8.09.2011r
Temat: Bezpieczna droga do szkoły.
1. Cele:
• czytanie tekstu i łączenie go z odpowiednimi ilustracjami;
• znajomość zasad zachowania się pieszego na drodze i stosowanie się do nich w życiu codziennym;
• określenie położenia przedmiotów w przestrzeni i na płaszczyźnie względem innego obiektu;
• wykonywanie pracy plastyczno-technicznej zgodnie z podaną instrukcją;
• zabawa ruchowa.
2. Metody:
• pogadanka
• praca z książką
• ekspresyjna.
3.Formy:
• grupowa
• indywidualna
4.Środki dydaktyczne:
• podręczniki,
• komputer oraz rzutnik multimedialny,
• znaki drogowe,
• piłka.
5. Plan zajęć:
4.Przebieg zajęć:
-Przypomnienie strony prawej i lewej – ćwiczenia praktyczne: dzieci zgodnie z poleceniem pokazują prawe oko, lewe oko, prawą rękę, lewą rękę itd.
-Wykreślanka i rozmowa o funkcji znaczków odblaskowych.
-Opisywanie drogi do szkoły dzieci na ilustracji.
-Rozmowa o trudnych sytuacjach napotykanych po drodze: Kto z was dojeżdża do szkoły autobusem lub innym środkiem lokomocji? Kto mieszka blisko szkoły? Jakie zabudowania mijacie w drodze do szkoły? itd.
-Wysłuchanie wiersza z podręcznika i rozmowa o opisanej sytuacji. Omówienie zdjęć i dobieranie ich do odpowiednich zdań wiersza.
-Omówienie zasad przechodzenia przez jezdnię na podstawie wiersza, ilustracji i porównanie ich z własnymi doświadczeniami.
-Przypomnienie zasad zachowania pieszego na drodze, omówienie konsekwencji wynikających z ich nieprzestrzegania, podawanie przykładów.
-Wyszukiwanie w wierszu par rymujących się wyrazów, nauka wiersza na pamięć.
IV. Miniquiz drogowy, rebus.
-Utrwalenie zasad poruszania się po drogach: poboczem, na przejściu dla pieszych z sygnalizacją i bez niej.
-Rozpoznawanie znaków drogowych.
-Odczytywanie i uzupełnianie znaków związanych z przejściem dla pieszych, wskazanie miejsc, w których najczęściej umieszczone są te znaki.
-Rozwiązywanie rebusu: Jestem wzorowym pieszym.
V. Ćwiczenia słuchu fonematycznego – podział wyrazów na sylaby i głoski.
-Tworzenie łańcuszków wyrazowych: pierwsze dziecko w kręgu wypowiada dowolne słowo, kolejne – mówi słowo rozpoczynające się głoską, która kończy poprzednie słowo.
-Podział na głoski wyrazów związanych z ruchem drogowym.
VI. Wykonanie sygnalizatora świetlnego:
-Omówienie wyglądu sygnalizatora (kolorów i umieszczenia) i wykonanie go.
VII. Zabawa ruchowa „Kaczuchy”
-Dzieci wykonują odpowiednie ruchy do melodii, która z czasem przyśpiesza.
VIII. Podsumowanie zajęć.
-Dziecku siedząc w kręgu podają sobie piłkę, osoba trzymająca ją w rękach podaje jedną zasadę poruszania się po drodze.
09.09.2011r
Temat: Wspólnie uczymy się i bawimy – spotkanie z lekturą.
1.Cele:
• zapoznanie z lekturą „Plastusiowy pamiętnik” M. Kownackiej;
• wypowiadanie się w rozmowach inspirowanych lekturą;
• uświadomienie, że warto pomagać potrzebującym i umiejętność niesienia jej;
• utrwalanie pojęcia głoski i litery;
• dbanie o poziom graficzny kreślonych znaków i pisma.
• indywidualna.
• lektura,
• plastelina,
• kartki z ćwiczeniami grafomotorycznymi,
• kartoniki do budowy modeli wyrazowych,
• kłębek wełny.
I. Spotkanie z bohaterami lektury „Plastusiowy pamiętnik” M. Kownackiej: prezentacja książki, rozmowa o wysłuchanym fragmencie; układanie zestawu cech pozytywnych i negatywnych; ocena zachowania postaci; wypowiedzi na temat wzajemnej pomocy.
II. Wykonanie z plasteliny Plastusia według własnego pomysłu i dbanie o higienę pracy.
III. Ćwiczenia grafomotoryczne: kreślenie znaków obiema rękami; przypomnienie liniatury; kreślenie znaków literopodobnych.
IV. Ćwiczenia utrwalające pojęcia głoski i litery: czytanie wyrazów, budowanie modeli głoskowych; tworzenie wyrazów i zdań. Przeliczanie wyrazów w zdaniach.
V. Podsumowanie zajęć: wypowiadanie przyjaznych komunikatów.
6. Przebieg zajęć:
I. Potrafimy sobie pomagać – prezentacja bohaterów lektury.
-Zaprezentowanie książki M. Kownackiej „Plastusiowy pamiętnik”: autora, tytułu, wydawnictwa.
-Przedstawienie głównych bohaterów lektury.
-Odczytanie rozdziałów „O moim biednym nosie i o szkaradnej Zosi” oraz „O Zosi niszczycielce — historia smutna wielce”.
-Rozmowa o zachowaniach bohaterów wysłuchanego fragmentu.
-Rozróżnianie cech dobrych i złych: określanie zachowań mianem pozytywnych i negatywnych.
II. Wykonanie z plasteliny Plastusia według własnego pomysłu i z zachowaniem higieny pracy.
-Przypomnienie zasad lepienia z plasteliny.
-Zaplanowanie pracy i ulepienie swojego Plastusia.
III. Ćwiczenia grafomotoryczne – kreślenie znaków obiema rękami.
-Pisanie znaków grafomotorycznych na przygotowanych kartkach.
-Odczytywanie wyrazów i wypowiadanie ich głoskami.
-Szukanie w otoczeniu przedmiotów, w których na początku słychać określoną głoskę.
-Wyróżnianie głosek w wyrazach i wyszukiwanie wskazanej; ustalanie, czym jest głoska, czym litera.
V. Podsumowanie zajęć – wypowiadanie przyjaznych komunikatów.
-Nauczyciel trzyma kłębek weny, nawija kawałek na palec wskazujący i mówi: Podaję kłębek Maćkowi, bo miło się uśmiecha. Maciek chwyta kłębek, nawija kawałek nitki na palec i przekazuje go kolejnemu uczestnikowi zabawy również wypowiadając miłe słowa.
12.09.2011
Temat: Jacy jesteśmy?
• świadomość potrzeby pomagania innym z wykorzystaniem własnych umiejętności,
• dokonywanie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej i pisze wyrazy z literami o, O,
• rozpoznawanie wybranych ssaków, owadów i ptaków żyjących w znanym środowisku przyrodniczym,
• przeliczanie i odczytywanie liczb w zakresie 10.
• plansze z ssakami, owadami i ptakami,
III. Wyodrębnienie przedstawicieli ssaków, owadów i ptaków.
V. Ćwiczenia utrwalające przeliczanie i porównywanie liczb w zakresie 10.
6.
I. W czym oczekują pomocy, w czym mogę pomóc?
-Dzieci podają kolejno 2 zdania, w 1. w czym oczekują pomocy od innych, a w 2. w czym mogą innym pomóc.
II. Sokole oko – praca z tekstem.
-Omówienie co działo się w tekście, sprawdzenie rozumienia tekstu.
-Wyjaśnienie znaczenia związku frazeologicznego sokoli wzrok.
-Rozmowa o pseudonimach i przezwiskach, określenie ich nastawienia emocjonalnego.
-Prezentacja plansz ze zwierzętami, rozpoznawanie ich.
-Rozpoznawanie i klasyfikowanie zwierząt przedstawionych na ilustracji; wskazanie najistotniejszych różnic w budowie owadów, ptaków i ssaków. Zapisanie wyników obserwacji.
IV. Mamy sokoli wzrok – praca inspirowana tekstem „Tyle pomyłek”.
-Nauczyciel zmienia miejsce przedmiotów w sali, dzieci wskazują zmiany.
-Głośne czytanie tekstu i wyszukiwanie niedorzeczności ukrytych na ilustracji.
-Wyszukiwanie w klasie przedmiotów, które w kształcie zawierają literę o.
-Budowanie modeli wyrazów z głoską o; podział wyrazów na sylaby, samogłoski i spółgłoski.
-Pisanie o, O w izolacji, sylabach i wyrazach.
-Wskazanie miejsca samogłoski o i litery o w nazwach owadów i części ciała.
V. Umiemy liczyć do 10 – przeliczanie i odczytywanie liczb w zakresie 10.
-Rozumiemy się bez słów – układanie w ławkach w parach przyborów szkolnych zgodnie z liczbą pokazaną przez nauczyciela na kartoniku.
-Głośne przeliczanie przyborów szkolnych. Głośne przeliczanie przedmiotów w sklepie Pana Bałagana.
14.09.2011
Temat: Czym się różnimy?
• ...
zwariowanakas1990