Indywidualny program terapeutyczny.doc

(40 KB) Pobierz

3.                     Indywidualny program terapeutyczny.

"Zabawa jest nauką - nauka jest zabawą.
Im więcej zabawy - tym więcej nauki."
Glenn Doman

1.          ĆWICZENIA TERAPEUTYCZNE (wprowadzające).

Ćwiczenia łatwe, atrakcyjne, poniżej możliwości dziecka, zachęcające do podjęcia wysiłku, np:

o        nieme granie na instrumentach;

o                                     zabawa "Dyrygent";

o                                     odgadywanie i naśladowanie za pomocą ruchów ciała różnych zwierząt i czynności człowieka;

o                                     poznawanie dotykiem przedmiotów;

o                                     zabawa "Co się zmieniło?";

o                                     zabawy klockami;

o                                     określanie różnic i podobieństw demonstrowanych przedmiotów;

o                                     oglądanie filmów, słuchanie bajek i piosenek;

o                                     odgadywanie tytułów znanych dziecku melodii nagranych na taśmę magnetofonową;

o                                     wystukiwanie rytmu piosenek, zabawa w wykonywanie gestów do piosenek, np. "Nie chcę cię znać", "Ojciec Wergiliusz" itp.

o                                     wykonywanie rękami i nogami ruchów przeciwnych;

o                                     zabawa "ciepło - zimno";

o                                     lepienie z plasteliny;

o                                     segregowanie drobnych przedmiotów.

111.            ĆW. KOREKCYJNE (usprawniające zaburzone funkcje):

o                                     ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE:

§                                          Ćwiczenia utrwalające wymowę poszczególnych głosek ćwiczonych w czasie logoterapii w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

§                                          Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:

§                                          Ćwiczenia żuchwy: opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze; ruchy poziome przy zamkniętych i rozchylonych wargach; ruchy do przodu i do tyłu.

§                                          Ćwiczenia warg: wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych; zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną; wargi ściśnięte - cmokanie; dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka; dmuchanie z zębami górnymi na dolnej wardze, jak przy "f"; dmuchanie bokiem; parskanie; półuśmiech - odciąganie na przemian kącików warg; przesadna artykulacja samogłosek a - i - o - e - u - y, a - i - u, a - e - u - au, a - o -i itp.; nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza ustami lub nosem.

§                                          Ćwiczenia języka (żuchwa powinna być nieruchoma): 
wysuwanie i chowanie języka; 
przesuwanie języka od kącika do kącika warg; 
wysuwanie języka daleko na brodę; 
oblizywanie dolnej wargi i brody; 
unoszenie języka w kierunku nosa; 
oblizywanie górnej wargi; 
oblizywanie ruchem okrężnym warg posmarowanych miodem, dżemem; 
oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym; wypychanie policzków; 
unoszenie czubka języka do zębów górnych i dolnych oraz do dziąseł 
z wypowiadaniem głoski"l"; 
klaskanie czubkiem i środkiem języka; 
wysuwanie szerokiego języka na wargi (z rozsunięciem kącików jak do uśmiechu i spłaszczaniem języka zbliżonymi do siebie zębami); 
wysuwanie języka wąskiego na wargi; 
spłaszczanie i zwężanie języka; 
przesuwanie poziomo języka pomiędzy kącikami warg bez opierania go na wardze; 
unoszenie języka do nosa i wywijanie go na brodę.

§                                          Ćwiczenia podniebienia miękkiego: ziewanie; 
kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej; 
chrapanie na wdechu i wydechu; 
wymawianie sylab ak, ka, ku, aka, oko, uku; 
oddychanie - wdech przez nos, wydech przez usta.

§                                          Ćwiczenia wyrazistej artykulacji samogłosek:

§                                          Dokładne wypowiadanie na głos i szeptem każdą samogłoskę osobno: a, o, u, e, y, i, oraz razem: aoueyi kontrolując układ warg przed lustrem (I. Styczek "Logopedia");

§                                          Czytanie zdań (fragmentu wiersza lub prozy) z wyrazistym wypowiadaniem samogłosek;

§                                          Czytanie zdań wymawiając tylko samogłoski (szeptem lub głośno) np. pA dA dEszcz A - A - E

§                                          Ćwiczenia przygotowujące do wymowy głoski "r" poprzez gimnastykę usprawniającą narządy artykulacyjne:

§                                          Ćwiczenia warg: cofanie kątów ust i obciążanie zębów, a następnie wypinanie warg do przodu, układając je w" dzióbek"(jak przy wymowie y-u); 
cofanie kątów ust i ukazywanie zębów przez zaokrąglenie warg (jak przy wymowie "o"); 
podnoszenie i opuszczanie dolnej wargi; 
podciąganie obu zwartych warg do góry i w dół - na przemian; 
cofanie lewego i prawego kąta ust - na przemian; 
cofanie obu kątów ust równocześnie; 
oblizywanie wargą wargi (górną i dolną na przemian); 
dotykanie górnymi siekaczami dolnej wargi, a dolnymi górnej - na przemian; 
przytrzymywanie siekaczami raz górnej wargi, raz dolnej, z równoczesnym poruszaniem wargą wolną; 
nakładanie warg i poruszanie nimi naśladujące królika; 
naśladowanie parskania konia i warkotu motoru.

§                                          Masaż warg: masowanie warg palcem przy zwartych siekaczach ruchem okrężnym, a następnie - w dół i w górę.

§                                          Ćwiczenia języka: wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej; 
dotykanie końcem języka nosa i podbródka - na przemian; 
poruszanie językiem z lewa na prawo, dotykając czubkiem języka kątów ust; 
dotykanie językiem górnych zębów z wewnątrz i z zewnątrz; 
oblizywanie językiem zębów ruchem okrężnym przy zwartych wargach; lizanie podniebienia przy otwartych ustach; 
zlizywanie miodu lub zagęszczanego mleka ze spodka; 
zmienianie układu języka wąskiego na szeroki; 
dynamizowanie mlaskania i cmokania; 
ssanie landryn i żucie gumy; 
dynamiczne wymawianie: lalalalala....lllllllllll; 
dynamiczne wymawianie: ddddddd - dt, dt, dt, dddttddttddttdtdt.

§                                          Ćwiczenie dolnej szczęki: swobodne opuszczanie w dół i podnoszenie dolnej szczęki (język płaski w bezruchu).

o                ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:

§                                          Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownictwo dziecka:

§                                          swobodne wypowiedzi na różne tematy;

§                                          luźne rozmowy;

§                                          dzielenie się wrażeniami z przeżytych sytuacji;

§                                          opisy obrazków;

§                                          słuchanie bajek, piosenek, opowiadań z płyt lub czytanych przez nauczyciela;

§                                          opowiadanie historyjek obrazkowych;

§                                          kończenie zdań;

§                                          wymyślanie opowiadania do obrazka lub przedmiotu;

§                                          opowiadanie opowieści pantomimicznych;

§                                          prezentowanie piosenek, wierszy, bajek, żartów, zabawa w konferansjera;

§                                          układanie zagadek;

§                                          układanie rozmów teatralnych pacynek;

§                                          ćwiczenia instruktażowe.

§                                          Ćwiczenia prawidłowego odbioru dźwięków:

§                                          rozpoznawanie głosów otoczenia (dźwięków i szmerów) i ich naśladowanie;

§                                          określanie strony, z której dochodzi dźwięk;

§                                          reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe lub zestawy dźwięków;

§                                          różnicowanie sygnałów dźwiękowych pod względem tempa, głośności, wysokości dźwięku.

§                                          Odtwarzanie struktur dźwiękowych:

§                                          graficzne przedstawianie układu dźwięków i ich różnicowanie;

§                                          odtwarzanie struktur dźwiękowych według wzoru;

§                                          odtwarzanie rytmów lub określonych struktur czasowych;

§                                          odtwarzanie rytmów lub struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin