DYSGRAFIA.docx

(16 KB) Pobierz

DYSGRAFIA

Dysgrafia – trudności w zakresie techniki pisania, niski poziom graficzny pisma

,,Przy dysgrafii pisanie tekstu to nie jest łatwa i prosta droga, ale strome schody, którymi trzeba piąć się pod górę tracąc niemalże oddech z wysiłku. To droga przez mękę. Odbywa się w samotności i poniżeniu, ponieważ nie zawsze dorośli zdają sobie sprawę z obiektywnych przyczyn niepowodzeń w pisaniu” (Pętlewska 1999,str 25).

Przyczyny dysgrafii:

ü      Zaburzenia w funkcjonowaniu ośrodka mózgowego odpowiedzialnego za opanowanie umiejętności pisania;

ü      Zaburzenia w obrębie aparatu kinestetyczno – ruchowego, brak precyzyjnego kierowania impulsów z centralnego układu nerwowego do odpowiednich grup mięśni ręki;

ü      Stan emocjonalny piszącego.

ü      Cechy Charakterystyczne Dysgrafii:

ü      Tekst jest pisany z oczywistym dla wrażliwego oka wysiłkiem

ü      Upraszczanie kształtu liter np. pisanie ,,o” zamiast ,,a”

ü      Opuszczanie kreseczki w ,,f” lub ,,t”

ü      skracanie ,,m” do ,,n”

ü      Brak płynności pisma, litery z reguły stawiane oddzielnie

ü      Nierówne odstępy między wyrazami

ü      Kilka sposobów, charakterów pisma u jednej osoby

ü      Notatki sporządzone do własnego użytku są czytelne tylko dla ich właściciela

ü      Pojawienie się mechanizmów obronnych np. dziecko czuje bezradność wobec sytuacji, jaką jest dla niego przepisywanie długiego tekstu. Uczeń rezygnuje z przepisywania na rzecz pozorowania tej czynności. Stawia literopodobne  znaczki

 

Charakterystyka dziecka z dysgrafią:

Pisze ono wolniej niż rówieśnicy, litery są niekształtne, bez prawidłowych połączeń, proces automatyzacji czynności pisania bywa znacznie dłuższy niż u rówieśników. Dziecko pisząc musi każdorazowo wywołać z pamięci obraz pisanej litery i dopiero wtedy przenieść ją na papier.

Kurcz pisarski jako szczególny przypadek trudności w pisaniu

Osoba cierpiąca na to schorzenie, u którego podstaw leży prawdopodobnie blokada psychiczna, traci w zasadzie zdolność posługiwania się piórem.

 

Zadania dla nauczyciela:

Ocalenie motywacji ucznia do pracy nad usprawnianiem techniki pisania

Pedagog powinien powiedzieć dziecku, że godzi się z jego trudnością i w związku z tym ogranicza mu ilość stawianych wymagań, np. rezygnuje z warunku estetycznego pisma, ale podtrzymuje warunek jego czytelności

Postawy Nauczyciela :

·         Akceptująca

·         Otwarta

·         Życzliwa

·         Wyrozumiała

·         Wspierająca

Wskazówki dla nauczyciela do pracy z uczniem który ma dysgrafię:

·         Jeżeli pismo jest nieczytelne poproś ucznia o odczytanie tekstu

·         Pozwól na posługiwanie się literami drukowanymi zamiast pisanymi

·         Gdy uczeń nie zdążył napisać wypracowania w trakcie klasówki, pozwól mu na dokończenie pracy w domu

·         Jeśli uczniowi jest wygodniej pozwól na używanie ołówka lub flamastra zamiast długopisu

·         Możesz również wyłączyć dziecko z obowiązku pisania sprawdzianów. Uczeń odpowiada ustnie z wybranego tematu

·         Pozwól uczniowi na pisanie na komputerze i drukowanie swoich tekstów

·         Jeżeli uczeń ma skrajną postać dysgrafii, pozwól mu na nagrywanie swoich prac na taśmę magnetofonową

·         Możesz zgodzić się na przekazywanie dwóch wersji pracy: oryginalnej oraz kopii sporządzonej przez inną, czytelnie piszącą osobę

Badanie poziomu graficznego pisma:

·         Analizując poziom graficzny pisma należy mieć na uwadze poniższe kryteria oceny:

·         Kształt liter, tzn. dokładność w ich odtwarzaniu zgodnie z charakterystycznymi cechami liter;

·         Łączenie liter tak, jak wymaga tego sąsiedztwo; naturalne, stykowe, przez kreskę;

·         Pisanie ruchem nieprzerywanym, łączącym grupy liter

·         Przestrzeganie proporcjonalności układu liter w wyrazie (ich wielkość), zachowywanie należytego odstępu między literami i wyrazami

·         Nadawanie literom równomiernego i jednolitego położenia prostego lub lekko pochylonego w prawo, poprawna gęstość pisma

·         Ogólne wrażenie

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin