3. Indywidualny program terapeutyczny.
"Zabawa jest nauką - nauka jest zabawą.Im więcej zabawy - tym więcej nauki."Glenn Doman
1. ĆWICZENIA TERAPEUTYCZNE (wprowadzające).
Ćwiczenia łatwe, atrakcyjne, poniżej możliwości dziecka, zachęcające do podjęcia wysiłku, np:
o nieme granie na instrumentach;
o zabawa "Dyrygent";
o odgadywanie i naśladowanie za pomocą ruchów ciała różnych zwierząt i czynności człowieka;
o poznawanie dotykiem przedmiotów;
o zabawa "Co się zmieniło?";
o zabawy klockami;
o określanie różnic i podobieństw demonstrowanych przedmiotów;
o oglądanie filmów, słuchanie bajek i piosenek;
o odgadywanie tytułów znanych dziecku melodii nagranych na taśmę magnetofonową;
o wystukiwanie rytmu piosenek, zabawa w wykonywanie gestów do piosenek, np. "Nie chcę cię znać", "Ojciec Wergiliusz" itp.
o wykonywanie rękami i nogami ruchów przeciwnych;
o zabawa "ciepło - zimno";
o lepienie z plasteliny;
o segregowanie drobnych przedmiotów.
111. ĆW. KOREKCYJNE (usprawniające zaburzone funkcje):
o ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE:
§ Ćwiczenia utrwalające wymowę poszczególnych głosek ćwiczonych w czasie logoterapii w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
§ Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:
§ Ćwiczenia żuchwy: opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze; ruchy poziome przy zamkniętych i rozchylonych wargach; ruchy do przodu i do tyłu.
§ Ćwiczenia warg: wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych; zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną; wargi ściśnięte - cmokanie; dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka; dmuchanie z zębami górnymi na dolnej wardze, jak przy "f"; dmuchanie bokiem; parskanie; półuśmiech - odciąganie na przemian kącików warg; przesadna artykulacja samogłosek a - i - o - e - u - y, a - i - u, a - e - u - au, a - o -i itp.; nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza ustami lub nosem.
§ Ćwiczenia języka (żuchwa powinna być nieruchoma): wysuwanie i chowanie języka; przesuwanie języka od kącika do kącika warg; wysuwanie języka daleko na brodę; oblizywanie dolnej wargi i brody; unoszenie języka w kierunku nosa; oblizywanie górnej wargi; oblizywanie ruchem okrężnym warg posmarowanych miodem, dżemem; oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym; wypychanie policzków; unoszenie czubka języka do zębów górnych i dolnych oraz do dziąseł z wypowiadaniem głoski"l"; klaskanie czubkiem i środkiem języka; wysuwanie szerokiego języka na wargi (z rozsunięciem kącików jak do uśmiechu i spłaszczaniem języka zbliżonymi do siebie zębami); wysuwanie języka wąskiego na wargi; spłaszczanie i zwężanie języka; przesuwanie poziomo języka pomiędzy kącikami warg bez opierania go na wardze; unoszenie języka do nosa i wywijanie go na brodę.
§ Ćwiczenia podniebienia miękkiego: ziewanie; kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej; chrapanie na wdechu i wydechu; wymawianie sylab ak, ka, ku, aka, oko, uku; oddychanie - wdech przez nos, wydech przez usta.
§ Ćwiczenia wyrazistej artykulacji samogłosek:
§ Dokładne wypowiadanie na głos i szeptem każdą samogłoskę osobno: a, o, u, e, y, i, oraz razem: aoueyi kontrolując układ warg przed lustrem (I. Styczek "Logopedia");
§ Czytanie zdań (fragmentu wiersza lub prozy) z wyrazistym wypowiadaniem samogłosek;
§ Czytanie zdań wymawiając tylko samogłoski (szeptem lub głośno) np. pA dA dEszcz A - A - E
§ Ćwiczenia przygotowujące do wymowy głoski "r" poprzez gimnastykę usprawniającą narządy artykulacyjne:
§ Ćwiczenia warg: cofanie kątów ust i obciążanie zębów, a następnie wypinanie warg do przodu, układając je w" dzióbek"(jak przy wymowie y-u); cofanie kątów ust i ukazywanie zębów przez zaokrąglenie warg (jak przy wymowie "o"); podnoszenie i opuszczanie dolnej wargi; podciąganie obu zwartych warg do góry i w dół - na przemian; cofanie lewego i prawego kąta ust - na przemian; cofanie obu kątów ust równocześnie; oblizywanie wargą wargi (górną i dolną na przemian); dotykanie górnymi siekaczami dolnej wargi, a dolnymi górnej - na przemian; przytrzymywanie siekaczami raz górnej wargi, raz dolnej, z równoczesnym poruszaniem wargą wolną; nakładanie warg i poruszanie nimi naśladujące królika; naśladowanie parskania konia i warkotu motoru.
§ Masaż warg: masowanie warg palcem przy zwartych siekaczach ruchem okrężnym, a następnie - w dół i w górę.
§ Ćwiczenia języka: wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej; dotykanie końcem języka nosa i podbródka - na przemian; poruszanie językiem z lewa na prawo, dotykając czubkiem języka kątów ust; dotykanie językiem górnych zębów z wewnątrz i z zewnątrz; oblizywanie językiem zębów ruchem okrężnym przy zwartych wargach; lizanie podniebienia przy otwartych ustach; zlizywanie miodu lub zagęszczanego mleka ze spodka; zmienianie układu języka wąskiego na szeroki; dynamizowanie mlaskania i cmokania; ssanie landryn i żucie gumy; dynamiczne wymawianie: lalalalala....lllllllllll; dynamiczne wymawianie: ddddddd - dt, dt, dt, dddttddttddttdtdt.
§ Ćwiczenie dolnej szczęki: swobodne opuszczanie w dół i podnoszenie dolnej szczęki (język płaski w bezruchu).
o ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:
§ Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownictwo dziecka:
§ swobodne wypowiedzi na różne tematy;
§ luźne rozmowy;
§ dzielenie się wrażeniami z przeżytych sytuacji;
§ opisy obrazków;
§ słuchanie bajek, piosenek, opowiadań z płyt lub czytanych przez nauczyciela;
§ opowiadanie historyjek obrazkowych;
§ kończenie zdań;
§ wymyślanie opowiadania do obrazka lub przedmiotu;
§ opowiadanie opowieści pantomimicznych;
§ prezentowanie piosenek, wierszy, bajek, żartów, zabawa w konferansjera;
§ układanie zagadek;
§ układanie rozmów teatralnych pacynek;
§ ćwiczenia instruktażowe.
§ Ćwiczenia prawidłowego odbioru dźwięków:
§ rozpoznawanie głosów otoczenia (dźwięków i szmerów) i ich naśladowanie;
§ określanie strony, z której dochodzi dźwięk;
§ reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe lub zestawy dźwięków;
§ różnicowanie sygnałów dźwiękowych pod względem tempa, głośności, wysokości dźwięku.
§ Odtwarzanie struktur dźwiękowych:
§ graficzne przedstawianie układu dźwięków i ich różnicowanie;
§ odtwarzanie struktur dźwiękowych według wzoru;
§ odtwarzanie rytmów lub określonych struktur czasowych;
§ odtwarzanie rytmów lub struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych;
...
paolka_pl