KONSPEKT GODZINY WYCHOWAWCZEJ
Temat: Asertywność – umiejętność kulturalnego odmawiania.
Cele lekcji:
Wychowawcze:
Uczeń:
· określa swoje prawa;
· poznaje samego siebie - swoje słabe i mocne strony;
· określa emocje towarzyszące poszczególnym sytuacjom życiowym;
· kształtuje poczucie własnej wartości;
· rozwija umiejętności współpracy w grupie;
· kształtuje świadomość własnej odpowiedzialności za podejmowane działania.
Dydaktyczne:
· poznaje pojęcia: asertywność, uległość, agresja;
· rozróżnia poszczególne typy zachowań - agresywne, uległe, asertywne;
· używa umiejętności asertywnych;
· ocenia sytuacje wymagające podjęcia decyzji;
· rozwija umiejętności w wyprowadzaniu i formułowaniu wniosków;
Metody pracy: elementy pogadanki, dyskusja.
Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna.
Bibliografia:
· A. Frączak, I. Pufal-Struzik, Agresja wśród dzieci i młodzieży: perspektywa psychoedukacyjna, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996.
· M. Oleś, Asertywność u dzieci w okresie wczesnej adolescencji, Wydawnictwo: Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1998.
Struktura lekcji
[części, fazy, ogniwa]
Przebieg lekcji
Uwagi o realizacji
1
2
3
I WPROWADZENIE
Czynności organizacyjno- porządkowe.
Prowadzący zapisuje na tablicy trzy pojęcia: agresja, asertywność, uległość. Następnie daje uczniom do odczytania opisy trzech sytuacji (załącznik nr 1). Prosi o skomentowanie tych sytuacji oraz pomaga nazwać zaprezentowane w nich postawy:
- uczniowie komentują sceny:
SYTUACJA 1 – zachowanie uległe;
SYTUACJA 2 – zachowanie agresywne;
SYTUACJA 3 – zachowanie asertywne;
II OPRACOWANIE MATERIAŁU
Prowadzący pokazuje uczniom model asertywności. Na jego podstawie omawia zachowania agresywne, uległe i asertywne (załącznik nr 2). Następnie rozdaje uczniom karty dotyczące zachowań: agresywnych, uległych, asertywnych (załącznik 3). Wspólne odczytanie i dyskusja: dlaczego zachowujemy się w taki sposób?
Prowadzący rozdaje uczniom kwestionariusz asertywności (załącznik nr 4). Uczniowie indywidualnie wypełniają go, następnie porównują swoje odpowiedzi w parach.
Wspólne odczytywanie „Praw asertywnych” (załącznik nr 5).
- uczniowie na przykładzie własnych doświadczeń uzasadniają powód, dla którego w różnych sytuacjach zachowujemy się różny sposób.
- kilku ochotników odczytuje wypełniony kwestionariusz.
- uczniowie odczytują „Prawa asertywne”.
III ZAKOŃCZENIE
Na podsumowanie zajęć prowadzący przypomina uczniom, że jeśli nie korzystają z tych praw, to tak, jakby ich faktycznie nie posiadali. Pyta również czy warto być asertywnym..
- uczniowie argumentują swoje wypowiedzi.
Załącznik nr 1
SYTUACJA 1
Młodsza siostra prosi cię, abyś pomógł jej odrobić zadanie domowe z matematyki. Ty akurat uczysz się do ważnego sprawdzianu. Odpowiadasz jej:
- No dobrze, właściwie uczę się do sprawdzianu, ale………….
SYTUACJA 2
Kolega z klasy ma pewien problem i prosi cię o radę. Odpowiadasz:
- Skąd mam wiedzieć, jak ci pomóc? To jest twoja sprawa, daj mi spokój!
SYTUACJA 3
Trzy tygodnie temu pożyczyłeś koledze kasetę ze swoim ulubionym filmem i do tej pory ci jej nie oddał, chociaż obiecał zwrócić po tygodniu. Dzwonisz do niego i mówisz:
- Przykro mi, że do tej pory nie oddałeś mi kasety. Czy możesz mi ja zwrócić jutro, bo ja też chętnie ja obejrzę?
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
AGRESYWNOŚĆ
ULEGŁOŚĆ
ASERTYWNOŚĆ
Zachowania:1. Bronimy własnych praw lekceważąc prawa innych.2. Dominujemy nad innymi, czasami ich upokarzając. 3. Nie słuchamy innych. 4. Podejmujemy decyzje, nie uwzględniając praw innych. 5. Przyjmujemy postawy wrogie lub obronne.
Zachowania:1. Lekceważymy własne prawa, pozwalając innym je naruszać.2. Nie przedstawiamy własnych potrzeb, poglądów i odczuć. 3. Zachowujemy się nieuczciwie - nasze działania nie pokrywają się ze słowami, co powoduje nagromadzenie się złości i urazów.
Zachowania:1. Bronimy własnych praw, uznając jednocześnie prawa innych. 2. Wyrażamy swoje potrzeby, poglądy i odczucia.3. Nasze stosunki z innymi ludźmi cechuje wiara w siebie.
Przekaz brzmi: 1. Jak tak uważam - a ty jesteś głupi, skoro myślisz inaczej. 2. Takie są moje odczucia - twoje się nie liczą. 3. Tak oto wygląda ta sytuacja. Nie obchodzi mnie, jak ty ją widzisz.
Przekaz brzmi: 1. Liczy się to, co ty myślisz, nie to, co ja myślę. 2. Liczą się twoje odczucia, nie moje. 3. Ważne jest, jak ty widzisz tę sytuację.
Przekaz brzmi: 1. Takie jest moje zdanie. 2. Tak to odczuwam. 3. Tak oto widzę tę sytuację. 4. Chciałbym usłyszeć, jak się z tym czujesz. może uda się nam znaleźć rozwiązanie zadowalające nas oboje.
Załącznik nr 4
KWESTIONARIUSZ ASERTYWNOŚCI:
Oznacz O te z poniższych sytuacji, w których czujesz się swobodnie, a przez X te, w których czujesz się skrępowany.
...
Kaacha91