1
T: METODY I TECHNIKI BADAŃ PSYCHOLOGICZNYCH.
METODA- zespół czynności, które musi wykonać badacz i procesy, które muszą zajść, żeby dojść do określonego celu (wyniku), którym jest poznanie procesów, zjawisk, czy właściwości psychicznych. Metody badań psychologicznych dzieli się na: obserwacje, eksperyment, analizę wytworu, testy.
OBSERWACJE- istotną cechą tej metody jest nieingerowanie w przebieg badanych zjawisk, ograniczenie do notowanie ich naturalnego przebiegu. Przedmiotem obserwacji psychologicznych są czynności świadczące o określonych procesach i właściwościach psychologicznych, a więc o spostrzegawczości, zainteresowaniach, myśleniu, potrzeb, uczuciach, dążeniach.
Rodzaje technik obserwacji:
Podział obserwacji:
Cechy obserwacji:
Notowania obserwacji:
W dzienniczku lub na arkuszu obserwacyjnym podaje się dane personalne, datę, miejsce i czas trwania, wygląd osoby, obserwowaną sytuację.
Zdaniem Tyszkowej psychologia rozwojowa:
1. z PSYCHOLOGII OGÓLNEJ czerpie podstawowe pojęcia i wiedzę dotyczącą właściwości różnych form życia psychicznego. Psychologia rozwojowa umożliwia głębsze zrozumienie genezy zjawisk psychicznych, ich istoty i praw nimi rządzących.
2. z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ czerpie wiedzę na temat wpływu uwarunkowań społecznych na rozwój. Psychologia społeczna uwzględnia ustalenie psychologii rozwojowej, dotyczące stanu i zmian rozwojowych psychiki w różnych okresach życia.
3. psychologia rozwojowa korzysta z PSYCHOLOGII RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH, która wzbogaca wiedzę na temat różnic w tempie i rytmie rozwoju oraz w różnych okresach życia.
4. z PSYCHOLOGII KLINICZNEJ czerpie wiedzę o genezie i ukształtowaniu struktury osobowości, która uległa rozpadowi w różnych zaburzeniach. Dla diagnozy zaburzeń psychiki i zachowania konieczna jest wiedza o rozwoju i specyfice zachowania człowieka w różnych okresach życia.
5. psychologia rozwojowa dostarcza też podstaw teoretycznych w badaniach nad procesami nauczania i wychowania. Wzbogaca wiedzę o przebiegu, prawidłowościach i uwarunkowaniach zmian rozwoju, które wpływają na osiągnięcia szkolne i zachowania.
6. wszystkim dziedzinom PSYCHOLOGII STOSOWANEJ, psychologia rozwojowa dostarcza wiedzy o prawidłowościach zmian rozwojowych. Pozwala na precyzowanie oddziaływań zmierzających do wywołania określonych zmian w psychice i zachowaniu. Psychologia stosowna dostarcza z kolei wiedzy o procesach zmian rozwojowych np. psychoterapia przyczyniła się do sformułowania koncepcji rozwoju psychicznego.
Przedmiot badań psychologii rozwojowej jest kompleksowy, sytuuje się na pograniczu nauk:
- przyrodniczych,
- społecznych,
- humanistycznych
Wg Tyszkowej psychologia czerpie z dorobku:
- medycyny,
- biologii,
- socjologii,
- antropologii kulturowej,
- pedagogiki,
- językoznawstwa,
- historii,
- nauki o literaturze i sztuce,
- kulturoznawstwa.
misiaczek300