002.png 849559463.003.png 849559463.004.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
SPIS TREŚCI
NIEZAWINIONA NIEWYPŁACALNOŚĆ KONSUMENTA ..........................................................4
KIEDY DŁUŻNIK STAJE SIĘ NIEWYPŁACALNY ....................................................................5
WNIOSEK O OGŁOSZENIE UPADŁOŚCI..............................................................................5
SĄD OGŁASZA UPADŁOŚĆ KONSUMENTA ..........................................................................8
PIĘCIOLETNI PLAN SPŁATY ..............................................................................................8
SYTUACJA MAŁŻONKA UPADŁEGO KONSUMENTA..............................................................9
JAK RYZYKUJE FIRMA WINDYKACYJNA ..........................................................................10
SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ ..................................................................................................11
POSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM ....................................................................................11
SĄD MOŻE ODDALIĆ WNIOSEK ....................................................................................13
UMORZENIE WSZCZĘTEGO POSTĘPOWANIA ..................................................................14
MIESZKANIE DŁUŻNIKA................................................................................................15
OBOWIĄZKI UPADŁEGO KONSUMENTA..........................................................................16
PRZEDSIĘBIORCA MOŻE BRONIĆ SIĘ PRZED UPADAJĄCYM KONSUMENTEM....................16
SŁOWNICZEK................................................................................................................18
UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ..........................................18
PRZYKŁADY..................................................................................................................21
PORADY ....................................................................................................................25
USTAWA – PRAWO UPADŁOŚCIOWE I NAPRAWCZE ........................................................33
USTAWA O ZMIANIE USTAWY – PRAWO UPADŁOŚCIOWE I NAPRAWCZE ORAZ USTAWY
O KOSZTACH SĄDOWYCH W SPRAWACH CYWILNYCH......................................................164
Adres redakcji: 01-042 WARSZAWA, UL. OKOPOWA 58/72
TEL. (0 22) 530 40 40; WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Redaktor naczelny Gazety Prawnej: MICHAŁ KOBOSKO
Dyrektor artystyczny Gazety Prawnej: KASPER SKIRGAJŁŁO-KRAJEWSKI
Autor tekstów: MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ
Redakcja: EWA WILCZYŃSKA
DTP: JOANNA ARCHACKA
Biuro Reklamy: 01-042 WARSZAWA, UL. OKOPOWA 58/72
TEL. (0 22) 530 44 44; E-MAIL: REKLAMA@INFOR.PL
Biuro Obsługi Klienta: 05-270 MARKI, UL. OKÓLNA 40
TEL. (0 22) 761 30 30, 0 801 62 66 66; E-MAIL: BOK@INFOR.PL
ISBN 978-83-61957-35-5
849559463.005.png 849559463.006.png 849559463.007.png 849559463.008.png 849559463.009.png 849559463.010.png 849559463.011.png 849559463.012.png 849559463.013.png 849559463.014.png 849559463.015.png 849559463.016.png 849559463.017.png 849559463.018.png 849559463.019.png 849559463.020.png
 
Jak skutecznie
przeprowadzić
upadłość konsumencką
Co dziesięć lat osoba fizyczna może ogłosić upadłość, gdy
stanie się niewypłacalna. Na spłatę zobowiązań musi
przekazać mieszkanie i cały majątek, natomiast tę część
zobowiązań, na które nie będzie miała już pokrycia, sąd
umorzy i w ten sposób oddłuży daną osobę.
O
Od 31 marca 2009 r. niewypłacalna osoba fizyczna nieprowadząca
działalności gospodarczej może wystąpić o ogłoszenie upadłości, pod
warunkiem że stała się niewypłacalna na skutek wyjątkowych i nieza-
leżnych od siebie okoliczności. Upadłość będzie mogła ogłosić raz na dziesięć lat.
Sąd ogłasza upadłość na wniosek zadłużonego konsumenta. Z takim wnioskiem
nie może natomiast wystąpić jego wierzyciel, na przykład bank, w którym zacią-
gnął kredyt i nie spłaca go, grupa wierzycieli, poręczyciele pożyczki, którzy spła-
cili za niego zobowiązanie itd.
849559463.021.png
e-Poradnik Dziennika Gazety Prawnej
4
Procedura ogłaszania upadłości konsumenckiej została uregulowana w ustawie
z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz
ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. nr 234, poz. 1572).
Aby skorzystać z oddłużenia, konsument musi przede wszystkim udowodnić, że
stał się niewypłacalny z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od siebie oraz
społecznie usprawiedliwionych, np. z powodu choroby lub niezawinionej utra-
ty pracy. Sąd może wydać postanowienie o ogłoszeniu upadłości tylko co do
osób, które spełniają takie wymogi, dlatego nie wszystkie niewypłacalne oso-
by fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mogą skorzystać z oddłu-
żenia się, umorzenia części długów i upadłości konsumenckiej. Do tej grupy
należą na przykład osoby, które z własnej winy utraciły pracę (zostały zwolnio-
ne z powodów dyscyplinarnych albo przez siebie zawinionych) albo same się
zwolniły.
Niezawiniona niewypłacalność konsumenta
Postępowanie upadłościowe jest wszczynane tylko w razie niewypłacalności
dłużnika. Chodzi tutaj o taką sytuację, w której dłużnik nie wykonuje swo-
ich wymagalnych zobowiązań. Dla oceny niewypłacalności nie ma znaczenia
charakter zobowiązań, tzn. czy są to zobowiązania o charakterze pieniężnym
czy też niepieniężnym. Niewykonywanie zarówno jednych, jak i drugich
oznacza, że dłużnik jest niewypłacalny, co daje podstawę ogłoszenia jego
upadłości.
Natomiast na ocenę niewypłacalności nie ma wpływu rozmiar i wysokość zobo-
wiązań, których dłużnik nie wykonuje. Ustawa – Prawo upadłościowe i napraw-
cze nie przewiduje żadnych minimalnych wartości w tym zakresie. Istotna jest
tylko kwestia wymagalności zobowiązań, gdyż niewypłacalność występuje wów-
czas, gdy dłużnik nie wykonuje zobowiązań, które są już wymagalne.
Sąd może ogłosić upadłość w stosunku do osób fizycznych tylko wówczas, gdy
stan niewypłacalności powstał wskutek wyjątkowych i niezależnych od nich oko-
liczności. Jeżeli takie wyjątkowe okoliczności nie zaistnieją, sąd oddala wniosek
o ogłoszenie upadłości.
Przepisy prawa upadłościowego nie definiują takich szczególnych okoliczno-
ści uzasadniających ogłoszenie upadłości. Ustawa tylko przykładowo wska-
zuje, jakie sytuacje nie będą uznawane za nadzwyczajne okoliczności, a za-
istnienie których będzie uzasadniało oddalenie wniosku. Jeżeli dłużnik za-
ciągnął zobowiązanie, będąc niewypłacalnym albo rozwiązano z nim stosu-
nek pracy z przyczyn leżących po stronie pracownika lub za jego zgodą, sąd
oddali wniosek.
849559463.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin