8. Podstawowe cechy modelu doskonałej konkurencji: a)Na rynku działa duża liczba małych przedsiębiorstw, dysponujące taką samą wielkością kapitałów, a ich udział w strukturze produkcji branży stanowi ułamek procenta. b)Towary mają charakter jednorodny, nie ma żadnych cech indywidualnych c)Ceny kształtują się na rynku, żaden z producentów nie może ustalać ceny d)Brak konkurencji cenowej e)Swobodny przepływ kapitału z jednej dziedziny produkcji do innej f)Brak barier prawnych, instytucyjnych, uniemożliwiających wejście na rynek g)Doskonała informacja
Cechy wyróżniające 4 modele rynku
Cecha
Konkurencja czysta
Konkurencja monopolistyczna
Oligopol
Czysty monopol
liczba firm
Bardzo duża
Duża
Kilka, kilkanaście
Jedna
rodzaj produktu
Standardowy
zróżnicowany
Standardowy lub zróżnicowany
Unikatowy
kontrola nad ceną
żadna
pewna
Ograniczona, wzajemna
współzależnościowa
znaczna
warunki wejścia na rynek
Bardzo łatwe
Względnie łatwe
Poważne przeszkody
Niemożliwe
konkurencja cenowa
Znaczny nacisk na reklamę,
nazwa, znak, marka
Znaczna, związana zgłasza ze
zróżnicowaniem produktu
Głownie reklama
typu „public relation”
przykład
pradzik_666