Recepta na zdrowie.docx

(13 KB) Pobierz

Temat: Recepta na zdrowie.

Cele lekcji:

1)       Dydaktyczne:

·         Uczeń tworzy pojęcie zdrowia i wie, co wpływa na jego stan

·         Uczeń wie, czym jest „zdrowy styl życia” i rozumie znaczenie aktywności ruchowej

·         Uczeń poszerza wiadomości na temat prawidłowego i zdrowego żywienia

·         Uczeń poprawnie wypowiada się na forum klasy a także aktywnie uczestniczy w toku lekcji

2)       Wychowawcze:

·         Umiejętność efektywnej pracy w zespole

·         Skuteczne komunikowanie się

·         Umiejętność podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji

·         Szacunek do wypowiedzi rówieśników

Metody kształcenia: pogadanka, metoda – „słoneczka”, rozmowa z uczniami, „burza mózgów”

Formy: praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne: materiał przygotowany przez nauczyciela, pisaki, arkusze papieru

Bibliografia: W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.

Tok lekcji:

1.       Podanie przez nauczyciela tematu i celów lekcji, oraz wprowadzenie do problematyki zajęć.

2.       Zabawa w skojarzenia – każdy z uczniów, podaje jedno słowo, które kojarzy mu się z pojęciem „zdrowie”; krótka pogadanka podczas której zostaje wspólnie tworzone pojęcie „zdrowia” i omówienie jego znaczenia w życiu każdego człowieka.

3.       Podział klasy na cztery grupy, rozdanie arkuszy i flamastrów. Każda grupa rozpisuje metodą „słoneczka” hasło: ZDROWY STYL ŻYCIA; po wykonaniu zadania następuje prezentacja prac poszczególnych grup. Nauczyciel wspólnie z klasą na podstawie treści zawartych w pracach uczniów grupuje odpowiedzi w kategorie: prawidłowe odżywianie, aktywność ruchowa, higiena osobista i otoczenia, wyeliminowanie uzależnień. Nauczyciel tłumaczy ponadto, dlaczego te elementy wpływają korzystnie na zdrowie; wspólnie z uczniami zostają formułowane wnioski dotyczące zdrowego stylu życia.

4.       Rozmowa z uczniami na temat znaczenia aktywności ruchowej w ich życiu. Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów zastanowił się, ile czasu w ciągu tygodnia przeznacza na odpoczynek bierny (np. granie na komputerze, oglądanie telewizji itp.) a ile na odpoczynek aktywny.

5.       „Burza mózgów” dotycząca zasad zdrowego żywienia (odpowiedzi uczniów są zapisywane na tablicy).  Po wykonaniu tego zadania, nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy dekalog zdrowego żywienia.

6.       Podsumowanie zajęć:

Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów zastanowili się i odpowiedzieli na następujące pytania:

- Czy mogę powiedzieć, że jestem zdrowym człowiekiem?

- Jakie działania podejmowałem do tej pory, aby dbać o swoje zdrowie?

- Co mogę zrobić, aby poprawić swoje zdrowie?

Zgłoś jeśli naruszono regulamin