1
Magdalena Jagusiak kl. IIIc
Romantyzm -
- Szkoły narodowe
Romantyzm w muzyce to okres od ok. 1815 r. do 1880 r. Nazwa ma związek z określeniem lingua romana i ukazuje dążenia do rozwijania odrębnych kultur i języka narodowego. Główna tematyka dzieł romantycznych związana jest ze światem baśni, legend i snów, przez co utwory są pełne fantazji. Ważnymi cechami romantyzmu były ludowość, patriotyzm, indywidualizm, emocjonalizm i subiektywizm.
W romantyzmie tworzy duża grupa kompozytorów tzw. narodowych. Nurt ten pojawił się na podłożu społeczno- politycznym, gdyż kompozytorzy narodowi to najczęściej mieszczanie. Najsilniejsza tendencja tego nurtu objęła kraje pozostające dotąd w muzyce na dalszym planie. Muzyka rosyjska, czeska, polska, węgierska, hiszpańska, szwedzka czy norweska były przez długie lata zdane na obce modele. Romantyczne idee pomagały twórcom pokazać, że muzyka ich krajów dorównuje muzyce francuskiej, włoskiej czy niemieckiej. Dzięki rozwojowi muzyki w krajach europejskich muzyka nabrała pełniejszych barw, stała się różnorodniejsza, a przez to bardziej interesująca.
ROSJA
Michał Glinka (1804-1857)
m.in. opery Iwan Suzanin i Rusłan i Ludmiła;
pieśni Nie iskuszaj, Nocny przegląd ;
utwory symfoniczne: Kamarinskaja, Jota aragońska
m.in. opery : Rusałka, Kamienny gość
pieśni: Błękitne oczy, Łza, Nie pytaj dlaczego, Stary kapral;
Aleksander Dargomyżski (1813-1869)
Mili Bałakiriew (1839-1910)
m.in. fantazja Islamey, poemat symfoniczny Tamara
Cesar Cui (1835-1918)
opery, pieśni, suity orkiestrowe i kompozycje fortepianowe
Aleksander Borodin (1833-1887)
m.in. opera Kniaź Igor, poemat symfoniczny W stepach Azji Środkowej
Potężna
Gromadka
Mikołaj Rimski-Korsakow (1844-1908)
m.in. opery: Pskowianka, Śnieżynka, Sadko, Mozart i Salieri, Baśń o carze Sałtanie, Złoty kogucik;
Kaprys Hiszpański, suita Szeherezada
Modest Musorgski (1839-1881)
m.in. opery: Borys Godunow, Chowańszczyzna
pieśni: Z izby dziecięcej, Ballada o pchle, Pieśni i tańce śmierci
Piotr Czajkowski (1840 – 1893)
m.in. opery: Eugeniusz Onegin, Dama Pikowa, Mazepa
balety: Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Śpiąca królewna
uwertury: Rok 1812
symfonie: Symfonia patetyczna
CZECHY
Bedrich Smetana (1824-1884)
m.in. opera Sprzedana narzeczona
cykl poematów symfonicznych Moja ojczyzna
kwartet smyczkowy Z mojego życia
Antoni Dvorak (1841 – 1904)
m.in. IX Symfonia e-moll „ Z nowego Świata”
opera Rusałka
Humoreska
Oratorium Święta Ludmiła
POLSKA
Stanisław Moniuszko (1819 – 1872)
m.in. opery: Halka, Straszny dwór,
Flis, Hrabina
Henryk Wieniawski (1835 – 1880)
m.in. II Koncert d-moll
Koncert skrzypcowy fis-moll
HISZPANIA
Izaak Albeniz (1860-1909)
m.in. Rapsodia hiszpańska
poemat symfoniczny Catalonia
Enrique Granados (1876 – 1916)
m.in. opery Maria del Carmen, Petrarca
WĘGRY
Ferenc Erkel (1810 – 1893)
m.in. Hymn węgierski
Bánk bán
NORWEGIA
Edward Grieg (1843 – 1907)
Pieśni Solweigi, Peer Gynt,
Suita z czasów Holberga,
Koncert fortepianowy a-moll
Bibliografia:
1. B. Schaeffer. Dzieje kultury muzycznej. Podręcznik dla szkół średnich. Warszawa: WSiP, 1999. s.152-160.
2. Notatki z lekcji historii muzyki – kl. III
3. wikipedia.org (dostęp: IV 2012)
madziutka30